کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فروش 30 نوع گیاه سمی در عطاری‌ها!


کد خبر : ۲۸۸۶۷یکشنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴:۵۷۷۸۷ بازدید

مجری طرح توسعه کشت گیاهان دارویی وزارت جهاد درباره عدم نظارت بر عطاری‌ها هشدار داد و گفت: رشد قارچ‌گونه عطاری‌ها سبب شده است حدود ...

مجری طرح توسعه کشت گیاهان دارویی وزارت جهاد درباره عدم نظارت بر عطاری‌ها هشدار داد و گفت: رشد قارچ‌گونه عطاری‌ها سبب شده است حدود 30 مورد گیاه سمی غیردارویی به مردم فروخته شود. به گزارش مهر، پیمان یوسفی آذر با اشاره به اینکه طرح ساماندهی و نظارت بر عطاری‌ها در وزارت بهداشت و درمان تدوین شده است، افزود: براساس ماده ۱۶ قانون نظارت، وزرات بهداشت و درمان موظف است بر روند کار عطاری‌ها نظارت کند، اما این امر فقط به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و درمان محدود نمی‌شود، بلکه تمام دستگاه‌های نظارتی باید در این زمینه همکاری کنند.

او اظهار داشت: قرار است وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت بهداشت بر تمام مراحل، از زمان جمع‌آوری و تولید این گیاهان تا فراوری و بسته‌بندی و همچنین عرضه و توزیع آنها به بازار مصرف نظارت داشته باشد. مجری طرح توسعه کشت گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: متاسفانه عطاری‌ها تحت نظارت نیستند و ۲۸ تا ۳۰ مورد گیاه سمی به مردم می‌فروشند و از آنجا که اطلاعات دقیقی ندارند ۱۴ تا ۱۵ مورد گیاه دارویی را نیز به اشتباه برای مردم تجویز می‌کنند. یوسفی آذر تصریح کرد: ادامه این روند به جایگاه گیاهان دارویی ضربه می‌زند و اگر آگاهانه وارد نشویم، این جایگاه آسیب می‌بیند. ضمن اینکه گیاه دارویی باید برچسب استاندارد، تاریخ تولید و مصرف، روش نگهداری و مصرف و نحوه تولید و فراوری داشته باشد.

مجری طرح توسعه کشت گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در بسیاری از موارد روش‌های جمع‌آوری و نگهداری گیاهان دارویی بسیار نامناسب است و گیاهان در انبارهای غیراستاندارد نگهداری می‌شوند. بنابراین نه تنها مواد موثر خود را از دست می‌دهند بلکه میزان باکتری‌ها و قارچ‌ها نیز در آنها افزایش می‌یابد. یوسفی آذر تاکید کرد: مردم باید به نحوه عرضه گیاهان دارویی در عطاری‌ها دقت کنند. او خطاب به سرمایه داران بخش خصوصی عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی از سرمایه‌گذارانی که به ایجاد واحدهای بسته بندی و فراوری گیاهان دارویی علاقه‌مند هستند، حمایت می‌کند و این واحدها امکان صادرات نیز خواهند داشت. مجری طرح توسعه کشت گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی همچنین بیان کرد: سطح زیر کشت صنعتی گیاهان دارویی تا پایان امسال از ۴۰ به ۴۹ هزار هکتار افزایش می‌یابد.

یوسفی آذر با اشاره به اینکه هم اکنون از ۴۰ هزار هکتار سطح زیرکشت صنعتی گیاهان دارویی، حدود ۱۴۷ هزار تن گیاه برداشت می‌شود، خاطر نشان ساخت: در طرح توسعه کشت صنعتی گیاهان دارویی برای افزایش ۹ هزار هکتاری سطح زیرکشت ۸۶۲ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است. او تصریح کرد: میزان برداشت و تولید گیاهان دارویی از مزارع و مراتع به‌ صورت مجاز و غیرمجاز در مجموع ۱۵ میلیون تن برآورد شده است. مجری طرح توسعه کشت گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی همچنین از تدوین و تصویب برنامه اقتصاد مقاومتی در زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی خبر داد و گفت: براساس این برنامه ۱۰ ساله قرار است ۲۰ گونه گیاه دارویی در ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی و مراتع کشت و تولید شود.

یوسفی آذر درباره اجرای طرح بهره برداری اصولی از گیاهان دارویی در مراتع کشور نیز اضافه کرد: با توجه به خشکسالی‌های پی در پی و چرای دام بیش از ظرفیت مراتع، به منظور حفظ این عرصه‌ها طرح بهره برداری در پنج میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از مراتع اجرا می‌شود. این مقام مسئول افزود: بر اساس این طرح برداشت گیاهان دارویی تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی انجام خواهد شد تا اجازه ندهیم گیاهی به معرض انقراض برسد. یوسفی آذرهمچنین ایجاد و توسعه صنایع فراوری و بسته بندی استاندارد این گیاهان را شرط ضروری اجرای طرح‌های توسعه کشت، بهره‌برداری و صادرات دانست.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها