کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دستکاری دوباره بازار ارز تهران


کد خبر : ۳۰۵۷۵چهارشنبه، ۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸:۴۷۲۳۷۰ بازدید

با کاهش تقاضا، دلار در یک رفتار پیش‌بینی نشده باز هم گران شد ...

دلار دیروز در یک حرکت عجیب و پیش‌بینی نشده گران شد و به 3700 تومان رسید. این موضوع درحالی رخ داد که با برگشت زائران کربلا تقاضا برای ارز کاهش داشت و نرخ ارز دولتی نیز با 3 ریال کاهش به 3205 تومان رسید. صرافی‌های تهران درباره علت این موضوع به «شهروند» توضیح دادند: دوباره سروکله دلالان در بازار ارز پیدا شده است و با وجود کاهش تقاضا، دلار روند پیش‌بینی نشده قیمت را درپیش گرفته است.

مجید جواهریان صراف دراین‌باره به "روزنامه شهروند" توضیح داد: تأخیر عرضه ارز به بازار عامل گرانی دلار بوده و این تأخیر موجب شده است که دلالان به بازار ارز هجوم آورده و موجب بالارفتن قیمت‌ها شوند.

او ادامه داد: این دلالان ارز را درکشور 3700 تومان می‌خرند و با نرخ 3730 تومان به بازار کشورهای عربی و ازجمله امارات قاچاق می‌کنند و درحال حاضر نیز چانه‌زنی دلالان بازار ارز روی قیمت‌های دلار ادامه دارد و به نظر می‌رسد روند صعودی قیمت دلار در روزهای آینده نیز ادامه‌دار باشد و ارقام از 3700 تومان عبور کند. دلار مبادلاتی 3 ریال کم شد و دلار آزاد به مدار 3700 تومان رسید.

در بازار دیروز ارز تهران قیمت دلار نسبت به روز گذشته 20 تومان افزایش یافته و 3700 تومانی شد. تغییرات روز گذشته بازار ارز نشان از کاهش وابستگی بازار ارز آزاد به بازار مبادلاتی دارد و این چالشی است که همواره پیش پای بانک مرکزی بوده است.

میثم رادپور کارشناس بازار ارز می‌گوید: عوامل مختلفی می‌تواند در 3700 تومانی‌شدن دلار موثر باشند. به گفته او، در اقتصاد ما اگرچه قیمت بازار آزاد منعکس‌کننده نرخ مبادلاتی است اما مداخلات شرکت‌های خصوصی گاهی تأثیر مستقیم روی نرخ بازار آزاد می‌گذارند. او معتقد بازار آزاد درکشور ما خیلی معنای بازار آزاد نمی‌دهد. علت اصلی این افزایش قیمت را می‌توان عرضه و تقاضا دانست.

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که حالا دلار بازار آزاد و دولتی شکاف بیشتر نسبت به پارسال تجربه می‌کند و به نظر می‌رسد موضوع ارز تک‌نرخی نیز فعلا منتفی شده است. این درشرایطی است که دولت وعده داده بود ارز تک‌نرخی را تا پایان‌ سال محقق می‌کند اما ولی‌اله سیف رئیس بانک مرکزی دیروز به ایلنا اعلام کرد، برای تک‌نرخی شدن ارز نباید عجله کرد و تا زمانی که وضع مراودات بانکی ایران با سایر جهان به حالت عادی برنگشته است، امکان تحقق ارز تک‌نرخی وجود ندارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها