کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

راهنمای فنی خرید ساختمان نوساز


کد خبر : ۲۹۶۷۵سه شنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷:۰۳۴۴۱۳ بازدید

مسکن به‌عنوان مهمترین کالایی که مورد خرید قرار می‌گیرد به‌رغم وجود مقررات و مفاد قانونی، از تضامین و تعهدات کیفی ساخت برخوردار ...
راهنمای فنی خرید ساختمان نوسازراهنمای فنی خرید ساختمان نوساز

مسکن به‌عنوان مهمترین کالایی که مورد خرید قرار می‌گیرد به‌رغم وجود مقررات و مفاد قانونی، از تضامین و تعهدات کیفی ساخت برخوردار نیست. در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین‌نامه‌های مربوطه الزاماتی همچون اجرای ساختمان توسط سازندگان دارای پروانه اشتغال به کار از وزارت راه و شهرسازی، استفاده از تجهیزات و مصالح استاندارد، اجرای مراحل مختلف کار توسط کارگران دارای پروانه مهارت فنی از وزارت کار، صدور شناسنامه فنی و ملکی و انجام بیمه عیوب اساسی و پنهان ساختمان (بیمه تضمین کیفیت) توسط سازنده مورد تاکید قرار گرفته است، ولیکن به‌دلیل عدم تمکین مرجع صدور پروانه و مسوول نظارت و کنترل ساختمان (شهرداری) به قانون، این امور جنبه کاربردی پیدا نکرده است.

در غیاب این تضامین و تعهدات رسمی که برای اطمینان بخشی خریداران از کیفیت فنی و اجرایی ساختمان وضع شده‌اند، مواردی که در ادامه مطرح می‌شود می‌تواند راهنمای مناسبی برای کسب اطلاع و آگاهی خریداران از کیفیت و استحکام ساختمان باشد.در هنگام خرید آپارتمان‌های نوساز، پروانه تخریب و نوسازی ساختمان را از فروشنده مطالبه و مورد مطالعه قرار دهید. در این سند اطلاعاتی از شماره پرونده شهرسازی ساختمان و همچنین اسامی و شماره پروانه مهندسان طراح و ناظر ساختمان قید شده است که می‌تواند در بررسی کیفی ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.

 با اطلاع از شماره پرونده شهرسازی ساختمان این امکان وجود دارد که بتوانید به گزارش‌های مهندس ناظر از مراحل مختلف ساختمان و احتمالا به تخلفات و کم‌کاری‌های مالک و سازنده در حین ساخت دسترسی پیدا کنید. قطعا این روش مسیر رسمی کسب این اطلاعات نیست، ولی دستیابی به این اطلاعات در دفتر خدمات الکترونیک شهرداری امکان‌پذیر است. این نکته قابل ذکر است که گرچه تمامی ساختمان‌ها از گزارش اتمام عملیات و برگه تعهد ناظر برخوردارند، که در صورت انطباق اجرا با نقشه‌های اجرایی و پروانه و نداشتن تخلفات فنی صادر می‌شوند، ولی لزوما تمامی ساختمان‌ها دارای گزارش اتمام کار، در مراحل اجرا بدون عیب و نقص فنی نبوده‌اند، در صورتی‌که ناظر مربوطه شأن مهندسی و اخلاق حرفه‌ای را در حین ارائه خدمات رعایت کرده و نظارت درستی بر فرآیندهای اجرایی انجام داده باشد، آگاهی از گزارش‌های مهندس ناظر ساختمان اطلاعات فنی ذی‌قیمتی را در اختیار خریداران قرار می‌دهد.

در مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری این امکان نیز وجود دارد که به نقشه‌های اجرایی ساختمان دسترسی پیدا کنید. با بهره‌گیری از تخصص یکی از اطرافیان و بررسی نقشه‌های اجرایی، اطلاعات مناسبی از کم و کیف طراحی ساختمان قابل حصول است.

بیش از 70 درصد شهرهای کشور در پهنه خطر زیاد و بسیار زیاد زلزله قرار دارند ولی در همین شهرها فاصله و موقعیت ساختمان نسبت به گسل‌های فعال می‌تواند میزان خطر زلزله را در هنگام وقوع کاهش دهد. نقشه گسل‌های شهر خود را از سازمان مدیریت بحران مطالبه و مورد مطالعه قرار دهید و سپس نسبت به خرید آپارتمان مورد نظر تصمیم نهایی بگیرید.

هر چند برای دارندگان پروانه اشتغال به کار مهندسی و اعضای سازمان نظام مهندسی در بخش طراحی و نظارت تا به امروز کارنامه حرفه‌ای صادر نشده است، ولی با اطلاع از نام طراح و ناظر ساختمان و جست‌وجویی چند از سازمان مربوطه و برخی همکاران ایشان، امکان دسترسی به اطلاعاتی درخصوص سابقه حرفه‌ای این افراد وجود دارد، هر چند این روش، روالی معمول در مراجعه به این سازمان نیست، ولی شروع به تحقیق از سابقه حرفه‌ای مهندسان توسط خریداران و بهره‌برداران ساختمان‌ها منجر به تصمیم مسوولان نسبت به صدور کارنامه‌ای حرفه‌ای برای ارائه‌دهندگان خدمات مهندسی و تسهیل فرآیند مربوطه می‌شود.

 خرید از آپارتمان مورد نظر را منوط به ارائه عکس‌های حین ساخت توسط سازنده کنید. امروزه با وجود تلفن‌های همراه پیشرفته عکس‌برداری از مراحل مختلف ساخت از سوی سازندگان امری معمول و رایج است. این عکس‌ها را تهیه و همراه با یکی از متخصصان آشنا مورد بررسی قرار دهید. کیفیت بتن و فولاد و نحوه اجرای اسکلت، مصالح مورد استفاده در دیوارکشی و اجرای نما، تاسیسات و کف‌سازی و‌ اطلاعات مناسبی درخصوص استحکام و عایق‌بندی رطوبتی، حرارتی و صوتی ساختمان را در اختیارتان می‌گذارد.

* کارشناس ارشد مدیریت ساخت
حامد خانجانی



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها