کانال تلگرام ایران جیب
کیان برنا
دلینو
فروشگاه اینترنتی مدیسه
نیسان
تاپیک شاپ

پراید 20 میلیون تومانی حاصل عملکرد شورای رقابت است

کدخبر:۳۰۰۳۰چهارشنبه، ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳:۴۷۴۱۰۷ بازدید

چنانچه نظام قیمت گذاری را بین سال های 80 تا 93 اجرا نمی کردیم، قیمت خودرو سالانه 6 درصد افزایش پیدا می کرد که با توجه به تورم بالای ...

چنانچه نظام قیمت گذاری را بین سال های 80 تا 93 اجرا نمی کردیم، قیمت خودرو سالانه 6 درصد افزایش پیدا می کرد که با توجه به تورم بالای 25 درصد، به چشم نمی آمد و در سال جاری قیمت پراید 16 میلیون بود نه 20 میلیون، اما؛ شورای رقابت و قیمت گذاری دستوری همه چیز را خراب کرد.

سعید مدنی مشاور وزیر صنعت دولت یازدهم با بیان این مطلب تاکید کرد: چنانچه اتفاق مورد اشاره رخ می داد سایپا 6 هزار میلیارد و ایران خودرو 10 هزار میلیارد تومان آورده نقدی بدست می آوردند اما حالا هر دوی این خودروسازان همین مبالغ را تسهیلات با بهره بالا گرفته اند که وقتی بر روی خودروها سر شکن شود 3 تا 5 میلیون هزینه اضافه در بر خواهد داشت.

وی که در مورد دلایل کندی تغییر و آشفته بودن بازار خودرو سخن می گفت، اظهار داشت: نظام قیمت گذاری کنترل شده توسط دولت ها، در تمام دنیا محکوم به شکست بوده است اما ما به دلیل بهره برداری سیاسی از این روش همچنان استفاده می کنیم.

به گفته مدنی، قیمت گذاری دستوری و برخی از اتفاقات سال های اخیر تنها عقب ماندگی صنعت خودرو را رقم زده است.

وی اظهارداشت: اگر بر اساس روال کار می شد و به جای تسهیلات، نقدینگی جامعه به صنعت خودرو وارد می شد شاهد جهش قیمت پراید از 7 به 20 میلیون نمی بودیم و حداکثر قیمت پراید در سال جاری 15 تا 16 میلیون تومان می شد بنابراین نه مردم گرفتار می شدند و نه خودروساز بهره بالای بانکی می داد.

مدیر عامل سابق سایپا با انتقاد از نظام بانکی کشور گفت: بانک های ما در حال حاضر نزول خور هستند و صنعت خودرو در چنگال نزول خورها گیر کرده است و جایی برای جبران نیست.

وی ادامه داد: خودروسازان ما هر چه در می آورند باید برای نزول پول گرفته شده از بانک ها هزینه کنند و این در حالی است که اگر در این بازه زمانی قیمت آزاد بود سالی 500 تا 700 هزار تومان به قیمت اولیه خودرو افزوده می شد و سرمایه مردم خودروسازی ایران را توسعه می داد.

مدنی گفت: متاسفانه نظام قیمت گذاری، تحریم ها و شرایط اقتصادی کشور، نفس خودروساز ها را گرفته است و در حال حاضر خودروسازان ما تنها به دنبال جور کردن دخل و خرج خود هستند.

مشاور وزیر صنعت تصریح گرد: خودروساز ما 1000 میلیارد سود می برد اما 3 هزار میلیارد نزول به بانک ها پرداخت می کند و این همان خلا مالی است که جبران نمی شود.

وی دوستی شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کننده را دوستی خاله خرسه نامید و خاطرنشان کرد: توسعه نیافتن صنعت خودرو و تغییر نکردن کیفیت خودرو ها در جهت بهبود، باعث گرانی صدباره خودروهای پیر و قدیمی تولید شده در سایپا و ایران خودرو می شود.




دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
X22
کانال رسمی تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها

آسایشگاه خیریه
تورآنتالیا