کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اولین خودروهایی که سهمیه بنزین‌شان کم می‌شود


کد خبر : ۳۱۶۲چهارشنبه، ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۶:۳۸۱۹۴۲۸ بازدید

طرح ساماندهی وضعیت سوخت به زودی کلید می خورد. فاز اول با کاهش سهمیه برخی خودروها و بعد از آن، با افزایش قیمت بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه ها.

دو سه روز قبل، گمانه زنی ها درباره قیمت نهایی بنزین بعد از اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها به اوج رسید. صحبت درباره بنزین لیتری ۱۱۰۰ یا ۱۸۰۰ تومانی بود. حالا رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از طرح ساماندهی سهمیه بنزین برخی خودروها خبر داده که در فاز اول وانت بارها را شامل می شود و در فاز بعدی به تاکسی سرویس‌ها و خودروهای آموزش رانندگی می رسد. در این طرح، سهمیه بنزین این خودروها که بین ۱۲۰ تا ۴۰۰ لیتر در ماه بود به اندازه خودروهای سواری عادی کاهش پیدا می کند. یعنی ۶۰لیتر در هر ماه.

سید مجتبی شفیعی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفته است: برخی خودروها مثل وانت بارها با وجود این که سهمیه‌های بنزین نیمه یارانه ای با قیمت ۴۰۰ تومانی می گیرند، اما عملا در خدمت ناوگان حمل و نقل عمومی کشور نیستند.»به گفته شفیعی ۲میلیون وانت بار در کشور فعالیت می کنند که ۷۰۰ هزار دستگاه از آنها در طرح مشارکت نکردند و یک میلیون و ۳۰۰ وانت بار دیگر مشمول طرح خواهند شد. وانت هایی که هر روز ۱۴میلیون لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی می سوزانند و با اجرای این طرح، مصرفشان به روزانه ۱.۶ میلیون لیتر خواهد رسید.

فاز دوم این طرح اما تاکسی سرویس ها و خودروهای آموزش رانندگی را نشانه گرفته است و با اجرای آن، این خودروها هم ماهانه ۶۰لیتر بنزین ۴۰۰تومانی سهمیه خواهند گرفت. به این ترتیب، روزانه ۲میلیون لیتر بنزین نیمه یارانه ای صرفه جویی خواهد شد.این طرح ها البته پیش درآمد فاز دوم هدفمندی یارانه ها به نظر می رسد. فازی که در آن دولت ۳گزینه متفاوت برای افزایش نرخ بنزین پیش رو دارد: بنزین ۱۱۰۰ تومانی، بنزین ۱۸۰۰ تومانی و ثابت ماندن قیمت بنزین در حالی که سهمیه آن کاهش پیدا کرده است.

پیش از این محمد باقر نوبخت اعلام کرده بود، بنا بر قانون، افزایش قیمت‌ها در هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۳ باید به حد نهایی خود برسد؛ به این معنا که بر پایه قانون هدفمندی که اشاره کرده ‌نرخ حامل‌های انرژی در پنج ‌سال به ۹۰ درصد فوب خلیج فارس برسد، سال ۹۳ آخرین سال برای انجام این کار ‌خواهد بود. با این حال، نوبخت گفته بود که دولت می‌خواهد در سال۹۳ و در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، قیمت‌ها را ‌‌پله پله افزایش دهد.با این حال، سناریوهای بنزینی دولت به همین جا ختم نمی شود. گمانه زنی های دیگری که این روزها به گوش می رسد از سهمیه ۶۰لیتری بنزین با نرخ ۷۰۰ تومان به عنوان بنزین نیمه یارانه ای خبر می دهد و برای بنزین آزاد نرخ ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان را اعلام می کند. رقمی که تفاوت آن با نرخ تمام شده بنزین، چندان به سود دولت به نظر نمی رسد.

دولت بنرین و گازوئیل را به نرخ ۱۸۰۰ تا ۲هزار تومان از پالایشگاه خریداری می کند و آن طور که محمد علی دادور، رئیس پالایشگاه لاوان چندی پیش اعلام کرده بود، اگر دولت بخواهد هزینه تمام شده تولید بنزین را در نظر بگیرد قیمت واقعی آن می‌شود ۲۸۰۰ تومان در هر لیتر. او پیش بینی کرده بود اگر دولت بخواهد از میان تمام سناریوهای موجود روشی میانه را انتخاب کند، باید نرخ ۱۸۰۰ تومانی بنزین را به تصویب برساند. نرخی که به گفته دادور به واسطه آن «هم قانون هدفمندی یارانه‌ها به کمال می رسد و هم سخنان نوبخت در خصوص افزایش پلکانی قیمت‌ها شهید نمی شود.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها