کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

الگویی برای تولید خودرو ارزان در ایران

کدخبر:۲۸۷۲۲سه شنبه، ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸:۴۷۶۷۸۵ بازدید

در یک‌سال گذشته خودروسازان کشور با خودروسازان خارجی بسیاری پشت میز مذاکره نشسته‌اند و برخی به توافق رسیده و مذاکرات با عده‌ای دیگر ادامه ...
الگویی برای تولید خودرو ارزان در ایران

در یک‌سال گذشته خودروسازان کشور با خودروسازان خارجی بسیاری پشت میز مذاکره نشسته‌اند و برخی به توافق رسیده و مذاکرات با عده‌ای دیگر ادامه دارد اما در این میان با توجه به قدرت خرید پایین مردم ایران به نظر می‌رسد قرار نیست توافقنامه‌ای برای تولید خودروهای ارزان‌قیمت در ایران به امضا برسد.

خودروهایی که قرار است در همکاری مشترک ایران‌خودرو و پژو به تولید برسند، قیمت‌های بالایی دارند به طوری که حداقل قیمت، حدود ۶۰ میلیون تومان عنوان شده است. علاوه بر آن حداقل قیمتی که برای خودروهای تولیدی از سوی سایپا و سیتروئن درنظر گرفته شده،  ۴۵ میلیون تومان است. آنطور که کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند، بیش از ۸۰ درصد مردم ایران توانایی خرید خودروهایی زیر ۳۰میلیون تومان را دارند. در حال‌حاضر قدیمی‌ترین خودروهای تولیدی کشور در این رده قیمتی قرار دارند؛ خودروهایی که بیش از ۲۰ سال از تولید آنها در کشور می‌گذرد و از آنجایی که مشتریان گزینه دیگری برای خرید ندارند، مجبور به استفاده از این خودروها هستند.

از طرفی قراردادهای خودرویی نشان می‌دهد خبری از تولید مشترک خودرو ارزان در کشور وجود ندارد و تجربه نشان داده اگرچه برخی خودروسازان خارجی ادعا می‌کنند که قصد تولید برخی مدل‌های خود با قیمتی پایین در ایران را دارند اما با آغاز تولید، هنگام عرضه به بازار قیمت خودرو ۲ برابر می‌شود. بنابراین خودروسازان داخلی برای احترام به نیاز مصرف‌کنندگان ایرانی باید چاره‌ای اساسی بیندیشند.


تولید ارزان با تیراژ بالا

به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، نگاهی به تولید خودرو در کشور نشان می‌دهد در میان خودروهای سواری، پژو ۴۰۵؛ در خودروهای تجاری، کامیونی با عمری معادل۶۰ سال و در بین خودروهای وانت، وانت زامیاد با سنی نزدیک به ۵۰ سال در ردیف قدیمی‌ترین خودروهای کشور قرار می‌گیرند. بعد از پژو ۴۰۵ که سال ۱۳۶۹ در ایران به تولید رسید، خودرو پراید با تولید در سال ۱۳۷۰ قدیمی‌ترین خودرو سواری کشور است. فربد زاوه در گفت‌وگو با صمت در ارتباط با خودروهای خارجی که می‌توانند جایگزین خودروهای زیر ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان در ایران باشند، اظهار کرد: جایگزینی خودرو در رده‌های قیمتی زیر ۳۵ میلیون تومان فعالیت ساده‌ای نیست به‌ویژه اگر قرار باشد خودرویی در کلاس پژو ۴۰۵ به تولید برسد زیرا تعداد محصولاتی زیر ۳۵ میلیون تومانی که می‌توان آنها در کشور به تولید رساند، بسیار محدود است. این خودروها به‌طور معمول اندازه کوچکی داشته و از فناوری پیچیده‌ای برخوردارند. بنابراین تولید یک خودرو و فروش آن با قیمتی معادل ۷ هزار یورو کار ساده‌ای نیست. وی ادامه داد: نزدیک‌ترین پلتفرم ارزان‌قیمت در دنیا برای این رده قیمتی، پلتفرم لوگان است. در این پلتفرم خودروهای ارزان‌قیمت حتی تا ۶ هزار یورو نیز وجود دارد بنابراین به نظر می‌رسد جایگزین مناسبی برای خودروهای ارزان‌قیمت قدیمی در کشور باشد.

روی این پلتفرم، شرکت داتسون نیز خودرویی تولید کرده که ارزان‌قیمت است و «داتسون» گو نام دارد. این کارشناسان خودرو در ارتباط با تولید خودروهای ارزان‌قیمت روی پلتفرم‌هایی که ایران‌خودرو و سایپا روی آن تمرکز کرده‌اند، معتقد است از آنجایی که خودروهای تولیدی روی پلتفرم‌های خودروسازان داخلی جدید هستند، اگر تیراژ آنها پایین باشد به طور قطع قیمت بالایی خواهند داشت و جایگزین خودروهای ارزان‌قیمت در کشور نخواهند شد. اگر پلتفرم‌های جدید با محصولات کنونی مشترک باشد، می‌توان انتظار تولید خودرویی ارزان‌قیمت روی این پلتفرم‌ها را داشت و جایگزین خودروهای فعلی کرد. براساس سخنان زاوه، تمام خودروهایی که زیر ۳۵ میلیون‌تومان در ایران عرضه می‌شود داخلی بوده و قیمت خودروهای وارداتی از ۷۰ میلیون تومان آغاز می‌شود و اصل محصولات وارداتی قیمتی بیش از ۱۱۰میلیون تومان دارند.

تولید ارزان‌رو پلتفرم مشترک

در حال‌حاضر استانداردهای خودرویی در ایران بر پایه استانداردهای اروپا تعیین می‌شود و به‌طور کلی یکی از عواملی که روی قیمت تمام‌شده خودرو اثر می‌گذارد، رعایت استانداردهای اجباری است. 

آنطور که مدیرعامل پیشین پارس خودرو در گفت‌وگو با صمت اظهار می‌کند ارتقای استانداردهای خودرویی دنیا و الزام خودروسازان به رعایت آن، باعث شده تولید خودرو در رده قیمتی ۳۵ میلیون تومان دشوار باشد. به دیگر سخن مردم ایران به خرید خودروهای ارزان‌قیمت عادت کرده‌اند و انتظار دارند با ورود خودروسازان خارجی خودروهایی باقیمت پایین به بازار عرضه شود اما این تفکر اشتباه است زیرا سطح استانداردهای اجباری بالا رفته بنابراین قیمت خودرو هم بالا می‌رود. به گفته مهدی نیکدل، برای نمونه خودرویی که در اروپا با قیمت پراید عرضه می‌شود اگر در ایران به تولید برسد، قیمتی کمتر از ۴۵ میلیون تومان نخواهد داشت. خودروسازان کشور باید با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و استانداردهای ملی، قیمت تمام شده را پایین بیاورند. ممکن است استانداردی در اروپا اجباری باشد اما رعایت آن در کشور قابل‌قبول نباشد.

برای به‌دست آوردن ارزش‌افزوده باید سعی شود استانداردهای ملی ایران به استانداردهای جهانی نزدیک شود اما قیمت فاصله‌ای منطقی داشته باشد تا بازار حفظ شود. وی به این پرسش که با توجه به اقدام خودروسازان کشور به طراحی پلتفرم آیا می‌توان انتظار داشت که خودروهایی ارزان‌قیمت روی این پلتفرم‌ها به تولید برسند؟ گفت: اگرچه ایران‌خودرو و سایپا به صورت جداگانه درصدد طراحی پلتفرم برآمده‌اند اما اگر خودروسازان داخلی روی پلتفرمی مشترک به تولید خودرو بپردازند، محصولات تولیدی ارزان‌تر خواهد شد و قابلیت رقابت با خودروهای خارجی را خواهد داشت. یکی از عواملی که روی پایین آمدن قیمت تمام شده اثر می‌گذارد، تولید به مقیاس است.

برای نمونه اگر تولید ۱/۵ میلیون خودرو روی پلتفرمی اقتصادی باشد، اگر چند خودروساز از این پلتفرم به طور مشترک استفاده کنند، قیمت خودرو پایین می‌آید زیرا حدود ۷۰ درصد قیمت تمام شده یک خودرو به پلتفرم اختصاص دارد. نیکدل برای تکمیل سخنان خود به عنوانی پرداخت و توضیح داد: خودروسازان خارجی از جمله فولکس‌واگن از این روش بسیار استفاده می‌کنند. این نشان مطرح جهانی روی هر پلتفرم حدود ۸ خودرو تولید می‌کند و قیمت تمام شده خود را پایین می‌آورد.

دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بتوانند از طریق ارائه مشوق‌های مختلف، خودروسازان کشور را سر یک میز نشانده و آنها را برای همکاری مشترک تشویق کنند. براساس این گزارش خودروهای ارزان‌قیمت در تمام دنیا همواره مورداستقبال قرار گرفته‌اند بنابراین در ایران نیز با توجه به قدرت خرید پایین مردم، این خودروها موردتوجه هستند. از آنجایی که مدل و پلتفرم برخی خودروهای ارزان‌قیمت در کشور قدیمی است و استفاده از آنها برای مردم خسته‌کننده شده، خودروسازان باید از طریق طراحی پلتفرمی مشترک و تولید خودروهای مختلف روی آن، درصدد رفع نیاز مصرف‌کنندگان ایرانی برآیند.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

مهدی: 1395/7/2019:24:02،
182
11
بزرگترین خودروسازهای دنیا از کشورهای مختلف برای اقتصادی شدن تولید و رقابت خودرو مشترک تولید می کنند ولی دو خودرو ساز داخلی تنها برای مانع ایجاد کردن در راه ورود خودرو های استاندارد و راهکارهای چاپیدن مشتریان پروژه مشترک اجرا می کنند
غریبه: 1395/7/2021:48:13،
86
10
مقصر کسانی هستند که تعرفه های غیر منطقی را ایجاد کرده اند تا مردم نتوانند از خودرو های کم مصرف وایمن و روز دنیا استفاده کنند
تحریم: 1395/7/2022:23:27،
75
12
وزیر صنعت باید از مردم خجالت بکشه
حسرت به دل: 1395/7/2101:00:49،
120
11
56 سالمه، مهندسم .405 دارم.تا حالا به عمرم تو ماشینی بالاتر از پارس ننشستم ،
میفهمید یعنی چی ؟ خیلی حس بدیه که آدم حتی داخل یه ماشین کره ای یا چینی را هم تجربه نکرده باشه . دلم به حال بچه هام میسوزه
مهدی: 1395/7/2102:01:16،
60
11
فکر نمی کنم اتفاق خوبی به نفع مردم در اینده اتفاق بیفته
بی مخ: 1395/7/2113:16:54،
27
6
گرچه برخی خودروسازان خارجی ادعا می‌کنند که قصد تولید برخی مدل‌های خود با قیمتی پایین در ایران را دارند اما با آغاز تولید، هنگام عرضه به بازار قیمت خودرو ۲ برابر می‌شود)))
داداچ این ربطی ب اونا نداره اگه میتونی اون درصدهایی که میاد روش رو بازکن تا ببینیم چ خبره , که پراید پنج تومنی میشه 20 و....
من من : 1395/7/2119:00:39،
24
8
کاری ندارم کهخودروی زیر 30 میلیون کم هست در دنیا و معمولا موارد ایمنی نزدیک به صفر دارن...

ولی این کارشناس خجالت نکشیده؟ شما با 10-13 هزار دلار یعنی زیر 45 میلیون نمی تونی یه ماشین مناسب بخری تو دنیا؟؟؟
خود پزو 2008 قیمت پایش از 13 هزاره...
هیوندای اکسنت و کیا سراتو هم مدل پایشون همین حدوده
کلا بیشتر خودروسازهای بزرگ دنیا ( منهای بنز و دی ام دبلیو و برندهای لوکس) یک یا دو خودرو در رده قیمتی زیر 15 هزار دلار دارن...با رعایت استانداردهای ایمنی ...

چطور نمیشه قرارداد تولید مشترک اون مدل ها رو اورد تو کشور؟
نویسنده : 1395/7/2214:15:52،
9
7
مردم پراید و پژو سوار شن بسه شونه
سعید: 1395/7/2019:26:26،
155
12
ای بابا شما تعرفه رو بردار ما ارزونی نمیخوایم
بهروز: 1395/7/2108:42:09،
22
6
اینا عوض دلار گرون میکنن
said: 1395/7/2019:29:09،
119
13
اگر کشورهای ما اینقدراستاندارهاش قویه پس این همه ماشین چینی بی هویت چطور سر از کشور ما درمیاره؟؟؟؟؟؟
مهدی: 1395/7/2019:42:42،
112
14
یعنی منو این حرفاتون کشته دیگه، ۴۰ سال داره میشه که فقط حرف میزنین.
محمد از اصفهان: 1395/7/2019:44:04،
126
12
ایرانی لیاقتش بالاتر از این حرفهاست که شما دلسوزانه بخواهید براش خودرو ارزان تولید کنید.
تعرفه ها را بردارید.
ما دلسوز نمی خواهیم.
بهزاد: 1395/7/2019:55:07،
72
11
عجب الگویی . نمیدونم از کجا پیدا میکنن این ماشین ارو.
عدالت کجاست : 1395/7/2019:56:46،
73
14
یک ارابه مرگ دیگر در راه است. مرگ تو را میخواند ؟؟؟
سید برهان: 1395/7/2020:22:15،
90
11
تا ایران خودرو و سایپا هست خودرو ارزان قیمتی نخواهد بود...
این دوتا شرکت منفور هستن که نمیذارن مالیات گمرکی پایین بیاد، چون اگه بیاد، محصولات لگنشون رو دستشون باد میکنه
یه نفر: 1395/7/2020:31:36،
74
11
حتی اگر خودرو مفت هم تولید شود ... باز باید یه پولی تو جیب دولت برود
فرد: 1395/7/2020:35:14،
58
10
ممکن است استانداردی در اروپا اجباری باشد اما رعایت آن در کشور قابل‌قبول نباشد.

يعني اونا كلي تحقيق و تِست ميكنند و وِل كنيم به جفنگ سازي شما بنگريم.

وقتي الكي از واژه توليد و ركورد ديمي استفاده ميكنيم نتيجه اش همين ميشه كه اينا هم جو ميگيرتشون و خودرو سازاي دنيا شاخ ميشند.
ماشین باز: 1395/7/2020:45:04،
54
10
هیچوقت خودروسازها برای ارزونترین ماشین هم، سود کمتر از بیست میلیون تومن برای خودشون در نظر نمیگیرند
واقعا فک میکنیم این انحصارطلبها میان و خودرو ارزون به ما بدند!!!
ارزونترین ماشین اسم ژاپن که بیاد رووش حداقل 70 میلیون تومن آب میخوره
عدالت: 1395/7/2020:57:15،
50
10
نیاز نیست خودرو ارزان و بی کیفیت بیاورید ! دلار را ارزان کنید با خودروسازان معتبر دنیا قرار داد ببندید خودرو به روز ایمن و با کیفیت تولید کنید....خودرو را با بهره پایین و قسط نهایت ماهی 500 هزار تومان به مردم بفروشید مشکل خودرو و الودگی هوا و سالی 30 هزار کشته جادها حل می شود....مشکل این است که اقای روحانی بخاطر درامد و منافع نزدیکانش حاضربه کاهش دلار و ارزانی نیست حتی با وجود قولی که داده بود.....در این کشور همه اقایان فقط به فکر جیب و منافع خود هستند و ذره به فکر مردم و رفاه مردم نیستند....
یه نفر: 1395/7/2023:16:05،
36
13
اصلا نیازی نیست دولت دلش بسوزد و برای ما کاری کند ... اجازه بده از دوبی خودمون وارد کنیم کافیه
این دولت خیلی ناکارامد هست
بی نام: 1395/7/2021:01:41،
74
10
اگر به فکر رفاه ملت هستید مقدار درصد تعرفه های ورود خودرو و یا قطعات منفصله آنرا کاهش دهید تا جمعیت 80درصدی ایران که قدرت خرید پایین دارند هم از خودرو بروز واستاندارد استفاده کنند.
شاهین: 1395/7/2021:06:15،
44
14
هیچ خودروی ارزان قیمتی نخواهد امد

رنو کوئید و چانگانی هم که قرار بیاد برید نگاه کنین تست ایمنیش در چه سطح هست

پراید و 405 فکر نکنم به این زودی ها خطش جمع بشه
مازیار: 1395/7/2021:07:59،
40
10
الگوی مشخصی و ساده ای داره ،کم کردن تعرفه واردات و کاهش قیمت دلار به همین سادگی
آریا: 1395/7/2021:09:12،
55
10
ببینید دوستان اشکال مملکت ما از اونجایی شروع میشه که نمیدونم چرا مسئولان فکر میکنند ایران تنها کشور روی کره زمین و اولین کشوری است که با مسایلی مثل بیکاری،رشد اقتصادی ضعیف،آلودگی آب و هوا،مهاجرت بی رویه به شهرها و... روبرو شده پس لازمه برای هر کاری سالها وقت تلف کرد و بدنبال راه حل رفت در حالیکه مسائل بدیع جامعه ما برای بخش اعظم دنیا خاطره ای بیش نیست لذا میتوان براحتی از الگوهای پذیرفته شده اونها برای حل مشکلات بهره برد البته نباید از یادمون بره هیچ بنی بشری در کره خاکی صلواتی نمیاد تمام دانش و تجربه و داشته هاش رو در اختیار دیگری قرار بده پس ما هم باید از لحاظ سیاسی به طرفمون احساس امنیت بدیم هم در بعد مالی مشاورمون رو در سود مالی کار بنا بر مصالح مشترک شریک کنیم ولی با این سیستم بلبشو و موازی کار فعلی مملکت این تئوریها همه در حد حرف باقی خواهد ماند!!
سعید: 1395/7/2023:43:07،
38
8
بسیار عالی و درست فرمودید آریا جان ... مشکل اینجاست که مسیولین ما غیر از اینکه معمولا کاربلد نیستن نه برنامه ریزی دارن ، نه یادگیری و نه مشورت قبول می کنن و دایم در چرخشند بین پست و مقامها اونم با ادعای فراوان! سیستم درست مدیریتی نفرات رو تعیین می کنه و با رفت و آمد اونها کارش رو انجام میده ولی اینجا هر کس خودش سیستم تعریف و مشخص می کنه چون بازخواستی نیست و نهایتا پاسخگو هم نخواهد بود!
استاد : 1395/7/2021:13:47،
53
13
خب عزیز من عرضه ندارید تولید نکنید چه اصراریه؟ وارد کنید بیست تا شصت میلیون میدن دست مردم تازه از دم قسط بدون بهره اسلامی و با کیفیت و استاندارد جهانی بدون منت و در کمال احترام و مشتری مداری
چرایی: 1395/7/2021:17:41،
94
15
خودرویی که با قیمت پراید20 میلیونی بدست مردم دنیا می رسد در ایران با قیمت 45 میلیون بدست ایرانیها می رسد!!! واقعا" کجای کار اشکال دارد که ملتی که سرانه درآمدش کمتر از نصف در آمد ملت اروپاست باید همان خودرو را با قیمت دو ونیم برابر بخرند؟
a: 1395/7/2022:01:26،
31
18
اعلب ماشین های مناسب توی دنیا دور و ور 12000 دلار قیمتشان هست که اگر با دلار 3500 تومان در نظر بگیریم می شود 42 میلیون تومان. البته اگر لطف بکنند و اجازه بدهند این جور ماشین ها بدون تعرفه بیاید باز هم اغلب مردم نمی توانند این ماشین ها را بخرند. اگر در گوگل بزنید cheapest cars in the world می توانید 10 ماشین ارزان جهان را ببینید که به ترتیب
Tata Nano-Chery QQ-Maruti Suzuki -Geely MR-Geely HQ SRC-Chery A1-Tata Indica-Hyundai i10
این ماشین ها قیمتی بین 3056 دلار تا 9096 دلار دارد و بعد از چک کردن متوجه می شوید همه آشغال هستند. در این وضعیت من نمی دانم باید این ها چکار بکنند تا یک ماشین مناسب با قیمت زیر 30 میلیون بفروشند اگر بقیه راهکاری دارند لطفا بگویند.
amir: 1395/7/2023:03:18،
27
12
تو تمام دنیا با 15000 دلار میشه یه ماشین خانواده آبرمند خرید ولی تو ایران با 15000ریال یه دوغ خانواده میشه خرید.
نحصار 7ودرو دیگه بسه .
NSM: 1395/7/2023:12:05،
31
13
مرگ بر انحصار
محمود: 1395/7/2023:36:59،
29
14
آیا ملت قیمت دلار رو 3و نیم برابر کردند یا دولت بخاطر سیاست های ضد غربی دولت قبلی باعث شد تورم وحشتناک باعث گرونی 3برابری تمامی کالاها شود مگر بالطبع این تورم وحشتناک حقوق ها 3برابر شده ؟
پس چرا عوارض و تعرفه ها با همان درصد های قبلی و یا بیشتر ادامه داره ؟!مردم که 3ونیم برابر فقیر شدند پس چرا سایر مولفه ها تغییر پیدا نمی کند؟چرا تعرفه های گمرکی کم نمیشود؟
چون ملت بی بخاری داریم
شهرام : 1395/7/2023:37:58،
32
12
دلار 1000 تومن بوده شده 3600 یعنی قدرت خرید بیش از 3.5 برابر افت بعد بی انصافا میان تعرفه هم میبندن بهش میشه دوبرابر
محمود: 1395/7/2023:41:34،
33
11
در ایران هیچ اتفاقی یا قانونی به نفع مردم وضع نخواهد شد فشار هر روز بیشتر میشود مگر سیستم احساس کند مردم در ارتباط با یک موضوع خاص بشدت حساس شده اند یا اوضاع خیلی خطرناک شده .ودر صورتیکه آرامش حاکم هست هر روز بدتر از دیروز
محمد: 1395/7/2107:05:52،
23
10
تنها سیاست کثیف خودرو سازان عادت دادن مردم به استفاده از خودروهای از رده خرج و پر کردن جیب مبارکه همین و بس من تو رشتم الان اینجا راحت با حدود 40 تومان میشه مزدا 2 یا امرگرند یا نیسان سانی سوار شد مسولین برا مردم ایران ارزش قاعل نیستن و بس
Amin: 1395/7/2107:07:52،
18
9
طبق لیست گمرک که ماشین های صادراتی رو با قیمت و تعداد صادره به کشور مقصد نشون میداد سورن با قیمت ۷۰۰۰ دلار به المان سمند با ۷۲۰۰ به افغانستان گرونی تو کشورما چیز جدیدی نیست باید منشا اصلی رو پیدا کرد
علی: 1395/7/2109:10:09،
14
8
به نظرمن باید این دو تاکارخانه خودروسازی درایران جمع بشه به جاش برن کارخونه دیگری بزنن مشکل فقط اینجوری حله
پوریا: 1395/7/2109:19:42،
13
9
متاسفانه نه مدیریت درستی دارند صنایع خودروسازی کشور و نه هزینه مناسب برای بهینه سازی خط تولید انجام گرفته است.در حالی که هند با کمک خودروسازان بزرگ دنیا
هر سال صدها هزار محصول هیوندا و نیسان و سوزوکی و حتی
فورد به دنیا صادر می کند ما هنوز خودروهای دهه نود میلادی را میسازیم و به مردم غالب می کنیم!!
VAMPIRE: 1395/7/2113:26:00،
15
9
با55 میلیون تو انزلی میشه مزدا3 2017 خرید با یک ماه مرخصی خارج شهری بمنظور بردن ماشین به شهر خود!
محمود: 1395/7/2115:14:34،
13
11
در تعجبم اونایی که میان نظر منفی میدن.
شماها کی هستید
فازتون چبه
حمید: 1395/7/2118:30:14،
11
11
جون هرکی دوست دارین بی خیال تولیدخودروبشین.
منطق: 1395/7/2208:27:27،
11
10
٨٠٪‏ مردم قدرت خريد از شماهارا ندارن پس بزاريد بدون تعرفه واسه خودشون خودرو وارد كنن، اون ٢٠٪‏ كه خدا علم است يه شب پولدار شدن جاي بنز و بي ام دبليو و ايجاد فساد بواسطه خودروشون از شما خريداري كنن كه ورشكسته نشيد!!!!!
داداش من خودتون همون ٢٠٪‏ مردم هستين دارين به زور و ترسوندن از بيكاري جوانان جيب ٨٠٪‏ به زور خالي ميكنيد!!!!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل