کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

چرا قیمت خودروهای وارداتی در ایران اینقدر بالا است؟

کدخبر:۲۸۶۷۵دوشنبه، ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۳:۴۷۶۹۹۴ بازدید

در حالی قیمت خودروهای وارداتی در ایران برای مشتری گران تمام می‌شود که دولت معتقد است در صورت اخذ مجوز نمایندگی‌ از شرکت‌ مادر ...

در حالی قیمت خودروهای وارداتی در ایران برای مشتری گران تمام می‌شود که دولت معتقد است در صورت اخذ مجوز نمایندگی‌ از شرکت‌ مادر قیمت وارداتی‌ها تعدیل خواهد شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی، طی دستورالعملی شرکت‌های واردکننده غیرمستقیم را مقید به اخذ مجوز از شرکت مادر کرد؛ یکی از دلایل وزارتخانه در ابلاغ این دستورالعمل، ساماندهی بازار و کاهش قیمت وارداتی‌ها عنوان شده است. با این حال هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت چه پیش از اعمال تحریم‌ها و چه بعد از لغو آن، بر قیمت وارداتی‌ها نظارت دارد اما شواهد حاکی از آن است که قیمت وارداتی‌ها در ایران همیشه دو برابر قیمت جهانی بوده است.

قیمت خودروهای وارداتی

در این میان اما وارد‌کنندگان خودرو معتقدند که قیمت خودروها نه به واسطه زیاده‌خواهی از سوی وارد‌کنندگان بلکه به‌دلیل عوارض متعدد دولتی سر به فلک می‌کشد. به اعتقاد وارد‌کنندگان به‌دلیل حجم واردات خودرو به کشور رقابت لازم در بازار خودروهای وارداتی وجود دارد. حال آنکه مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتقادی به این موضوع ندارند و معتقدند که حجم واردات به اندازه‌ای نیست که بتواند بازار رقابتی ایجاد کند. به این ترتیب در شرایطی که گفته می‌شود، قیمت خودروهای وارداتی دو برابر قیمت جهانی است یک پرسش در چرایی این وضعیت مطرح می‌شود اینکه سود واردکننده نقش اصلی در بالا بودن قیمت را دارد یا اخذ عوارض دولتی؟

برای پاسخ به این پرسش مولفه‌های موثر بر قیمت خودروهای وارداتی را بررسی می‌کنیم. بنابر ضوابط تعیین قیمت فروش خودروهای وارداتی که ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شده است و سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان آن را در اول اسفند سال 1393 به نمایندگی‌های واردکننده خودرو ابلاغ کرد، عوامل متعددی در قیمت خودروهای وارداتی دخیل است؛ بنابراین در حالی که تصور عمومی بر آن است که بیشترین عامل اثرگذار بر قیمت خودروهای وارداتی تعرفه گمرکی است، اما 14 مولفه بر قیمت تمام شده خودروهای وارداتی اثر می‌گذارد که هر‌یک از این موارد اثر مستقیمی بر افزایش قیمت خودروهای وارداتی دارد. اولین مولفه اثرگذار ارزش CIF خودرو است؛ CIF به معنی قيمت خودرو، بيمه و كرايه تا بندر مقصد است. فروشنده تحويل كالا را هنگامى به انجام مى‌رساند كه كالا در بندر مقصد تخليه شود؛ بنابراین واردکننده باید در ابتدا ارزش CIF خودرو را مبنای قیمت قرار دهد كه ملاك رسمي آن در كشور ليست قيمت منتشره گمركي است. به‌عبارت بهتر، در بخش هزینه‌های خرید خودرو و حمل از مبدا تا گمرک ایران شاخص‌هایی همچون قیمت پایه خودرو، قیمت آپشن‌های خودرو، هزینه‌های حمل در خاک کشور سازنده، هزینه‌های حمل تا گمرک ایران و هزینه‌ بیمه جمعا قیمت خودرو در گمرک ایران (CIF) را تشکیل می‌دهند.

خودروهای گمرک

بعد از ورود خودرو به بندر، واردکننده باید هزینه‌های ترخیص خودرو از گمرک را که شامل هزینه بیمه محموله در گمرک، حقوق گمرکی و سود بازرگانی است را بپردازد. بنابراین دومین مولفه اثرگذار بر قیمت خودرو «حقوق گمرکی و سود بازرگانی» است. بنابر قانون، حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای خودروهای وارداتی با توجه به حجم موتور خودروها متفاوت است؛ به‌طوری‌که مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی خودروهای زیر 2000سی‌سی 40 درصد و خودروهای با حجم موتور بین 2000 سی‌سی تا 2500 سی‌سی، 55 درصد تعيين شده است اما در این میان واردات خودروهاي بالاي ٢٥٠٠ سي سي در حال حاضر به‌دليل نامگذاري به‌عنوان خودرو لوكس ممنوع است.

مولفه سوم اثرگذار هزینه انبارداری، تخلیه و بارگیری و عوارض بندری است. در این بخش اگر شرکت واردکننده انبار اختصاصی خود در گمرک را دارا باشد هزینه‌های آن کاهش پیدا می‌کند اما در غیر‌این صورت باید هزینه‌های بیشتری را بپردازد. پس از این واردکننده باید به ترتیب 8 عوارض دیگر را بپردازد. مواردی شامل عوارض هلال احمر، عوارض مندرج در بودجه سنواتی و جهت خرید آمبولانس (هزينه ثابت + 5 درصد)، هزینه ثبت سفارش، هزینه استاندارد، عوارض وزارت راه و شهرسازی در صورت حمل با ناوگان خارجی، هزینه اسقاط خودروهای فرسوده (تعداد یک تا 4 دستگاه بنا بر حجم موتور)، هزینه بانکی شامل کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تاخیر تادیه دیون که این هزینه‌ها جمعا حدود ۶۰ درصد به قیمت تمام شده خودرو اضافه می‌کنند.

نتیجه تصویری

پس از این واردکننده باید هزینه‌های صورت‌گرفته در مرحله‌ پیش از تحویل خودرو به مشتریان را بپردازد. این هزینه‌ها شامل هزینه خدمات پس از فروش، هزینه‌های انبارداری داخل شرکت و هزینه‌های بازرسی قبل از تحویل خودرو به مشتری (PDI) است. در این میان PDI شامل حمل‌و‌نقل ترانزیت از گمرک به مرکز PDI، حمل‌و‌نقل و توزیع از مرکز PDI به عاملیت در سطح کشور را شامل می‌شود. بعد از این مرحله، واردکننده باید هزینه شماره‌گذاری خودرو را که حدود ۱۰ درصد هزینه C&F (قیمت خرید خودرو + هزینه حمل به ایران) را تشکیل می‌دهد، واریز کند. به‌طور معمول حدود هشت درصد قیمت C&F به‌عنوان هزینه‌های عوارض و مالیات شماره‌گذاری از سوی اداره دارایی دریافت می‌شود.یکی از نکات قابل تامل در قیمت خودروهای وارداتی آن است که واردکننده پس از این موارد باید 9 درصد مالیات ارزش افزوده خودروهای وارداتی را نیز به خزانه دولت واریز کند که بعد فروش خودرو از مشتری دریافت می‌کند.بنابراین قیمت نهایی فروش نقدی به خریداران عبارت است؛ مبلغ قیمت تمام شده براساس 14 مولفه ذکر شده، به علاوه 7 درصد مبلغ قیمت تمام شده (شامل سایرهزینه‌ها، سود نمایندگی و واردکننده) به‌عنوان سود ناويژه و 3 درصد ارزش CIF خودرو بابت گارانتی و ارائه خدمات پس از فروش است. این در حالی است که در صورت پیش‌فروش کردن یا فروش اقساطی مابه‌التفاوت برابر دستورالعمل مصوب دریافت خواهد شد.

بر این اساس برخی از وارد‌کنندگان معتقدند واردات خودرو به کشور از عوارض 100 تا 110 درصدی برخوردار است که در صورت کاهش سود 7درصدی وارد‌کنندگان، نزدیک به 93 تا 103 درصد آن ازسوی دولت دریافت می‌شود.

به گفته فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن وارد‌کنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» براساس آیین‌نامه محاسبه قیمت تمام‌شده‌ که در سال 1393 ابلاغ شده، سود واقعی براساس اجزای قیمتی، یعنی اجزای پایه‌ای قیمتی، مازاد بر آن 7 درصد در نظر گرفته شده است. که این 7 درصد شامل هزینه‌های سربار، مالی و عملیاتی و... است.وی با اشاره به اینکه پارامترهای غیرتعرفه‌ای بسیاری نیز در این میان بر قیمت وارداتی‌ها اثر گذار است، عنوان می‌کند: 14 سرفصل هزینه را واردکننده باید پرداخت کند که همه این هزینه‌ها موجب دو تا دو برابر و نیم شدن قیمت خودروی وارداتی در مقایسه با قیمت جهانی آنها می‌شود، اما موضوع مهم‌تر این است که این هزینه در نهایت به مشتری‌ای تحمیل می‌شود که متقاضی خرید خودروی خارجی است. بر این اساس رئیس انجمن وارد‌کنندگان خودرو معتقد است که قیمت خودروهای وارداتی بیشتر از آنکه ناشی از عملکرد وارد‌کنندگان باشد ناشی از عوارض متعددی است که دولت دریافت می‌کند.

وارد‌کنندگان خودرو

در حالی رئیس انجمن وارد‌کنندگان خودرو تاکید دارد که سود شرکت‌های واردکننده تحت کنترل است و سازمان حمایت روی آن نظارت دارد ‌که برخی از خبرها حکایت از آن دارد که با وجود دستورالعمل تعیین ضوابط قیمت خودروهای وارداتی اما برخی از شرکت‌ها سود 12 تا 15 درصدی را از مشتری دریافت می‌کنند که این موضوع نیز موجب افزایش قیمت این خودروها می‌شود. با وجود این وارد‌کنندگان معتقدند که بازار خودروهای وارداتی رقابتی است بر این اساس هیچ شرکتی نمی‌تواند در بازار رقابتی سود بیشتری را دریافت کند.فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در این باره می‌گوید: بازار خودروهای وارداتی رقابتی است؛ بنابراین شرکت‌ها مجبورند برای آنکه در رقابت با همتایان خود جا نمانند براساس بازار قیمت خود را تعیین کنند؛ بنابراین سود بیش از 7 درصد دریافت نمی‌کنند. زاوه با بیان اینکه سود 12 تا 15 درصد مربوط به خودروهای خاص است، عنوان می‌کند: برخی از شرکت‌ها که تامین خودروهایشان به سختی صورت می‌گیرد یا برخی از خودروها که در بازار کمیاب هستند براین اساس قیمت‌گذاری می‌شوند و این سود میان همه وارد‌کنندگان عمومیت ندارد.

وی معتقد است بازار خودروهای وارداتی در حال حاضر جذابیت چندانی برای سرمایه‌گذاری ندارد چون حقوق و عوارض بسیاری دریافت می‌شود که قیمت خودروها را افزایش می‌دهد؛ بنابراین میزان فروش وارد‌کنندگان نیز تحت الشعاع این موضوع قرار گرفته است. به‌رغم آنکه وارد‌کنندگان تمایل چندانی به نظارت دولت بر قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی ندارند، اما آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد دولت، نظارت بر بازار خودروهای وارداتی از کنتر ل قیمت تا نحوه ورود تاکید بسیاری دارد تا بازار خودروهای خارجی نیز ساماندهی شود. در این میان یکی از نکات قابل توجه ساماندهی واردات خودرو از طریق ورود شرکت‌های مادر به کشور است که نقش مهمی در قیمت خودروهای وارداتی دارد. به گفته مقامات دولتی، از آنجا که نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در زمان تحریم نمی‌توانستند به‌طور مستقیم از خودروسازان خارجی خرید کنند و از تخفیف‌های مربوطه بهره‌مند شوند؛ بنابراین ورود خودرو به کشور به‌صورت غیرمستقیم صورت می‌گرفت که موجب افزایش هزینه آنها شده است. بر این اساس دولت سعی دارد با حذف ورود خودرو توسط شرکت‌های غیر‌مستقیم ضمن نظم‌بخشی به بازار وارداتی‌ها تا حدوی به تعدیل در قیمت خودروهای خارجی نیز بپردازد. هرچند دیدگاه دولت درخصوص ساماندهی بازار وارداتی‌ها قابل‌قبول است، اما هزینه‌ها و عوارض اخذ شده از خودروهای وارداتی نشان از آن دارد که دولت باید بازنگری جدی روی حقوق و عوارض واردات خودرو داشته باشد؛ زیرا هزینه‌های مترتب بر واردات خودرو در نهایت از جیب مشتری است که پرداخت می‌شود.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

نااميد: 1395/7/1906:33:02،
289
13
اي بابا خوب اين چه سواليه انحصار،تعرفه بالا،هزينه هاي جانبي تحميلي، گشادي جيب بعضي دلال ها ببخشيد اقازاده ها و دست اخر هم كاسبان تحريم و كليد داران بهشت و جهنم ايراني ها ديگه عقلم نميرسه از دوستان ميخوام كه تكميلش كنن
مهندس: 1395/7/1908:53:11،
180
11
توی آلمان شرکت های خودرو سازی مجبورن به قیمت تمام شده کارخونه محصولاتشون رو بفروشن و سود کارخونه رو از راه صادرات بدست بیارن دلیلش هم معلومه چون دولت برا مردمش ارزش قائل هست.ولی توی ایران دولت داره با جون مردم خودش بازی میکنه تا سودش کم نشه دیگه خودتون قضاوت کنید...
حسین 2: 1395/7/1909:03:48،
75
11
بررسی های جمعیتی و نسبت جمعیت جوان نشان میدهد در ۱۰ سال آینده و به تدریج تقاضای خودرو از سالی حدود یک میلیون ونیم به نصف کاهش خواهد یافت ، وپس از اشباع بازار فقط رشد اقتصادی و توان خرید مردم و انگیزه ها جهت تعویض خودرو تعیین کننده قیمت ها است .
مزدک: 1395/7/1909:21:02،
51
14
جالب تر اینه که بعضی خودروها با همین فرمول و تعرفه و عوارض هم نیست و با قیمت خیلی بالاتر عرضه میشوند.
مثال:
قیمت جهانی کیا اسپورتیج یا هیوندای توسان: ۳۰ هزار دلار و قیمت حدود ۱۵۰ میلیون و اگر نسبت ببندیم با ۲ تا ماشین زیر میبینیم:
قیمت جهانی لکسوسnx: حدود ۵۰ هزار دلار و قیمت باید بشه ۲۴۰ میلیون اما هست ۳۳۰ میلیون میانگین
قیمت جهانی بنز c کلاس: ۵۵ هزار دلار و قیمت باید بشه ۲۵۰ میلیون اما حدود ۴۵۰ میلیونه
سامان: 1395/7/1910:00:13،
48
10
این که مبنای خودرو لوکس حجم موتوره خیلی خنده داره خخخ فکر کنم پس تراکتور ماهم لوس باشه خودمون نمی دونیم... خدایی اینا همشون پروفسورن خخخ
به مزدک : 1395/7/1911:06:45،
16
10
اگه قیمت خودرو 50هزار دلار باشه 110درصد بری روش 105هزار دلار میشه و 105هزار دلارو ضرب در 3500ت بکنی ببین چی بدست میاد .
ایرانی اصیل: 1395/7/1912:27:28،
22
9
آخه توروخدا این اقتصاد رشد میکنه؟جمع کنید این مسخره بازیهارو.کشورهای درست وحسابی سعی در تسهیل قوانین میکنند ما هم واسه ورود یک خودرو باید فوق لیسانس حقوق تجارت بین المللی بگیریم.آدم نمیدونه چی بگه بخدا
نوید: 1395/7/1913:25:27،
10
34
چرا ارزون باشه خودرو که چی ی سری تو خیابان ها باشن و باعث ناراحتی بشن خودرو باید گران باشه
محمد: 1395/7/1919:36:40،
7
6
ميگه ٧٪ نمايندگي سود ميكنه، ١٠٠ تا ١١٠٪ رو دولت ميگيره
بعد موقع كاهش تعرفه هم كه ميشه بيان ميشه كه بخاطر عدم خروج ارز از كشور تعرفه رو كاهش نميديم
عجبااااااا
majid: 1395/7/1906:53:09،
69
8

یه سئوال :چکار کنیم که فعلا خودروهای وارداتی هم سطح قیمت خودروهای وارداتی در منطقه آزاد بشه ؟اگه این سئوال رو ازشون میپرسدن حداقل یه جواب بهتر میگرفتن تا اینکه صغرا کبرا ...نمیگم بده که از جزئیاتم خبر داشته باشیم اما دیگه حوصله اینو که لقمه رو دور سر بگردونن رو ..
فرهاد: 1395/7/1907:24:21،
129
9
سر گردنه که میگن همینجاست !!!!!
علی: 1395/7/1907:27:09،
77
11
الان این سیاه بازیا واسه چیه؟همه میدونن عوارض گمرگی بالا و سهم بقیه هست که چند برابر میکنه قیمتو
احمد: 1395/7/1907:42:01،
73
10
به این دلیل اگر فیمت آزاد شود 3 شرکت پارس و ایران خودرو و همجنین سایپا باید تعطیل شوندو همین حالا که رنو میخواد بیاد ترس و نگرانی افتاده تو وجودشون و مدیر عاملشون هر روز ساز مخالف می زنند . اونها دوست دارند همین خودروهای بی کیفیت را به مردم قالب کنند ولی وزیر صنایع فوی و چوابشونو نمی ده . دیگه استثمار این شرکتهای بی کیفیت بسته، بسته
امیر: 1395/7/1908:00:08،
58
10
چرا قیمت اتومبیل های وارداتی اینقدر گران است؟
چه سئوال سختی.
فکر کنم هیچکس نتونه به این سئوال جواب بده.
مرامی: 1395/7/1908:13:14،
32
10

سلام

اصولا کشور صادر کننده اتومبیل باید قوانینی را برای بازار کشور مقصد در نظر بگیره . مثلا بگه این ماشین رو به فلان قیمت باید به مشتریت بدی تا متعادل با بازار جهانی بشه و همینطور باید نکایندگی مجازش رو داشته باشه با متخصصین کشور سازنده

من خودم تو ترکیه تو شهر ارز روم پژو 206 رو بردم واسه تعویض لنتهای ترمز جلو دیدیم اکثرا فرانسوی هستن البته مهندس مکانیک بودن

در غیر اینصورت واردات خودرو به کشور مقصد رو ممنوع کنه
بابا: 1395/7/1908:17:18،
44
8
هزینه پرداخت حقوقهای نجومی رو هم اضافه کنین . در کل دست کردن تو جیب مردم خون مردم رو می مکن
آدا89: 1395/7/1908:22:05،
48
8
اگه این عوارض و مالیاتهارو بردارن هم سود خودشون از واردات ماشینهای خارجی کم میشه.
هم باید ایران خودرو وسایپا رو جمع کنن.چون دیگه کسی آشغالای اونارو نمیخره.
ما ایرانی ها لایق بد ترینها هستیم.
برا هممون متاسفم
علیرضا: 1395/7/1908:27:31،
61
7
حالا شما فک کن ک دولت بیاد ازین سود عظیم بادآورده و ظالمانه بگذره
خداوکیلی دلال بززززرگ واصلی تو واردات خودرو خود دولته
ولی فقد اسم وارد کننده ها بد در رفته
بهروز: 1395/7/1908:51:57،
31
7
بشنو و باور نکن
اینا قیمت پایین بیار نیستن،چون به نسبت قیمت خودروهای وارداتی قیمت خودروهای داخلی هم باید تعدیل بشه که این امر با جیب آقایون اصلا سازگار نیست،برا همین بعید بنظر میرسه اینکارو کنن،ولی ای کاش بشه
بهزاد تحریم: 1395/7/1908:53:20،
33
7
قطعاً برای پر شدن بیشتر جیب مبارک آقایونه که خدا روشکر لایتناهیست.
امیر: 1395/7/1908:54:31،
29
7
کلا همه چی مون به همه چی مون میاد!!
شاکی: 1395/7/1908:57:29،
36
7
احتمالا برای اینکه بعد از فروش نفت / این مورد بیشترین درامد بدون زحمت و سرمایه گذاری رو برای دولت تشکیل میدهد
داریوش: 1395/7/1909:00:13،
31
8
دوستان عزیز
اینجا جهان سومه با مسؤلینی که در همین حد واندازه ها هستند . انتظار چی دارید؟
جالب تقاضا دارند وارد تجارت جهانی هم بشن !!!!!
سینا: 1395/7/1909:06:25،
17
10
خیلی باحاله ها ولوو xc90 نسخه ای که وارد ایران میشه با تعرفه ۴۰ درصدی وارد میشه چون حجم موتورش ۱۹۹۹ سی سیه اونوقت این خودرو که لکسوس lx مقایسه میشه با کاین مقایسه میشه م
که بالای ۱ میلیاردن در حالی که قیمتش ۵۰۰ میلیونه با پلاک‌ارون نیخه فولش ۳۰۰ میلیون در میاد بازم خریدش کار هرکسی نیست ولی خوب تو این همه گرونی واقعا خخخخ میارزه به قیمتش
فرغوني: 1395/7/1909:18:10،
26
7
چون مافياي خودرو وجود داره و اجازه نميده تا مردم با آرامش و ايمن رفت و آمد كنند...و اين داستان ادامه دارد.
بچه محل: 1395/7/1909:19:37،
43
7
چون ما مردم اتحاد نداريم و فقط و فقط به فكر منافع شخصي خودمون هستيم.

آدمهاييكه با وام 25 ميليوني حاضرن دست به هر كاري بزنن
ناشناس: 1395/7/1909:23:47،
28
7
به این دلیل بالاست که میخواهند این اشغالها تولید داخل را با هر قیمتی بفروشند.ای کاش ما تولید داخل نداشتیم .ومثل بقیه کشورها خودرو وارد میکردیم.هیچ وقت بااین تعرفه ها تولید داخل تکونی نمی خورد وهمین جور بدتر وبدتر میشد.لعنت به تولید داخل.
فرهنگ: 1395/7/1909:32:15،
33
9
من موندم چطوره نمیصرفه ولی هر روز خیلی دارن واردات ماشین میکنند .

وی معتقد است بازار خودروهای وارداتی در حال حاضر جذابیت چندانی برای سرمایه‌گذاری ندارد
على آباد: 1395/7/1909:40:41،
14
11
باريكلابه اين دولت
امین: 1395/7/1910:31:46،
20
8
آقایون راست میگن اجازه بدهند خود شرکتها بیان اینجا دفتر فروش بزنن و دست دلالها را کوتاه کنند اون وقت ببینیم باز هم قیمتها این قدر بالا میشه؟
جوجو: 1395/7/1911:23:32،
26
8
چون خود دولت بزرگترين دلال در ايران هست و نميذاره آب خوش از گلوي ملت پايين بره...

مچكريم
وحید: 1395/7/1911:43:52،
21
9
با سلام..اقایون مسولین وتصمیم گیر مدام از تصادفات جادهای صحبت میکنن و داییم تو رسانه ها میگن امار بالا میره .خوب عزیزان که برای ملت تصمیم میگیرید خودتون بهتر میدونید این امار کشتار ناشی از خودروهای بی کیفیته سالانه چند هزار نفر تو تصادفات جادهای میمیرن کافی نیست .راستی 150درصد صود میگیرین از واردات خودرو والاه اگه کشور تولید کننده اینقدر سود بگیره .بابا خجالت بکشید
سهند: 1395/7/1911:44:42،
18
8
کی بود کی بود دستم بود تقصیر آستینم بود. همون بلایی که روی مسکن پیاده کردن با عوارض و مالیاتهای نجومی بازار مسکن کاملا به رکود رفت بعد به دنبال راه حل می گشتن که مشل از کجاست و حالا دارن روی خودرو و دیگر لوازم وارداتی همون سیاست های غلط رو اجرا می کنن ... دولت عزیز اینطور نمیشه که تمام کمبود بودجه از جیب ملت پرداخت بشه.
مفلس الملل: 1395/7/1912:09:48،
21
6
اینهمه کبرا و صغرا چیدن نمیخواد . یه نگاهی به کشورهای اطراف مون بکنید ببینید اونا چه غلطی میکنن که ارزون در میاد شما هم همون کار را بکنید فقط در گران کردن با این همسایگان رقابت نکنید که،
شما اگه به خودروسازهای خارجی رو بدید اونا هیبچوقت بازار به این بزرگی ایران را ول نمیکنن ، مطمئن باشید که برای رقابت هم شده با قیمت جهانی دم در به مشتریان ایرانی شان تحویل میدن و خدمات هم میدن باور ندارید ؟ شما بکشید کنار ، دست و پاپیچ نشوید ببینید میشه یا نه .
شما از اینهمه پول مفت نمی تونید بیخیال شید.
عادل: 1395/7/1919:12:16،
7
7
این همه دلیل گفتين من موندم کشورهای دیگه مگه گمرک و بندر انبار داری وغیره مگه ندارن چطور اونجا ارزونه اما اینجا سه برابر قیمت جهانی ،یا ما ازاین جهان نیستیم یا این جهان ما رو قبول نداره
علي: 1395/7/1920:03:09،
10
6
خون كساني كه كشته و مجروح ميشوند در تصادفات، بواسطه كيفيت ناكافي برخي خودرو هاي داخلي و گراني اربابانه برخي ديگر توليدات داخل و يا گراني ناحق خودرو هاي وارداتي گردن كساني است كه اين قوانين را ايجاد و نگه ميدارند. تك تك نمايندگان مجلس، هيات دولت، سازمان حمايت از حقوق مصرف كننده و توليد كننده تك تك شما در پيشگاه ملت و خدا مسوليد. و هرگز با جزيره اي فكر كردن و پاس دادن اين دين و اين مصائب از گردن شما برداشته نميشود. از اين واضحتر كه چطور حق ديگران را پايمال ميكنيد و هركدام نقشي و سهمي داريد. بخود بياييد قبل از اينكه ديگر نتوانيد كاري كنيد يا ديكر سمتي نداشته باشيد.
مسعود: 1395/7/2111:57:32،
8
6
متاسفانه محصولات بی کیفیت داخلی هیچ توان رقابتی با محصولات خارجی ندارند و دولت به جای اینکه فکری به حال این موضوع کند با ایجاد انحصار و بازار غیررقابتی فشار این مساله را روی دوش مردم می اندازد. حالا دارند تلاش می کنند با طرح هایی نظیر جلوگیری از عرضه محصول لوازم خانگی قاچاق در بازار لوازم خانگی هم به نوعی انحصار ایجاد کنند. خوب باید گفت از نظر اقتصادی موفق هم بوده اند ولی هزینه این موفقیت بسیار وحشتناک و فجیع است. آسیب هایی که به وقت مردم، پولشان و جانشان وارد شده قابل تامل است. البته در حال حاضر بی اهمیت ترین امر مردم هستند کسی به مردم فکر نمی کند!
امید : 1395/7/2122:05:44،
6
5
چرا اینقدر گرونه یه فکری به حال این قیمت سانتافه کنیدهمه ماشین های خارجی کنید
فرامرز: 1395/7/2721:03:35،
4
6
این اقایون واسه ملت ارزشی قائل نیستن

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل