کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

3 سناريوی ايران برای كريدور جاده ابريشم


کد خبر : ۳۰۵۷۰چهارشنبه، ۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۳:۴۷۱۲۶۲ بازدید

مشاور معاونت برنامه‌ريزي و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازي درخصوص دستاوردهاي سفر هيات ايراني به ارمنستان براي شركت در ...

مشاور معاونت برنامه‌ريزي و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازي درخصوص دستاوردهاي سفر هيات ايراني به ارمنستان براي شركت در چهاردهمين اجلاس اتصال كريدور اروپا- آسيا گفت: سه سناريوي ايران براي عبور از كريدور جاده ابريشم در مقابل پيشنهادهاي طرف امريكايي كه هيچ كدام از ايران عبور نمي‌كرد، براي بررسي مورد پذيرش قرار گرفت.

مهران خميسي‌زاده درخصوص دستاوردهاي هيات ايراني در سفر به ارمنستان براي شركت در چهاردهمين اجلاس اتصال كريدورهاي اروپا- آسيا، گفت: مهم‌ترين اتفاق قبول پيشنهادهاي ايران درخصوص كريدور جاده ابريشم بود.

وي ادامه داد: بر اساس مطالعاتي كه انجام‌شده است ۹ مسير ريلي و ۹ مسير جاده‌يي در اولويت قرار گرفته و از مجموع ۴۲۱ پروژه‌يي كه در اين مطالعه شناسايي‌ شده، ۳۱۱ پروژه به‌طور كامل مورد بررسي قرار گرفته و مجموع سرمايه‌گذاري مورد نياز براي اين ۳۱۱ پروژه رقمي حدود ۲۱۵ ميليارد دلار برآورد شده است. مشاور معاونت برنامه‌ريزي و توسعه منابع با بيان اينكه آنچه در اين جلسه اهميت داشت، اظهاراتي بود كه مشاوران يوناني و امريكايي در اين اجلاس ارائه كردند، تصريح كرد: مسيرهاي اروپا و آسيا از مسيرهاي اصلي كريدور جاده ابريشم است و يكي از اساتيد دانشگاه نيوجرسي امريكا كه درخصوص طرح يك كمربند، يك جاده- جاده ابريشم با طرف‌هاي چيني كار كرده و مطالعاتي را پيرامون كريدور جاده ابريشم انجام داده است، چهار سناريو براي جاده ابريشم در نظر گرفته كه هيچ يك از اين سناريوها از كشور ما عبور نمي‌كند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، وي گفت: ما در اين جلسه به وي اعلام كرديم كه جمهوري اسلامي ايران مركز ثقل كريدور شمال به جنوب است و در مقابل اين ۴ سناريو، ۳ سناريو را نيز ايران اعلام كرد كه مي‌تواند نيازمندي‌هاي كل منطقه را پوشش دهد. خميسي‌زاده با بيان اينكه يكي از اين سناريوها اتصال چين به قرقيزستان- تاجيكستان- افغانستان و ايران است، گفت: سناريوي دوم اتصال چين به قزاقستان از طريق راه‌آهن يعني مسير چين-قزاقستان-ازبكستان-تركمنستان و ايران به سمت تركيه و اروپاست و سناريوي سوم هم سناريوي دريايي است كه از بنادر شرقي چين شروع و به بنادر ما در خليج فارس-درياي سياه و حوزه اروپاي شرقي مي‌رسد. وي با بيان اينكه ايران با درنظرگرفتن اين سه سناريو اعلام كرد بدون اين سه سناريو اساسا هيچ سناريويي در چارچوب جاده ابريشم معنا نخواهد داشت، اضافه كرد: مشاور فاز سوم كه در پي نهايي كردن فاز سوم است، بعد از بررسي پيشنهادهاي ايران اعلام كرد كه اين سه سناريو را در گزارش‌ها و مطالعات درج خواهد كرد.

به گفته خميسي‌زاده، قبول پيشنهاد ايران براي درج در گزارش مطالعات فاز سوم پروژه يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي سفر هيات ايراني است. وي ادامه داد: درخصوص مطالعات فاز دوم پروژه ما از مشاور يوناني درخواست كرديم كه متدولوژي خود را درخصوص نحوه همگرا كردن پروژه‌هاي زيرساختي، ريلي جاده‌يي و دريايي به صورت تركيبي اعلام كند. مشاور اعلام كرد در اين زمينه كاري انجام نداده و بيشتر در حوزه بهره‌برداري كار كرده است، اين درحالي است كه در تمام دنيا هر پروژه‌ زيرساختي كه بخواهد انجام شود ابتدا بايد همگرا شود. اين نقصان مطالعه هم به كميسيون اروپايي سازمان ملل اعلام و قرار شد در گزارش‌هاي بعدي به صورت يك ضميمه در بيايد. وي تاكيد كرد: بايد مواضع يكساني در چارچوب اين كريدور داشته باشيم و بايد بتوانيم هم سياست‌هاي ترانزيتي خود را پيش ببريم و هم اقداماتي كه در تضاد با سياست‌هاي حمل و نقلي ماست؛ ازجمله مواردي كه مشاور امريكايي اعلام كرده بود و سناريوهايي داده بود كه از كشور ما عبور نمي‌كرد را مديريت كنيم. بايد بتوانيم اقداماتي كه برخلاف سياست‌هاي حمل و نقلي ماست را كمرنگ كنيم، به حاشيه اندازيم و سياست‌هاي حمل و نقلي خود را پرررنگ كنيم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها