کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

لغو تحریم‌ دلیلی بر کاهش قیمت‌ نیست

کدخبر:۳۱۷۹شنبه، ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۱:۰۳۴۷۲۳ بازدید

لغو تحریم‌ها علیه صنعت خودرو، پایان روزهای سخت برای این صنعت و مشتریان آن خواهد بود؟

با رفع رسمی تحریم‌های صنعت خودرو در تاریخ 30 دی‌ماه سال جاری، به نظر می‌رسد چنین سوالی در ذهن بسیاری از مشتریان و فعالان صنعت خودرو مطرح شود. حالا چشم همه به وقایعی است که از این پس رخ خواهد داد، هرچند فضای کلی صنعت خودرو با توجه به رشد نسبی تولیدات خودروسازان چشم‌انداز روشنی را در این مورد به‌وجود آورده، اما به نظر می‌رسد این تمام ماجرایی نیست که در این صنعت جریان دارد.در کنار رشد تولیدات خودروسازان، اتفاقات مثبتی هم در جریان مجمع جهانی اقتصاد در داووس در حال رخ دادن است که از تمایل طرف‌های خارجی برای حضور در صنعت خودرو ایران خبر می‌دهد. مدیرعامل رنو یکی از افرادی بوده که به نمایندگی از شرکت خود، در حاشیه این اجلاس بزرگ اقتصادی به همکاری با ایران ابراز تمایل کرده و از بازار خودرو ایران به عنوان بزرگ ترین بازار خاورمیانه نام برده است.  اما در کنار تمام این صحبت‌ها، پایان تحریم‌ها برای صنعت خودرو به چه شکل ظاهر خواهد شد؟ به شکل کاهش قیمت‌ها، افزایش تولید، ورود شرکای جدید یا محصولات با کیفیت به بازار؟ 

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی اثرات لغو تحریم‌ها بر صنعت خودرو را فراتر از چیزی می‌داند که در ابتدا به نظر می‌رسید؛ اما در عین حال عقیده دارد که در جریان لغو تحریم‌ها نباید انتظاری برای کاهش قیمت‌ها داشته باشیم. لیلاز با اشاره به این موضوع که استقبال جامعه بین‌المللی از رئیس‌جمهور در داووس نشان داد که نگاه دنیا به ایران در حال تغییر است، به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: به نظر می‌رسد که ما می‌توانیم روی کاهش تدریجی تحریم‌ها حساب کنیم، آثار مثبت روانی آن تا کنون مشخص شده است و آثار واقعی آن نیز از فروردین سال آینده به بعد قابل‌مشاهده خواهد بود. لیلاز عقیده دارد 6‌ماه ابتدایی سال آینده برای خودروسازان بسیار خوب خواهد بود اما در عین حال عقیده دارد برای رسیدن به تولیدی مشابه زمانی‌که خودروسازان در اوج بودند، باید تا پایان سال 95 صبر کنیم.  به عقیده کارشناسان با لغو تحریم‌ها علیه صنعت خودرو، تولیدات خودروسازان با روندی افزایشی همراه خواهد بود زیرا به هر حال ارتباط خودروسازان با دنیا بار دیگر برقرار خواهد شد. محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه سازان در این خصوص می‌گوید: بخشی از مشکل صنعت خودرو که تامین قطعه از آن‌سوی مرزها بود با لغو تحریم‌ها و ارتباط دوباره با شرکت‌های خارجی از میان می‌رود؛ اما مشکل اصلی که نقل‌و‌انتقال پول است همچنان بر جای خود باقی است، مشکلی که خودروسازان را با افزایش هزینه‌های تولید همراه می‌کند. 

لغو تحریم‌ها تاثیری بر قیمت‌ها ندارد 

اما انتظاری که در کنار رشد تولیدات خودروسازان وجود دارد، کاهش قیمت‌ها است چیزی که البته خودروسازان و کارشناسان اقتصادی خیلی به آن امیدوار نیستند. در همین رابطه لیلاز عقیده دارد افزایش قیمت خودرو به دلیل کاهش تولیدات خودروسازان نبوده که با افزایش تولیدات آنها شاهد کاهش قیمت باشیم. او در ادامه می‌گوید: افزایش قیمت محصولات خودروسازان در پی افزایش ناگهانی نرخ ارز رخ داد از طرفی ارز مبادله‌ای هم در اختیار خودروسازان قرار داده نشده است که بتوان انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت. یکی از مدیران ارشد صنعت خودرو در رابطه با همین موضوع به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: با لغو تحریم‌ها اتفاق بزرگی رخ نخواهد داد، قیمت‌ها همچنان بالا باقی خواهند ماند؛ زیرا رفع تحریم‌ها مشکلات اقتصادی خودروسازان را حل نمی‌کند. 

این مدیر ارشد با اشاره به این موضوع که شوکی که طی دو سال گذشته به صنعت خودرو وارد آمده است یک‌شبه برطرف نمی‌شود و نیاز به کمک و تسهیلات دولتی دارد، می‌گوید: از طرفی قدرت خرید مردم هم پایین آمده است و تا زمانی‌که قدرت خرید مردم تدریجا رشد پیدا نکند، قیمت خودرو بالا به نظر می‌رسد و بازار محدود خواهد بود. لیلاز نیز چنین عقیده‌ای دارد و امیدوار است با افزایش تولید ناخالص داخلی و افزایش قدرت خرید مردم، بازار آسیب دیده صنعت خودرو نیز به تدریج بهبود پیدا کند.به عقیده یک مدیر ارشد صنعت خودرو ظرفیت تولید خودرو در کشور 2 میلیون دستگاه در سال است؛ اما با توجه به از بین رفتن قدرت خرید مردم در نتیجه رکود تورمی، زمان رسیدن به این میزان تولید چیزی حدود 3 سال زمان خواهد برد. 

شروع با چینی‌ها ادامه با اروپایی‌ها؟ 

با انتشار خبر لغو تحریم‌های صنعت خودرو، از گوشه و کنار خبرهایی مبنی‌بر تمایل خودروسازان خارجی برای حضور در ایران به گوش می‌رسد. ابراز تمایل طرف‌های خارجی در حالی است که رئیس‌جمهور کشورمان در بزرگ‌ترین گردهمايي اقتصادی دنیا در داووس اعلام کرده است ایران پیشنهادهاي جذابی برای جذب خودروسازان مطرح جهانی به ایران و همکاری با آنها در قالب شریک تجاری دارد.  بر همین اساس بعد از ابراز تمایل مدیر عامل شرکت رنو برای حضور قوی‌تر در ایران، خبر دیگری مبنی‌بر سفر مدیران پژو در قالب یک هیات اقتصادی از فرانسه به ایران منتشر شده است. آن‌طور که یکی از مدیران خودروسازی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید، خودروسازان کره‌ای نیز برای حضور در ایران ابراز تمایل کرده اند. اما تمام این ابراز تمایل‌ها و همچنین صحبت‌های حسن روحانی از پیشنهادهاي جذاب برای طرف‌های خارجی در حالی است که به نظر می‌رسد پیش از وارد شدن شرکای تجاری جدید و شکل گرفتن فعالیتشان در ایران، خودروسازان بر اساس گفت‌وگوهای قبلی با چینی‌ها، به سراغ شرکت‌هایی از این کشور رفته‌اند و همکاری آنها هم‌اکنون شکل گرفته است. 

 در این میان هرچند به نظر می‌رسد خودروسازان به منظور پر کردن خلأ نبود محصول جدید و همچنین پایین آمدن قدرت خرید مشتری‌ها، به سراغ وارد کردن محصولات شرکت‌های ارزان قیمت چینی رفته‌اند، اما قصد آنها برای مونتاژ اين محصولات‌شان در ایران نشانگر موضوع دیگری است. خودروسازان پیش از لغو تحریم‌ها از همکاری با شرکای مطرح اروپایی سخن به میان می‌آوردند حال آنکه اکنون شاهد همکاری آنها با چینی‌ها هستیم. حضور چینی‌ها در صنعت خودرو ایران در حالی است که به عقیده کارشناسان بهترین حالت همکاری با خودروسازان خارجی، ادامه همکاری با شرکای قدیمی یا رفتن به سراغ شرکایی قدرتمندتر و مطرح‌تر است؛ اما این کارشناسان در کنار طرح چنین موضوعی به این نکته اشاره می‌کنند که چینی‌ها نیز می‌توانند به عنوان یک گزینه مطرح باشند و حضور آنها مانعی برای فعالیت دیگر شرکا نخواهد بود. 

خودروسازان عقیده دارند که حالا آنها گزینه‌های بیشتری برای انتخاب شریک آینده شان در پیش رو دارند، این اظهار نظر خودروسازان در حالی است که یکی از مدیران ارشد صنعت خودرو در رابطه با ورود چنین محصولاتی به کشور و حرکت خودروسازان به سمت مونتاژ محصولات آنها می‌گوید: بعید نیست از این پس تولیدات خودروسازان چنین حالتی به خود بگیرد؛ زیرا قدرت خرید مردم پایین آمده است پس خودروسازان سراغ محصولاتی می‌روند که خیلی گران نباشند و تلاش می‌کنند با ارزان‌سازی این خودروها، آنها را در کشور به تولید برسانند و به مشتری بدهند.این مدیر ارشد در ادامه با اشاره به اینکه لغو تحریم‌های صنعت خودرو در صورتی اثرگذار خواهد بود که مذاکرات هسته‌ای به خوبی پیش بروند می‌گوید: خودروهای مونتاژی با کیفیتی که پیش از این در ایران خودرو یا سایپا با تیراژ 15 تا 20 هزار دستگاه در سال تولید می‌شدند، به دلیل افزایش نرخ ارز، قیمت تمام شده آنها و کاهش قدرت خرید مردم، با ظرفیتی بیش از 6 یا 7 هزار تا تولید نخواهند شد و این به این معنا خواهد بود که مشکلات اقتصادی خودروسازان همچنان باقی خواهد بود. 

او به این موضوع نیز اشاره می‌کند که اگر قدرت خرید مردم به مرور افزایش پیدا کند خودروسازان برای تولید محصولات با کیفیت مشکلی نخواهند داشت، اما به هرحال رسیدن به چنین شرایطی هم مردم به زمان نیاز دارند و هم خودروسازان. صحبت‌های این مدیر ارشد خودروسازی در حالی است که پیش از لغو رسمی تحریم‌ها به نظر می‌رسید از این پس شاهد همکاری خودروسازان داخلی با برندهای مطرح دنیا باشیم. حتی امیدهای فراوانی به این موضوع وجود داشت که ایران پایگاه تولید خودرو در خاورمیانه شود و محصولات آن در کشورهای منطقه صادر شود، حال آنکه با اتفاقاتی که اخیرا رخ داده است این سوال مطرح می‌شود که آیا ایران خود تبدیل به یکی از بازارهای مصرفی تولیدات خودروسازان مختلف خواهد شد؟ 

اما این موضوع در حالی وجود دارد که یکی دیگر از مدیران صنعت خودرو در رابطه با ورود شرکای خارجی و سرنوشت محصولات خودروسازان بعد از لغو تحریم‌ها می‌گوید: در حال حاضر ما در نقطه پایان بحران‌ها قرار داریم که با تامین نقدینگی، می‌توان به عنوان سکوی پرتاب از آن استفاده کرد. این مدیر صنعت خودرو با اشاره به این موضوع که با لغو تحریم‌ها فرآیند تامین قطعه وضعیت بسیار بهتری خواهد داشت می‌گوید: با بهبود تامین قطعات خودرو، تولید محصولات جدیدی که از قبل در برنامه خودروسازان بوده بهتر پیش می‌رود. اما آیا با لغو تحریم‌ها، امیدها و گمانه‌ها برای حضور خودروسازان جهانی در صنعت خودرو ایران به حقیقت خواهد پیوست یا در نهایت خودروسازان به دلیل تدوام مشکلات اقتصادی؛ به سراغ واردات یا مونتاژ محصولات ارزان‌سازی شده از شرکت‌های ناشناخته خودروساز دنیا خواهند رفت؟

همراه مکانیک



دیدگاه ها

رحمان: 1392/11/508:06:14،
323
20
اما تحریم دلیل محکمی برای افزایش قیمت است ! ! !
الناز: 1392/11/509:45:47،
220
21
پس چطور دلیلی بر افزایش قیمت ها بود
دستاورد 34-35 ساله انقلاب :
بالا بردن سن ازدواج به 35 سال اقایون پزشکا میدونن این چه فاجعه ای است
از بین بردن زندگی عشایری وروستایی
ظهور اختلاص گران بزرگی در حد 3000میلیارد در حد هزازان نفر
جمع کردن حدود یک ربع جمعیت کل کشور در تهران
بازم بگم.....
صدای داد مردم: 1392/11/509:58:41،
120
22
مرگ بر دشمنان داخلی
کاهش قیمت خودرو در راه است: 1392/11/510:35:38،
156
21
لغو تحریم‌ دلیلی بر کاهش قیمت‌ نیست اما تحریم بهترین بهانه برای افزایش سریع و چند برابری قیمت و همچنین ایجاد بازار سیاه توسط خودرو سازان و مکیدن خون مردم ستمدیده ایران است. حقه بازی که شاخ و دم ندارد...
سرعت گیر اسلامی : 1392/11/512:12:45،
70
16
این مملکت با برداشتن تحریمها دیگه آخرین شکل هم خودشو نشون داد دیگه امیدی نیست مملکت از ریشه فاسده کاری از دست کسی بر نمیاد.
کارمند: 1392/11/515:35:56،
38
52
کلا هر تغییری تو این مملکت چه + چه - باعث افزایش قیمته...
ﻣﻬﺪﯼ : 1392/11/518:06:44،
37
18
ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﺎ ﺩﻻﺭ ۲۴۵۰ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪﻩ ﭘﺲ ﻫﯿﭻ ﻭﻗﺖ ﺍﺭﺯﻭﻥ ﻧﻤﯿﺸﻪ ﮐﻪ ﮔﺮﻭﻧﺘﺮ ﻣﯿﺸﻪ
ناشناس: 1392/11/520:27:52،
16
26
اختلاص نه ، اختلاس .
علی: 1392/11/612:06:51،
25
27
هر چیزی که برای دولت سود داشته باشه(مثل خودرو)خبری از کاهش نیست.تاوان فقط نام تحریم ها را ملت دادند هر چند دولت سود برد ولی برداشت این تحریم ها بازهم به نفع دولته.
سرعت گیر اسلامی: 1392/11/508:09:02،
95
21
توجه کردید میگه لغو تحریم علــــــــــــِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِه صنعت خودرو و نمیگه به نفع خودرو تحریم علیه ایران یعنی هر چه روی خاک ایرانه تحریمه این چه صنعتی که توی خاک ایرانه و از تحریم داره نفع میبره پس ایرانی نیستو اجنبی وباید نابود بشه.
کاهش قیمت خودرو در راه است: 1392/11/510:43:02،
57
44
اگر توافقنامه ژنو به صورت جدی اجرا شود، در ماه های آینده شاهد کاهش شدید نرخ دلار خواهیم بود و بانک مرکزی نیز نخواهد توانست جلودار این کاهش شود."غلامرضا کیامهر، کارشناس حوزه بانک"
عليرضا: 1392/11/508:15:36،
35
82
بابا ول كنيد ديگه اين حرفارو مردم خسته شدن از اين بگيروببندها،هركي هرچي ميخواد بخره بخره.
موج نوین: 1392/11/508:20:53،
102
25
اسم چبین رو درست بگیییییین
چینیران درستش
اخه مثل شلوار لی شده دختر پسر نداره
بابا ما میگیم گرونه شما میگین گرون ترم میشه.
نمیخرییم شما گرونترش کن
گاری چینی هم نمیخریم
وقتی به زمین خوردن خودرو سازا شد میارنش پایین که هیچ کیفیتم میارن بالا
رزن لایک رو دوستان خود من
ک: 1392/11/508:21:31،
99
24
سود دوبله سوبله رو منم باشم نمیذارم ارزون بشه چه برسه به این بی انصافا. . .
من: 1392/11/508:31:46،
25
48
ممنون از تحلیلهای بدون جانبداری ایرات جیب
ناشناس: 1392/11/520:29:12،
20
18
ایرات جیب نه ، ایران جیب .
سعید: 1392/11/508:44:13،
60
24
سال آینده بنزین گرون میشه,بازار داخلی تقریبا اشباع شده,خودروسازای ماهم در طول 30 سال هیچ پیشرفتی نکردن مشخصه که چه اتفاقی قراره بیفته.
reza: 1392/11/508:45:07،
59
33
من عاشق کسی شدم که هی میام لایک منفی میزنه به حرف دل مردم
اگه میشه خودتو معرفی کن لایک زن منفی :)تا بیشتر آشناشیم
خسته: 1392/11/508:46:11،
79
18
چقدر بیشرمانه این حرفها رو به مردم میگند، آیا دلار 3700 تومان با 2900 تفاوتی ندارد (کاهش تقریبا 32 درصدی ) ؟ مردم بیدارند و جواب این افراد رو میدند

. درود بر مقاومت!
حجت نان: 1392/11/509:07:09،
50
27
می شه بگید چی باعث کاهش قیمت می شه که همون کارو بکنیم؟

من تازه فهمیدم که اگه بعد سی و چند سال بعضی از مسئولین رفتار سیاسی شون رو عوض کنن و منطقی تر بشن بازم نمی تونن رانت های اقصادیشون رو کنار بذارن و از سودهای هنگفت بگذرن می ترسم که این ایجاد رابطه هم کلاه گشادی به سر ملت و راه کسب درآمدی واسه بعضی ها باشه.
علی: 1392/11/509:10:38،
66
18
خودرو باید بیاد پایین وگرنه ورشکست میشد
کریم: 1392/11/509:21:30،
44
13
تو این مملکت هر که هر تصمیمی بخواهد میگیرد قانون و حق و حقوق مردم اصلا اهمیتی ندارد ، کی توان مقابله با این دو فرقون ساز را دارد؟ مردم خدارا شکر ندارند که بخرند ! دولت هم بی خیال مردم! یعنی کسی گوش به حرف دولت نمیکند! دولتم هم با افزایش قیمت هامل های انرژی تو پاچه این ملت میکند ، خدایا آخر عاقبت ما را بخیر بفرما! بد جوری گرفتار شدیم.
سجاد : 1392/11/509:32:51،
43
16
درستکار نیستید حتی دولت هم از این قضیه نفع میبره که خیالش نیست وقتی تحریم شدیم گفتن قطعات نیست وقیمت رفته بالا در صورتی که تمام قطعات رو از چین زیر قیمت خریداری و با افزایش قیمت وسودی چند برابر تحویل مردم دادین.

وای به حالتون اگه صبر مردم لبریز بشه...حال خود دانید...
مریم: 1392/11/509:48:45،
40
37
ما خودرو نمی خریم تا قیمتا کاهش پیدا کنه
شهروند: 1392/11/509:51:46،
41
16
اگر اینطوره : پس وضع تحریم هم نباید دلیلی بر افزایش قیمت میشد که شد حالا چرا لغو تحریم دلیلی بر کاهش قیمت نیست؟
رضا: 1392/11/509:53:51،
29
16
کم دیگه از این خبرها بزار الکی خودرو سازها رو بزرگ نکن؟
سجاد: 1392/11/510:04:26،
24
15
با قلب من بازی نکن.
راز: 1392/11/510:15:25،
27
16
اینا همش بهانس............
کوروش کبیر: 1392/11/510:43:26،
76
21
دلار 3200=افزایش قیمت
دلار3000=افزایش قیمت
دلار2500=افزایش قیمت
دلار2000=افزایش قیمت
دلار 1000=افزایش قیمت
دلارمجانی=افزایش قیمت
لغو تحریم=افزایش قیمت
به نظرتون باید چه کار کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
راستی یه سوال دارم؟به نظرتون اینا کی ضرر نمی کنن؟؟؟؟؟؟
اصغر: 1392/11/511:28:59،
42
24
اینا زمانی ضرر نمی کنند که اصلا اون زمان نمیاد .
کم و بیش: 1392/11/600:22:11،
45
12
دوست عزیز اینها زمانی ضرر میکنند که مملکت آرامش و امنیت و ثبات و رفاه داشته باشد. منفعت اینها تو بهم ریختگی و بیهنجاری است.
محسن: 1392/11/511:02:47،
44
21
آقا تا کی تو سایتا کامنت بذاریم ؟! چه فایده داره ؟ فک میکنید کسی به جز خودمون اینارو میخونه یا به فکر مردمه ؟ چرا مثل کشورهای جهان اول و دوم خودمون حق خودمون رو نمیگیریم ؟ اونجا 1 سنت گرون بشه همه اعتصاب میکنن تا برگرده به قیمت قبل اینجا ملت دو برابر کار میکنن تا گرونیش رو جبران کنن !!!؟!؟!!؟ آخه چرا ؟
حسن: 1392/11/511:30:16،
38
28
متاسفم واسه این اوضاع و بزرگامون !
جای اینکه کاری کنن مردم فکر کار و تولید و پیشرفت مملکت باشن
سر مردم رو با بازی با قیمت ماشین گرم کردن!!!!!!!!!!!
شرم کنید تورو بخدا000000
محمدحسين: 1392/11/511:32:26،
38
17
وقتي قرار نيست چيزي ارزان بشه - چرا انرژي هسته اي تعطيل شد؟
مازیار: 1392/11/512:06:08،
31
17
شما شایعه نکن قیمت میاد پایین.چه اصراری داری که قیمت بالا بمونه
حکمت: 1392/11/512:14:33،
30
22
انرژی هسته ائی سرگرمی ماست فتیله داره هر وقت لازم شد حقمون می شه هر وقت هم نشد حقمون نمی شه به همین سادگی فتیله بالااااااااا، فتیله پاییییییییییییین
پارسا: 1392/11/512:59:26،
34
14
تحریم بهانه ای شد برای رانت خواران و لاشخورهای کشور که خون این ملت را بمکن.
Ali: 1392/11/515:16:51،
27
16
آخه چرا مردم ایران نباید خودرو های خوب سوار شن و همش باید پراید پراید پراید . اه آخه یه تغییری یه تحولی . پراید 132 پراید 142 ... و الانم که آخرین تکنولوژی ینی پراید وانت اومده . واقعا نمیدونم چی بگم .
انصاف نیست انقدر از هموطنامون به خاطر نداشتن خودرو ایمن جونشونو از دست .
واقعا این اجلاس بهونه ای شد تا بعضی ها ازش سوء استفاده کنن .
mr.x: 1392/11/515:21:01،
26
17
کامنتهای ما رو فقط ما میخونیم
واقع بین: 1392/11/517:58:11،
23
16
با سلام .آقا تو این مملکت هر کی خریده و داشتشو نفروخته برنده بوده تحت هر شرایط.پس اگه پول دارید ماشین-خونه-و یا هر چی میتونید بخرید یه خورده صبر کنید همین قدرت خریدم که دارید از دست میدید -تجربه 30 ساله
کوروش کبیر: 1392/11/518:00:19،
32
13
من خودم دانشجو دانشگاه امیر کبیر اراکم وبه دلیل مشکلات مالی سر کار رفتم ونتونستم درس بخونم ویه ترم مشروط شدم.اخه انصافه من دانشجو که در س خونم هستم به خاطر پول باید از درسم بزنم وباید ارزو به دل بمونم که یه روزی بتونم سوار ماشین خودم بشم.بابا یه نگاهی به امثال منم بندازید
یک ایرانی: 1392/11/608:21:25،
16
29
افزایش قیمتها همه از خریت خود ملت است. نه از تحریمها. تحریمها فقط یک وسیله برای فرصت طلبهای بی پدر و مادر این مرز و بوم است که خوب سوء استفاده میکنند.
mohsen: 1392/11/609:31:09،
49
10
به خدا. ناراحتی اعصاب گرفتمه بآبا ظلم نیست 18 تومان. بدی یه اشغال.
M: 1392/11/811:12:09،
15
25
ضرری که اینا میگن از سود ضرر کردن نه از مایه
به جای اینکه250 درصد سود بخورن دارن 240درصد سود میخرن این 10 درصد میشه زیان از سود
نخرین: 1392/11/1022:41:55،
17
13
تنها راهش اینه: نخرین.نخرین.نخرین.نخرین.نخرین.نخرین
معرفت: 1392/11/1103:27:56،
18
13
شروع تحريم يا اون موقع كاغذ پاره بود شروع بالارفتن قيمت بودپاءين اومدن خيلى سخته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ديگه مونديم چى بگيم

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل