کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

قرارداد با فرانسوی‌ها ما را خودروساز می‌کند؟

کدخبر:۲۸۴۵۶سه شنبه، ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳:۴۷۲۷۷۲ بازدید

دومین قرارداد صنعت خودروی ایران با شرکت رنو، 9 ماه پس از اجرایی شدن برجام به امضا رسید تا وارثان دومین صنعت بزرگ ایران، همچنان ...
قرارداد با فرانسوی‌ها ما را خودروساز می‌کند؟

دومین قرارداد صنعت خودروی ایران با شرکت رنو، 9 ماه پس از اجرایی شدن برجام به امضا رسید تا وارثان دومین صنعت بزرگ ایران، همچنان فرانسوی ها باقی بمانند. اما بسیاری از منتقدان معتقدند هیچ یک از این قراردادها به خودروساز شدن ایران نمی انجامد و تکرار همان راه قدیمی است. 

شرکت ایکاپ حاصل مشارکت ایران خودرو و پژو است و شرکت بی نام دیگری نیز از پیوند ایدرو به عنوان یک نهاد دولتی با رنوی فرانسوی شکل گرفته است. در قرارداد نخست مشارکت 50 50- به پیش رفته و قرار است چند مدل خودرو از دل شرکت ایکاپ به بازار ایران تحویل شود و در قرارداد دوم، سهم فرانسوی ها به سهم ایدرو می چربد و علاوه بر تولید دو مدل خودروی نه چندان جدید، برای نخستین بار مدیریت فروش و خدمات پس از فروش به خارجی ها سپرده شده و همچنین مرکز تحقیق و توسعه ای نیز متولد خواهد شد. حالا کارشناسان با همین مرور ساده و مقایسه این قراردادها با راهکارهای خودروساز شدن ایران، می گویند بعید به نظر می رسد که هر یک از این قراردادها به خودروساز شدن صنعت ایران بینجامد.

گرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت، شروطی از جمله 40 درصد ساخت داخل محصولات و 30 درصد صادرات محصولات مشترک تولید شده را برای توسعه صنعت خودرو با شکل گیری قراردادهای این چنین گذاشته است اما از آنجایی که ضمانت اجرایی محکمی برای آنها دیده نشده و همچنین پلتفرم های موجود در این قراردادها تا زمان صادرات قدیمی خواهند شد، نمی توان امیدوار بود راهی که امروز صنعت خودرو در مشارکت با خودروسازان خارجی در پیش گرفته، به خودروساز شدن ایران منجر شود.

شهرام آزادی، استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و کارشناس صنعت خودرو در این زمینه به «فرصت امروز» می گوید: «برای توسعه صنعت خودروی ایران دو راه وجود دارد. نخست تعاملات شرکت های خودروساز ایرانی با خودروسازان جهانی و دیگری اقداماتی که تحت برند داخلی برای توسعه و به روز شدن صورت می گیرد. هر دو این اقدامات مورد نیاز است اما باید توجه داشته باشیم به اینکه در قالب این قراردادها و مونتاژ محصولات یا داخلی سازی آنها با درصد کم، صرفاً منجر به خودروساز شدن ما نمی شود.»

او می افزاید: «گرفتن امتیاز از این قراردادها به توانمند شدن صنعت خودروی ایران منجر می شود، اما برای خودروساز شدن نیاز به توسعه سطح تکنولوژی خودروسازان داخلی و بالا رفتن دانش فنی است. همچنین باید به نقش زنجیره تأمین توانمند داخلی نیز توجه کرد. بنابراین به روز شدن خودروسازان و قطعه سازان داخلی در کنار هم، آن هم با سرمایه گذاری مناسب، راهی است که به توسعه صنعت خودرو می رسد.»

آزادی با بیان اینکه مشارکت با خودروسازان خارجی، داخلی ها را ناچار به بالا بردن کیفیت خواهد کرد، اظهار می کند: «اگر ما می خواهیم خودروساز شویم، باید سرمایه گذاری های اصلی را به سمت تولیدات برند داخلی ببریم.»

امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو نیز در این باره در گفت وگو با «فرصت امروز» تصریح می کند: «قرارداد پژو همان مسیر قبلی را طی می کند.

برای خودروساز شدن ما باید با خودروسازان جهانی به نحوی جوینت شویم که انتقال تکنولوژی و پلتفرم به ایران صورت بگیرد. سرمایه های خارجی باید به سمت قطعه سازی و خودروسازی برود و نه صرفاً برای مونتاژ یک محصول.»

او ادامه می دهد: «برای خودروساز شدن ما باید محصولات را برای بازارهای جهانی تولید کنیم، اما آیا این پلتفرم ها تا زمان رسیدن به میزان ساخت داخلی مناسب و صادرات، هنوز هم قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را دارند؟»

شاید تنها راه خودروساز نامیدن یک کشور را داشتن پلتفرم مخصوص دانست؛ راهی که صنعت خودروی ایران سال هاست تلاش می کند در جهت آن گام بردارد با صرف هزینه و زمان زیادی هنوز هم به طور کامل به آن دست پیدا نکرده و در قراردادهای مشارکت با خودروسازان فرانسوی نیز دست کم تاکنون چنین موضوعی دیده نشده است.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

حسین 2: 1395/7/1314:46:36،
65
35
دوستان یکم هم واقع بین باشیم.هر کسی نظری روی مدل خاصی از ماشین با کیفیت و امکانات مختلف داره.اما رنو هم خداییش سنگ تمام گذاشته برای طراحی بیرونی و داخلی ماشیناش

کسی که پولشو داره چند وقت ماشینو میخره لذت رانندگیشو میبره و باز مدل و مارک شرکتهای جدید دیگرو صفرشو میخره.
فقط این وسط ما جرو بحث بیهوده که این خوب نیست فلان مارک خوبه.در صورتی که پولدار همیشه تنوع طلبه و کیفشو میبره
سپهبد سورنا: 1395/7/1315:05:12،
67
16
الان دوباره اون دوست عزیزمون میاد میگه ماشین فقط تویوتا باقیشون اشغالن
محسن 2: 1395/7/1315:08:35،
59
7
خودروساز شدن ایران منوط به استفاده از نیروهای نخبه جوان میباشد
تمامی شرکت های صاحب نام دنیا نیمی از سود خود را در راه تحقیق و توسعه محصولات اینده بکار میگیرند...ولی رانت و انحصار در ایران مانع رشد خودرو سازی و در کل صنعت کشور شده است.
آرش : 1395/7/1315:38:48،
76
11
هر کشوری خودرو ساز شده، اول تعرفه رو برداشته، بعد دولت پاشو کشیده بیرون و از جیب مردم طمع نکرده، بعد بخش خصوصی خودش میفهمه چیکار کنه اگه سودی توش بوده رفته دنبالش و اگه نه اون کشور خودرو ساز نشده ولی لاستیک ساز، هواپیما ساز، واگن ساز، قطعه ساز، پوشاک ساز و...... شده!!! ما زورکی میخواهیم همه چی ساز بشیم، شدیم مسخره دنیا!!!!
جواب سپهبد سورنا: 1395/7/1315:59:36،
37
31
نیازی نیست اون دوستمون بگه ، عقل هر آدمی اینو درک میکنه که بنز و تویوتا بهتر از آشغالهای فرانسه است .
کیانی: 1395/7/1317:00:28،
43
9
نگران نباش مارو خودرو ساز نکنه فرانسوی هارو که خودروبنداز میکنه
بابک: 1395/7/1318:07:25،
27
6
تا وقتی که رقابتی درکار نباشد خودرو ساز نمی شویم.صنعت خودرو ما عادت کرده یک خودرو رو از کمپانی خارجی بگیره و لوگوی اون رو عوض کنه بعدم با پررویی تمام اعلام کنه خودروی تولید داخل ...
ali: 1395/7/1318:34:20،
29
6
آخر خودروسازی ایران می رسه به زیبای خفته (تیبا ) !!!!
علی: 1395/7/1319:14:34،
24
9
دوست عزیز اینکه تویوتا ماشین نرم،کم استهلاک و پیشرفته ایست ،هیچ شکی نیست و برای همین جز خودروهای پرفروش دنیا است،ولی رنو فرانسوی به شرطی که ایران در تولیدش دخالتی نکنه ،خوب است.
majid: 1395/7/1402:14:51،
9
6
12 سال پیش فردی که فکر میکنم استاد دانشگاه بود طرح ماشین الکتریکی رو داد که بعد از ساخت نمونش که همزمان ژاپن هم یک ماشین معرفی کرد ...تبلیغات ماشین الکتریکی رو از شبکه ملی پخش کردن و چند سال پیش هم دانشجوهای دانشگاه آزاد اما این طرحها چقدر حمایت شدن؟
حسن: 1395/7/1314:47:31،
98
6
ما هيچ وقت خودروساز نميشيم دليلش هم فقط انحصار و رانت دو شركت داخلي
rj: 1395/7/1314:50:57،
105
14
قراردادهای دولتی منافه شخصی داره
موافقم+++++
مخالفم-----
رامبد: 1395/7/1314:53:49،
76
8
من نمی دونم چرا اینقدر اصرار دارند خودروساز بشویم آقا جان ما با قطعه سازی خودرو برای خودروسازان جهانی هم می توانیم کلی شغل و کار و پیشرفت در کشور درست کنیم مثلا خودروساز بشیم که چیکار کنیم؟ شما به جز خودروساز شدن هیچ مشکلی در کشور نمی بینید؟ مشکلات کشاورزی ، خشکسالی ، زیست محیطی ، بهداشت ، آموزش و پرورش و ... دهها مشکل دیگه وجود داره همه رو ول کردن سرمایه گذاری برای مونتاژ کردن خودرو انجام می شه.
حسین: 1395/7/1315:11:43،
52
9
کاش با تویوتا یا فولکس‌واگن قرارداد می بستن یا حداقل این ماشینای رنو و پژو رو که می خوان تولید کنن به قیمت منصفانه و عادلانه میدادن
9090: 1395/7/1315:48:14،
39
10
تویوتا یا فولکس‌واگن با اینها قرارداد نمی بنده همین
هم اگه سفر روحانی به فرانسه نبود فقط خودروی چینی به
ما میدادند
وااااااااااااي: 1395/7/1315:52:23،
49
9
شما اگر قرار بود خودروساز بشيدتو همه اين سالها ميشديد

بعد اين همه سال حمايت تازه شديد واردكننده و مونتاژكار اشغال چيني


تی تی: 1395/7/1315:54:13،
37
7
ایران حدودا 50 سال میباشد که وارد عرصه ساخت و یا بهتر بگوییم مونتاژ اتوموبیل شده است و هنوز هم که هنوزه اتوموبیل ساز مطرحی در سطح جهان و قاره وحتی منطقه نیز نشدیم بنا به دلایل بسیار زیاد وقتی در همین یکی دو سال قبل هنگامیکه دو خودروساز بزرگ کشور در شرایطی که زیانده میباشند و در رکود عمیقی فرو رفته اند پاداشهای نجومی برای نامدیران غیر مسئول خود در نظر می گیرند فرانسه که هیچ با مریخ هم قرارداد ببندید اوضاع تا صد سال دیگر هم همین خواهد بود چون ما از شکستهایمان عبرت نمی گیریم و چون .....
امیر: 1395/7/1316:04:30،
36
6
اگر در 50 سال گذشته خودروساز شدیم از این به بعد هم
خواهیم بود!!یک سوله برپا کردند و یه شاسی و چهار تا
چرخ به ان متصل می کنند و اسمش را خودروسازی میگذارند!
با وجود رشد خودروسازان چینی در ده سال گذشته ما حتی
قادر به رقابت با انها هم نیستیم!!
دهقانی: 1395/7/1318:18:52،
23
6
کدوم خودرو ساز کدوم تولید داخل به خدا دوستم پژو 405 گرفته لاستیک 2012 ساخت چین روشه ترمز دستی کار نمیکنه 2000 کیلومتر کار نکرده بلبرینگ هرز گرد صدا میکنه یه کارگر ساده هم بیشتر نیست بعد میگن چرا آمار تلفات جاده ای بالا هستش خو اگه با این لاستیک اتفاقی افتاد کی باید جواب گو باشه حال به نظر شما خائن مردم هستن یا کسانی که منافعشان از جان ومال مردم مهم تره
علی: 1395/7/1318:24:24،
25
5
ایران به دو دلیل هیچوقت تو هیچ زمینه ای پیشرفت نخواهد کرد۱- تولید کنندگان فقط به فکر کسب درامد به هر صورت ممکن هستند۲- به واحد تحقیق و توسعه اهمیتی نمیدهند و برای همین نه کیفیت بالا میره و نه آپدید میشن.
فرهاد: 1395/7/1319:05:55،
16
7
یعنی فکرمیکنین ماخودروساز میشیم؟ توروهرکی دوست دارین ول کن این صنعت بشین.چراخودروی خوب خارجی سوارنشیم .مااستعداد خودروسازشدن نداریم .تاکی خودمونو گول بزنیم؟بریم توصنایع دیگه کارکنیم .چراخودرو؟مثل اینه که یک نابینا بخوادتیراندازبشه
علی: 1395/7/1320:10:42،
13
7
جالبه با چینیا قراردادهای آنچنانی بسته شده و بدون داخلی سازی و فقط با مونتاژ کاری ، ماشینهای آشغالشون رو به ما مردم ایران می فروختند ، کسی صداش در نمی اومد ، حالا ماشین اروپایی اونم با با تولید داخل داره میاد هی میایدو تحلیل های آبکی می زارین ، واقعا من نمی دونم این اصحاب رسانه دنبال کمک به مردم هستن یا دارن مردم رو اغفال می کنن یا دارن جیره خواری می کنن . ایران نه فقط شما بلکه همه اصحاب رسانه مشغول همین کارها هستند . کلا تحلیلها آبکی و بدون توجه به بعدهای مثبت و منفی قضیه . یعنی قلم بدست گرفتن و چیزایی رو می نویسن که یه عده می خوان و خیلی ها نمی خوان ........
فلفل : 1395/7/1408:34:01،
8
6
اين جمله قرار داد با فرانسوي ها مارا خودرو ساز ميكند؟ پس تا حالا چه !!! كرديد حالا به خودتان آمديد0
I.S: 1395/7/1409:14:37،
7
6
باسلام
خدابخیرکنه.
معلوم نیست این رنوی فرانسه چه موشی بدوونه توصنعت.
اگه خدمات پس ازفروش دست رنو باشه پدر مردم رو در میاره چون فرانسه ذاتش کثیفه.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل