کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

گودبرداری‌های عمیق بلایی تازه به جان شهر تهران

کدخبر:۲۸۹۱۳یکشنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹:۲۵۳۲۱۳ بازدید

گودهای بالای 25 متر در دنیا ریسک است اما در تهران گودهای 70 متری داریم ...
گودبرداری‌های عمیق بلایی تازه به جان شهر تهران

شهروند| تهران دیگر تنها در معرض آسیب‌های زلزله، سیل و آلودگی هوا نیست. یکی- دو‌سال است که فرونشست‌ها هم به‌طور جدی به جمع این آسیب‌ها اضافه شده است. حالا با نشستی که دیروز درخیابان مولوی رخ داد، تعداد فرونشست‌های تهران در چهارماه اخیر، به عدد هفت رسید. اگرچه علت آن در بررسی‌های اولیه آب‌شکستگی لایه‌های زیرین خاک عنوان شده، اما باز هم تلنگری است به وضع گودبرداری‌های پرریسک و ساخت‌وسازهای بی‌ضابطه‌ای که دبیر شورایعالی شهرسازی کشور نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است: «گودبرداری‌‌های عمیق ریسک بالایی برای شهر تهران دارند، گودهایی که به‌ویژه در قسمت‌های شمالی شهر به مسیر قنات‌ها برخورد می‌کنند، درحالی ‌که هیچ ‌کدام از قنات‌های تهران خشک نیستند.» آنطور که پیروز حناچی به ایلنا گفته: «درتمام دنیا گودهای بالای ۲۵متر با ریسک بسیار بالایی همراه است اما درتهران گودهای 50 یا حتی 70 متری و به تعداد زیادی گودهای بالای ۴۰متر داریم که نمی‌توانیم بگوییم؛ اینها عارضه‌ای را ایجاد نمی‌کنند.» این سخنان درشرایطی مطرح می‌شود که این احتمال وجود دارد گودبرداری‌ها بسیار عمیق مسیر سفره‌های زیرزمینی و قنات‌ها را تغییر دهند و درنهایت باعث سستی خاک شوند.

البته معاون وزیر راه‌وشهرسازی درباره وجود ارتباط میان تأثیر گودبرداری‌های عمیق درتهران و تأثیر احتمالی آن بر آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین می‌گوید: «ما درحال بررسی این موضوع به صورت عمومی هستیم، اما گودبرداری‌ها در شمال تهران به مسیر قنات‌ها برخورد می‌کنند، چون تهران شهری است که تعداد زیادی قنات دارد و تخمین می‌زنند که بالای‌ هزار قنات درمنطقه عمومی تهران وجود داشته باشد، اصلا علت پیدایش تهران و شهر ری، قنات‌های پای رشته‌کوه البرز بوده است، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم این گودهای عمیق هیچ عارضه‌ای ندارند، به‌ویژه درقسمت‌های شمالی شهر که این ساخت‌وساز‌ها و گودبرداری‌ها به مسیر قنات‌ها بیشتر برخورد می‌کنند.» او در ادامه توضیحات بیشتری هم دراین‌باره دارد: «قنات‌های تهران هیچ ‌کدام خشک نیستند، بعضی دایما فعال هستند و برخى نیز در فصل بارندگی فعال می‌شوند، آب این قنات‌ها با توجه به وضع خاک، ریزدانگی‌ها و خاک رس را می‌شوید و همان‌طور که از قدیم نیز می‌گفتند؛ «آب مسیر خودش را پیدا می‌کند، آب این قنات‌ها هرچیز را که درمسیرش قرار گرفته، می‌شوید و به شکل فرونشست یا فروچاله خود را نشان می‌دهد.»

شهریورماه که فرونشست زمین درخیابان پیامبر رخ داد، فرضیه ارتباط میان گودبرداری و نشست زمین پررنگ شد.

در آن زمان محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی احتمال ارتباط گودبرداری‌های صورت گرفته برای ساختمان کوروش با این حادثه را مطرح کرد و اگر این احتمال درست باشد، ساختمان‌های بلندمرتبه زیادی که درمناطق مختلف تهران به‌ویژه منطقه ٢٢ در بیش از ١٢ طبقه ساخته شده‌اند و حالا در مرحله فروش و بهره‌برداری هستند، همگی به‌عنوان تهدیدی خفته برای پایتخت عمل خواهند کرد؛ چراکه ساختمان‌های غول‌پیکر یعنی گودبرداری‌های عمیق‌تر. البته حناچی هم گودبرداری‌ها را خالی از عارضه نمی‌داند: «فارغ از کاربری، این گودبرداری‌های عمیق هرجا می‌تواند رخ دهد و عارضه ایجاد کند، اما مجموعه‌های تجاری بزرگ بارگذاری مضاعف هستند، زیرا هم سطح زیادی اشغال می‌کنند و هم به واسطه بارگذاری که روی آنها صورت می‌گیرد، معمولا حداکثر گود را برای تأمین پارکینگ و خدمات دارند، در هرصورت دیگر چنین مجوزهایی درکمیسیون ماده ۵ داده نمی‌شود، اما درگذشته مجوزهایی از این قبیل داده شده و بسیاری از اینها نیز مشکلاتی را به وجود آورده‌اند.»

بسیاری از ساختمان‌های بلندمرتبه پرعارضه مانند «اطلس مال» و  «کورش» درگذشته مجوزهای ساخت دریافت کرده‌اند و البته هنوز درباره چگونگی احراز صلاحیت این ساختمان‌ها برای کسب مجوز آنها نیز حرف و حدیث‌هایی وجود دارد، درحالی ‌که گفته‌های معاون وزیر راه‌وشهرسازی هم نشان می‌دهد شهرداری تهران به‌عنوان نهادی که مسئولیت صدور این مجوزها را برعهده دارد، همواره متهم اصلی این جریان است: «شورایعالی شهرسازی و معماری نیز به این موضوع ورود پیدا کرده است، به لحاظ مشکلات عمومی شهر نمی‌خواستیم همه این پروژه‌ها را متوقف کنیم، هرچند اقداماتی انجام دادیم که شهرداری مسیرش را تغییر دهد و چنین مجوزهایی که هم برای شهر و هم برای شهروندان پیامد دارد، صادر نکند، این‌گونه پروژه‌ها حتی برای سرمایه‌گذاران نیز در آینده عارضه دارد، درحالی‌ که اکنون شاید آنها متوجه مسائل فنی مربوط به این قضایا نباشند.» البته همچنان قصه فرونشست‌ها و ریزش‌های گاه و بیگاه زمین در محدوده کارگاه‌های مترو ادامه دارد و روز گذشته نیز یک مورد دیگر درمحدوده چهارراه مولوی به وقوع پیوست که ترافیک زیادی را هم درمنطقه ایجاد کرد.

سرهنگ عابدی، جانشین رئیس پلیس راهور تهران در این‌باره گفت: «به ‌دلیل احتمال نشست زمین در خیابان مصطفی خمینی تقاطع مولوی، این محدوده از ساعت ٨ صبح روز شنبه بسته شده است.» ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران البته در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد که:  «فرونشست سطحی بوده است. پس از حضور آتش‌نشانان درمنطقه مشخص شد محدوده‌ای از زمین درطول مسیر تونل دچار فرونشست شده که خوشبختانه آسفالت خیابان تخریب نشده بود و فقط بخشی از خیابان دفرمه شده و آسفالت آن از شکل طبیعی و اولیه‌اش خارج شده که این اتفاق نشان می‌دهد این حادثه به دلیل اتفاقات در لایه‌های زیرین زمین به وقوع پیوسته است. نجاتگران آتش‌نشانی بلافاصله محدوده‌ای که حادثه در آن به وقوع پیوسته بود را، ایمن‌سازی کرده و با اطلاع حادثه به شهرداری منتظر اقدامات پیشگیرانه و حضور بیل مکانیکی برای تخریب بخش تخریب شده و آگاهی از اتفاقی که در زیرزمین رخ داده بود، شدند.» اما ساعتی بعد سایت شهرنوشت که وابسته به شهرداری است، شکستگی لوله آب را دلیل این فرونشست اعلام کرد.

fk31k573ogek0i0guts.jpg

ورود شورا به تخلفات مدیریت شهری جدی نیست

همزمان با وقوع دو حادثه مرگبار فرونشست در روز دوشنبه هفته گذشته که ٣ کشته برجای گذاشت، انتقادات زیادی نسبت به خاکبرداری‌های غیراصولی مطرح شد و حتی شاکری، رئیس کمیته عمران شورا مسأله تذکر کتبی به مترو را مطرح کرد:  «شورا از مسئولان شرکت بهره‌برداری مترو درخواست داشته که هرچه سریع‌تر بهره‌گیری از روش سنتی را درساخت مترو به اتمام برسانند.» اما از این دست تذکرها در سال‌های اخیر در شورا زیاد بوده است؛ تذکر درباره قطع درختان، ساخت‌وسازهای بی‌رویه، واگذاری شهرآفتاب و... اما این تذکرات کمتر منتهی به نتیجه یعنی توقف تخلف یا کم‌کاری‌ها شده است، حتی در‌ سال ٩٣ طرح سوال از شهردار هم ازسوی حافظی، رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورا مطرح شد اما هیچگاه به نتیجه نرسید.

حالا حناچی هم درباره تذکرات اعضای شورا می‌گوید: «در ارتباط با این مسأله که شاهدیم اعضای شورا تنها به دادن تذکر در مورد مشکلات حوزه شهری بسنده می‌کنند و ورود جدی به تخلفات و اشتباهات ندارند، درحالی‌ که یکی از وظایف اصلی شورا نظارت است که این نظارت تنها شامل مسائل مالی نیست، بلکه بحث‌های فنی و تخصصی را نیز شامل می‌شود و معنای عام دارد. شاید اعضا دقیقا براساس وظایفی که بر گردنشان است، رفتار نمی‌کنند. علت دیگر هم می‌تواند ناشی از خلأ تشکیلاتی نهاد‌های مدنی و احزاب باشد، معمولا در انتخابات شورا‌ها این تشکل‌ها فعال می‌شوند، قول‌هایی را نیز به مردم می‌دهند، اما باید بدانند که دوباره نیز نیازمند رأی مردم هستند و باید گزارش بدهند که قول‌های دوره قبل به کجا رسیده است؟» اما واقعا چرا درتهران شاهد واکنش جدی به تخلفات مدیریت شهری نیستیم و چگونه می‌توان از عادی‌سازی اشتباهات مدیریت شهری جلوگیری کرد؟ سوالی که حناچی اینگونه به آن پاسخ می‌دهد: «طبیعتا اگر نظام مدیریت شهری به افکار عمومی پاسخگو باشد؛ نباید چنین اتفاقی بیفتد، زیرا اعضای محترم شورای شهر و شهرداران نیازمند آرای مردم هستند.»

باید به پرونده واگذاری املاک شهرداری حساس باشیم

دبیر شورایعالی شهرسازی درباره پرونده واگذاری املاک شهرداری هم توضیحات دیگری ارایه کرد: «اظهارنظر در مورد اصل این پرونده برعهده قوه‌قضائیه و دستگاه‌های نظارتی است، اما به‌طورکلی کسانی که وظیفه نظارت دارند، چه نظارت عالیه و چه نظارت محلی؛ نباید از دستگاهی که باید به آن نظارت می‌کنند، مستقیم یا غیرمستقیم منتفع شوند. این مسأله از نظر اخلاقی پسندیده نیست و اگرچنین اتفاقی صورت گرفته باشد؛ باید نسبت به آن حساس بود. در شهرهای ما تشکیلات نهاد‌های مدنی و احزاب متأسفانه ضعیف هستند و در این حوزه‌ها کمتر تخصصی عمل می‌کنند، اما احزاب و تشکل‌های شناسنامه‌دار به‌طور دایمی نیازمند آرای مردم هستند و در دنیا چنین معمول است که اگر اینها به قولی که داده بودند؛ عمل نکرده باشند، دوباره کسی به آنها رأی نمی‌دهد.»

همراه مکانیک



دیدگاه ها

محمد: 1395/7/2523:46:55،
64
11
من نمیدونم چه اصراریه برای هر پروژه کوچیک و بزرگ اینهمه گود برداری میکنن،هیچ جای دنیا مرسوم نیست مگر در موارد خاص نه در هر پروژه ای،جدا از مسائل فنی و خطر و غیره،حس خوبی هم به ادم دست نمیده 50 متر بری زیر زمین ماشین پارک کنی
م.ع: 1395/7/2600:24:41،
24
51
مهندس 50 متر پی برج محسوب میشه و شما ماشینتو نهایتا 10 متر زیر سطح زمین پارک میکنی
Rabolf: 1395/7/2608:19:38،
19
9
پدر زن من کارش گود برداری هست و شاید از هر چند تا گود برداری که بالای شهر انجام میدن 1 کی به قنات میخوره و قنات رو کور میکنن. حالا آب قنات به کجا میره خدا میدونه.
جیم: 1395/7/2613:25:37،
10
9
مهندس تو کدوم یکی از کشورهای دنیا رو دیدی؟
محسن: 1395/7/2600:03:55،
89
9
اون از وضع نشست وحشتناک زمین توی سمنان و اصفهان و ...، اینم از این. تا کی بی توجهی به محیط زیست؟ تا کی بی فکری؟ چندتا پورشه و مازراتی باید برای بچه هاشون بخرن تا دست درازی ها تموم بشه؟
وحید: 1395/7/2609:50:41،
16
9
جانا سخن از دل ما میگویی. شما نگاه کن ببین تو این ده سال اخیر چندتا برج و مال و پاساژ تو تهران سبز شده. آیا شما مجوز دادی؟ آیا من مجوز دادم؟؟ نه آقا افتادن به جون شهر و قهر طبیعت حالمون رو جا میاره. چندبار سیل اومد تو همین تهران؟ نشست زمین هم اضافه شده. اونم برجهای غرب تهران که جلو باد رو گرفت. طبیعت اطراف تهران رو که نگم. شده آماج ویلاسازی.
استدعا: 1395/7/2600:50:31،
58
8
آقای شهردار یک سری به انتهای خیابان آصف بزنید.
انگار میخوان طلا یا الماس استخراج کنند.
اونوقت خیابان آصف باریک پر از مهد و مدرسه با برجها که داره میره بالا.
انقدر گود عمیقه که وحشت افرینه.
مگر نگفتند دیگه برج نمیسازیم؟ واقعا از ترافیک و ساختمان و الودگی و تراکم جمعیت خفه میشیم.
چیکار میکنه شهردار تهران؟
میخواست رئیس جمهور هم بشه تازه!!!!
الهام: 1395/7/2610:26:22،
24
10
میخواست رئیس جمهور هم بشه تازه!!!!


تهران اینگونه شده
حالا ایران را بدیم بهش .....
وااااای
خدا رحم کنه
داوود: 1395/7/2608:06:59،
35
9
همه این بدبختی ها ناشی از جمعیت زیاد است که تهران قادر به جذب آنها نیست . بهر حال خوش به حال آیندگان که با جمعیت کمتر و در حد توان کشور و عقل و تدبیر زندگی بهتری خواهند داشت و شب با آرامش خواهند خوابید و مطب متخصصین اعصاب و روان خلوت خواهد بود .
ملک ری: 1395/7/2608:29:09،
20
12
بیچاره تهران من که مثل یه تکه گوشت قربونی شده بازیچه نبرد هفتاد و دو ملت برای فتح بخش بیشتری از آن و این وسط ما مانده ایم و اشک و آه و حسرت در رثای روزهای زیبای سپری شده بر این شهر و آلودگی و شلوغی و کاهش کیفیت زندگیمان در امروز روز آنهم در حالی که خودمان بی گناهه بی گناهیم...!!
امیدوارم روزی ضمن اجرایی شدن قانون انتقال پایتخت سیاسی شاهد این باشیم که سمت کلیدداری این شهر بدست فرزندان همین شهر بیفتد
ملک ری: 1395/7/2609:31:27،
21
23
این مصیبتها فقط بخاطر هجوم هموطنان بومی سایر استانها به تهران داره به شهر آبا و اجدادی ما تحمیل میشه والا اگه جمعیت تهران باندازه بود اصلا نیازی به ساخت این همه آپارتمان و برج نبود که حالا بشینیم بحال گودبرداریهاش گریه کنیم!
امیدوارم تا من زنده ام و چشمام دنیا رو می بینه انتقال پایتخت سیاسی از تهران تحقق پیدا کنه هرچند همین الآن هم دیره ولی باز از هیچی بهتره
الوند: 1395/7/2611:32:47،
15
11
انتقال سیاسی پایتخت دردی رو دوا نمیکنه
تو همین یک سال گذشته چند نفر از دوستان و آشنایان به خاطر نبود کار تو شهرستان مجبور به مهاجرت به تهران شدن
وقتی فرصت های شغلی تو تهران جمع شده گناه جوان ها چیه که به خاطر ادامه زندگی مجبور به مهاجرت از سرزمین آباواجدادی خود هستن
استخدام دولتی که تعطیل شده کارخانجات و بازار هم به خاطر سیاست های دولتی تعطیل و در رکود هستن
پارسا: 1395/7/2609:52:44،
21
7
آخه اگه تراکم نفروشه،حقوق چند میلیونیش و از کجا برداره!؟
هتل فرشته پاسارگاد: 1395/8/409:40:25،
10
7
برخی از مشخصات منحصربفرد پروژه هتل فرشته پاسارگاد:
- عمیق ترین گودبرداری شهری به عمق 73 متر
- گود برداری به روش نیلینگ و انکراژ به طول تقریبی 110،000 متر طول حفاری و تزریق
- اجرای بتن نمایان (اکسپوز) برای کلیه المان های سازه (دیوار، ستون و سقف)
- ساخت و اجرای المان های سازه ای با بتن رده C60 با مقاومت مشخصه 60 مگاپاسکال
- ساخت و نصب مرکز تهیه بتن (بچینگ) در عمق 40 متری از سطح زمین
طرح اولیه (طراحی مفهومی) این پروژه منحصر به فرد توسط زاها حدید، معمار مشهور معاصر تهیه گردیده. طراحی سازه و معماری این پروژه توسط شرکت اندیشه، خاک، سازه انجام گرفته است.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل