کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

4 نوع سیستم تعلیق خودرو را را از نظرنوع فعالیت بشناسیم

کدخبر:۲۸۷۶۱پنجشنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷:۳۷۳۰۳۱ بازدید

یک خودرو از چند بخش اصلی تشکیل شده است که یکی از این چند بخش اصلی به نام پلت‌فرم شناخته می‌شود که این بخش شامل شاسی، سیستم تعلیق ...
4 نوع سیستم تعلیق خودرو را را از نظرنوع فعالیت بشناسیم

یک خودرو از چند بخش اصلی تشکیل شده است که یکی از این چند بخش اصلی به نام پلت‌فرم شناخته می‌شود که این بخش شامل شاسی، سیستم تعلیق، پیشرانه و سیستم انتقال قدرت خواهد بود.

سیستم تعلیق را می‌توان از چند دیدگاه به انواع مختلفی تقسیم کرد که یکی از این دیدگاه‌ها بررسی سیستم تعلیق از نظر فعالیت آن و چگونگی فعال بودن آن است که در ادامه با آن آشنا می‌شویم. سیستم تعلیق از نظر فعالیت به 4 گونه غیرفعال، نیمه‌فعال، فعال و البته تنظیم‌شونده تقسیم می‌شود که به معرفی آنها می‌پردازیم.
 
سیستم تعلیق غیر‌فعال 
سیستم تعلیق غیرفعال که با نام Passive  Suspension شناخته می‌شود، در اکثر خودرو‌های امروزی دیده می‌شود. این سیستم تشکیل شده از تعدادی میله صلب و اتصالات در کنار فنر برای جذب ضربات وارده و همچنین کمک فنر برای میرا کردن تکان‌های ناشی از ورود ضربه است و چون این سیستم همیشه در یک وضعیت ثابت و بی‌ارتباط با وزن و شرایط خودرو عمل می‌کند، به آن غیر‌فعال می‌گویند. ساده‌ترین راه برای معرفی این سیستم در این است که این نوع تعلیق تنظیمات ندارد و بر اساس فشاری که به بخش‌های مختلف آن وارد می‌شود، تغییراتی می‌کند. مهم‌ترین ایراد این سیستم‌ها در این است که با توجه به فشار وارد‌شده تغییر می‌کنند و این تغییر می‌تواند در کارکرد آنها و هندلینگ خودرو اثر منفی بگذارد. اما در عوض ساده بوده و هزینه‌های تعمیر و طراحی و نگهداری پایینی دارند.

سیستم تعلیق خود‌تنظیم‌شونده
مهم‌ترین ویژگی موجود در این سیستم‌ها در این است که می‌توانند با کمک سنسور‌هایی که دارند، بر اساس فشاری که به آنها وارد می‌شود، ارتفاع خودرو را در یک حالت پایدار نگه دارند. ضمن اینکه در این سیستم‌ها راننده نیز می‌تواند اقدام به تنظیم ارتفاع خودرو کند. این سیستم در ابتدا با کمک نیرو و تجهیزات پنوماتیکی روی کار آمد و بعد از اینکه مشکلات این سیستم‌ها پدیدار شد، تعلیق‌های تنظیم‌شونده به سمت مدل‌های ترکیبی از هیدرولیک و پنوماتیک که هیدروپنوماتیک نام دارند، پیش رفت. سیستم‌های هیدروپنوماتیکی هم قابل کنترل‌ترند و هم دریافت و میرا شدن ضربات در آنها به نحو بهتری صورت می‌گیرد که منجر به افزایش لذت سواری و همچنین خوشدستی خودرو می‌شود. امروزه این سیستم در بسیاری از خودرو‌های لوکس شرکت‌های خودرو‌سازی دیده می‌شود. این سیستم تعلیق به  نام
self Leveling  Suspension شناخته می‌شود.

سیستم تعلیق نیمه‌فعال 
این سیستم تعلیق نیز که نام آن Semi Active Suspension است، شبیه به نمونه‌های تنظیم‌شونده بوده با این تفاوت که امکان استفاده از پیش‌فرض‌هایی برای تنظیم سیستم تعلیق در آن مهیا شده است. به این معنی که راننده می‌تواند براساس خواست خود اقدام به انتخاب حالت‌های مختلف برنامه‌ریزی شده سیستم تعلیق کند تا به این صورت سفتی و نرمی کمک فنر‌ها تنظیم شود. این سیستم امروزه در اکثر خودرو‌های سواری روز دنیا موجود است که منجر به یک سواری خوب منطبق با نیاز‌های راننده می‌شود. در این سیستم تعلیق نیز از کمک فنر‌های هیدروپنوماتیک استفاده می‌شود که میزان فعالیت و نحوه کارکرد آنها توسط یک پردازشگر مرکزی کنترل خواهد شد. در اینگونه خودرو‌ها، فعالیت سیستم تعلیق بر اساس اینکه روی چه میزان از رانندگی راحت یا رانندگی اسپرت تنظیم شده است، تغییر می‌کند و معمولا متناسب با آن، شدت و حساسیت عملکرد فرمان نیز دچار تغییراتی می‌شود تا حس اسپرتی رانندگی یا در مقابل آن حس یک رانندگی راحت بیشتر شبیه‌سازی و القا شود.

سیستم تعلیق فعال 
در سیستم تعلیق فعال یا Active  Suspension‌، به طور مداوم نیروهایی که از بیرون به سیستم وارد می‌شوند، بررسی شده و براساس آنها به نحوی که کنترل و پایداری خودرو همیشه در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد، سیستم تنظیم می‌شود. به این معنی که حتی نحوه فعالیت و میزان سفتی یا نرمی یک کمک فنر از بین چندین کمک فنر خودرو می‌تواند متفاوت با بقیه باشد تا به این شکل سیستم تعلیق خودرو همیشه در حالتی فعال باقی بماند. در این سیستم که بسیار مدرن و پیشرفته است، نیروی عملگر همان نیروی هیدرولیکی است. بارز‌ترین نمونه از این سیستم تعلیق روی مرسدس بنز اس کلاس W222 قرار دارد که باعث می‌شود تا بدنه خودرو در هر حالتی و در حین عبور از هر مسیری، در راستای ثابتی بدون حرکت به بالا و پایین باقی بماند.

- مهندس علیرضا داودی

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

علی: 1395/7/2212:25:41،
45
46
کره ای ها و‌چینی ها و فرانسوی ها بی خود ترین و بی کیفیت ترین سیستم های تعلیق را بین تمام خودروهای جهان دارند .
محمد رضا: 1395/7/2213:01:07،
6
7
سلام دوستان . قصد خرید خودروی النترا 2014 و یا سراتو 2014 رو دارم. با توجه به اینکه سال جدید میلادی نزدیکه, چه زمانی خودروهای 2017 وارد کشور میشن و خودروهای 2014 ارزان تر میشن؟ در واقع زمان مناسب خرید خودروی 2014 که افت قیمت کمتری با توجه به ورود خودروهای 2017 داره چه زمانی است؟ ممنون میشم منو راهنمایی کنید
امیر: 1395/7/2213:02:49،
5
10
پولشو داری بسم اله؛ کی بدش میاد؟؟!!
eh: 1395/7/2213:21:23،
19
25
کره ای از چینی ها هم آشغال تر هستند.فقط آپشن میزارن.از تو ماشین بوی ضایعات و آشغال میاد.
هوريتو هيشيمورا: 1395/7/2214:00:29،
31
9
بله ميليون ها امريكايي و اروپايي كه در مهد ازادي انتخاب خودرو با قيمت عادلانه هستند و توانايي خريد هر برندي رو دارن نميفهمن كه هيونداي و كيا چقدر بده و كره اي ميخرن ... اروپايي و امريكايين ديگه نميفهمن ! ما خوبيم! ما ميفهميم!
مزدک: 1395/7/2214:03:26،
14
14
وقتی سوار بی ام و بشی میفهمی مثل گاری خشکه
چون ماشیر اس یو وی و اسپورت خشکه
از نظر شما تو دنیا فقط تویوتا و ماشین آلمانی خوبه علی آقا
حسین: 1395/7/2214:21:00،
22
16
مجبور نیستیم در موردهمه چیز اظهار نظر کنیم

سیستم های تعلیق سیترون فرانسه همیشه جزو بهترینها بوده
علی: 1395/7/2212:26:43،
51
17
سیستم های تعلیق و ترمز و انتقال قدرت ، فقط بنز و تویوتا ، بسیار با کیفیت هستند .
م ه: 1395/7/2213:01:41،
16
8
نیوماتیک مثل سایفون
پ نوشته میشود اما خوانده نمیشود
این همه مهندس مملکت بیشترشان اشتب میخونن
سجاد: 1395/7/2315:39:04،
9
8
عقل کل این پنوماتیک انگلیسیش نوشته میشه
penomatick نه فنوماتیک
در ضمن سایفون با ph و به صورت psiphon نوشته میشه
محسن: 1395/7/2213:51:11،
17
12
با اینکه از فرانسوی ها بیزارم ولی دقیق ترین سیستم تعلیق متعلق به سیتروئن هستش که میشه این شاهکار رو توی c5 دید رانندگی روی ابر.
شرکت رولزرویس از تعلیق سیتروئن تو محصولاتش استفاده میکنه.
حسین: 1395/7/2214:05:32،
27
9
درسته که خودروهای فرانسه و کره‌ای به پای خودروهای آلمانی وژاپنی نمیرسن ولی دیگه مقایسشون با چینی ها بی انصافیه
یادآوری: 1395/7/2215:27:10،
28
7
مزخرف ترین سیستم تعلیق که امروزه در همه خودروهای ارزان قیمت استفاده می شود Torsion beamیاهمانی است که در عقب پراید و رنو ال90 ورنو ساندرو واکثر خودروهای چینی نصب شده است کسانی که خودرو سوار حرفه ای هستند می گویند خودرو هایی که از این نوع سیستم تعلیق برخوردارند کارایی لازم مانند یک خودرو خوب را ندارند بنابر این هرگز قابلیت تبدیل شدن به یک خودرو اسپرت واقعی را ندارند!!!
بزرگترین اشتباه بعضی از جوانان این است با این نوع خودروها به صورت اسپرت رانندگی میکنند آنهم در جاده ها ی پیچ وا پیچ یا اسلالوم که متاسفانه در بسیاری از موارد با چپ کردن و مرگ مواجه می شوند!!!
تکرار نکته ای مهم: 1395/7/2311:27:15،
24
4
از نظر رانندگان حرفه ای بدترین و ناکارآمدترین سیستم تعلیق عقب (torsion beam rear suspension) است که این سیستم تعلیق مزخرف بخاطر ساختار بسیار ساده اش در اکثر خودروهای ارزان قیمت استفاده می شوددر تعلیق عقب خودروهای پراید رنو ال90 رنو ساندرو وبسیاری از خودروهای چینی نیز دیده می شود.
بنابراین چنین خودروهای هرگز مانند یک خودرو خوب قابلیت تبدیل شدن به خودروی اسپرت واقعی را ندارند.
اشتباهی که در ایران شایع است این است که بسیاری از جوانان با این نوع خودروها در جاده های پیچ وا پیچ واسلالوم اقدام به رانندگی به شکل اسپرت می کنند که حاصلش در بیشتر اوقات چپ کردن و مرگ خواهد بود!!!
امیر: 1395/7/2323:39:02،
11
6
بعضی ها یه جوری میگن ماشین فرانسوی آشغاله انگار ده تا بنز و پورشه دارن....
سوار شو بعد اظهار نظر کن.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل