کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مجوز خزانه‌داری آمریکا برای تسهیل مبادلات دلاری با ایران


کد خبر : ۲۸۶۲۱شنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۵:۴۸۲۴۰۳ بازدید

وزارت خزانه داری آمریکا دستور العمل جدیدی برای تجارت با ایران صادر کرد. به این ترتیب تبدیل ارزهای غیردلاری به دلار و یورو با سهولت بیشتری ...
مجوز خزانه‌داری آمریکا برای تسهیل مبادلات دلاری با ایرانمجوز خزانه‌داری آمریکا برای تسهیل مبادلات دلاری با ایران

وزارت خزانه داری آمریکا دستور العمل جدیدی برای تجارت با ایران صادر کرد. به این ترتیب تبدیل ارزهای غیردلاری به دلار و یورو با سهولت بیشتری صورت می‌پذیرد. علاوه بر این، تهدید  به تحریم آمریکا برای  بانک های اروپایی تا حد قابل قبولی برطرف شده است. این دو مشکلاتی بودند که روابط بانکی ایران و دستاوردهای پسابرجامی را با چالش جدی مواجه کرده بودند.اداره کنترل دارایی های خارجی آمریکا (اوفک) روز گذشته سوالات و پاسخ های خود در زمینه برجام و تحریم های ایران را به روز رسانی کرد. این اداره مرجع اصلی برای اطلاع رسانی درباره تحریم های آمریکا به شمار می رود و سرمایه گذاران و شرکت های خارجی آن را مبنای عمل خود قرار می دهند.  در آخرین به روزرسانی 3سوال اضافه شده است و 3 پاسخ دچار تغییر شده است. مهم ترین این تغییرات از این قرار است:

اجازه مشروط برای مبادله دلار

اولین تغییر به اجازه مشروط برای مبادله طرف ایرانی با دلار مربوط می شود. این موضوع را می توان از سوال C7 برداشت کرد. در آنجا آمده که موسسات مالی خارجی(از آمریکا) می توانند برای ایرانی ها یا کسانی که در ایران فعالیت می کنند تراکنش برپایه دلار شکل بدهند. این افراد شامل بانک مرکزی و شرکت ملی نفت یاران نیز می شود. با این حال دو شرط برای مجوز این مبادلات وجود خواهد داشت. اول اینکه این تراکنش ها و حساب ها  به صورت مستقیم و غیر مستقیم نظام مالی آمریکا را درگیر نکند. شرط دوم نیز این است که این افراد و شرکت ها نباید در فهرست تحریمی آمریکا یا همان SDN قرار بگیرند.

مدیر کل امور بین الملل بانک مرکزی در این باره به ایرنا گفته است:« با این گزارش تبدیل ارزهای غیردلاری به یورو برای کشورمان با سهولت بیشتری انجام می شود.» به گفته یعقوبی، برای اینکه بتوان «یوان» چین یا  «ین ژاپن» را به ارز مورد نظر خود مانند یورو تبدیل کرد، نیاز است که ابتدا این ارزها با نرخ برابری دلار سنجیده شوند و بعد به ارز مورد نظر تبدیل شوند. در گذشته به دلیل تحریم دلاری ایران، حتی برای یک لحظه انجام این تبدیل میسر نبود اما اکنون با گزارش خزانه داری آمریکا این امکان فراهم شده است.لازم به ذکر است که وجود این تحریم بخشی از دستاورد های برجام را با چالش مواجه کرده بود که با این اقدام تا حد قابل قبولی  برطرف می شود.

تحریم های آمریکا کمرنگ تر شد

یکی دیگر از مواردی که در سوال های جدید اضافه شده  دیده می شود، کمرنگ شدن تحریم های فهرست موسوم به SDN است. به گزارش ایرنا، در سوال M10 آمده است:«آیا تحریم اشخاص غیرآمریکایی به دلیل وارد شدن به معامله با نهادی که در فهرست «اس دی ان» نیست اما سهم کوچکی از آن متعلق به یک ایرانی یا اشخاص مرتبط با ایران که در فهرست «اس دی ان» قرار دارند یا همه یا بخشی از این نهاد زیرنظر آنهاست، امکان پذیر است؟»پاسخ اوفک به این ترتیب است:«لزوما نه، گرچه اوفک توصیه می کند در تعامل با چنین نهادهایی اقدامات احتیاطی به عمل آید تا اطمینان حاصل شود که این معاملات مرتبط با ایران یا شخص مرتبط با ایران که در فهرست «اس دی ان» قرار دارند، نیست.»این پاسخ به این معنی است که تحریم های آمریکا اندکی کمرنگ شده است. به این ترتیب که ممکن است ذینفع واقعی یک معامله افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی حاضر در فهرست تحریمی آمریکا باشند، اما مبادله با آن تحریم نباشند.

تهدید به جریمه بانک های اروپایی کم اثر شد

یکی از مشکلات دیگر نظام بانکی کشور در مراودات بین المللی تجربه جریمه بانک های اروپایی بود. بانک های اروپایی که در دوره تحریم ها جریمه های زیادی را متحمل شده بودند، از قواعد و مقررات آمریکا مطمئن نبودند. با این حال سوال C15 در به روزرسانی جدید، وضعیت را به صورت کامل مشخص کرده است.به گزارش اقتصادنیوز،  این پرسش مطرح شده که  آیا نهادهای مالی آمریکا می‌توانند با نهادهای مالی خارجی که مراودات مالی با نهادهای مالی ایرانی دارند ارتباط و مراوده داشته باشند. پاسخ بله است به شرط آن که نهادهای مالی ایرانی که طرف مراوده هستند در لیست SDN قرار نداشته باشند.

دو سوال دیگر ارائه شده و پاسخ های آن ها را به نقل از خبرگزاری ایرنا در ادامه می‌خوانیم:

پرسش: آیا مجوز عمومی «جی ال اچ» به یک شخص آمریکایی اجازه می دهد سیاست ها و فرآیندهای اجرایی یک نهاد آمریکایی یا یک نهادی که متعلق به آمریکاست یا نهاد خارجی زیرنظر آمریکا را بیش از یک بار تغییر دهد؟

پاسخ:  بله؛ یک فرد آمریکایی می تواند تغییرات دیگری را در چنین سیاست ها و فرآیندهای اجرایی اعمال کند تا مادامی که این تغییرات به قصد تسهیل معاملات خاص مرتبط با ایران از طریق شرکت های آمریکایی یا نهادهای خارجی زیر نظر این کشور نباشد.

 پرسش: از نظر اوفک آیا برای اشخاص غیرآمریکایی مجری بررسی های ویژه در ارتباط با احتمال ایرانی بودن پیمانکاران، فقط جست وجوی نام آنها در فهرست «اس دی ان» کافی است؟ 

پاسخ: بررسی نام پیمانکاران ایرانی در فهرست «اس دی ان» گامی است که معمولا مورد انتظار است، اما لزوما کافی نیست. علاوه بر آن، اشخاص غیرآمریکایی باید با تنظیم کنندگان محلی خود در این باره مشورت کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها