کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

طی سه سال چقدر ارز فروخته شد ؟


کد خبر : ۳۲۹۷جمعه، ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰:۴۰۳۰۸۰ بازدید

یکی از اصلی ترین شایعاتی که در دولت گذشته از سوی محافل خبری اعلام می شد، موضوع فروش ارز برای تامین کسری بودجه کشور بود.

شواهدی که بانک مرکزی آنها را منتشر کرده نشان می دهد دولت دهم برای تامین نیازهای مالی کشور اقدام به به فروش ارز در بازار آزاد می کرده است. البته وزیرامور اقتصادی و دارایی دولت دهم این موضوع را تایید نکرده است ولی همچنان شایعات در فضای اقتصادی کشور وجود دارد.

در همین حال جمشید پژویان رئیس سابق شورای رقابت اعتقاد دارد که دولت گذشته برای تامین کسری مالی اقدام به فروش ارز نکرده بود. او گفته است:« بعید می دانم دولت گذشته برای تامین کسری بودجه ارز فروخته باشد.»

برخلاف او سعید لیلاز اقتصاددانان به صراحت تاکید می کند:« یکی از راه های تامین کسری منابع در دولت گذشته فروش ارز بود. همین موضوع باعث شده بود تا وضعیت بازار در دوره های مختلف متلاطم باشد.»

به تازگی سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز در اظهار نظرهای اعلام کرده است طی سه سال گذشته نزدیک به 180 میلیارد دلار ارز به بازار تزریق شده تا قیمت آن در بازار کنترل شود. سیف با انتقاد از این رفتار دولت گذشته اعلام کرده است:« هیچ دلیل قانع کننده‌ای بهتر از تشخیص غلط و پایبندی به بی برنامگی نمی‌تواند عامل این اتفاق باشد.»

به نظر می رسد سیاست های ارزی دولت یازدهم با دولت دهم به طور کلی متفاوت باشد. در حال حاضر قیمت دلار در بازار به ثبات نسبی رسیده است و احتمالا با واریز اولین قسط دلارهای بلوکه شده ایران بازهم شرایط برای کاهش قیمت ها مهیا می شود.

برخی محافل خبری به نقل از رئیس دولت دهم اعلام کرده بودند که احمدی نژاد در یکی از جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام به دولت یازدهم توصیه کرده برای تامین کسری بودجه به فروش ارز اقدام کند. بیان همین خبر باعث شد تا بازهم پرونده قدیمی فروش ارز باز شود.برخی تحلیلگران اعتقاد دارند، دلیل اصلی رشد قیمت دلار در سال 91 نیاز دولت قبلی برای تامین مالی بوده است .



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها