کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حرف آخر درباره بازاریابی شبکه‌ای


کد خبر : ۳۲۴۰۱چهارشنبه، ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۵:۳۱۲۷۵۶ بازدید

وقتی از بازاریابی شبکه ای صحبت می کنیم، بلافاصله تعدادی جوان را تصور می کنیم. البته جوانان باغیرتی که به فکر درآمدزایی هستند. جوانانی که ...

وقتی از بازاریابی شبکه ای صحبت می کنیم، بلافاصله تعدادی جوان را تصور می کنیم. البته جوانان باغیرتی که به فکر درآمدزایی هستند. جوانانی که در رکود بازار به هر دری می زنند تا سربار خانواده خود نباشند. پس بیراه نیست که آخرین مطلب را خطاب به این جوانان بنویسیم. این مطلب را نه به عنوان یک روزنامه نگار، بلکه به عنوان یک دوست می نویسم. پس این 6 نکته را با دقت بخوانید و در فضایی خارج از نتورک به آن فکر کنید:
 
1. دیگران هم چیزهایی می فهمند!

هیچ قضاوتی در مورد آنچه در جلسات پرزنت مطرح می شود، ندارم. چون ممکن است مورد به مورد فرق کند. اما صحبت جوانانی که به این جلسات رفته اند، بسیار تکان دهنده است. یکی از این جوانان می گفت که می خواهیم درآمد بازاریابی شبکه ای را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم! طبیعتا این گونه صحبت ها را نمی توان با منطق قبول کرد و فضا سازی های برخی از لیدرها سبب می شود تا درک نادرستی از بازاریابی شبکه ای به دست آید. برای اینکه از این درک نادرست رهایی پیدا کنید، باید با کسانی که ذی نفع بازاریابی شبکه ای نیستند، صحبت کنید. چون طبیعی است که لیدر یا دایرکت شما به صورت مستقیم از فروش شما سود می برد و طبیعتا قصد ندارد که شما سیستم را ترک کنید. لذا، رابطه خود با خانواده، دوستان و اساتید این حوزه را از دست ندهید. همچنین تلاش کنید تا برخلاف گفته های برخی لیدرها که بر ناآگاهی منتقدان بازاریابی شبکه ای تاکید دارند، به این باور برسید که :«دیگران هم چیزهایی می فهمند!»

2. از روانشناسی تا نتورک

لازم نیست زیاد دقت کنید. اگر تنها در یک جلسه بازاریابی شبکه ای حضور داشته باشید، متوجه می شوید که بیشتر به کارگاه ان ال پی شبیه است. در این جلسه صحبتی از نتورک نمی شود و تنها به شما تلقین می شود که شرایط نامناسب است. اگر جوان و دانشجو باشید، به شما گفته می شود که آن هایی که درس خوانده اند به کجا رسیده اند و .... . در این جلسات به شما القا می‌گردد که نیاز به تغییر دارید. تا اینجا بسیار خوب است. اما از این جا به بعد، مسیر صحبت ها عوض می شود. شما که مشکل خود را از زبان لیدر شنیده اید، برای خروج از این وضعیت نیز راه حل را از او جویا می شوید. راه حل هم چیزی جز نتورک نیست!در این که کلاس های انگیزشی برای شما بسیار مفید است و می تواند زندگی شما را تغییر دهد، هیچ شکی نیست اما اینکه مسیر تغییر زندگی شما از بازاریابی شبکه ای می گذرد، محل تردید است. لذا، نمی توان با استدلال های علمی حوزه روانشناسی به این نتیجه رسید که نتورک بهترین راه حل است. پس مراقب باشید تا در این دام نیفتید.

3. می خواهید بازاریاب شوید؟

«نتورک مارکتینگ» هر چقدر هم قشنگ باشد، به معنای نوعی بازاریابی است. بازاریابی کسی می خواهد که بتواند به خوبی با افراد گوناگون رابطه برقرار کند. مخصوصا اینکه بخواهید به درآمدهای میلیونی وعده داده شده، دست پیدا کنید. پس اگر به هر دلیل، حس کردید که شخصیت شما به درد فروش محصول و بازاریابی نمی خورد به سراغ این حرفه نروید. هرچند بخشی از بازاریابی را می توان با آموزش آموخت، اما به هر تقدیر هر نفر در زندگی خود به دنبال اهدافی است که می‌تواند متفاوت از بازاریابی شبکه ای باشد.اصلا با فرض اینکه می خواهید بازاریابی کنید، پیشنهاد من این است که بازاریابی محصولات ارزان قیمت را انجام ندهید. چون به هزینه وقت آن نمی ارزد. شما می توانید بازاریاب هر شرکتی بشوید و محصولات آن را که احتمالا باکیفیت تر هم هستند ، بفروشید و درآمد بیشتری کسب کنید!

4. هرچقدر وقت بگذارید، همان قدر حلوا می خورید

در مدت بررسی هایم، کم نبودند افرادی که روز و شب خود را صرف بازاریابی شبکه ای می کردند. در همه این مدت به این موضوع فکر می کردم که اگر این جوانان زمان خود را صرف یادگیری مکانیکی یا نجاری یا .... می کردند، می توانستند در کمتر از یک سال به وضعیت بسیار مناسبی دست پیدا کنند. آنقدر وقت بگذاری و آخر ماه کمتر از 100 هزار تومان درآمد کسب کنی، بسیار ناراحت کننده است. نشان دادن دورنمای تخیلی نتورک، تنها دلیلی است که جوانان در آن می مانند.

5. بازار به مرحله اشباع رسیده است؟

بسیار تلاش کردیم تا تعداد کسانی که کد ملی آن ها در بازاریابی شبکه ای ثبت شده است را به دست آوریم. اما نشد. گفتند آمارها محرمانه است. با این حال، چند هفته قبل مدیرعامل شرکت بیز گفت 600 هزار نفر عضو این شرکت هستند. اگر فرض کنیم که سه شرکت به اندازه این شرکت توانستند جذب کنند و هیچ کسی نیست که در دو شرکت یا بیشتر عضو شده باشد، چیزی حدود 2 میلیون نفر عضو بازاریابی شبکه ای هستند: 2 میلیون نفر!

مگر ما چقدر کالا مصرف می کنیم که به 2 میلیون نفر بازاریاب نیاز داشته باشیم؟ یا این افراد کار نمی کنند یا درآمد ندارند. در هر صورت باید گفت که حدود 2 میلیون نفر جوان هستند که به نوعی درگیر شده اند. برای اینکه درک درستی از 2 میلیون نفر داشته باشیم، بد نیست بدانیم که در حال حاضر تنها 2میلیون و 300 هزار نفر بیکار در کشور داریم. یعنی تقریبا به تعداد بیکاران کشور عضو بازاریابی شبکه ای داریم.

6 - انتظار نداشته باشید که ....

در ایران کسانی در مورد بازاریابی شبکه ای کتاب می نویسند، جلسه می گذارند و اظهار نظر می کنند که از این مسیر درآمدهای میلیاردی به جیب می زنند. لذا نبایدانتظار داشته باشید که بگویند نتورک بد است. هر چند به تازگی به دلیل انتقادهای رسانه ها، حرف های خود را اصلاح کرده اند، اما اصل داستان تغییری نکرده است. به عبارت دیگر، هیچ ماست فروشی نمی گوید که ماستم ترش است. پس مراقب باشید که با حرکت نا آگاهانه خود جیب عده ای را پر نکنید.

- روزنامه خراسان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها