کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

واکاوی سیاست دوگانه شرکت رنو در ایران

کدخبر:۲۸۶۵۴یکشنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸:۴۷۳۰۹۷ بازدید

اگرچه رنو در زمان تحریم‌ها به طور رسمی ایران را ترک نکرد، اما حجم فعالیت‌های خود را به حداقل ممکن کاهش داد و با گوشه چشمی به ایران ...
واکاوی سیاست دوگانه شرکت رنو در ایران

اگرچه رنو در زمان تحریم‌ها به طور رسمی ایران را ترک نکرد، اما حجم فعالیت‌های خود را به حداقل ممکن کاهش داد و با گوشه چشمی به ایران پس از تحریم، کج‌دار و مریز به فعالیت‌های خود ادامه داد. این شرکت با همین سیاست‌ هوشمندانه اخیرا امتیاز تولید مستقل محصولاتش در ایران را دریافت کرد.

سال ۱۳۹۱ به دنبال تشدید تحریم‌ها برخی خودروسازان خارجی ایران را ترک کردند که پر سر و صداترین آن توقف فعالیت‌های پژو در ایران بود. در آن زمان اما رقیب هموطن این شرکت فرانسوی هیچگاه به طور رسمی ایران را ترک نکرد، اما نحوه حضورش در ایران نیز در نوع خود منحصر به‌فرد و خاص بود.

رنو برخلاف پژو هیچگاه به طور رسمی از تعلیق فعالیت‌هایش در ایران سخن نگفت اما در عمل سطح فعالیت‌های خود را به حداقل ممکن رساند و سعی کرد به‌گونه‌ای رفتار کند که به قول ایرانی‌ها، نه سیخ بسوزد نه کباب! به این معنی که در ظاهر به حضور خود در ایران ادامه داد اما در عمل به تحریم‌ها عمل کرد و کمترین فعالیت و تولید را در ایران داشت.

نتیجه چنین رویکردی افت شدید تیراژ تولید محصولات تحت برند رنو در ایران و متضرر شدن مصرف‌کنندگان ایرانی بود؛ به‌گونه‌ای که در برهه‌هایی از سال‌های تحریم، تولید تندر ۹۰ به عنوان شاخص‌ترین محصول تولیدی رنو در ایران به حداقل ممکن کاهش یافت و همچنین تولید خودروی مگان نیز به طور کامل متوقف شد. در این زمینه براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید تندر ۹۰ در سال ۱۳۹۲ در ایران خودرو ۸۲.۲ درصد و در پارس خودرو ۶۶.۷ درصد به دلیل کاهش تحویل قطعات از رنوپارس به خودروسازان داخلی، کاهش یافت.

رنو با همین سیاست "نه سیخ بسوزد نه کباب" ایران را به طور رسمی ترک نکرد اما فعالیت‌هایش را به حداقل ممکن کاهش داد. سال‌های تحریم در ایران را پشت سر گذاشت و حال با لغو تحریم‌ها به دنبال کسب حداکثر امتیاز از بازار خودروی ایران است و اتفاقا از همان حضور نصفه و نیمه خود در زمان تحریم در ایران نیز به عنوان اهرمی برای اعلام وفاداری خود و کسب حداکثر امتیاز استفاده می‌کند.

در این زمینه چندی پیش پیمان کارگر - مدیرعامل رنوپارس و نماینده رنو در ایران، در پاسخ به اینکه چرا رنو برخلاف شرکت‌هایی همچون پژو و سیتروئن، در فضای پسابرجام هنوز قرارداد جدیدی با خودروسازان ایرانی منقعد نکرده است؟ اظهار کرد: " ما ۱۰ سال است که محصولات‌مان را در ایران تولید می‌کنیم؛ ضمن اینکه مثل برخی شرکت‌ها نبودیم که وقتی مشکلی پیش آمد از ایران فرار کردند! ما به دلیل اینکه در اینجا سرمایه‌گذاری کرده بودیم از ایران نرفتیم".

تاکید رنو بر ماندن در ایران و کنایه غیر مستقیم مقامات این شرکت به خروج پژو از ایران در زمان تحریم‌ها در حالی است که این شرکت عملا در برهه‌هایی از زمان در دوره تحریم فعالیت‌های خود در ایران را به حداقل ممکن رساند و با تحریم‌ها همراهی کرد. همچنین تاکید این شرکت بر سرمایه‌گذاری در ایران در حالی است که برخی فعالان صنعت خودرو معتقدند آنچه رنو در گذشته در ایران انجام داده سرمایه‌گذاری واقعی نبوده است. در این زمینه یکی از مسوولان صنعت خودروی ایران اظهار کرده است:" برخلاف برخی مطالب مطرح شده، رنو در ایران یک یورو نیز سرمایه‌گذاری‌ نکرده است. اگر شرکتی آمد و در فرآیند تولید قطعاتی مانند گیربکس در صنعت قطعه‌سازی سرمایه‌گذاری کرد، می‌توان اسمش را سرمایه‌گذاری مشترک گذاشت".

با لغو تحریم‌ها رنو همچنان به سیاست کج‌دار و مریز خود در ایران ادامه می‌دهد که بارزترین آن نحوه مذاکره این شرکت فرانسوی با خودروسازان ایرانی برای گسترش همکاری‌ها در فضای پسا برجام است. در این رابطه رنو با بررسی دقیق بازار خودروی ایران و کشف نقطه‌ ضعف خودروسازان ایرانی در این بازار که همان نبود خودروهای ارزان و با کیفیت مناسب در سطح قیمتی کمتر از ۳۰ و ۲۵ میلیون تومان است، سعی دارد با استفاده از یکی از خودروهای ارزان قیمت خود به نام "کوئید" و ایجاد رقابت بین دو خودروساز بزرگ داخلی برای در اختیار گرفتن این خودرو حداکثر امتیازات را کسب کرده و در نهایت تولید این خودرو را به شرکتی که بیشترین امتیازات را داده است واگذار کند.

در کنار آن این شرکت فرانسوی اخیرا نیز تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) منعقد کرده تا به تولید مستقل محصولاتش در ایران نیز بپردازد. این موضوع سرنوشت خودروی کوئید در ایران را نیز جالب‌تر کرده و اگر این شرکت تصمیم بگیرد این خودرو را مستقل از ایران خودرو و سایپا در ایران تولید کند، زنگ خطر برای ایران خودرو و سایپا نواخته خواهد شد، زیرا این دو شرکت احتمالا نخواهند توانست از نظر قیمت و کیفیت محصولی را عرضه کنند که قابل رقابت با کوئید تولیدی در رنو باشد.

همین احتمالات باعث شده اخیرا مطالبی در زمینه مخالفت ایران خودرو و سایپا با تولید مستقل خودروی کوئید در ایران در فضای مجازی منتشر شود. طبق این مطالب ایران خودرو و سایپا مخالفت تولید مستقل خودروی ارزان قیمت رنو در ایران هستند، زیرا این شرکت‌ها امکان رقابت با این خودرو را نداشته و نگران از دست دادن بازار خودروهای با قیمت پایین در ایران هستند.

در هر حال رنو تاکنون هوشمندانه در فضای اقتصادی ایران عمل کرده و به نظر می‌رسد که به هدف اصلی خود که تولید مستقل در ایران بوده نیز دست یافته است. در چنین شرایطی نکته قابل توجه در سیاست رفتاری رنو در ایران، انتخاب پیمان کارگر به عنوان یکی از مدیران ایرانی‌الاصل این شرکت فرانسوی به عنوان نماینده این شرکت در ایران است؛ فردی که به خوبی با فرهنگ ایران آشنا بوده و سعی می‌کند چهره‌ای جذاب و البته پر هیاهو از رنو در میان فعالان صنعت خودروی ایران ارائه کند؛ چهره جذابی که اقداماتی همچون تعلیق غیر رسمی و کاهش تولید تا مرز توقف در زمان تحریم‌ها در پشت آن پنهان شده و به چشم نمی‌آید.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

شروین: 1395/7/1815:47:00،
28
81
کره تا چند سال دیگه کل بازار خودروجهان رو تسخیر می کنه. نمونش همین رنو که از بهترین شرکتهای خودروسازه که هم تکنولوژی بالایی داره و هم خودروهای خوبی طراحی میکنه. از طرفی خودروهای تولیدیش چون اکثرا گازسوز هستند خیلی پرخرج اند و گارانتی هم خیلی از اونا رو پوشش نمیده. اما از خودروهای فرانسوی و چینی سره
علیرضا: 1395/7/1816:07:32،
100
22
باز خدا خیر به رنو بدهد که میخاد ما رو از مافیای سایپا و لگن خودرو نجات بده
از رجال سیاسی که خیری بلند نمیشه
نامور: 1395/7/1816:22:30،
72
18
علت کم شدن اصلیه فعالیت رنو در ایران ، بدهی های هنگفت شرکت های خودروساز به رنو بود . ضمن آنکه انتقال پول به حساب های خارجی نیز یه دلیل تحریم ها به حداقل میزان رسیده بود.
علی: 1395/7/1817:33:13،
37
43
فرانسوی ها در کل غیرقابل اطمینان هستند ، هم خودشون هم ماشیناشون .
حق و صبر: 1395/7/1822:34:46،
34
15
با خوندن این مطلب یاد کتاب تاریخ سوم راهنمایی افتادم که روسیه، انگلیس و فرانسه با هم رقابت می کردن تا امتیازات بیشتری از حکومت قاجار بگیرن، امتیاز شیلات شمال، امتیاز تاسیس بانک شاهنشاهی، امتیاز تنباکو، قرارداد رویتر و ...
این وسط مردم ایران روز به روز بدبخت تر میشدن
الان هم این داستان داره تکرار میشه منتها جای کشورا با شرکت ها عوض شده، اونا امتیاز میگیرن مردم ایران هم تو جاده ها میمیرن
همیشه همین بوده، مسئول نالایق برای خارجی ها خوبه و برای مردم کشورش فقط ضرر و بدبختی داره . . .
علی: 1395/7/1815:48:39،
123
22
"زنگ خطر برای ایران خودرو و سایپا نواخته خواهد شد، زیرا این دو شرکت احتمالا نخواهند توانست از نظر قیمت و کیفیت محصولی را عرضه کنند که قابل رقابت با کوئید تولیدی در رنو باشد."
خب باشه چه بهتر که زنگ خبر نابودی کاملشون باشه ان شاالله
نیما: 1395/7/1818:21:03،
47
14
کل عالم و آدم میدونن لگن سازهای ایرانی آشغال و بی کیفیت هستند، اما کسی جلوشونو نمیگیره، کی پشت پرده است؟
پرهام: 1395/7/1815:52:48،
96
17
اگر حضور رنو به ورشکستگی دو لگن ساز می انجامد حمایت می کنیم،و سپس احتمال حضور سایر برندها نیز محتمل خواهد شد،مناسب ترین الگو برای ایران، ترکیه است، تویوتا، پژو،رنو،هیوندا و.... سایت دارند و تولید میکنند
نامور: 1395/7/1816:23:22،
46
17
علت اصلیه کم شدن فعالیت رنو در ایران در آن زمان ، بدهی های هنگفت شرکت های خودروساز به رنو بود . ضمن آنکه انتقال پول به حساب های خارجی نیز یه دلیل تحریم ها به حداقل میزان رسیده بود.
كارگر مظلوم: 1395/7/1816:33:55،
58
19
اگر با مافياي خودرو همكاري نكنه و با كيفيت و قيمت عادلانه بفروشه مردم ازش حمايت ميكنند.

بازار بايد رقابتي بشه و از انحصار مافيا خارج بشه تا مردم منتفع بشن.

منتظر خودروهاي بروز و ايمن هستيم

مچكريم
امیر: 1395/7/1816:37:46،
35
24
وقتی اینهمه خودروساز درجه یک در دنیا هست که ارزوی کار در کشور ما را دارند ولی شما فقط به رنو و پژو گیر
داده اید مسلم است توسط انها استثمار هم میشویم!!
احسان: 1395/7/1816:39:54،
71
11
اين اقاي پيمان كارگر اخيراً مصاحبه كرده كه رنو از طرف ايراني ها تحت فشار قرار گرفته تا ماشين هاشو گرونتر بفروشه...يعني شما ببين ما چقدر بدبختيم كه اجنبي ميخواد ماشين ارزون و با كيفيت اروپايي تحويل مردم بده اما شريك ايراني بخاطر فروختن لگن هاي چينيش نميذاره
شروین: 1395/7/1816:49:16،
47
16
اگرچه که میدونم ورشکست شدن سایپا و ایرانخودرو و به قدرت رسیدن رنو در پشت پرده از این جیب به اون جیب هست، اما برای اتفاق افتادن این موضوع لحظه شماری میکنم
سعید: 1395/7/1817:22:55،
36
16
دو خودرویی که توسط ناصرالدین شاه به ایران آورد دو عدد خودروی رنو بود که باذغال سنگ کار می کردند جای آنها در موزه ملی خالی است
اگر این قرداد را بگذارن به سرانجام برسه اولین قرارداد تولید یک خودروساز خارجیه با اکثریت سهام. یعنی به عمر ما کفاف می ده این شرکتهای داخلی معنی رقابت را بفهمن
شروین: 1395/7/1908:49:53،
17
16
سلام بر اقا سعید گل و دوستانی که لایک دادن. ناصرالدین شاه در سال ۱۸۹۶ ترور شد و رنو در سال ۱۸۹۹ تاسیس شد. حالا این بنده خدا چطوری رنوی زغال سوز اورده بوددددد؟؟؟؟
فریدون: 1395/7/1916:03:12،
18
14
اون شخص که رنو رو اورد مظفرالدین شاه بود
محمدرضا: 1395/7/1818:58:50،
39
12
مطمئنا اگه رنو کوئید رو ایران خودرو یا سایپا تولید کنند
قیمتش رو بالای 50 میلیون میفروشن
شرکت رنو اگه هدفش مشتری مداری و احترام به مصرف کننده ایرانی هست
باید رنو کوئید رو تو همین شرکت مستقلی که با ایدرو داره باید تولید کنه
ویرو گردی: 1395/7/1905:14:25،
23
15
واقعن هم امتیاز بزرگ تولید خارج از چهارچوب شرکت های داخلی امتیازی هست که به هیچ شرکت خارجی حتا پژو داده نشده بود و این فقط به خاطر زبون بازی های مدیرعامل رنوپارس و تبلیغات ایشون مبنی بر ترک نکردن ایران بوده که البته برای مصرف کننده ایرانی در نهایت خیر خواهد داشت و بازار ایران رو رقابتی و قفل بازار رو باز خواهد کرد...حالا باید منتظر موند و دید.
ایرانی: 1395/7/1909:47:28،
17
12
خداکنه زودبیاداین آشغالهای ایران خودرووسایپاجمع بشن

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
کرمان‌موتور، 5 خودروی هیوندای مدل 2017 را بزودی عرضه خواهد کرد + جزئیات
فروش نقد و اقساطی خودروهای پژو پارس و پژو 207 بمناسبت آزادسازی خرمشهر - خرداد 96
لیست قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو در خردادماه 96
قرارداد پژو و شایعه‌ای که تالار شیشه‌ای را لرزاند
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
مقایسه خودروهای در محدوده 50 میلیون تومان در بازار ایران
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما