کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

بازندگان بازار خودرو چه کسانی هستند ؟

کدخبر:۳۴۱۲یکشنبه، ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۶:۲۲۷۷۴۰ بازدید

افزایش ناگهانی قیمت خودرو اتفاقی بود که اواخر سال گذشته بسیاری از مشتریان بازار خودرو را از خرید خودرو ناامید کرد. به این ترتیب بخش زیادی از مشتریان که قشر متوسط جامعه بودند، قدرت خرید خود را از دست دادند.

این موضوعی است که خودروسازان نیز آن را تایید می‌کنند. آنها می‌گویند که در کنار افزایش قیمت‌ها و به‌دنبال آن افت تولید، نزدیک به 50 درصد مشتریان خود را از دست داده‌اند. خودروسازان امید دارند که با راه‌اندازی دوباره لیزینگ‌ها بتوانند این بخش از مشتریان را به بازار بازگردانند.
 

بازندگان بازار خودرو 

گروه خودرو- این روزها خودروسازان در حالي از توافقات احتمالی یا چگونگی روند مذاکرات با دیگر خودروسازان سخنی به میان نمی‌آورند كه به اعتقاد برخی از کارشناسان، فضای کلی صنعت خودرو بعد از لغو تحریم‌ها نشان‌دهنده بهبود اوضاع این صنعت است. این بهبود شرایط را می‌توان از برخی اظهارات خودروسازان مبنی‌بر توسعه محصول و ورود شرکایی جدید به به این عرصه به خوبی مشاهده کرد. اما با توجه به شرایط کنونی بازار خودروی کشور، به‌نظر می‌رسد بخشی از مشتریان خودروهای داخلی که بعد از افزایش قیمت‌ها قدرت خریدشان را از دست داده‌اند، در آینده نزدیک چالش جدید خودروسازان باشند. کاهش قدرت خرید برخی مشتریان واقعیتی است که به عقیده کارشناسان می‌تواند بعد از حل مشکلات نقدینگی و رونق تولید، خودروسازان را با چالش تازه اي  مواجه کند. 

هرچند بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو عقیده دارند به‌دلیل انحصاری که در صنعت خودرو وجود دارد خودروسازان هیچ گاه نگران از دست دادن بازار خود نبوده‌اند؛ اما به‌نظر می‌رسد این بار مشکل خودروسازان با بازار اساسی‌تر از هر زمان دیگری باشد. بر همین اساس این سوال مطرح است که چنانچه خودروسازان قادر به برطرف کردن مشکلات خود به واسطه افزایش تولید باشند، آیا برای روزهای پرتیراژ خود مشتری خواهند داشت؟ بنابراين به‌نظر می‌رسد در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مسائل صنعت خودرو تعیین تکلیف مشتریان آن باشد. 

بعد از افزایش قیمت خودرو، تسهیلاتی که به واسطه آن مشتری می‌توانست خودرو را با شرایط اقساطی یا لیزینگی خریداری کند از سبد خرید حذف شد. به اين ترتيب  قدرت خرید مشتری نیز با حذف شرایط مذکور روندی نزولی پیدا کرد. با در نظر گرفتن شرایط یاد شده نه تنها به آمار جاماندگان از خرید خودرو افزوده شد؛ بلکه با ادامه روند کنونی تولید، برقراری دوباره تسهیلات خرید کمی دور از ذهن است. حال باید دید بحث بازار از دست رفته خودروسازان چقدر جدی است و با بهبود شرایط صنعت خودرو، راهکار خودروسازان برای به دست آوردن این بخش از بازار چیست؟ 

50 درصد بازار را از دست دادیم 

با توجه به اینکه بیش از 90 درصد بازار خودروی کشور در دست دو خودروساز بزرگ کشور است، بسیاری از کارشناسان عقیده دارند خودروسازان کشورمان مانند دیگر خودروسازان دنیا برای به دست آوردن مشتری دغدغه چندانی ندارند. تعرفه واردات خودرو نیز موضوعی بوده که باعث شده خودروسازان خودشان را بدون رقیب و بازار را در انحصار خود ببینند. هرچند به عقیده خودروسازان تعرفه واردات خودرو سودی به حالشان نداشته اما در واقع همین تعرفه واردات بوده که بازار را در اختیار خودروسازان قرار داده بود، اختیاری که برای خودروسازان خوشایند بوده، اما مشتریان را برای سال‌ها از خودروهای متنوع جدا کرده و ناخشنودی آنها را به همراه داشته است. 

عبداله بابایی، مدیر فروش و بازاریابی ایران خودرو در رابطه با کاهش قدرت خرید مشتریان بازار خودرو و از بین رفتن بخشی از بازار خودروسازان به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: با توجه به اینکه قیمت خودرو به واسطه مشکلات پیش آمده نظیر افزایش نرخ ارز و اعمال تحریم‌ها افزایش پیدا کرد، بخش بزرگي از بازار از دست رفت، زیرا قدرت خرید مردم تا یک دوم کاهش پیدا کرد. او در توضیح بیشتر می‌گوید: درست است که قیمت خودرو افزایش پیدا کرد اما حقوق کارگرها و کارمندان متناسب با این افزایش قیمت‌ها رشد نکرد و در نتیجه مشتریانی که در این دسته قرار داشتند قدرت خریدشان را از دست دادند و خودروسازان نیز عملا این بخش از بازار را از دست دادند. 

بابایی در ادامه با اشاره به این موضوع که خودروسازان در سال گذشته تقریبا با افت 44 درصدی تولید روبه‌رو بودند می‌گوید: 10 تا 20 درصد تولیدات خودروسازان نیز امسال از دست رفت، در واقع می‌توان گفت به تناسب این کاهش تولید بازار نيز از دست رفت. این میزان از مشتری‌ها که بابایی به آنها اشاره می‌کند در حالی قدرت خرید خود را از دست داده‌اند که پیش از این می‌توانستند با رقمی حدود 10 میلیون تومان خودرویی با امکانات متوسط خریداری کنند؛ اما حالا این بخش از بازار باید رقمی حداقل برابر با 16 تا 18 میلیون تومان داشته باشند تا بتوانند همان خودرو را با امکانات متوسط داشته باشند. 

تقویت قدرت خرید مشتریان 

حل مشکل متقاضیان خودرو در سطح کلان هرچند وابسته به تصمیمات دولت است، اما به‌نظر می‌رسد نحوه تصمیم‌گیری مدیران خودروساز برای افزایش تولید و کاهش حداکثری قیمت‌ها نیز در احیای آن بخش از بازار که قدرت خرید خود را از دست داده‌اند بی‌تاثیر نباشد. قدرت خرید مشتریان، یعنی اقشار متوسط جامعه در حالی طی نزدیک به دو سال گذشته با سقوطی باورنکردنی روبه رو بوده است که خودروسازان عقیده دارند به تنهایی قادر به بازگرداندن قدرت خرید این بخش از مشتریان بازار خودرو نیستند. آنها عقیده دارند قدرت خرید از دست رفته بخش بزرگی از بازار باید به تدریج و به واسطه سیاست‌های دولت و خودروسازان به این قشر بازگردد.  برای مثال لیزینگ خودرو یا افزایش تسهیلات خرید خودرو می‌تواند یک راه‌حل کوتاه‌مدت باشد. 

بابایی در رابطه با وضعیت فعلی مشتری‌های بازار خودرو عقیده دارد از آنجایی که خودروسازان توانسته‌اند تولید را متناسب با مشتری‌های فعلی بازار حفظ کنند، تا یکی دو سال آینده مشکلی بابت مشتری نخواهند داشت؛ اما به هر حال باید برای به دست آوردن بخشی از بازار که امید خود را برای خرید خودرو از دست داده است، تلاشی صورت گیرد. او در ادامه می‌گوید: خودروسازها باید تیراژ محوری را رها کنند و به سراغ محصول محوری بروند تا با توسعه محصولات متنوع با قیمت‌هایی متنوع بتوانند نیاز تمام اقشار جامعه را برآورده کنند. بابایی همچنین تاکید می‌کند روش‌های مختلف فروش به تناسب توان مالی مشتری‌ها نیز می‌تواند گامی از سوی خودروسازان برای تسهیل خرید باشد. 

او با اشاره به این موضوع که خودروسازان به تنهایی نمی‌توانند خرید را برای مشتری‌ها تسهیل کنند و سیاست‌های اقتصادی دولت نیز باید به کمک آنها بیاید می‌گوید: خودروسازان منابع بانکی با سود پایین در اختیار ندارند تا به مشتری بدهند، اما ما در تلاشیم تا در سال آینده برای راه‌اندازی لیزینگ خودرو با بانک‌ها مذاکراتی داشته باشیم تا با حداقل سود این بخش را فعال کنیم. اما در کنار پیشنهادی مانند لیزینگ؛ خودروسازان تا چه میزان قادر خواهند بود با اتکا به راهکارهایی مانند کاهش هزینه‌ها و استفاده بهینه از منابعشان، کاهش قیمت را برای مشتریانی که قدرت خریدشان بسیار کاهش یافته است به ارمغان بیاورند و آنها را از خرید خودرو ناامید نکنند؟ 

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این سوال عقیده دارد از چنین راهکاری نمی‌توان برای کاهش قیمت‌ها استفاده کرد. او به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: با کاهش هزینه‌های سربار و مدیریت منابع، خودروسازان نهایتا می‌توانند خود را در شرایط فعلی سرپا نگاه دارند و اجازه ندهند قیمت‌ها بیش از این افزایش پیدا کنند، اما کاهش قیمت‌ها با این دست راهکارها امکان‌پذیر نیست. 

او با اشاره به اینکه نصف بازار خودروسازان عملا از دست رفته است می‌گوید: احیای این بخش از بازار حدود 2 یا 3 سال زمان نیاز دارد که آن هم نیازمند یک سیاست فرابخشی است زیرا بدون این سیاست‌های کلان خودروسازان به تنهایی قادر به احیای این بخش از بازار نخواهند بود. لیلاز عقیده دارد اگر دولت حقوق کارگران و کارمندان را تاسه سال پی‌در‌پی بیش از نرخ تورم افزایش دهد، بازار این توان را خواهد داشت تا به روزهای سال 90 بازگردد. خرید خودرو از طریق لیزینگ در حالی به عنوان یک راهکار پیشنهاد می‌شود که این گزینه قیمت نهایی خودرو را بسیار گران تمام می‌کند، اما لیلاز در این رابطه عقیده دارد لیزینگ‌ها در صورتی می‌توانند بازار از دست رفته را احیا کنند که نرخ تسهیلات آنها به واسطه سیاست‌های دولت کاهش پیدا کند. در نهایت به‌نظر می‌رسد هرچند خودروسازان بخش بزرگی از بازار را از دست داده اند، اما به واسطه بزرگ بودن و بالقوه بودن بازار خودروی کشور، نگرانی چندانی از این بابت ندارند، هرچند از ورود دولت برای زنده کردن بخشی از بازار که از دست داده‌اند استقبال می‌کنند. 

همراه مکانیک



دیدگاه ها

امیر: 1392/11/2008:21:50،
358
13
نتیجه اخلاقی اینکه ایران خودرو و سایپا بسیار عادل و مردم دوست می باشند و مردم نانجیب و نامرد که خودروی اجنبی رو دوست دارن.
حسن: 1392/11/2009:30:17،
192
14
تعرفه واردات خودرو را بردارید.
مطمئناٌ اگه محصولات داخلی با کیفیت و قیمت مناسب باشه مردم میان میخرن،
اونوقت میفمید که محصولات سایپا و ایران خودرو خریدار داره یانه
تا وقتی رقیب خارجی نباشه همین آش و کاسه است.
هوشیار: 1392/11/2009:57:04،
166
18
@@@@@@@هم وطنان گرامی@@@@@@@
فریب تبلیغات دلالان را نخورید، می خواهند مردم را برای خریدن ماشین تحریک کنن چون می دونن بعد از عید آمار تولید خودروسازها بالا می ره و خود به خود قیمتها میاد پایین، پس فعلاً برای خرید ماشین دست نگه دارید....نخرید.....نخرید.......تا ارزان شود
سعید: 1392/11/2010:52:12،
16
134
امیر جان بهتره فکرتو عوض کنی. افکارت بیمار شده...
دریا: 1392/11/2010:53:46،
61
10
آقا میگن با یه گل بهار نمیشه...
اگه با یه گل بهار نمیشه، قطره قطره ک دریا میشه...
ولی این همه گل تو ایران جیب هست ک درک میکنن و میبینن و تصمیم گرفتن 1 کاری کنن کارستون...
نه خودتون بخرید نه بذارید خانوادتون بخرن
امیرحسین: 1392/11/2013:05:53،
59
9
سی و چند ساله هنوز نتونستین خودروی خودتونو بسازید و از چین به اسم خودتون مونتاژ میکنید
یه ذره شرف و انسانیت داشته باشید
.
آی مردمی که عقلتونو دادید دست دلالا
"میدونستید اون عربایی که آدم حسابش نمیکنیم تایه ذره گوشت گرون شد همه اعتصاب کردن یه هفته نخریدن همه قیمتاکشید پایین
اما تو ایران"
مردم خواهشا یفهمید!
نا اشنا: 1392/11/2013:20:06،
28
8
میخوان بنزین رو گرون کنن تا اعتراض میکنی میگن ما باید از نرخ بنزین تو خلیج فارس تبعیت کنیم

ولی هیچ وقت نمیگن بالاترین عوارض واردات خودرو رو شماها میدین

این مهمه که یه کارمند .کارگر .معلم ...باید به جای 2 سال کار کردن باید 5سال جون بکنه تا همون ماشینو با همون مشخصات تو ایران سوار بشه
فرید: 1392/11/2016:37:53،
30
10
من نمیدونم اون مسئولانی که میان و میگن تحریم ها اثری نداشته و کشور در حال پیشرفت اقتصادی هست چه رویی دارن!!!
به هر اخباری که نگاه میکنیم و هر جای این مملکت رو که میبینیم متوجه میشیم که تحریم ها عامل اصلی بحران در اون زمینه بوده.
دیگه چوپان بیابان هم با پوست و گوشتش اثرات تحریم ها رو لمس کرده ولی این آقایان....
از رو نمیرن.
مجتبی-شیراز: 1392/11/2008:22:09،
165
13
واقعا ایران خودرو و سایپا ظالم هستند اینها دارن سو استفاده میکنن از مردم فقیر و بی اطلاع ایران جنس آشغالشون به سه برابر قیمت می فروشن آخرش هم ناراضی هستن اگه نمیتونین بکشین کنار تا وارد کنیم از خارج التماس میکنن تو کشورای دیگه که ازشون ماشین بخرن شما ها دیگه........
رضا-شیراز: 1392/11/2010:05:15،
19
114
کسی شما رو مجبور کرده آشغال بخری؟! اگه پول داری برو 1 میلیارد بده خودروی وارداتی بخر !
صمد: 1392/11/2008:27:24،
133
15
خلاصه نظر ایران خودرو: تولید ما همینه که هست، قیمتش هم همینه که هست، قدرت خرید باید زیاد بشه تا مردم برای خرید این آشغالها خیلی نخوان فکر کنند.

مردم تو را به خدا فکر کنید.
فرامرز: 1392/11/2008:27:38،
83
14
افزایش فدرت خرید مشتریان توسط خودرو سازان شاید کاهش قیمت 1 میلیونی باشه که به درد خودشون میخوره
sami: 1392/11/2008:28:00،
109
24
ککشون نمیگزه بخدا . کم اهمیت ترین چیز ، مردم هستن ...

یه روز خوب میاد ؟
دكتر: 1392/11/2010:05:33،
34
20
دِ آخه موندم ببينم اين دو نفري كه هِي منفي ميدم كي هستن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واسه دکتر: 1392/11/2010:39:44،
51
18
اون 2نفر حتما ایران خودرو و سایپا هستن دیگه...
یعنی میشه مردم ما عاقل شن...!!! نخرن...!!! سایپا و ایران خودرو داغون بشن...
آقا من پراید نمیخوام...
206 نمیخوام...
sami: 1392/11/2016:47:06،
21
7
من که امیدی ندارم. ارزونی تو کشور من یه چیز خنده داره !!! صف نمایندگی های ایرانخودرو رو ندیدی؟ سایتو ندیدی چی شده بود؟ مردم دیگه اعتمادشونو از دست دادن. فکر میکنن اگه از دستش بدن برا همیشه رفته. مردم واقعاً ندارن. امروز صف سبد کالا دعوا شد زدن شیشه های فروشگاه فرهنگیان رو آوردن پایین. همه می نالن. 6 صبح میرن صف وایمیستن. ...

ضد فرغون ساز: 1392/11/2008:38:54،
103
20
انشالله فروش و تولیدتون صفر بشه
علی: 1392/11/2010:23:49،
22
50
پاسخ به ضد فرغون ساز: شما به همین خیال باش! وقتی سال دیگه 20 درصد قیمت خودرو اضافه شد خواهی دید !!!
عماد: 1392/11/2008:43:50،
43
10
عمیقا ناراحت و سرخورده ام...
غلام: 1392/11/2008:44:17،
79
13
نخرید تابعدازعیدمجبور شوند التماستون کنند.
مهدی: 1392/11/2010:13:55،
30
25
نخریم که گرون بشه؟! فعلا اونی که التماس میکنه مردم هستند! یه سر برو تو نمایندگی ها! اصلا ببین 206 کارتکس گیرت میاد ؟!
علی: 1392/11/2008:51:55،
53
9
قیمت خودرو دو نیم برابر شده اما قدرت خرید مردم نهایتاً 20 درصد بیشتر شده. آقایون دارند مخ می زنند که بانکهای دولتی یه پولی بذارن وسط که مردم خودرو لیزینگی بخرند و بعد یه عمر قسطش رو بدن. این وسط سود اصلی رو خودروساز کرده و مردم و صاحب اصلی بیت المال که باز هم خود مردم باشند ضرر می کنند.
کریم: 1392/11/2010:15:23،
21
36
دوست عزیز. وقتی قیمت همه چیز 3 برابر شده میخوای قیمت خودرو 3 برابر نشه؟! چرا فقط قیمت خودرو رو میبینید!؟ در ضمن حقوق جنابعالی هم هر سال افزایش یافته!
حشمت: 1392/11/2008:56:23،
57
10
بر باعث و باني اين وضعيت لعنت
همين چند سال پيش جوونا به خريد پرايد راضي نبودن حالا داشتن يه پيكان پوكيده آرزوشون شده
h: 1392/11/2009:01:32،
55
13
تا زمانیکه تو ایران خودرو انحصاری باشه و دولت پشتش باشه بازار خودرو همینیه که هست
اما در صورتی که واردات خودرو تعرفه نداشته باشه آنوقت میتونیم شاهد افزایش کیفیت خودروهای داخل باشیم چون مجبورن وگرنه بازارو میبازن
اما متاسفانه به بهانه حمایت از تولید ملی سر مردم رو شیره میمالن و هر خودرو بی کیفیتی رو روانه بازار میکنن.
صالح: 1392/11/2010:18:56،
25
37
نمیدونم منظور شما از کیفیت چیه؟! شما جز همونایی که با 160 تا سر پیچ با 206 میرونی و توقع داری چپ نکنه! یا با پراید 140 تا میری میزنی به ستون توقع داری رو ماشین خط نیافته!! این همه ماشین با کیفیت هست. شما فرهنگ رانندگی نداری جانم
سعید: 1392/11/2010:36:20،
33
15
دوست عزیز به نظرت اگه واردات خودرو آزاد بشه مردم اونقد کودن هستن که به آشغالای ایران خودرو و سایپا نگاه کنن؟ چه برسه که بخوان بخرن ! مطمئن باش هیچوقت تعرفه واردات برداشته نمیشه چون خودشون میدونن که ماشین تولید نمیکنن بلکه فرغونه و کیلومتر ها با صنعت خودروسازی روز دنیا فاصله دارن..
فريد: 1392/11/2009:23:42،
31
12
ولي ما مردمي هستيم كه مي گيم عيده نميتونم بدون ماشين بمونم!!!!!!!!!!!!!!!!
مسعود: 1392/11/2010:16:43،
27
17
تنها یک ایرانی وقتی چیزی گرون میشه برای خریدنش سر و دست میشکنه! شما هم بیخودی خودتون رو خسته نکنید. ایران خودرو و سایپا همیشه فروش دارند...
ای بابا: 1392/11/2010:49:02،
24
16
کی گفته...؟؟!!
من ماشینم رو فروختم ک بهترش کنم ولی دلم نمیاد 40 تومن بدم ایرانی یا چینی درجه 3 بخرم.
بخدا همه بم میگن شب عید بدون وسیله اذیت میشی ولی کوتاه نمیام...
ترجیح میدم پولم بخوابه و چیزی سوار نشم نه فرغون سواری کنم، دیگه روم نمیشد با اون ماشین برم بیرون
بنگی: 1392/11/2009:46:43،
32
10
اینطوری ادامه بدن سال بعد امار خودکشی در بین جوونا 50درصد زیاد میشه اخه تا کی نا امیدی و یاس مردمو افسرده کردن
سیروس: 1392/11/2009:53:32،
21
9
خوب چیکارکنیم باید تاآخرعمرمون این آشغالارو سوارشیم، ازدست منووشما کاری ساخته نیست، اونایی که باید حمایتشون کنن،کوتاهی نمیکنن.اون کسایی هم که میگن نخرین خودشون سه چار تاماشین دارن(ازانواع مدل)، اونوقت سره کسایی که وسیله ندارن بی کلاه میمونه،بعدشم پولی رو که بازحمت درمیارن رو باید بریزن تو جیبه این تاکسیا.
پیمان : 1392/11/2009:54:34،
26
9
تا زمانیکه تعرفه واردات خودرو کم نشه و رقابت بین تولید کنندگان داخلی و خارجی پیش نیاد مشکل مردم حل نمیشه و دو غول استثمار گر داخلی خون مردم را با نفهمی یک عده بی سواد که تو مجلس به عنوان نماینده مردم نشستن به شیشه میکنن و هی تعرفه را بالا میبرند.
رضا: 1392/11/2010:18:06،
17
15
بگيد افزايش ناگهاني قيمت ارز كه كار دولت بود مردمو ساده فرض كرديد
mamad: 1392/11/2010:24:58،
36
16
من که اگه بمیرم از بی ماشینی سوار ماشینای این نامردا نمیشم.حتی اگه بگن داریم مفت میدیم.چون نامردن و به هم وطناشون رحم نمیکنن.خدایی اون زمونا GM امریکا معرفتش از الانه ایران خودرو و سایپا بیشتر بود حداقل به افتخار ایران ماشین به اسم ایرانی میداد ولی الان...
رضا: 1392/11/2010:41:35،
14
34
شما حتما یا مرفه بی درد هستی و یا داری تشویش اذهان عمومی میکنی! ایران خودرو و سایپا همیشه مشتری های خودشو داره و با افکار 4 تا مثل شما هیچ ضرری هم بهش وارد نمیشه!
در پاسخ به رضا: 1392/11/2016:43:14،
15
10
این که میگی فرغون سازا ضرر نمیکن رو یکم بیشتر روش فکر کن.
تو فکر کردی این کارخونه ها با کدوم پول و سرمایه اداره میشن!!!
هیچ شک نکن با پول ملت با پول من و تو.
اینا وقتی کاسشون خالی میشه از دوت گدایی میکنن و وقتی هم سود میکنن توی جیب خودشون میره.
پس اینو بدون در صنعتی که دولت حمایتش میکنه متضرر اصلی مردم هستن
حقمونه: 1392/11/2010:37:54،
17
9
حالا هر چی بگیم ای مردم نخرید چه فایده کارخودتونا میکنین.از ماست که بر ماست.
خر احمق: 1392/11/2010:40:38،
12
36
مردم بدوید برید ماشین بخرید ممکن از این گرونتر بشه ها دیدی گفتم
سجاد: 1392/11/2011:13:18،
13
15
هی چی نمیشه ارزونی بی ارزونی توافق تا20جولای نهایتا طول می کشه همی چی بهم می خوره گران تر هم خواهد شدکه ارزان نمی شود
دادا: 1392/11/2011:29:56،
34
19
نخرید یا در صورتی که خیلی ضروری هست بخرید
کمره شون خم شده کم کم میشکنه
رضا: 1392/11/2012:13:58،
18
9
عجب رویی دارن بخدا !
همه دولت و کشور باید دست به دست هم بدن حقوق کارگرا بره بالا تا از آشغالای ایران ودرو وسایپا بخرن اونوقت اصن فکر نمی کنن که خودشون قیمت این فرغون هارو بیارن پایین
سوال مسخره: 1392/11/2012:24:53،
10
14
من تو او ما شما
اون ها سود خودشونو دارند به جای فروش ... خودرو در کشورها
یک ضرب از خود مردم سودشونو نقدی میگیرن
aa: 1392/11/2012:45:11،
24
12
ايران خودرو و سايپا فقط دو اسم هستند بايد ديد درآمد حاصل از اين دو شركت نصيب چه كساني مي شود كه با قدرتي كه دارند بازار خودرو را در اختيار خود قرار داده اند
احسان: 1392/11/2013:34:43،
13
16
خوب معلومه دیگه بازندگان واقعی اونهایی هستند که وضع مالی متوسط به پایین دارند ماشین خواه ناخواه سال دیگه 100% با این افزایش تعرفه 5% چه داخلی چه خارجی گران میشود برنامه ای هم برای ارزانی وجود ندارد
تحریم: 1392/11/2015:03:34،
13
14
جهت اطلاع دوستان و بستن دهن دلال های مال مردم خور لازمه عرض کنم که اینا همش بازی تبلیغاتیه

قضیه سادس! فرغون سازا تا انبارهاشون رو خالی نکنن تمام سعی خودشونو می کنن که قیمت پایین نیاد چون 200 درصد سودشون میشه 150 درصد

اون زمانی که ماشین گرون میشد و شما هم با نامردی ماشین هاتون رو انبار می کردید باید فکر اینجاش رو هم می کردید
فرهاد-شیراز: 1392/11/2016:00:29،
9
14
اینا همش حرفه . فیلمه . اینا راحت ماشین هاشون رو میفروشن . ایران 75 ملیونی اگه 20 ملیونش ماشین نخرن . مطمعن باشید 55 ملیونش میخرن . اینا این حرفا رو میزنن مثلا بگن ما مردم رو میفهمیم درک می کنیم و این که مشتری هاشون کم شده هشم دروغه .. می خوان بازا گرمی کنن و به کلاه برداری هاشون ادامه بدن
مهرداد: 1392/11/2017:39:20،
16
9
این همه میگن نخرید نخرید پس چرا تا ایران خودرو فروش میزاره همه میرن تو صف؟؟؟
B: 1392/11/2018:46:05،
9
9
نخریم نخریم و از بی ماشینی بمیریم که شاااااااید ارزون شه؟؟!! سال گذشته که گرونی شد گفتن نخرید ارزون میشه! چی شد؟ ارزون نشد که هیچ تفاوت قیمت خییلی بیشتر هم شد ! حالا هم به جایی رسیده که اگه ارزون شه بازم مردمی که گرون خریدن ضرر میکنن اون شرکتای نامرد ککشونم نمیگزه!!!!
B: 1392/11/2018:48:29،
7
10
نخریم نخریم و از بی ماشینی بمیریم که شاااااااید ارزون شه؟؟!! سال گذشته که گرونی شد گفتن نخرید ارزون میشه! چی شد؟ ارزون نشد که هیچ تفاوت قیمت خییلی بیشتر هم شد ! حالا هم به جایی رسیده که اگه ارزون شه بازم مردمی که گرون خریدن ضرر میکنن اون شرکتای نامرد ککشونم نمیگزه!!!!
kazeme: 1392/11/2021:05:30،
27
16
اگر شرف داری نخر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کارشناس اقتصاد: 1392/11/2104:20:34،
29
11
یادآوری:این درسته که انحصار بازار دست خودرو سازاست ولی فراموش نکنیم که این بازار یه بازار محدود داخلی هست.خودرو هم جزء کالاهای اساسی نیست بلکه یک کالای لوکسه.در نتیجه اتحاد بازار میتواند انحصارگر را به عقب براند.هر چند پایین آوردن تیراژ تولید و قطع فروش نقدی محصولات توسط انحصارگر ترفندی برای فرار از اشباع بازار میباشد.
رامین24: 1392/11/2114:30:43،
13
11
سلام .فقط به هرکس که باهاش اشنایی دارید بگید نخره .
فرقون: 1392/11/2618:48:03،
7
6
خداوکیلی اگه غیرت دارید نخرییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییید .

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما