کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

1000 تومانی جدید چه زمانی وارد بازار می‌شود؟


کد خبر : ۳۴۰۱۰دوشنبه، ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵:۰۴۴۹۰۶ بازدید

صبح امروز بانک مرکزی با حضور رئیس جمهور از اسکناسی جدید رونمایی کرد که بناست سال آینده وارد بازار شود.
1000 تومانی جدید چه زمانی وارد بازار می‌شود؟1000 تومانی جدید چه زمانی وارد بازار می‌شود؟

مسئولان بانک مرکزی از ورود اسکناس های هزار تومانی جدید به بازار از نیمه خرداد 96 خبر داده و می گویند: دلیل انتشار اسکناس جدید 10 هزار ریالی توسط بانک مرکزی حرکت به سمت همسان سازی اسکناس و ایران چک، و کاهش هزینه های تولید است.

صبح امروز بانک مرکزی با حضور رئیس جمهور از اسکناسی جدید رونمایی کرد که بناست سال آینده وارد بازار شود.

هزار تومانی هایی که امروز با حضور رئیس جمهور رونمایی شد نسبت به اسکناس های مشابه قبلی موجود در بازار طرح و نقش تفاوت های اساسی دارند؛ در طراحی اسکناس جدید از نقوش ایرانی و اسلامی که نماد فرهنگ و هویت ایرانی است، استفاده شده است.

در این اسکناس نقوش گل و مرغ، اسلیمی ها، خطوط سیاه مشق به همراه ابیاتی از حافظ شیرازی به خط شکسته نستعلیق به چا‍پ رسیده است.مصرع شعری که در «بک راند» روی اسکناس استفاده شده «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق» است و شعر بک راند پشت اسکناس هم «ثبت است بر جریده عالم دوام ما»؛ و نشانه روشندلان برجسته طرح فولادی است.

پیش از این اسکناس های 10 هزار ریالی که توسط بانک مرکزی منتشر می شد در ابعاد 160 در 77 میلی متر بود که اندازه آن در طرح جدید به 142 در 71 میلی متر کاهش یافته است.

همچنین در اسکناس های هزار تومانی جدید، پرتره ای دیگر از حضرت امام خمینی (ره) در این اسکناس به چاپ رسیده که با چهره ای بزرگتر و با عینک طراحی شده است. به این صورت که مردم با وضوح بهتر و راحت تر می توانند چهره را در کادر اسکناس مشاهده کنند.

ضمن آنکه در اسکناس جدید عرض نخ امنیتی 1.2 میلی متر است درحالی که  این نخ در اسکناس های قبلی روی کاغذ اسکناس بود که در اسکناس جدید در پشت آن قرار گرفته  است. همچنین الیاف امنیتی این اسکناس نامرئی و قابل رویت با نور UV است که در چهار رنگ سبز، آبی، زرد و قرمز در کاغذ اسکناس تعبیه شده است.

آنطور که علی کرامتی رئیس کارخانه تولید کاغذ اسناد بهادار بانک مرکزی می گوید؛ دلیل انتشار اسکناس جدید 10 هزار ریالی توسط بانک مرکزی حرکت به سمت همسان سازی اسکناس و ایران چک، کاهش هزینه های تولید، جاسازی مناسب در کیف پول و کاهش خسارت های ناشی از تولید اسکناس است



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها