کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

باغداران مازندران مستاصل شده‌اند


کد خبر : ۳۱۰۶۷دوشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳:۴۷۱۱۷۶ بازدید

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان ساری با اشاره به اینکه باغداران بلاتکلیف هستند، گفت: در این شرایط دلال ها به میدان آمده و ...

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان ساری با اشاره به اینکه باغداران بلاتکلیف هستند، گفت: در این شرایط دلال ها به میدان آمده و از وضعیت موجود، بهره برداری می کنند.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از ایسنا، مهدی مرتضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از بارش برف و افزایش سرما در مازندران، به مرکبات آسیب وارد شد و این آسیب، افت قیمت محصول مرکبات را در پی داشته است.

وی با بیان اینکه سالانه از سوی متولیان کشاورزی در استان، اعلام می شود 2.5 میلیون تن تولید مرکبات داریم، افزود: اما اقدامی برای تبدیل این میزان محصول به کنسانتره،صنایع تبدیلی و یا صادرات، انجام نمی شود.

رئیس شورای اسلامی  بخش مرکزی شهرستان ساری با اشاره به اینکه زحمت تولید مرکبات بر عهده باغدار است و در نهایت هم متضرر می شود، گفت: اما پز این میزان تولید را برخی دیگر به دوش می کشند و افتخاری به نام خود ثبت می کنند.

این مسئول با بیان اینکه فقط طعم تلخ باغداری برای باغدار باقی می ماند و هیچ سودی عاید کشاورز نمی شود، تصریح کرد: با این شرایط، کشاورز مجبور به فروش زمین می شود و از سویی هم مورد تمسخر قرار می گیریم و کشاورزان دیروز را سمندسواران امروز و سریداران فردا تلقی می کنند اما چه کسی این بلا را بر سر کشاورز می آورد که مجبور به فروش زمین و یا تغییر کاربری شود.

مرتضوی با اشاره به اینکه هیچ کشاورز و باغداری حاضر نیست زمین خود را از دست بدهد، ادامه داد: هیچ حمایتی از کشاورزان انجام نمی شود، سم و کود را آزاد می خریم. البته دولت اقدامات مثبتی انجام داده و تا 90 درصد از هزینه آبیاری قطره ای را می پردازد اما مسئولان استان، نسبت به کشاورزان بی مهری می کنند.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی، نظارتی بر شیوه کشت و تغییر کاربری اراضی ندارد، خاطرنشان کرد: اراضی شالیزاری به راحتی به باغات مرکبات تبدیل شد، اگر جهاد کشاورزی نظارت می کرد اکنون وضعیت مرکبات اینگونه نبود.

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان ساری با اشاره به اینکه در درون طرح های تسطیح اراضی شده و در وسط آیش، نهال مرکبات می کارند، اظهار کرد: جهاد کشاورزی در این زمینه هیچ گونه  مدیریت و نظارت نکرده است.

این مسئول با بیان اینکه خسارت ناشی از برف وسرما، باغداران را مستاصل کرده است، افزود: در این میان، واسطه ها و دلال ها به میدان آمده و بار مرکبات را با قیمت بسیار نازل می خرند. بازار کشش این میزان برداشت محصولات را ندارد و تعطیلات هفته گذشته هم به این وضعیت بازار، دامن زده است و انتظار داریم دولت زودتر وارد میدان شده و به داد باغداران برسد.

مرتضوی با اشاره به اینکه اعلام کرده اند کشاورزان محصول خود را برای کنسانتره به تنکابن حمل کنند، گفت: برای کشاورز سودی ندارد که محصول را با هزینه خود به تنکابن حمل کرده و به قیمت 550 تومان بفروشد. در حالی که مراکز خدمات کشاورزی و تعاون روستایی، انبار دارند و می توانند این محصولات را از کشاورزان تحویل بگیرند.

وی با بیان اینکه قیمت نارنگی سردرختی 700 تومان، پرتقال و تامسون 500 تومان فروخته می‌شود، ادامه داد: این در حالی است که مسئولان کشوری اعلام می کنند مردم نگران میوه شب عید نباشند چون پرتقال از جنوب تامین می شود.

مرتضوی با اشاره به اینکه مردم مازندران و شهرستان ساری در تمام ادوار انتخابات حضور پرشور دارند، تصریح کرد: حضور روستائیان  در صحنه انتخابات همواره چندین درصد بیشتر از جامعه شهری است  و نمایندگان پس از کسب رای از مردم، نمی دانیم امروز کجای مجلس نشسته اند و حرفی از حقوق باغداران نمی زنند.

رئیس شورای بخش مرکزی شهرستان ساری با بیان اینکه باغدار در حال نابودی است، افزود: اگر این اتفاق دراستان دیگری می افتاد آیا نمایندگان، وزیر را به استان خود نمی بردند تا به وضعیت باغداران و کشاورزان رسیدگی کند، چرا نمایندگان مازندران چنین رفتاری انجام نمی دهند.

وی با اشاره به اینکه هنوز خسارت تگرگ سال گذشته و برف سال 92 به کشاورزان پرداخت نشده است، گفت: تعرفه های بیمه کشاورزی، مشکل دارد و باید کارشناسی شود تا باغداران برای بیمه باغات خود رغبت داشته باشند.

مرتضوی با بیان اینکه کشاورز رها شده است، افزود: امروز کشاورز نقش کارگر، کارشناس، فروشنده و بازاریاب را هم خودش بر عهده دارد و بدون متولی باقی مانده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها