کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت

جزئیات تولید مدل‌های جدید رنو در ایران

کدخبر:۲۸۳۸۵دوشنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۳:۴۷۷۹۰۹ بازدید

روز جمعه سازمان گسترش و نوسازی توافقنامه‌ای را با شرکت رنو در فرانسه امضا کرد که در پی آن قرار شد مرکز مهندسی جوینت ونچر شامل ...
جزئیات تولید مدل‌های جدید رنو در ایران

روزنامه ایران- روز جمعه سازمان گسترش و نوسازی توافقنامه‌ای را با شرکت رنو در فرانسه امضا کرد که در پی آن قرار شد مرکز مهندسی جوینت ونچر شامل یک مرکز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه سازان داخلی و یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه تولید 150 هزار دستگاه خودرو در سال ایجاد شود. همچنین رنو برای نخستین بار در ایران، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خود را خواهد داشت. ولی این توافق که بزودی به مرحله قرارداد می‌رسد انتقادات منتقدین را در پی داشت.

ابهام اول اینکه سازمان توسعه‌ای می‌خواهد رقیب خودروسازان شود.دوم اینکه خودروسازان داخلی (ایران خودرو و سایپا) در حال مذاکره با رنو بودند تا سطح همکاری‌های خود را گسترش دهند لذا ورود سازمان گسترش در این حوزه و برهم زدن مذاکرات جای سؤال داشت.سومین مسأله قدیمی بودن خودروهایی است که بنا شده این‌جوینت ونچر تولید کند.چهارمین نکته این بود که همکاری سه مجموعه (سازمان گسترش-ایران خودرو –سایپا) با شرکت رنو تا چه حد منطقی است.چرا که تجربه همکاری دو خودروساز برای تولید تندر 90 باعث شد تا شرکت رنو به صورت مستقیم در ایران سرمایه‌گذاری نکند و قرارداد تندر 90 به سمت داخلی‌سازی حرکت نکرد. لذا با چنین پیشینه‌ای در مورد تفاهم رنو با سازمان گسترش بد گمانی‌هایی پیش آمد.

پاسخ به ابهامات

یک منبع آگاه که خواست نامش عنوان نشود در مورد تفاهم سازمان گسترش با رنو توضیحاتی داد که می‌توان اینگونه جمع‌بندی کرد که به ابهامات پاسخ داده شده است.
 
هدف از امضای توافقنامه سازمان گسترش و نوسازی با شرکت رنو تحول در صنعت خودروسازی است. دولت به دنبال فضای جدید و ایجاد رقابت واقعی در صنعت خودرو است تا نتایج مثبت برای مردم و کشور داشته باشد. زمانی که خودروهای متنوع در کشور تولید شود حق انتخاب مردم بیشتر خواهد شد و کیفیت نیز به واسطه رقابت افزایش پیدا می‌کند و در نهایت از افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌شود چرا که مجموعه‌ها برای افزایش بهره‌وری خود برنامه‌ریزی می‌کنند. البته شروع همکاری سازمان گسترش و نوسازی به عنوان سازمان توسعه‌ای با رنو به منزله ایجاد قطب سوم خودروسازی نیست. چرا که بزودی دو خودروساز دیگر هم تولید خودروهای سواری را شروع می‌کنند.از جمله مجموعه ماموت با فولکس واگن.

رقابت سازمان گسترش و نوسازی در مدل و تولید با سایر خودروسازان است و نباید به شکل برند «رنو» به آن نگاه کرد.منتقدان می‌گویند رنو نباید با چند مجموعه به صورت همزمان همکاری کند چرا که این امر مانع از هر گونه رقابت می‌شود.ولی این استدلال قابل قبول نیست.چرا که خودروها با پلتفرم متفاوت است. وقتی قرارداد تندر 90 امضا شد و تنها در مورد یک خودرو توافق حاصل شد ولی در مقطع فعلی قرار نیست خودروی مشترک با سایر خودروسازان تولید شود.این توافقنامه که بزودی به مرحله قرارداد می‌رسد یکی از بهترین قراردادهای همکاری با خودروسازان خارجی است.شریک فرانسوی ایران در این مرحله از ورودش به فکر تولید است و دیگر رفتار گذشته خود را تکرار نخواهد کرد.
  رنو دیگر قرارداد جدیدی با خودروسازان داخلی (ایران خودرو –سایپا)منعقد نخواهد کرد و تنها خودروهایی که در گذشته قرارداد آن امضا شده است تولید می‌شود.لذا این امر نشان می‌دهد که رنو  تنها با سازمان گسترش و نوسازی همکاری خواهد کرد.سازمان گسترش همکاری با رنو را ادامه خواهد داد تا یک خودروساز قصد خریداری سهام سازمان گسترش را داشته باشد.بر این اساس سازمان گسترش در خوشبینانه‌ترین حالت تنها می‌تواند 20 درصد سهم خود را حفظ کند و مابقی را واگذار کند.

  خودروهای سیمبل و داستر جدید است.گفته شده بود خودروهایی که در مرحله اول مورد توافق طرفین قرار گرفته قدیمی و مربوط به حداقل 16 الی 17 سال پیش است.اما این منبع آگاه به خبرنگار ما گفت: خودروی جدید داستر در سال 2012 تولید و به بازار عرضه شده است. خودرویی هم که در متن تفاهمنامه مورد توافق قرار گرفته با تولید جدید آن در سال 2012 متفاوت است.این خودرو به لحاظ موتور و گیربکس تغییرات زیادی داشته است. خودروی سیمبل هم که سال 1999 تولید شد در دوره جدید تغییرات زیادی داشته است این خودرو با تغییراتی مجدداً سال 2012 رونمایی شد و اکنون نیز با تغییرات وسیعی که داشته و هنوز رونمایی نشده است قرار است در سایت مشترک سازمان گسترش و رنو تولید شود.این خودرو به لحاظ تجهیزات، موتور، مصرف سوخت، گیربکس و ظاهر تفاوت زیادی کرده است.حال به خودرویی که هنوز از  آن رونمایی نشده چطور می‌توان گفت قدیمی است.مردم با مراجعه به سایت رنو هم می‌توانند این موضوع را ببینند.

  تولید 150 هزار خودرو در اطراف ساوه شرکت بن رو انجام خواهد شد.این سایت قرار بود به خودروسازی چانگان برسد اما به دلیل مذاکرات خوبی که رنو انجام داد اکنون سایت بن رو در اختیار جوینت ونچر جدید (سازمان گسترش و رنو) قرار می‌گیرد.بر این اساس شرکت رنو به میزان 60 درصد و سازمان گسترش 40 درصد سهامدار است و بنا شده 30 درصد محصولات مشترک به کشورهای مختلف صادر شود.هدف دولت در این بخش جذب سرمایه‌گذاری خارجی بود.
 
شرکت رنو انتقال تکنولوژی را انجام خواهد داد و دیگر مانند تندر 90 موضوع داخلی‌سازی فراموش نمی‌شود. البته در کنار واردات ماشین‌آلات از سوی رنو ، مرکز مهندسی مشترک دو مجموعه سازمان گسترش و رنو ساخت خطوط تولید خودرو را آغاز خواهد کرد که دراین صورت انتقال دانش صورت می‌گیرد. همچنین در این مجموعه موضوع ساخت قطعات مورد نیاز خودرو هم مورد پیگیری قرار می‌گیرد.طبق تفاهم امضا شده 60 درصد قطعات مورد نیاز خودروهای داستر و سیمبل در ایران باید تولید شود.لذا رنو برای آنکه بتواند محصولات مشترک را حداکثر تا سال 2018 وارد بازار کند باید برای بخش قطعه‌سازی برنامه‌ریزی کند تا تولید‌کنندگان قطعه با توجه به تکنولوژی‌های روز دنیا در کشور فعال شوند.مراحل انجام کار مشترک در قالب فاز تعریف شده که بزودی سازمان گسترش آن را رسانه‌ای خواهد کرد.

رنو فعالیت خود را در ایران، از سال ۲۰۰۳ با تأسیس یک جوینت ونچر با دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو آغاز کرد. رنو با همکاری شرکای خود تاکنون ۵۰۰ هزار خودرو در ایران تولید کرده است. رنو هم‌اکنون در ایران تندر، تندر پیکاپ، ساندرو و ساندرو استپ وی را تولید می‌کند.

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز چندی پیش گفته بود: این قرارداد در دو فاز طراحی شده که در فاز اول تولید ۱۵۰ هزار دستگاه در سال و فاز دوم ارتقا به ۳۰۰ هزار دستگاه در نظر گرفته شده است.تولید خودروهای ال 90 و ساندرو با خودروهای جدید در مجموع به ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.وی از تولید موتورهای کم مصرف و گیربکس اتوماتیک در قالب این قرارداد جوینت ونچر با سرمایه‌گذاری مشترک خبر داد و گفت: در عین حال قطعه سازان ایرانی نیز در این قرارداد مشارکت خواهند کرد.

دلیل بازنگری در قرارداد رنو

سعید مدنی مشاور وزیر صنعت هم پیش از این در مورد شریک فرانسوی ایران گفته بود:آن زمان که بنده در پارس خودرو فعالیت می‌کردم کار بازنگری قرارداد رنو را شروع کرده بودم.یکی مسأله افزایش درصد ساخت داخل قرارداد بود. از همان ابتدا با 59 تا 60 درصد همکاری خود را آغاز کردیم ولی طی این چند سال این افزایش درصد ساخت داخل به وجود نیامد و بین همان 55 تا 60درصد باقی ماند.وی افزود:موضوع دوم صادرات بود که براساس قرارداد باید انجام می‌شد اما آن هم به صورت کامل اجرایی نشد. در خصوص نحوه قیمت‌گذاری قطعاتی که رنو به ما می‌فروخت هم موضوعاتی پیش آمد. در آن مقطع برخی از قطعات داخلی و بخشی وارداتی بود که باید در قرارداد به این مسأله و زنجیره تأمین نیز توجهاتی صورت می‌گرفت. در قرارداد گذشته به خاطر عدم امنیتی که احساس کردند همان ظرفیت 300 هزاردستگاه خودرو هم اجرایی نشد به نحوی که زمانی که در پارس خودرو مشغول بودم بالاترین تولید محصولات رنو در سال 90 حدود 100 هزار دستگاه آن هم توسط دو خودروساز بود.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

علی جون: 1395/7/1207:10:42،
209
48
افتخار می کنید خودرو 2012 تولید می کنید؟؟!
ننگ به شما و مسئولینی که چنین رویی به شما دادن
ژاپن پیش کش حداقل از چین یادبگیرد که هر روز خودروی جدید داره
ع: 1395/7/1208:04:01،
111
39
خر همون خره پالونشو عوض می کنن
احسان: 1395/7/1208:43:04،
53
61
واقعا متوجه نشدی که توی متن گزارش اشاره شده نسل جدید این خودروها قرار تولید بشه؟اول متنو کامل بخون بعد نظر بده.
".اما این منبع آگاه به خبرنگار ما گفت: خودروی جدید داستر در سال 2012 تولید و به بازار عرضه شده است. خودرویی هم که در متن تفاهمنامه مورد توافق قرار گرفته با تولید جدید آن در سال 2012 متفاوت است."
شهرام: 1395/7/1208:46:14،
74
14
در جواب ع :

خوبه که این کارو می کنن.

مهندسین ایرانی که همون پالون رو هم بلد نیستن عوض کنن.

فقط زینش رو عوض می کنن به اسم مدل جدید 3 میلیون گرون تر میدن
حامد: 1395/7/1209:11:03،
36
36
تا حالا نظرات رو از بالا تا به پایین خوندین؟
همه نظرات منفیه! تو همه ی صفحات ایران جیب!
یعنی 1 دفعه، 1 نفر نیست که از خبری خوشش بیاد؟ یا راضی باشه!
همه برای همه نوع اخبار فقط غر می زنن!
اینم نظرات ما ایرانیا!
فرزاد: 1395/7/1209:27:28،
42
16
شمایی که همه جا مثل زبل خان هستی و زیر اخبار رنو کپی پیست میکنی ونمیخونی اخبار رو عزیزم داره میگه محصولاتی تولید میشه که هنوز رونمایی نشده و در موتور وگیربکس و ظاهر و...تغییرات گسترده داشته واین محصول 2012 قرار نیست تولید بشه وفقط اسمش سیمبل وداستر هست مثل کرولا که 50 ساله اسمش هست اما با ظاهر جدید هرچند سال میاد.عمو جون دوران بخور بخور شماها از کنار بازار انحصاری و فروش چینی وکره ای تمام شده خوب لرز بر اندام ظریف شما با اومدن محصولات اروپایی افتاده
پپ: 1395/7/1209:47:12،
24
9
من نمیدانم.این داخلی سازی که میگن و شده ابزار دست مسئولین و با آب و تاب ازش حرف میزنن چیه..پیکان و پراید و پژو و سایپا و مزدا و وانت پیکان و فرغون و لگن که داخلی سازی شدن چه گلی به سر مردم زدن بجز افزایش پرسنل آمبولانس و اورژانس ..والا به خدا مردم بیشتر به خاطر دیدن ماشینها آخرین مدل خارجی میشینن پای فیلمای خارجی.....خاااااااااااااااااک
کیانی: 1395/7/1210:57:31،
21
18
همش حرف وسراپا وعده و دروغه . ته کار اینه که بازار انحصاری بدون رقیب رو با رنو تقسیم کردن . تو متن هم بخونین قراره 40 درصد رو سایپا وایران خودرو بخرن . صادرات هم کشکه وقتی تو هند و ترکیه و برزیل و رومانی داره ارزونتر تولید میشه . جالبه میگه : مدلی که قراره ساخته بشه جدیده هنوز رونمایی نشده میتونید تو سایت رنو ببینید !
14: 1395/7/1215:00:32،
15
14
اینایی که قرارداد بستید واسه داچیا هستش نه رنو...
ارزونترین و کم کیفیت ترین خودروهای اروپا که معمولا کشورهای بلوک شرق ازشون استفاده میکنن
ترکیه محصولات رنو رو مونتاژ میکنه ببین کدوما رو میزنن بنجلاشو دادن به اینا
افتخارم میکنن!
گکمن: 1395/7/1217:24:53،
14
9
پس رنو کلیو کی میاد ؟
irani: 1395/7/1221:07:06،
13
9
یعنی خدایا به عمر من کفاف میده ببینم یک شرکت اروپایی بیاد تو ایران تولید کنه و با نمایندگی خودش بفروشد و خدمات بوده.... یعنی میگذارن.....
امیر: 1395/7/1207:17:47،
80
34
حالا مگه رنو چیه که انقد سنگشو به سینه میزنین؟؟!!
ممد: 1395/7/1207:24:28،
69
27
شمایی که میگی بهترین قرار داد ما، تندر 90 بوده باید بگم برای شما آره ولی برای مردم نه برای رنو فرانسه هم که فرقی نمیکنه پولشو میگیره و یکی از پایین ترین حد خودرویی شون رو با شما قرارداد بسته چون میدونن شما شرکتا تو ایران خوب میتونین به مردم بچپونین
حسین 2: 1395/7/1207:36:59،
70
15
اگه مافیای خودرو بزاره این قرارداد اجرا بشه !!!!
hamed: 1395/7/1208:01:00،
50
12
کشورهای صاحب صنعت خودرو مثل ژاپن مایل به سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی در ایران نیستند به هزار دلیل منطقی. ثانیا همین شرایط هم با هزار پیچ و خم بوجود آمده است.از آنجا که صنعت خودرو صدها صنعت دیگر را با خود به حرکت درمی آورد انشالله کمی از رکود خارج شویم و خودروهای با کیفیت و ارزان قیمت تولید شود.هر کس در این مسائل ادعایی دارد برود سازمان گسترش بگوید اشتباه کردید من از شما بهتر بلدم و انجام دهد اگر با این شرایط می تواند کاری بهتر انجام دهد.
هنوز تندر خودروی با کیفیت است هر چند خودروسازان کم لطفی کردند. سازمان گسترش قرارداد تندر را اجرایی کرد و سپرد به خودروسازان ولی ...
برای همین اینبار خودش مستقیم وارد شده است.
محمدرضا: 1395/7/1208:02:33،
25
45
کشورژاپن آنقدرپیشرفت کرده داخل کشتی کارخانه تولیدخودرودارندمثلادرکشورانگلستان سفارش خودرومیدهداین سفارش داخل کشتی درحال حرکت روی آب ساخته میشودکشتی زمانیکه به مقصدمیرسدسفارش آماده است این رامیگویندتکنولوژی
آرش: 1395/7/1211:36:30،
24
20
گويا شما فيلمهاي علمي تخيلي زياد ديديد
احسان: 1395/7/1218:04:46،
15
9
این ماله خیلی سال قبله؛ مال زمانی هست که تویوتا توی امریکا کارخونه نداشت و برای جلوگیری از هدر رفتن زمان تصمیم گرفتن داخل کشتی خط مونتاژ راه اندازی کنه تا در فاصله بین ژاپن تا امریکا ماشین ها رو مونتاژ کنه
amin: 1395/7/1220:29:56،
13
9
داداش بیشتر چینیا اینکارو میکنند و داخل کشتی عملیات مونتاژ و حتی ساخت عروسک و اسباب بازیو انجام میدهند
rj: 1395/7/1208:10:09،
41
14
اونایی که قرار داد ترکمن نوشتن به تاریخ پیوستن
نام نیک برای امیر کبیر.کوروش
خودم: 1395/7/1208:14:03،
45
9
من خودم علاوه بر شرکتهای قبلیم، یه شرکت تازه باز کردم تا با خودم رقابت کنم، خیلی جالبه.
آریا: 1395/7/1208:14:07،
63
10
صبح و شب تو بوق و کرنا میکنید که آی ایهاالناس رشد علمی ایران تو دنیا شگفتی ساز شده و چه و چه اونوقت واسه ساخت یه چهارچرخه متحرک بدون هیچ سیستم خارق العاده ای مثل لوگان دست به دامان این و اونید که بیان و بهتون یاد بدن چی به چیه؟!!پس چی شد شتاب سرسام آور علمی ایران؟!!؟میدونید چرا شتاب علمی ما ظی چند سال اخیر خیلی سریع بوده؟؟چون ما در اول راه مانده ایم و همین که به تکنولوژی پنجاه سال پیش اونوریها برسیم واسمون خیلی افتخاره اما دنیا دیگه رسیده به مرزهای دانش و مسلما بدلیل پیچیدگی موضوعات شتاب پیشرفت و ابداعات اونها اندکی کندتر میشه.
یه عمره این کاره ها میگن چاپ چهارتا مقاله کپی و پیست شده تو مجلات و ارائه اونها تو سمینارها تولید علم نیست و داریم خودمون رو گول میزنیم اما کو گوش شنوا!!
سعید : 1395/7/1208:19:05،
80
12
همین رنو هم از سرمون زیاده ، اگه فکر میکنید ژاپنی ها و المانی ها واسه ورود به کشور ما له له میزنن سخت در اشتباهید. کشور ما تو اقتصاد جهانی اصلا عددی به حساب نمیاد. همین رنو بجای چینیها بیاد بسه مونه.
بهزاد.م: 1395/7/1208:34:22،
47
17
اگر خودرو های بروز رنو رو بزنه و باعث ایجاد رقابت در بازار انحصاری خودرو های ساخت داخل بشه(که باتوجه به سهام ۶۰ درصدی رنو احتمالش زیاده)اتفاق بسیار خوبیست در مملکت و قطعا نتایجش به نفع خریدار خواهد بود.البته خیلی بهتر بود این شراکت با خودرو سازان ژاپن انجام می شد.
علی: 1395/7/1210:42:12،
25
28
بابا چرا به نظر مردم احترام نمیزارید مگه شما این خودروها رو برای مردم نمیخاین تولید کنید......خوب اکثر مردم هیوندا وکیا رو دوست دارن ومیپسندن....برید النترا وسراتو تولید کنید باقیمت حدود۴۰تومن
موافقان+++++
مخالفان-----
224: 1395/7/1211:02:30،
27
12
40 تومن قیمت کارخانه اکسنت هم بیشتره بعد منتظر توسان 40 تومنی هستی
ایرانی: 1395/7/1210:48:34،
25
9
اونچه که مردم دیدند همیشه مدلهای از رده خارج در ایران تولید شده حتی چینی ها مثل بید6 زویتی اس 300
یا ساندرو که اصلا همه متعجب موندند چرا قالب بدنه مدل از رده خارج را میاورید؟؟؟؟؟؟ اینکه چرااین مواد اولیه تولید مدل از رده خارج میشه جای سوال داره که فقط در اینده معلوم میشه
ناشناس: 1395/7/1215:14:12،
18
10
اینکه دیکه معلومه. قالبهایی رو که باید بندازن دور رو مفتی میارن. البته این منحصر به رنو نیست. کیا سراتو رو همین کارو کردن منتظر موندن تا مدل جدیدش بیاد بعدش رفتن قالبهای کهنه رو آوردن مدل قدیمی رو سایپا زد و این داستان ادامه دارد. البته تا مردم میخرن اوضاع همینه.
ناصر: 1395/7/1211:12:58،
25
9
این بهترین قراردادتونه.از این به بعد منتظر جک،تاتا موتورز، زوتی،چری،بایک و.. باشین.با این فرهنگ و مدنیت بعضیا حرف از آئودی و تویوتا و مزدا و بنز میزنن که جک بزرگیه و انگار برای یک خونه دهاتی بخوای سیستم BMS نصب کنی!
علی آقا: 1395/7/1212:40:50،
14
12
از جمله : مجموعه ماموت با فولکس واگن
یاد جوک ، چهار تا فیل چگونه سوار فولکس قورباغه ای می شوند افتادم.
م ک ک: 1395/7/1212:48:29،
26
11
بنظر من که حرکت خوبیه. صد سال بنز بی ام و نمیان تو ایران کارخونه بزنن. شاید داستر یا سیمبل خیلی بروز نباشن ولی از سمند و پراید و 405 بهترن. ضمنا الان داستر 2016 تو خوزستان حدود 50 تومنه.
حمید: 1395/7/1212:49:39،
31
8
این خوروهایی که شما گفتی اصلا تو سایت رنو وجود نداره! در هرصورت اگه رنو بیاد حداقل کمتر از سایپا و ایرانخودرد از ایمنی ماشین میدزدند.
افشین: 1395/7/1214:05:14،
22
15
اگر این اتفاق بیفتد تنوع خودرو رنو باعث کاهش قیمت خودرو خواهد شد
سینا: 1395/7/1217:42:33،
24
8
آخه چه خبره دم به ساعت دقیقه به دقیقه از رنو خبر میزاربد چه خبره بابا نکنه خبری پشت این قضیه هاست
پیمان: 1395/7/1218:19:55،
21
10
رنو میخواد مستقل خودرو تولید کنه البته اگه اون 2 تا فرغون ساز چوب لا چرخش نذارن

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل