کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آسیا، مشتری اصلی نفت خام ایران شد + جدول


کد خبر : ۲۹۸۹۶دوشنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹:۱۴۸۵۴ بازدید

آسیا یکی از مهم‌ترین و مطمئن‌ترین بازارهای صادراتی نفت خام ایران از گذشته تا امروز است. بازاری که در دوران تحریم تنها مشتری نفت خام ...

آسیا یکی از مهم‌ترین و مطمئن‌ترین بازارهای صادراتی نفت خام ایران از گذشته تا امروز است. بازاری که در دوران تحریم تنها مشتری نفت خام کشور بود و با  لغو تحریم‌ها واردات نفت از ایران را توسعه نیز بخشید به طوری که الان بیش از یک میلیون و 800 هزار بشکه از نفت خام ایران به این بازار صادر می‌شود.

این مقدار از رشد 60 درصدی واردات کشورهای آسیایی از نفت خام ایران نسبت به دوران تحریم خبر می‌دهد. در آخرین روزهای تحریم، ایران روزانه یک میلیون و 100 هزار بشکه در روز صادر می‌کرد.البته اروپا که در زمان تحریم‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کرده بود نیز الان روزانه حدود 700 هزار بشکه از نفت خام کشور را می‌خرد. فهرست مشتریان نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها بسیار متنوع شده و هم‌اکنون علاوه بر مشتریان آسیایی، شرکت اروپایی نظیر بریتیش پترولیوم انگلیس، توتال فرانسه، هلنیک پترولیوم یونان، رپسول و سپسا اسپانیا، لوک اویل روسیه، گروپا لوتوس لهستان، پتروگال پرتغال و ساراس و ایپلوم ایتالیا نیز در فهرست هستند.

بازاریابی برای صادرات این حجم از نفت خام  کار آسانی نیست اما درایت بازاریاب‌های شرکت ملی نفت و مذاکرات مؤثر وزیر نفت باعث شده تا در دورانی که بازار نفت خام اشباع شده، نفت خام کشور باز هم مشتری داشته باشد. البته در این امر موضوعات دیگری نظیر امنیت ایران، بازگشت مشتریان سابق، شروع همکاری‌های نفتی و همین‌طور علاقه‌مندی خریداران به تنوع بخشی سبد سوخت خود نیز مؤثر بوده است اما عامل اصلی، توان و تلاش بازاریاب‌های صنعت نفت است.

به گفته وزیر نفت در ماه اکتبر، ایران روزانه 2 میلیون و 440 هزار بشکه نفت خام صادر کرد که این میزان صادرات نفت خام بی‌سابقه بوده است. کسی فکر نمی‌کرد که ایران بتواند ظرف مدت کوتاهی این حجم از نفت خام را صادر کند و صادرات نفت خام ایران تعجب جهان را برانگیخته است.

البته خبرگزاری مهر به نقل از مدیریت امور اوپک وزارت نفت روز گذشته نوشت: گزارش منابع ثانویه از ثبت رکورد جدیدی در فروش نفت خام ایران خبر داده است. مطابق با این گزارش صادرات نفت ایران از مرز دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز عبور کرده است. اما به نظر می‌رسد این رقم بیانگر حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران باشد. به طور معمول منابع  ثانویه  تولید نفت خام و میعانات گازی را کمتر از میزان رسمی آن اعلام می‌کنند.به گزارش اوپک، در شرایط فعلی هند و چین ۵۲ درصد بازار نفت خام ایران را به خود اختصاص داده‌اند به طوری که هم‌اکنون چین سهمی 29 درصدی و هند هم سهمی 23 درصدی از مجموع کل واردات نفت ایران را در اختیار دارند. کشورهای آسیایی خریدار نفت خام ایران عبارتند از چین، هند، ژاپن و کره جنوبی که البته در دوران تحریم، ژاپن خرید نفت خام از ایران را متوقف کرده بود. این کشورها جزو مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی در جهان هستند.

افزایش 2 برابری صادرات به کره جنوبی

واردات نفت این کشور از ایران در 9 ماه نخست سال 2016 در مقایسه با مدت مشابه سال 2015 بیش از 2 برابر شده است. بر اساس گزارش صنعتی کره جنوبی که دیروز منتشر شد، واردات نفت خام و میعانات گازی کره جنوبی از ایران از ماه ژانویه تا پایان سپتامبر (اواسط دی 94 تا اواسط مهر 95) به 78 میلیون بشکه رسید در حالی که در مدت مشابه سال 2015 این مقدار 63/33 میلیون بشکه بوده است. بر اساس این آمار، در طول 9 ماه نخست امسال، ایران 7/9 درصد کل نفت مورد نیاز کره جنوبی را تأمین کرده است.4 مشتری اصلی نفت ایران شامل چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در سپتامبر گذشته در مجموع یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت در روز از کشورمان  وارد کردند.

آسیا، مشتری اصلی نفت خام ایران شد



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها