کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت هر کيلو خاويار چند؟


کد خبر : ۳۲۹۳پنجشنبه، ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۱:۰۰۲۰۳۹۶ بازدید

گفته مي‌شود ۹۰ تا ۹۵ درصد خاويارهاي تقلبي ازکشور آذربايجان، بقيه نيز از کشورهاي همسايه مانند ارمنستان، قزاقستان و... وارد کشور شده و به‌دست مصرف‌کنندگان مي‌رسد.

تخمک‌هاي ماهيان ماده را خاويار مي‌نامند و آنچه از خاويار مدنظر مردم است، در اصل تخم ماهي استروژن يا همان خاوياري است. 

 ارزش بالاي غذايي اين ماده سبب شده تا خاويار از نظر قيمت جزو گران‌ترين مواد غذايي در دنيا به شمار آيد و به اصطلاح در سفره مرفهان بي‌درد در سراسر کشور سرو شود. خاويار انواع گوناگوني دارد که مي‌توان به خاويار طلايي، سرخ و سياه اشاره کرد که به گفته کارشناسان خاويار سياه از ارزش قابل توجهي برخوردار است. 

متاسفانه در چند سال اخير گاهي اوقات زمزمه‌هايي از ورود غير قانوني خاويارهاي تقلبي در کشورشنيده مي‌شد، اما اين بار گويا اين محصول تقلبي در وسعتي قابل توجه به ويژه در استان‌هاي شمالي کشور عرضه شده است. 

براساس اعلام کارشناسان بهداشتي و شيلات، فروش خاويار به صورت قاچاق و بدلي، غيربهداشتي و غيرقابل مصرف است و با استانداردها فاصله دارد. 

خاويار تقلبي از شکم ماهي خاوياري و تخم آن توليد نمي‌شود و اين گونه‌هاي بدلي و مصنوعي خاويار فقط به دليل افزودن مواد و رنگدانه‌ها، طعم خاويار را مي‌دهند و هيچ‌يک از خواص خاويار را ندارند. 

ماهيان تقلبي ماهيان خاوياري نيستند و براي توليد آن از ترکيبات مختلف براي فرآوري و از اسانس‌هاي رنگي استفاده مي‌شود که افزودن اين رنگدانه‌ها و اسانس‌ها، سلامت انسانها را تهديد مي‌کند و سرطان‌زاست.
ورود و قاچاق اين‌گونه مواد غذايي مي‌تواند هم سلامت فرد را به مخاطره اندازد و هم به جايگاه واقعي خاويار ايران در جهان لطمه بزند. 

گفته مي‌شود ۹۰ تا ۹۵ درصد خاويارهاي تقلبي ازکشور آذربايجان، بقيه نيز از کشورهاي همسايه مانند ارمنستان، قزاقستان و... وارد کشور شده و به‌دست مصرف‌کنندگان مي‌رسد. 

در اين رابطه مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي تکثير و پرورش و صادرات آبزيان با تاييد عرضه خاويار تقلبي در کشور اظهار داشت: بسياري از مردم درباره خاصيت‌هاي اين ماده اطلاع دارند، بنابراين عده‌اي سودجو خاويار تقلبي را که حاوي ترکيب ژلاتين با چند نوع ماده ديگر که به شدت براي سلامتي مضر است را با قيمت بسيار پايين وارد کشور کرده‌اند. 

ارسلان قاسمي افزود: متاسفانه اکنون ۱۰۰گرم خاويار تقلبي بين ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان قيمت‌گذاري و عرضه شده است. اين در حالي است که هر کيلو خاويار اصل بين ۳ تا ۴ ميليون تومان قيمت دارد. 

وي تاکيد کرد: مردم بايد از خريد اين مواد غذايي خودداري کنند، زيرا نمي‌دانند با مصرف خاويارهاي تقلبي و ارزان قيمت در اصل به ضرر خود و خانواده شارن رفتار کرده‌اند. 

قاسمي درباره ميزان توليد خاويار در کشور گفت: سالانه بين ۳تا ۴تن خاويار در کشور توليد شده که تمام اين محصول به خارج صادر مي‌شود. 

وي درباره کشورهاي مقصد صادرات خاويار ايران نيز اظهار داشت: خاويار ايران بيشتر به کشورهاي اروپايي صادر مي‌شود. 

قاسمي در پايان تصريح کرد: متاسفانه بيشتر مردم نه در داخل کشور بلکه در سراسر دنيا توان خريد اين ماده مغذي را به علت قيمت بالاي آن ندارند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها