کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دستگیری 4 نفر در ارتباط با صندوق ذخیره فرهنگیان


کد خبر : ۲۸۲۱۸چهارشنبه، ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱:۱۳۱۹۱۶ بازدید

پس از حدود یک ماه خبرهای ضد و نقیض درباره فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان سرانجام دادستان تهران دستگیری چهار نفر را در این ارتباط ...

پس از حدود یک ماه خبرهای ضد و نقیض درباره فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان سرانجام دادستان تهران دستگیری چهار نفر را در این ارتباط تایید کرد. یک نماینده مجلس گفته اغلب این فسادها مربوط به دولت احمدی‌نژاد است.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران از بازداشت چهار نفر در ارتباط با پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد.

دادستان تهران که در نشست عمومی دادستان‌های تهران در روز چهارشنبه 7 مهر (28 سپتامبر) سخن می‌گفت، هیچ توضیحی درباره نام و مشخصات این افراد و اتهام آنها ارائه نداد.

این خبر در حالی اعلام شد که یک روز پیش‌تر، خبرگزاری تسنیم، گزارش مفصلی درباره "فساد" در صندوق ذخیره فرهنگیان منتشر کرده بود.

در این گزارش به خبر دستگیری مدیرعامل این صندوق به نام شهاب‌الدین غندالی اشاره و گفته شده او در گفت‌وگو با تسنیم خبر بازداشتش را تکذیب کرده و گفته برای پاره‌ای توضیحات درباره بانک سرمایه احضار شده بوده است.

۱۲ شهریور غندالی در نامه‌ای به عباس جعفری‌دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران ضمن تکذیب مدعیات مطرح‌شده در برخی سایت‌های اصولگرا درباره کشف اختلاس ۸۰۰۰ میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان، خواستار برخورد جدی با متخلفان شد. به گفته او انتشار این اخبار باعث کاهش ٢٠٠ میلیارد تومانی ارزش شرکت‌های بورسی این صندوق شده است.

4 هزار میلیارد تومان بدهی وصول‌نشده

۱۳ شهریور خبرگزاری ایلنا به نقل از محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و انضباط مالی مجلس دهم و در پاسخ به خبر اختلاس در صندوق فرهنگیان نوشت: «اخیراً در یکی از جلسه‌های کمیسیون آموزش که با حضور برخی مسئولان وزارت آموزش و پرورش و صندوق ذخیره فرهنگیان برگزار شد، موضوع تحقیق و تفحص از این صندوق مطرح شد که بخش اعظم این تخلف مربوط به دولت احمدی‌نژاد است.»

به گفته این نماینده مجلس، مسئولان صندوق فرهنگیان اعلام کرده‌اند که در سال ۹۲ هنگامی که این صندوق را از مسئولان پیشین تحویل گرفتند، این صندوق در بازه زمانی سال‌های ۸۶ تا ۹۲ مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان دارایی "معدوم‌الوصول" داشته است یعنی این مقدار از دارایی‌های این صندوق وصول نشده است.

محمود صادقی که عضو هیأت رئیسه فراکسیون امید مجلس، فراکسیون طرفدار دولت روحانی است در ادامه توضیح داده که ۳۲۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به وام‌هایی بوده که در اختیار ۳ نفر قرار گرفته و هرگز این وام‌ها را بازنگردانده‌اند.

نامی از این سه نفر نیز برده نشده است. این نماینده مجلس البته تایید کرده که تحلف‌هایی نیز در دولت جدید در صندوق ذخیره فرهنگیان صورت گرفته اما به گفته او عمده تخلفات مربوط به دولت احمدی‌نژاد بوده است.

بخشی از این تخلفات مربوط به بانک سرمایه است که مدیرعامل آن شهاب‌الدین غندالی چند روز پیش برای پاره‌ای توضیحات احضار شده بود و احتمال می‌رود که یکی از بازداشت‌شدگانی باشد که دادستان تهران به آنها اشاره کرده است.

مورد دیگر تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان به گفته صادقی مربوط به پروژه "کاج مشهد" است. او درباره این پروژه توضیحی نداده، اما ظاهرا طرح ساخت یک مجموعه بزرگ تجاری و اقامتی در مشهد است.

طرح تحقیق و تفحص از مجلس هشتم تاکنون

طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان ظاهرا در مجلس هشتم ارائه شده اما به نتیجه نرسیده است. صادقی توضیح داده است: «با این حساب، آن‌چه امروز تحت عنوان تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح شده، ادامه تلاشی است که از زمان مجلس هشتم آغاز شده و امروز همان طرح دوباره به جریان افتاده است و این مسئله نشان می‌دهد که این تخلف‌ها مربوط به دولت‌های نهم و دهم و زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بوده است.»

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اما یکی از نمایندگان مصر به تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان معتقد است: «در صورت انجام تفحص، فسادهای مالی این صندوق نمایان خواهد شد و قطعاً ردی‌از فیش‌های نجومی را در آنجا خواهیم داشت.»

صندوق ذخیره فرهنگیان در سال ۱۳۷۴ با هدف "ارتقای معیشتی و رفاه فرهنگیان" تاسیس شد. در حال حاضر این صندوق ۲۷ شرکت تابعه در گروه‌های ساختمان، خدمات رفاهی، صنایع آموزشی و IT، انرژی، صنعت و بورس، بانک و بیمه دارد.

سرمایه‌ این صندوق با کسر ۵ درصد از حقوق فرهنگیان عضو صندوق و واریز ۵ درصد سهم دولت و نیز کمک‌های داوطلبانه اعضا تامین می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش رئیس هیأت امنای این صندوق و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی این وزارت‌خانه نایب رئيس هیأت امنا هستند و ۵ تا ۷ عضو این هیأت نیز توسط رئیس برای مدت چهار سال یا بیشتر انتخاب می‌شوند.

هیأت امنا، اعضای هیأت رئیسه را که پنج تا هفت نفر هستند برای مدت دوسال انتخاب می‌کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها