کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اروپا و کانادا برندگان بزرگ یک قرارداد


کد خبر : ۲۹۸۱۹شنبه، ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳:۴۷۸۱۶ بازدید

اروپا و کانادا روز یکشنبه قرارداد آزاد تجاری با ابعاد وسیع امضا کردند که به دو طرف کمک می کند قرارداد ترانس آتلانتیک در زمینه کالا و خدمات ...
اروپا و کانادا برندگان بزرگ یک قرارداداروپا و کانادا برندگان بزرگ یک قرارداد

اروپا و کانادا روز یکشنبه قرارداد آزاد تجاری با ابعاد وسیع امضا کردند که به دو طرف کمک می کند قرارداد ترانس آتلانتیک در زمینه کالا و خدمات را بهتر پیش ببرند.

مقامات اروپایی می گویند این قرارداد که 99درصد تعرفه ها را میان کانادا و اروپا حذف می کند، درنهایت باعث می شود شرکت های اروپایی 500میلیون یورو (548میلیون دلار) هر سال در هزینه های خود صرفه جویی کنند.

به زبان ساده، این یعنی صادرات ارزان تر و ساده تر کالاهای گوناگون. مثلا با این قرارداد پنیر پارمزان ایتالیایی خیلی راحت تر به دست مشتریان کانادایی می رسد، اما این تنها شروع کار است.

این قرارداد که CETA نام دارد، راه شرکت های اروپایی را برای گرفتن قراردادهای دولتی کانادا و برعکس هموارتر می کند. اروپایی ها از این پس دسترسی راحت تری به سرمایه های کانادا دارند و کانادایی ها هم می توانند ساده تر به سرمایه اروپایی ها برسند. برای متخصصانی چون حسابدارها، مهندس ها و معمارها هم کار راحت تر می شود چون می توانند خدمات شان را بین دو بازار رد و بدل کنند.

لن میشل، اقتصاددان مرکز توسعه جهانی این قرارداد تجاری را یک حرکت خوب برای اروپا و کانادا می داند. او دراین باره می گوید: «قرارداد کانادا یک قرارداد کاملا حساب شده و دقیق است.»

از نظر او در شرایطی که اکنون فضایی علیه قراردادهای تجاری آزاد شکل گرفته، این قرارداد کمک می کند تا قیمت ها برای مصرف کنندگان کاهش یابد و این قشر فقیر جامعه هستند که از کاهش قیمت ها سود بیشتری می برند. با تایید رسمی این قرارداد در پارلمان اروپا و هر یک از کشورهای عضو اتحادیه انتظار می رود در سال 2017 این قرارداد اجرایی شود.

CETA که سرنام عبارت توافقنامه تجاری و اقتصادی جامع است، همچنین می تواند به پیشرفت پروسه زیرساختی برای یک قرارداد آزاد تجاری جدید میان بریتانیا و کانادا کمک کند. این دو کشور باید پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یک قرارداد تازه تعریف و امضا کنند. بریتانیا قرار است در سال 2019 رسما از اتحادیه اروپا خارج شود. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به معنی لغو شدن تمامی قراردادهای تجاری فعلی خواهد بود. بنابراین CETA می تواند نسخه الگو برای قراردادهای بریتانیا با کانادا باشد.

دراین حال، مقامات اروپایی هشدار می دهند که تایید CETA به این معنی نیست که یک قرارداد بزرگ میان آمریکا و اروپا هم می تواند چراغ سبز بگیرد. اروپا و آمریکا از سال 2013 درحال مذاکره درباره قراردادی به نام قرارداد ترانس آتلانتیک و همکاری در سرمایه گذاری یا TTIP هستند.

موافقان می گویند این قرارداد بیش از یک میلیون شغل ایجاد خواهد کرد. کمیسیون اروپا نیز اعلام کرد که این قرارداد هر سال برای هر یک از شهروندان اروپایی 545 یورو معادل 597 دلار ثروت ایجاد می کند.

قرارداد TTIP اما مخالفانی هم دارد. بیش از 3 میلیون اروپایی پای مخالفت با این قرارداد را امضا کرده اند. مخالفان از این عصبانی هستند که مذاکرات درباره این قرارداد پشت درهای بسته انجام می شود که این در قراردادهای تجاری بزرگ کاری غیرمعمول است. استدلال اتحادیه های کارگری اروپا و گروه های لابی کننده این است که چنین قراردادی قدرت زیادی به شرکت های بزرگ آمریکایی می دهد که قوانین را با این توجیه که به کسب وکارشان صدمه می زند، دور بزنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها