کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

تاریخ مصرف خودروهای جدید پژو در ایران

کدخبر:۲۸۱۹۵چهارشنبه، ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۱:۱۲۶۷۱۲ بازدید

لغو تحریم‌ها و به‌دنبال آن بازگشت برخی از شرکت‌های فرانسوی به ایران انتقادات زیادی را متوجه شرکت‌های خودروسازکشورمان کرد. مخالفان با استناد به خروج ...

لغو تحریم‌ها و به‌دنبال آن بازگشت برخی از شرکت‌های فرانسوی به ایران انتقادات زیادی را متوجه شرکت‌های خودروسازکشورمان کرد. مخالفان با استناد به خروج ناگهانی پژو – سیتروئن از ایران این دو شرکت فرانسوی را غیرقابل اعتماد خوانده و همکاری دوباره با آن‌ها را به ضرر صنعت خودرو کشور می‌خوانند.

 بر این اساس با وجود فریاد مخالفان که گاه از مجلس شنیده می‌شد و گاه از رسانه‌های اصولگرا ، قرارداد پژو با ایران خودرو و تفاهمنامه سیتروئن با سایپا طی سال جاری نهایی شد این در شرایطی است که مخالفان چندی است با واکاوی خودروهایی که قرار است با همکاری این دو شرکت وارد بازار ایران شوند بر قدیمی بودن پلت‌فرم این خودروها تاکید دارند این در شرایطی است که خودروسازان اظهارنظرهای صورت گرفته در این زمینه را فاقد کار کارشناسی می‌خوانند.

به گزارش دنیای اقتصاد ، براساس قراردادهای منعقد شده قرار است شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو (ایکاپ) 3 محصول پژو 208، 2008 و 301 را به تولید برساند و شرکت سیتروئن نیز در همکاری با سایپا 4 محصول خود با نام‌های سیتروئن C4 Air cross، سیتروئنC4L، سیتروئن C3 و سیتروئن C6 را در سایپا کاشان تولید کند. هرچند منتقدان تاکید دارند که دو خودروساز بزرگ کشور طی قراردادهای جداگانه قرار است چند خودروی فرانسوی با نام‌های متفاوت، اما با پلت‌فرم‌های مشترک و قدیمی را به تولید برسانند؛ اما شرکای داخلی پژو – سیتروئن قدیمی بودن پلت‌فرم‌های یاد شده را رد می‌کنند.

براساس بررسی‌های صورت گرفته گروه خودروسازی پژو-سیتروئن دارای 4 پلت‌فرم پایه با نام‌های PF1، PF2 ، PF3 و EMP2 است که تمامی محصولات این شرکت روی این چهار پلت‌فرم تولید شده است. پلت‌فرم PF1 در سال 1998 ازسوی این شرکت تولید شده است که محصولاتی چون 206، پژو 207، پژو 208، 2008 و سیتروئن C3 بر روی این پلت‌فرم تولید شده‌اند. دیگر پلت‌فرم شرکت پژو-سیتروئن PF2 نام دارد که در سال 2001 طراحی و بر روی آن خودروهایی چون 307، پژو 308 ، C4 تولید شده‌اند. پلت‌فرم PF3 نیز که خودروهای SUV و کراس‌اوور پژو-سیتروئن بر روی آن تولید می‌شود نیز متعلق به سال 2001 است که خودروهایی چون 407 ، 508، سیتروئن C6 نیز بر روی این پلت‌فرم به تولید رسیده‌اند.

پژو -سیتروئن پس از آن پلت‌فرم PF1 را ارتقا داد و پلت‌فرم EMP1 را آماده تولید محصولات خود کرد. اما پس از آن با تلفیق PF2 و PF3 جدیدترین پلت‌فرم خود یعنی EMP2 را در سال 2013 به تولید رساند؛ بنابراین از این سال به بعد عمده تولیدات این گروه خودروسازی بر روی این پلت‌فرم و EMP1صورت می‌گیرد و تنها برای برخی بازارها به تولید محصول روی سه پلت‌فرم اولیه می‌پردازد.

بر همین اساس کارشناسان معتقدند که پلت‌فرم EMP2 دارای مزیت‌های بسیاری از جمله کاهش مصرف سوخت تا 22 درصد است. مزیت دیگر اینکه طراحی این خودرو به‌گونه‌ای است که 70 گرم کاهش وزن داشته، اما قدرت استحکام بالاتری دارد. این پلت‌فرم که جدیدترین تکنولوژی گروه خودروسازی پژو-سیتروئن است این امکان را می‌دهد که انواع کلاس‌های خودرو از خودروی‌های کامپکت، سدان تا شاسی بلند بر روی آن تولید شوند.

به‌رغم آنکه بررسی‌های صورت گرفته نشان از آن دارد که پلت فرم‌های شرکت پژو- سیتروئن که قرار است محصولات این شرکت براساس آن در دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی تولید شود، قدیمی به حساب می‌آیند اما محصولات منتخب همه از سال 2012 یا 2013 وارد بازار شده‌اند. با وجود این منتقدان تاکید دارند که این موضوع نمی‌تواند توجیه مناسبی در انتخاب خودروهای مذکور باشد. برهمین اساس آنها معتقدند خودروسازان ایرانی در جریان مذاکرات با شرکت پژو - سیتروئن (PSA) نتوانسته‌اند دست بالا را داشته باشند و تکنولوژی روز این شرکت را به ایران منتقل کنند. در همین زمینه، حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو هر چند خود را جزو منتقدان نمی‌داند اما معتقد است که سه پلت‌فرم PF1، PF2 ، PF3 به روز نیستند و انعطاف لازم برای تولید در شرایط کنونی را ندارند.

کریمی سنجری تاکید دارد تولید خودرو بر روی این سه پلت‌فرم به معنای آن است که خودروسازان ما برای تولید هر یک از محصولات خود باید براساس پلت‌فرم ، زنجیره تامین متفاوتی را ایجاد کند که این موضوع موجب افزایش هزینه خواهد شد. به اعتقاد وی در صورتی که خودروهای موجود بر پلت‌فرم EMP2 به ایران وارد می‌شد نه تنها دانش روز به کشور منتقل می‌شد؛ بلکه به‌دلیل تولید کلاس‌های مختلف روی این پلت‌فرم، خودروسازان ما می‌توانستند تنوع بخشی بیشتری به بازار دهند.

در حالی انتقاداتی از این جنس به قرارداد دو خودروساز بزرگ کشور با گروه خودروسازی پژو-سیتروئن وارد است که به اعتقاد خودروسازان طرح چنین مباحثی نشان از عدم اشراف منتقدان بر موضوع پلت‌فرم دارد. در همین زمینه کیوان وزیری، قائم‌مقام معاونت طراحی و توسعه ایران خودرو  می‌گوید: یکی از موضوعات مهم آن است که خودروسازان به‌منظور کاهش هزینه‌های خود به ارتقا پلت‌فرم‌های خود می‌پردازند؛ بنابراین نه تنها پلت‌فرم این خودروها قدیمی نیست بلکه همه آنها به روز هستند و در سال 2012 و 2013 به ماژولار‌ پلت‌فرم ارتقا یافته‌اند که تکنولوژی به‌روزی در جهان حساب می‌آید.

وزیری با بیان اینکه یکی از موارد مهم در پلت‌فرم قوای‌محرکه و دینامیک خودرو است، می‌گوید: از آنجا که موتور و گیربکس نقش اساسی در پلت‌فرم دارد باید اشاره کنم که در خودروی 208 و 2008 که بر روی پلت‌فرم PF1 قرار دارند، موتور خودرو EP6 و EB2 است که در حال حاضر جزو خودروهای روز دنیا به حساب می‌آیند و مصرف بنزین آنها بین 5/ 4 تا 5 لیتر محاسبه می‌شود.

وزیری معتقد است که صنعت خودرو ایران براساس به سه مولفه توان صنعتی‌سازی، اشتغال و خودکفایی خودروهای تولیدی آینده خود را انتخاب کرده است. وی در پاسخ به این پرسش که چرا محصولات تولیدی بر روی پلت‌فرم EMP2 که دانش روز شرکت پژو-سیتروئن به حساب می‌آید را انتخاب نکردید، می‌گوید: پلت‌فرم‌های پژو همگی ماژولار و به‌روز هستند؛ اما نباید فراموش کرد که انتخاب تکنولوژی سال 2016 نیازمند دارا بودن صنایع های‌تک و به‌روز است که این به میزان صنعتی‌سازی در کشور ما بستگی دارد. وی تاکید دارد در صورتی که صنعت خودرو ایران براساس سیر تکوین صنعت خودرو جهان پیش برود قطعا با دریافت دانش و تکنولوژی می‌تواند قدم در راه هدف خود یعنی خودروساز شدن بردارد.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

معین: 1395/7/706:44:26،
200
32
اگر اینجا بازار آزاد بود و مجبور بود با تویوتا و کیا و فولکس رقابت کنه جرات می کرد با این پلت فرم ها بیاد ؟
حسین سلیمانی: 1395/7/708:17:27،
116
39
تمام این پلت فرنها همون 206 هست در واقع و هیچ فایده ای نداره...قدیمیه..نمره نداررررررره
tomi: 1395/7/709:24:42،
99
22
دوست عزیز شرکت های خارجی دوست دارن بهترین محصولاتشونو تولید و صادر کنن متاسفانه مسئولین بی لیاقت ما فقط بدنبال منفعت شخصی و پر کردن جیب خودشون و خالی کردن جیب مردم هستن ،برای همین اجناس و محصولات از رده خارج و یا محصولات بی کیفیت مونتاژ میکنن تا به اندازه محصول با کیفیت از مردم پول بگیرن.
رند: 1395/7/711:50:29،
41
16
بعداز45سال تولید تازه میخوان قدم بزارن درراه خوددروسازشدن،،ماچقدرذلیل وبدبختیم
جانم فداي رهبر: 1395/7/706:49:45،
115
30
بايد يه كاري ميكردند كه قيمت 208 جايگزين 206 ميشد و 206 از رده خارج ميشد. مثل جاهاي ديگه دنيا
آرش: 1395/7/708:16:27،
99
28
نه اقا اینا تا 206 وانت نسازن اونم برای 20 سال بیخیال 206 نمیشن...لگن سازا
فرهاد: 1395/7/706:54:49،
82
32
70 گرم کاهش وزن؟؟!! اونوقت 22% کاهش مصرف سوخت؟! گرفتی مارو ایرانجیب؟!
نکنه منظورت 70 کیلوگرمه؟
Saeed: 1395/7/707:09:49،
70
31
رویکرد به پژو عادی نیست والا کشورهای خودروساز دیگری هم وجود داره که ماشینهای اقتصادی تر و مشتری پسندتری تولید میکنن
شما مگه برا غیر از مردم ایران تولید میکنید مردم از چینی و فرانسوی خسته شدن
علی: 1395/7/707:24:21،
99
27
قدیمی میارین !!! بد ترین میارین !!! ۴۰ سال هم تکرارش میکنین !!! ۳ برابر هم از ملت سود میخورین !!!! با هم دیگه دعوا هم میکنین !!!!!
علی جون: 1395/7/707:29:29،
74
30
این مسئولین عدم ایمنی پراید و گرونیش رو رد می کنن
به روز بودن رو که راحت رد می کنن
مگه یارو سرش می شه پلت فرم چیه که بتونه نظر بده
بابک: 1395/7/709:47:01،
41
16
با این بازار انحصاری خودروسازان داخلی هیچ تعهدی نخواهند داشت که خودرو با سطح ایمنی وامکانات بین المللی وارد کنن وبا قیمت جهانی عرضه کنن .هر طور دوست داشته باشن با مشتری رفتار میکنند .وقیمتهای خودشونو مدام افزایش میدن .خدمات بعد از فروش هم که در نوع خود بسیار جالبه.جالبتر اینکه قیمت قطعات مصرفی ولوازمات بی کیفیت رو افزایش میدن به این بهانه که باید با قیمت جهانی برابری کنه اما در این میان گویا قیمت خودرو نباید جهانی شود ومدام بالاوبالاتر برود....بشتابید و بازم خودروی صفر بخرید!!!
افشردی: 1395/7/709:56:12،
30
27
رقابت رقابت پژوی بی کفایت رقابت رقابت
224: 1395/7/710:47:53،
30
21
اونی که سایپا میخواهد تولید کنه از الان محکوم بفناست
هیچ موقع سایتش باز نیست و اگر هم باشه فقط شصت مدل پراید داره یک دون سیتروئن هم کسی از سایپا نمیتونه
ثبت نام کنه همش را گرونتر توسط نمایندگی ها بصورت ازاد میفروشه
پرهامک: 1395/7/711:15:47،
33
34
همین پلت فرمها هم سالها از محصولات کنونی و چینیها جلوتر است.
توقع ندارید که پژو بیاد فن آوری روزش را دودستی تقدیم آقایان کنه ...
احمدرضا: 1395/7/715:57:36،
25
38
می دانید موضوع چیه؟!!!
پژو نه رنو، دلیل اینکه پژو در ایران بیشتر خاطرخواه دارد چند چیز است: این کمپانی بالعکس رنو با خودسری های خودروسازان کنار می آید و فرضا دلیلی نمی بیند حتما مهندس ناظر بر سر تولید محصولاتش در ایران بگمارد و کار را دو دستی دست ایرانی ها می دهد تا هر بلایی می خواهند سر محصولش بیاورند که نمونه کاملا واضحش زمانی موافقت با تولید پژو آر دی با سو استفاده از نام پژو اما با موتور از رده خارج پیکان بود یا هم اکنون اجاره تولید آریسان با بدنه پژو و همچنان موتور بی کیفیت پیکان را داده است اما رنو و سایر خودروسازان دنیا این اجازه را نمی دهند و می بینید که ایران هم تمایلی به همکاری با آنها نشان نمی دهد. رنو هم با سرمایه گزاری شخصی خودش وارد بازار ایران شد و حتی خودرو از رده خارج تندر۹۰ را هم بدون تایید مهندس کیفیت مستقر در کارخانه به بازار نمی فرستند.
پی کی: 1395/7/718:37:39،
21
19
وقتی ال ۹۰ شد ال لگن و وقتی رنو۵ شد پی کی این ناظران کجا بودند ؟!!!
علی: 1395/7/718:40:45،
17
30
فرانسوی یعنی لگن ، مخصوصا پژو و رنو و سیتروئن و دی اس وهمه فرانسوی های آشغال دیگه، وبعد از چینی ها آشغال ترین ها فرانسوی ها هستند

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما