کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

خودرو دنــا ، ظـهورِ ژنِ شـرقیِ سمند

کدخبر:۲۸۱۳دوشنبه، ۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷:۰۰۱۸۲۸۳ بازدید

سمند یا همان اولین خودروی ملی ایرانیان، از سال 1381 پا به بازار خودرو گذاشت. در آن زمان با اینکه این خودرو چه در زمینه طراحی و چه در زمینه فنی، خودرویی قدیمی ‌به شمار می‌آمد، اما ...

سمند یا همان اولین خودروی ملی ایرانیان، از سال 1381 پا به بازار خودرو گذاشت. در آن زمان با اینکه این خودرو چه در زمینه طراحی و چه در زمینه فنی، خودرویی قدیمی ‌به شمار می‌آمد، اما هنوز آنقدر کهنه نشده بود که توانایی عرض‌اندام در بازارهای گوناگون را نداشته باشد و قادر به رقابت با خودروهایی چون هیوندای النترا یا همان آوانته خودمان و کیا سفیا و اسپکترا مدل 2002 بود.

اما برخلاف خودروهای دیگر که تقریباً هر 2 یا 3 سال یک‌بار تغییر چهره کاملی دارند، گذشت زمان هیچ تأثیر چشمگیر و شگرفی بر سمند نگذاشت و این محصول ایران خودرو مانند قالی ایرانی در گذر زمان بکر و دست نخورده باقی ماند و دست نخورده ماندن در دنیای خودرو چیزی جز سقوط بازار فروش و عقب‌ماندگی از رقبا را به همراه نخواهد داشت. 
 

3afoak4exiaavxeoqut6.jpg


خودرو دنا (سمند NX7)
 

البته این امر با توجه به بازاری کاملاً انحصاری که در ایران در اختیار دو خودروساز بزرگ داخلی قرار دارد چندان نکته قابل توجهی برای ایران خودرو نبود. اما حضور روزافزون خودروهای به روز با چهره‌هایی که هر سال جذاب‌تر می‌شدند و نیز فعالیت این خودروساز در بازارهای بین‌المللی، ایران‌خودرو را برآن داشت تا چهره‌ه‌ای جدیدی از سمند طراحی کرده و روانه بازار کند.

همانطور که در تاریخچه سمند ذکر شده است، خودروی سمند دارای چهره‌ای دوگانه است که قسمت جلو آن برگرفته از طراحی‌های آلمانی و قسمت عقب آن مربوط به جنوب شرق آسیا است. در اولین ارتقاء چهره که برای سمند اتفاق افتاد، سعی طراحان ایران خودرو آن بود که تمامی‌ فاکتورها به سمت طرحی‌های آلمانی و خودروهای قدیمی‌تر بنز، ب‌ام‌و و گروه فولکس واگن برود که حاصل چیزی نبود جز سمند سورن.

سمند سورن برای مدت کوتاهی توانست تا حدود بسیار کمی‌خلأ وجود چهره جدید برای خودروی ملی را پرکند. اما این تغییر چهره خیلی ساده‌تر از آن بود که بتواند برای زمان زیادی به عنوان یک چهره جدید شناخته شود و خیلی زود در کنار دیگر اعضای خانواده سمند به عنوان یکی از تکراری‌ترین چهره‌های خیابان‌های ایران قرار گرفت. به همین دلیل کارخانه ایران‌خودرو بر آن شد تا چهره‌ای دیگر و جدیدتر از سمند ارائه دهد. لذا این بار نژاد آلمانیِ سمند را رها کرده و به سراغ خوی سامورایی این طرح کهنه برزیلی رفت تا با تلفیق آن با دیگر طرح‌های ژاپنی و کره‌ای چهره‌ای جدید و متفاوت از سمند را معرفی کند.
 

ne0o1gyra1c5nf97a4zd.jpg


فولکس واگن پاسات


برای این مهم در بخش‌های مختلف طرح‌های گوناگونی انتخاب شد تا کپی بودن طرح در همان دید اول ذوق بیننده را کور نکند. به همین دلیل خودروهای هوندا آکورد نسل 8، میتسوبیشی لنسر، دوو لاسِتی و هیوندای سوناتا در قسمت‌های مختلف مد نظر قرار گرفتند تا خودرویی حاصل شود که امروزه در بروشورهای فروش ایران خودرو « دنا » نامیده می‌شود.

طراحی ظاهری

بیشترین مانوری که تاکنون ایران خودرو روی پروژه NX7 خود که همان دنا است داده، در طراحی ظاهری آن است و مباحث دیگر مانند طراحی داخلی یا مشخصات فنی فقط در حد ادعاهای این خودروساز باقی مانده و معلوم نیست تا چه حد در زمان حضور دنا در بازار به حقیقت بپیوندند. در واقع تنها بخش خودروی دنا که تا کنون بارها در محافل گوناگون خودرویی رونمایی شده است، طراحی ظاهری آن بوده و حتی مدل‌هایی که برای نمایش استفاده شده‌اند هیچکدام از داشبورد و کنسول داخلی جدید بهره نمی‌بردند.

اما دنا در طراحی ظاهری به اندازه‌ای متفاوت و چشم گیر بود که موفق شد ذهن دوستداران خودرو را به دنبال خود بکشاند و آن‌ها را به گرفتن اطلاعات بیشتر از این خودرو ترغیب کند. طرح دماغه این سمند شرقی، در واقع از دو خودروی مختلف برداشته شده است. خودروی اول از نسل جدید محصولات میتسوبیشی است، خودرویی که زمانی قسمت عقب سمند از روی اجداد آن طراحی شده بود، اما این بار طراحی قسمت جلوپنجره دنا از این خودرو برگرفته شده است.

اما دیگر بخش‌های  طرح دماغه دنا که البته از نقاط قوت این خودروست، از خودرویی به نام دوو لاستی کپی برداری شده است، و از آنجایی که دوو لاستی نیز خودرویی با دو رگه کره‌ای و آمریکایی است، لذا استفاده از طرح چراغ‌ها، درب موتور و نوک گلگیرهای این خودرو حس و حالی از خودروهای آمریکایی نیز به دنا داده است.در نمای جلو، دنا با وجود کپی بودن، به واقع چهره جذاب و تهاجمی ‌و روزآمدی دارد. چراغ‌های جلو کاملاً بزرگ و پیشرفته طراحی شده‌اند و از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شوند. این چراغ‌ها در کنار جلوپنجره دهان‌گشاد و خشن کپی شده از میتسوبیشی، چهره‌ای بسیار جسور و مبارز به دنا داده است به گونه‌ای که انتظار می‌رود با خودرویی پرقدرت و جنگنده روبه‌رو باشید.
 

c1ggzgyaf2awaxo66g4.jpg


میتسوبیشی ASX


از جمله نکاتی که در نمای جلو به وضوح به چشم می‌خورد طویل‌تر شدن درب موتور خودرو نسبت به سمند معمولی است که این امر به همراه قوس رو به پایین نوک گلگیرهای جلو، در بیننده حسی مشابه خودروهای امریکایی القا می‌کند.

سپر جلو نیز در نوع خود طراحی زیبایی داشته و هیچ شباهتی به طراحی قدیمی ‌و تکراری سپر سمند معمولی (X7) ندارد. این سپر از دو بخش برآمده‌تر در دوگوش خودرو تشکیل شده است. بخش میانی سپر یعنی فضای مربوط به جلو پنجره زیبا و تهاجمی ‌آن و محفظه مربوط به پلاک کمی‌گودتر است که به جرأت می‌توان گفت با طراحی بیشتر خودروهای روز دنیا متفاوت است. البته باید دید این سبک متفاوت در طراحی از منظر سازگاری با اصول طراحی آیرودینامیک چه نمره‌ای دریافت خواهد کرد.در نمای جانبی، بخش اعظم خودرو همان سمند است، اما گلگیرهای جلو و عقب تقریباً از وسطشان به بعد تغییری کلی‌ به خود دیده‌‌اند تا دماغه و نمای عقب جدید دنا را پدیدار سازند، اما در نمای جانبی عدم تناسب این دو بخش به وضوح به چشم می‌خورد، چراکه هیچ اِلِمان یکپارچه و همگونی در این دو طراحی وجود ندارد و البته مسلم است که علت اصلی این نکته از آنجا نشأت می‌گیرد که این دو بخش از خودروهای متفاوت کپی برداری شده‌اند.

نکته دیگری که در نمای کنار کاملاً جلب توجه می‌کند، فاصله بسیار زیاد بین محور جلو و نوک تاج سپر خودرو است، این نکته در دنیای امروز خودرو که تمام طراحان سعی دارند اختلاف فاصله دو محور را از طول خودرو به حداقل برسانند یعنی محورها در نزدیکترین نقطه به نوک و انتهای خودرو قرار گیرند، چندان جالب به نظر نمی‌رسد و جای بسی تأمل دارد. چراکه این فاصله زیاد موجب عدم دقت مناسب در هدایت و هندلینگ خودرو به‌خصوص در ترافیک شهری می‌شود. این نکته را می‌توانید به وضوح در خودروهایی مانند پورشه کاین و پانامرا ببینید. با توجه به این اشکال و نیز مشکلاتی که تمام مدل‌های  سمند در مورد طراحی اتاق و نبود دید کافی داشته و دارند، لذا بدون شک اولین نکته‌ای که مالکان دنا را به اعتراض وا خواهد داشت، عدم تسلط کافی بر این خودرو خواهد بود.
 

kky1okq1br1zs23g5lg.jpg


خودرو دنا (سمند NX7)


از جمله نکات منفی دیگر، حضور همان رینگ‌های 15 اینچی معمول سمند برای این خودرو است که چندان متناسب به نظر نمی‌رسند، لذا بهتر است خود کارخانه پیشدستی کرده تغییرات مناسبی در بخش چرخ و محور ایجاد کند تا این خودرو از رینگ‌هایی برای مثال با ابعاد 16R55/225 بهره گیرد.

در نمای عقب نیز دنا ترکیبی از دو خودروی شرقی را نشان می‌دهد؛ یکی ژاپنی و دیگری کره‌ای. البته هر دو مربوط به نسل قبل و خارج شده از خط تولید هستند. نمای عقب دنا بر پایه طراحی نمای عقب هوندا آکورد نسل هشتم طراحی شده، البته این طراحی که مربوط به یک خودروی با ابعاد تویوتا کمری است، با طراحی عقب خودروی کوچک و آشنایی به نام کیا ریو نسل اول ترکیب شده تا طرحی ایجاد شود که برای بیننده ایرانی کاملاً آشنا و در عین حال متفاوت به نظر می‌رسد!

از جمله نکات قابل تأمل در مورد دنا، عدم وجود کوچک‌ترین تناسبی بین طراحی جلو و عقب خودروست، هرچه جلوی خودرو تهاجمی، خشن و پویاست، در طراحی عقب آن خطوط قوسی، غیر حجیم و آرام حکم فرمایی می‌کنند. به طوری که گویا دماغه یک سدان پرقدرت اسپرت را به یک خودروی کلاس C کوچک متصل کرده‌اند.

طراحی داخلی

در مورد طرح داخلی خودروی دنا، هرچه هست ایده است و اِتود و گمانه زنی. هنوز هیچ قطعه ساخته و نهایی شده‌ای به نمایش در نیامده. اما آنچه از طرح‌ها و اتودهای منتشر شده بر می‌آید، بیشترین اتفاقات در بخش داشبورد و غربیلک فرمان رخ داده است. این بخش نیز گویا در طراحی از دو خودروی متفاوت کپی‌برداری شده است که البته این‌بار هردو کره‌ای هستند.
 

sd9z1tzg0t9v72hnlbc5.jpg


در طراحی داشبورد دنا، آنچه بیشتر از همه به نظر می‌رسد، کپی برداری داشبورد، کنسول میانی و دریچه‌های هوا از خودروی هیوندای سوناتا وای اف (سوناتا نسل ششم) است که البته باید گفت انتخاب بسیار خوبی بوده چراکه طراحی داشبورد و کنسول از نقاط قوت هیوندای سوناتا وای اف است. در ضمن این طراحی با طرح دماغه و پیشانی خودرو تناسب خوبی دارد. غربیلک نیز از خودروی دوو لاستی آمده است که طرحی زیبا و متناسب و در عین حال خوش دست و به دور از شلوغی و آشفتگی دارد.

مشخصات فنی

از دیگر نکات مبهم در مورد پروژه NX7 یا همان دنا، بخش فنی آن است. آنچه در خروجی خبرگزاری‌های منسوب به ایران خودرو درباره مشخصات فنی این خودرو ذکر شده، آن است که دنا با دو پیشرانه مختلف قابل سفارش خواهد بود. پیشرانه اول موتور EF7 یا همان نسل اول موتور ملی است. EF7 موتوری است با ظرفیت 1648 سی‌سی و پایه گاز سوز که طبق ادعای ایران خودرو توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت با گاز و 110 اسب بخار با بنزین را دارا است. این موتور که در حال حاضر روی انواع سمند، پارس و رانا قابل سفارش است، در بازار به موتوری نه چندان پرتوان و در عین حال کم مصرف و کم استهلاک اما به شدت پرهزینه و با تعمیرات و نگهداری دشوار مشهور است.

موتور دیگری که برای دنا در نظر گرفته شده و به احتمال زیاد اولین سری دنا با این موتور به بازار خواهد آمد، موتوری است کاملاً جدید که در واقع همان EF7 اما مجهز به توربو شارژر است. این موتور که فعلاً EF7Turbo نام گرفته، می‌تواند با سوخت بنزین و گاز، در دور موتور 5500، 150 اسب‌بخار را به تولید برساند در ضمن گشتاور 215 نیوتن‌متری آن در دورهای 2200 تا 4800، نوید خودرویی بسیار چالاک و پرشتاب را می‌دهد.

طبق یک قرارداد بین ایران‌خودرو و F.E.V GmbH  (FEV Motorentechnik) برای آموزش متخصصان ایرانی ابتدا موتور EF7 با نظارت ایرانی‌ها توسط گروه آلمانی تولید می‌شود، سپس موتور EF7Turbo به عنوان محصولی مشترک طراحی و ساخته می‌شود و در نهایت موتور EF4 با ظرفیت 1400 سی‌سی با نظارت گروه آلمانی و توسط ایرانی‌ها برای خودروهای کوچک‌تر ایران‌خودرو تولید خواهد شد.
 

nj4bne373u1j8z2dsc.jpg


خودرو دنا (سمند NX7)
 

لذا برخلاف موتور EF7 آلمانی، این موتور دوم که محصول مشترک ایرانی‌ها و آلمانی‌هاست هنوز در بازار رونمایی نشده است و مشخص نیست که رویکرد مصرف کنندگان نسبت به آن چگونه خواهد بود. نکته دیگر اینکه با توجه به نیمه ایرانی بودن این موتور، معلوم نیست باید منتظر یک موتور توربو شارژردارِ پرقدرت و باکیفیت اما با هزینه تعمیرات و نگهداری کم باشیم و یا اینکه موتوری با خطاها و اشکلات رفع نشدنی فراوان و هزینه‌های سرسام‌آور پا به عرصه خواهد گذاشت.

از لحاظ امکانات و تجهیزات، آنچه ایران خودرو در مورد دنا ادعا کرده اگر عملی شود، دنا را به واقع باید مجهزترین خودروی داخلی دانست. وجود ایربگ‌های جلو و جانبی، ترمز ‌اِی‌بی‌اس با بوستر ام‌بی‌ای و سامانه‌EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز)، میل فرمان جمع شونده حین تصادف، سیستم تهویه اتوماتیک، فرمان الکترونیک، سیستم کمک پارک عقب، مانیتور چند رسانه‌ای با کنترل از روی فرمان، شیشه‌های رنگی سولار، برخورداری از سیستم مالتی پلکس و امکان تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره‌ای (جی‌پی‌اس) از جمله مواردی است که علاوه بر تجهیزات دیگر انواع سمند بر روی دنا وجود خواهد داشت.

جمع بندی

در مجموع باید دنا را به نسبت خودروهای تولید داخل در حال حاضر، خودرویی به روز و با امکانات مناسب دانست، اما اصرار ایران‌خودرو در استفاده از همان اتاق قدیمی ‌و پر اشکال سمند جای بسی تأمل دارد. شاید اگر به‌جای برخی از این تغییرات که به‌نوعی به زور روی اتاق سمند سوار شده‌اند، سعی در تغییر کلی و بنیادی در این اتاق انجام می‌گرفت نتیجه‌ای امیدوار کننده‌تر و آینده نگرانه‌تر حاصل می‌شد؛ چراکه دنا نیز همچنان همان اشکالات بزرگ طراحی که در سمند وجود داشت را با خود همراه دارد و چه بسا با طویل‌تر شدن خودرو این مشکلات بیش از پیش خودنمایی کنند.اما با این وجود دنا نمایانگر آن است که ایران‌خودرو هنوز به فکر تغییر و ارتقا خودروهای خود است که این موضوع در نوع خود نکته‌ای بسیار خوشحال کننده خواهد بود و می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک خودروهایی از تولیدکنندگان داخلی ببینیم که حداقل بتوان آن‌ها را در رنکینگ بازار خودرو جای داد. به هر روی علاقه‌مندان به عالم چهارچرخه‌های پر زرق و برق، با اشتیاق زیاد در انتظار حضور این جلد جدید برای پلت‌فرم پژو 405 در بازار هستند.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

موسی: 1392/10/911:27:38،
555
50
این خوبه که به خودروی ملی افتخار کنیم و با غرور سوارش بشیم البته نه در شرایط حال.
در زمانی که قیمت پراید 19800000
پزو 405 حدود 26000000
و سورن 37500000 است پس انتظار قیمتی برای این خودرو با این امکانات چیزی حدود 55 تا 60 میلیون تومان باید باشه.
پس تحریم صنعت خودرو تا زمان احترام گذاشتن خودروسازان به مردم ایران.
حامد: 1392/10/912:09:49،
193
44
.............این موتورکه در حال حاضر روی انواع سمند، پارس و رانا قابل سفارش است،....... !!!!!!!!!!!دوستان یکی برای من رانا و پارس با موتور ef7 بخره!!
نویسنده نوشته قابل سفارش است!!!!!!
رضا: 1392/10/912:42:20،
211
42
آقاجان این چیه هی دلتونو خوش کردید.. دائما میگید تحریم خودرو؟!!
مردم پول ندارن که ماشین نمیخرن.....مگه چیزای دیگه رو میتونن بخرن؟؟
کامران کاربلد: 1392/10/913:34:48،
179
40
خودتون رو هم بکشید نمیخریم تمام
علی: 1392/10/913:45:00،
151
40
یعنی چی 55 میلیون؟

ببین میتونی بندازی دهن اینا؟
چه خبره؟؟؟؟
کاوه: 1392/10/913:50:48،
164
45
خر همون خره فقط پالونشو عوض کردند می خوان گنجشکو جای قناری بدازند به مردم ولی کور خوندند ما دیگه گول این اشغال سازهای ایرانیه چینی تبار را نمی خوریم
مرتضی: 1392/10/913:53:52،
81
33
من تو همایش بین المللی صنعت خودرو ایران دیدمش که یک نمونه تولید شده بود واقعا چیز خاصی نداره حتی قطعات پلاستیکیش هم در بدترین کیفیت درست شده بودن طراحی داخلی قشنگه ولی بعداز یک مدت کوتاه برات تکراری میشه و قیمت این خودرو مهمه که نباید از سمند ای ایکس گرونتر باشه چون چیز اضافه ای نداره.ولی معلومه که بیاد توبازار 50تومن بهت میدن!!!
حقیقت: 1392/10/1122:00:49،
57
29
اگر واردات خودرو ازاد نشه و دست از سر پر کردن جیب خود با گمرکی های هنگفت بر ندارن نتیجه اون می شه ماشینهای بی کیفیت که به غیر از الودگیه هوا هیچی نداره
هم وطن: 1392/10/911:29:53،
167
77
دوباره می خوان ماشینای آشغالشون رو به ملت بندازن! مردم دیگه کلاه سرشون نمی ره، سمند خودش آشغالترین ماشینه با اون ستونهای قطور جلوش که نقطه کور داره و جلوی دی راننده رو می گیره.........
همه با هم یک صدا....تحریم......تحریم......تحریم....تا آزادی واردات خودروهای باکیفیت و ارزان شدن و عادلانه شدن قیمت ماشینها
علیرضا: 1392/10/916:37:06،
34
88
هم وطن همچین نظری میدی هیچ وقتی ااین دولت حاظر نمی شه خودرو سازیشو با دستایی خودش باطل کنه الان مثلا از سمند ایراد میگیری ماشین خودت چی من مال خودمو میگم مگان دارم مال خودت چی
ا: 1392/10/1003:50:41،
40
40
لایک
هم وطن: 1392/10/911:29:54،
74
49
دوباره می خوان ماشینای آشغالشون رو به ملت بندازن! مردم دیگه کلاه سرشون نمی ره، سمند خودش آشغالترین ماشینه با اون ستونهای قطور جلوش که نقطه کور داره و جلوی دی راننده رو می گیره.........
همه با هم یک صدا....تحریم......تحریم......تحریم....تا آزادی واردات خودروهای باکیفیت و ارزان شدن و عادلانه شدن قیمت ماشینها
مهدی: 1392/10/911:31:02،
120
42
یه کاردستی دیگه از ایران خودرو...
MK: 1392/10/911:31:19،
80
48
اگر خودروسازا یکم برای طراحی و دوکم برای کیفیت وقت بذارن درکل میشه سه کم که دیگه کم نیست....
یاسن: 1392/10/911:32:14،
127
45
ظهور یک فرغون جدید ........................ فقط بلدن چراغ ماشین رو عوض کنن بگن ماشین جدید ساختیم .. واقعا متاشفم
علیرضا: 1392/10/916:41:08،
100
82
عرزشو داری خودت برو مهندسی مکانیک بخون موتور خوب طراحی کن بزار تو ماشین خودروسازی کشورت پیشرفت کنه وقتی کسی نیست موتور طراحی کنه چه فایده ای داره
حسن: 1392/10/911:33:55،
90
67
همان سمند را بزرگ میکنند به جای بنز قالب مردم میکنند ؟؟؟ بابا یکمی هم انصاف خوب!!!!!
مسعود: 1392/10/911:34:16،
79
42
عمرا بتوانند این خودرو را به عنوان خودروی ملی جایگزین کنند زیرا بدون شک قیمتی که برای آن در نظر میگیرند خارج از توان مردم است
hadi : 1392/10/911:38:00،
91
49
100% چینی دوستان شک نکنین
المانی: 1392/10/911:38:51،
51
57
به ما هم از این خودرها بدین گناه داریم
کارشناس : 1392/10/911:40:47،
42
39
وقتی بیاد قیمتش سربه فلک می کشه ظاهرش بدنیست اما باید باطنش رادید سمند درسال81خودروخوبی بوداما86به بعدبایدعوض میشد واین تخیرچندساله باعث عقبماندی زیادشد
امیر: 1392/10/911:42:08،
67
67
داخلش خیلی شبیه طراحی mvm315 هست صددرصد طراحی چینه‏!‏‏!‏‏!‏
mammad: 1392/10/912:20:21،
41
78
داداش شما برو ام وی ام خودتو سوار شو بیخیال نظر شو
برو داخل کادیلاک CTS_V 2011
روببین بد نظرررررررریده که مثه ام وی ام هست
این......شرف داره به ام وی ام
بعدشم داشبورد اصلیش بااین تفاوت داره
کمی داغون تره ولی در کل خوبه؟
Crystal: 1392/10/911:43:17،
45
81
با اینکه همه ی خودرو های ایران خودرو و سایپا افتضاح هستن ولی این یه کم ( خیلی خیلی کم ) زیباست اونم فقط جلو _ عقب ماشین که زشته
Crystal: 1392/10/920:21:19،
66
42
اقا باشه اصلا زیبا نیست خیلی هم زشته خوب شد !!!!
az: 1392/10/911:45:16،
54
40
جای تاسفه.
ملوین: 1392/10/911:54:18،
83
43
امیدوارم نابود بشه خودروسازی ایران که با این ماشیناش فقط جیب مردم رو خالی میکنه و جونشون رو میگیره...
ک: 1392/10/911:55:36،
33
89
نمیدونم چرا درست نمیگه ایران جیب!
قدرت موتور ملی با بنزین 115 اسبه و با گاز بین 125تا135 اسبه.لااقل اطلاعات درست بده به ملت.
سجاد: 1392/10/911:57:27،
47
130
این قدر نزنید تو سر ایران خودرو حال بیایم یکم بها بدیم شاید تونست حالا مقداری از راه رو رفته
عرفان.پ: 1392/10/913:06:08،
80
38
میشه بگین چقدر باید بها داد؟ ۳ دهه بها دادن کافی نیست؟ اینهمه تلفات تو جاده ها به خاطر کیفیت پایین و ایمنی ضعیف خودرو های داخلی کافی نیست؟
کاوه: 1392/10/912:17:15،
72
48
واقعا متاسفم که مردم ایران اینقدر ساده هستن و هنوز ایرانخودرو و سایپا با یه چراغ عوض کردن فروش دارن اگه نفت گاز نبود مردم باید علف میخوردن مثل کره شمالی یه زره فهم داشته باشین حداقل یه سال صفر نخرین
محمد: 1392/10/917:19:02،
54
29
فکر میکنین تا کی نفت هست 60/70 سال دیگه شایدم بیشتر ولی تموم میشه اونوقت که مردم ایران معنی بدبختی رو میفهمن اگه میخواین بچهاتون یا نوهاتون در آینده مثل مردم سومالی یا کره شمالی زندگی کنن به این شیوه ای که تو این سه دهه زندگی کردین ادامه بدین واسه خودتون ارزش قائل نباشین بزارین حقتون خورده بشه .
mammad: 1392/10/912:30:46،
57
40
حالا ماشین جدیدم ندادین ندادین
چون دیگه آب از سر گذشته
فعلا همون خودرو های پارس و...مارو بده
موتور ملی هم پیش کش
رضا: 1392/10/912:34:54،
53
46
سگ زرد برادر شغاله .البته حق داریم که تعریف کنیم از این فرغونا چون سوار نشدیم بنز و بی ام دبلیو رو چون سوار نشدیم لکسوس وتویوتا رو وهمه اینا هم برمی گرده روی انحصار و.....
حسن: 1392/10/914:43:58،
39
37
سلام میشه بدونم شما اهل کجا هستید
اگه میشه لطف کنید بنویسید
sina: 1392/10/912:38:24،
84
40
شتر گاو پلنگ
zede tarefe: 1392/10/912:51:24،
57
35
تعرفه صفر شه هزار تا ماشین بسازن
zede tarefe: 1392/10/912:52:59،
49
39
از بد ترین متریال چینی با قیمت سمند + هر چی ته جیب مردم فلک زده مونده

حسن رضا: 1392/10/912:54:07،
47
37
ما خودرو نمیخریم
متخصص خودرو: 1392/10/912:58:37،
56
38
باید ایران خودرو اقدام به تولید خودروهای ذیل نماید
1-دنا آردی با موتور پیکان
2-دنا وانت
3-دتاکروک
4-دنا شاسی بلند
zede tarefe: 1392/10/913:00:18،
23
59
از نظر اقایون فقط پراید پژؤ سمند لوکس نیستند و ماشین های سوپور های کشور های دیگه لوکس اند و برای فخر فروشی و الا ماشین ایرانی که قیمت اتومات و 207 206 که هاچبکه تو ایران با بنز و بی ام و و جولیتا اتومات هاچبک با دلار 3 تومن یکیی
محمد: 1392/10/1101:28:17،
32
42
عر ضه تولید همینارو هم ندارن
,وحید: 1392/10/913:19:13،
49
38
این هم یه کیسه جدید که ایرانخودرو واسه پولای مردم دوخته.
ناشناس: 1392/10/913:23:35،
35
110
رانا دریک جمله:قطعات چینی سمند و با موتور مشترک پژو سمند با بدنه کپی برداری شده از چند خودرو.
نیش: 1392/10/919:19:39،
87
40
خدا ببین با کیا شدیم 75ملیون----نمیدونه راجب چی صحبت میکنیم
omid: 1392/10/913:23:41،
51
96
4تا چراق+داشبرد تعویض کردن بعد 11سال میگن خودروی جدید.
بیخیال: 1392/10/913:24:59،
50
60
کدوم تحریم؟؟؟تیبا2 یادتونه؟وقتی پیش فروش شد در عرض 2 روز تمام ظرفیتش تکمیل شد؟حالا هی بگید تحریم خودروسازان ....
پارسا: 1392/10/913:48:58،
40
42
ایران خودرو اول بیاد قطعات رانا رو به نمایندگیها توضیع کنه بعد بیاد خودروی جدید رو به مردم .....کنه. به نظر من خودرویی که جدید به بازار میاد نخرید .از ما گفتن.
ساسان: 1392/10/913:52:54،
57
34
بابا اينو نديد بيرون الآن زوده. طراحيش به درد سال ۲۰۳۰ ميخوره. بنز و بي ام و ورشكست ميشن
mostafa: 1392/10/913:53:47،
36
34
اونايي كه خرید ماشين هاي داخلی و خارجی رو تحریم می کنن ممکنه بگن که ماشینی که خودشون سوار میشن چیه
ss: 1392/10/913:54:31،
41
48
طراحی داخلیش بخصوص داشبورد و سینه کپی سوناتاس.بخصوص نمایشگر سرعتش.
ارین: 1392/10/914:26:11،
38
43
عقبش خیلی شبیه جیلی سدانه. در ضمن قیمتش باید چیزی حدود 60تا 70 میلیون باشه .ولی در حقیقت یک میلیون هم نمی ارزه
علی: 1392/10/914:43:23،
42
48
سگ زرد برادر شغال است.فرغون برادر گاری است.لگن برادر افتابه است.دست از سرش بردارین. 10 ساله این ماشین فرقی نکرده
مسعود: 1392/10/914:43:34،
36
30
افتضاحی دیگر
50: 1392/10/915:20:20،
46
61
اینو که بچه 5 ساله هم میتونه طراحی کنه- جمع کنید بابا
حسین خواجویی: 1392/10/916:29:10،
47
71
اژدها وارد وارد می شود
علیرضا: 1392/10/916:31:13،
46
43
بعضی ها میگن پول کجا بود بخریم ولی من حاضرم جایی ایکس 33 ولیفان ایکس 60 اینو بشینم چون هم تولید کشورم و هم چینی بدرد نمی خوره داخلی سمندو ببین حالا برو ایکس 33 سوار شو اصلن توش راحت نیستی ولی من هنوز باور نمی کنم کشورم همچین چیزی بسازه عالیه من حاظرم ایرانی سوار شم
مسعود: 1392/10/917:42:34،
61
48
به نظر من که زیباست.
yasser: 1392/10/919:16:34،
48
38
کی نظر تو رو خواست♣
حسن: 1392/10/920:52:27،
39
39
بابابیخیال هرچی ایران خودروتولیدمیکنه صددرصدچینه ی اصلاشک نکنید.....؟؟یه پژوپارس صفرگرفتم واقعاداغونه....
محمد حسین: 1392/10/921:42:47،
56
39
نویسنده ی عزیز یکم اطلاعاتت رو قوی کن !!!!
برادر داشبورد این خود رو طراحی شده و از روش هم ساختن و رو بدنه نصب شده
بسیار هم زیباست البته خیلی شبیه سونتای دیم هست
توی نمایشگاه خلیج فارس داشبورد اصلی گذاشته بود عکس هاش هم هست
اگه پیدا نکردی بگو تا بهت بدم
mohamd: 1392/10/922:11:20،
24
41
مگه چشه قیمتش خوبه امکانات داره تازه ارطرف اروپایی ها هم تایید شده
شاهین tehran: 1392/10/922:55:19،
26
39
برای دولت و کشور متاسفم. بگو چرا؟

چون که سوار شدن بر اتوموبیل تولید داخل تبدیل شده به رویای دور از دسترس.

برای دولت و دولتمردان متاسفم.
سعید: 1392/10/922:57:29،
33
34
بنظرم خیلی زشته بریم ماشین های از رده خارج شده غرب و شرق رو امتیازشو بخریم بعد به اسم خودمون بزنیم!
بهتر خودروهای با کیفیت تری وارد کنیم و تو بازار عرضه شه البته با قیمت واقعیش!
اینجوری هیچ بحثی پیش نمیاد..
امیر : 1392/10/923:48:01،
34
42
سلام میگم خدا رو شکر شاه کارخونه بنز رو نخرید (میدونید که هفتاد درصدسهام بنز مال ایران بوده)وگر نه الان فاتحه ی بنز رو خونده بودن با تولید بنز slx .بنز glx . بنز ef7
ارشیا: 1392/10/923:57:37،
32
32
یعنی واقعا فکر کن 1% ایران خودرو فکر ارتقا کیفیت خودروهاش باشه!
پرهامک: 1392/10/1000:37:49،
58
44
آقا اینا که پول دادن به آلمانها (کارخونه ی BMW)، براشون موتور طراحی کنه به اسم موتور ملی پزش رو بدن، خوب یه پلت فرم امروزی (به نسبت 405) هم میخریدن بعد هی چراغ ها، جلو پنجره اش و تریم داخلیش رو عوض میکردن به خیال خودشون محصول جدید تولید میکردند، بهتر نبود؟
ماشین باز: 1392/10/1000:39:42،
33
41
مشکل اساسیه سمند اتاقشه که عوض نشده نقاط کور ، سروصدای اضافی و راحت نبودن صندلیها به احتمال قوی بیشتر قطعات فنی هم چینیه بنابراین آدم عاقل و یه خورده فنی پولشو به این ماشینا نمیده
mehdi l: 1392/10/1002:45:07،
37
39
ایران خوددو و سایپا مردم ایران را گروگان گرفته اند بهشت دلالان
هر آشغالی رو که بسازن بدون احترام به سلیقه خریدار اسمشو میزارن ماشین و میکنن تو حلقت
جان و مال و امنیت سرنشین بینوا هم که بیخیال
چقدر اهانت تازه همین لگن ها رو فقط از دست دلال کثیف تهیه کرد
م: 1392/10/1003:15:57،
36
37
خیلی قشنگه مثل بنزه
زیبا قشنگ و خلاقیت هم توش زیاده حاصل تلاش شبانه روزی بروبکس ایران خودرو اینو از سمند درآوردن کار سرسام آوری است
من موندم سمند نبود چی رو میخواستن تغییر بدن
هفتاد میلیون بده سمند سواری کن کاش این لگن رو از بغل هم نشون میدادید باید تابلو تر باشه
آرش: 1392/10/1017:31:14،
60
35
از بغل ضایع است که همون سمنده
علی: 1392/10/1013:23:51،
28
40
بدک نیست
مختار: 1392/10/1016:19:23،
85
39
تیپش بدک نیست.اگه باقیمتش جوردربیاد.
محسن : 1392/10/1017:20:57،
30
33
کاش موتورشم ایرانی بود.
برای ایران که حدود 50 ساله داره خودرو میسازه عیبه که خودرویی صد در صد ایرانی نتونه بسازه.
در کل بدک نیست تقریبا راضی کنندس
بابک: 1392/10/1017:26:00،
27
41
فرمان دنا خیلی شبیه اپتیما است .یعنی یه تقلید کامل .
ضاهر جلو پنجره هم خیلی شبیه میتسوبیشی asx است
اما از کنار که نگاه کنی خطوط بدنه دقیقا شمارا یاد سمند می اندازد .ستون های A وc دقیقا شبیه سمند هستند
Parsa: 1392/10/1018:08:36،
26
26
ديگه حرفه الكي نزنين همه ي ماشينا تقريباَ مثله هم هستن يه ذره چراغ أينا فرق دارن...
ایران: 1392/10/1019:55:13،
32
32
دوستان ! خودرو سازان ایرانی کمتر ین احترامی واسه مشتری قایل نیستن مخصوصا سایپا وایران فرقون شده چینی با کیفیت متوسط بخرید اما جنس بدل به اسم تولید داخلی نخرید
همایون: 1392/10/1021:35:23،
30
38
برای من این مهمه که اسم ایرانی داره نمای قشنگی هم داره همه خودروسازهای دنیاازهمدیگه برداشت میکنندمگه کره یاچین خودشون طراحی میکنندتازه مااول کارمونه بزودی مغزهای جوانمون ازدانشگاهها بچرخه صنعت واردخواهندشدوانوقت شاهد طرحهای بی مانندخواهیم بود اینک لازم است ازطرحهای فعلی حمایت کنیم مگه ماشینای دیگه دارند که این نداره
farshad: 1392/10/1021:56:16،
31
41
من تابستون امسال به یه کشور جهان سومی رفته بودم(ترکمنستان)
با اینکه این کشور ازنظر رفاه اجتماعی ودرآمد در سطح بالایی نیست.ولی بهترین ماشین ها رو سوار میشن.بخاطر سود گمرکی خیلی پایین و آزاد بودن رقابت بین خودرو سازان مطرح جهان.
farshad: 1392/10/1021:57:57،
29
37
قشر مرفح و پر درآمد ماشین های ایتالیایی - آلمانی و چند مورد آمریکایی سوار میشدن و قشر متوسط هم خودروهای کره ای و ژاپنی
farshad: 1392/10/1022:01:54،
32
34
به یکی از نمایندگی های هیوندا مراجعه کردیم و با استقبال گرم بخش فروش قرار گرفتیم . تو نمایشگاه پر بود از مدلهای 2013 و 2014 که از ما میپرسیدن از چه نوع خودرویی خوشتون میاد . سواری باشه ؟ شاسی بلند باشه ؟ خانوادگی یا سفری باشه ؟ داشتم از این همه احترام و راهنمایی میترکیدم
farshad: 1392/10/1022:05:09،
33
57
حتی درو باز کردن و خواهش کردن پشت فرمان بشینم و در مورد آپشنها و قابلیت های خودرو توضیح میدادن .اصلا متوجه حرفهای اونها نبودم و فقط به تفاوت فروش خودرو در اینجا و ایران فکر میکردم ...
جابر: 1392/10/1100:31:09،
33
35
چرا این ماشین ها تو سوریه لبنان و کشورهای افریقایی به قیمت زیر ده میلیون فروخته میشه بعد ما تو ایران باید به این قیمت بخریم؟
جدا چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی: 1392/10/1109:12:41،
52
32
کمی به خودمان بیایم وواقعیتهارا انعکاس دهیم
بويا: 1392/10/1113:32:59،
31
27
اگه قيمتش 25 ميليون باشه خدايش فكركنم مي عرضه ولي اگر بالاي 25 ميليون باشه به خداوندي خدا نمي عرضه
میثم: 1392/10/1113:52:16،
25
67
با سلام خدمت خودرو سازان کشور خودم من به شما یک یشنهاد می دهم اگر 30سال آینده بچه های شما به شما بخندن حق دارن با این خودرو ها ی بی کیفیت وقدیمی با زا رخودرو ی ایرا ن بهترین در دنیا است شما خورو سازان فقط یک سال خودرو تولید نکنید حقوق پرسنل خود را هم از سود هایی که تا به حال به دست آورده اید بپردازید
شايان: 1392/10/1115:09:31،
27
41
تعرفه واردات خودرو رو برداريد معلوم ميشه اينا چيه.
محمد رضا : 1392/10/1115:43:26،
56
34
خیلی خوبه من میخرم به شرط قیمت زیر 10ملیون
علی: 1392/10/1201:47:41،
30
41

این همه فیس وافاده برا ماشینهای خارجی مثل کشور کره واسیای شرق باعث افتخار نیست .زیرا حد اقل 40 تا 50 % از قطعاتشون چینیه اصل اصله میتونید تحقیق کنید. باید به زحمتکشان وکارشناسان ایرانی این صنعت درود فرستاد که با وجود فشارهای داخلی وتحریم خارجی وسودجویان بی رحم داخلی وصاحب قدرت هنوز هم حرفی برا گفتن دارند.
سعید: 1392/10/1520:57:31،
26
52
ماشین قشنگیه
پوریا: 1392/10/1600:15:48،
26
31
بد نیست اما باید اون رو از نزدیک دید
پوریا: 1392/10/1600:16:33،
26
29
بد نیست اما باید اون رو از نزدیک دید تا بتوان در مورد آن نظرداد
علي: 1392/10/1608:15:09،
19
33
سالهاست اسم مونتاژبي كيفيتترين محصولات از دورخارج شده را صنعت خودروسازى گذاشته اندو هيچ اهميتى به نياز و درخواست بحق و مشروع ٩٩ درصد مردم ايران براى استفاده از خودرويي ايمن كه ارزش وجه پرداختي مردم راداشته باشدنمى دهند،اميدوارم امسال شاهد رويكردى متفاوت و شجاعانه در برابر سالها زياده خواهى و انحصار در اين عرصه باشيم
سعید: 1392/10/1620:55:45،
16
59
این میشه مثل ماشین تیبا , قیمتی که برای تیبا مشخص کرده بودند بین 8تا10میلیون تومان بود . وقتی به بازار اومد چیز دیگری دیدیم حالا شده دنا , قیمتی که براش مشخص شده بود 25میلیون تومان بود هنوز به بازار نیومده از مرز 50میلیون تومان هم گذشته. به کی بگیم ؟
ariyan: 1392/11/1817:59:46،
24
23
اگه عقب ماشین را شبیه ماشین دوج طراحی کنن ایراد عقب ماشین حل می شه و در ضمن زمان فروش ماشین را اعلام کنید و کاش می شد خود مشتری امکانات وابشن ماشین را انتخاب می کرد مثلا سیستم صوتی ماشین را می توانست انتخاب نکند و در عوض نودوزی چرم انتخاب می کرد
احمد: 1392/11/2214:32:12،
27
68
پس این دناکی میادبه بازار
علیرضا: 1393/3/1217:21:46،
27
17
گه تر از خودش، خودش
naser: 1394/11/2120:37:41،
16
14
سلام بنظرم باید این دنا رو فرستاد اروپا بعد هر قیمتی تونستن بفروشن بهمون قیمت البته بدون روکشید به مردم و ملت ایران بفروشن و قیمت گذاری کنن. اونوقت میشه گفت ایران خودرو ملی نه ایران خودرو خارجی پرست
ممد: 1395/5/1121:06:03،
15
11
من سه چهار روزه که از نمایندگی تحویل گرفتم به نظر من که از لحاظ امکانات داخل هیچی از جیلی و ماشین های چینی و حتی سانتافه و سوناتا کم نداره مثلا فقط تو ایران دنا دوربین های مدار بسته رو نشون میده. از لحاظ قدرت موتورش هم که همین امروز با یه ماکسیما تو اتوبان کورس گذاشتیم که ترکوندمش خیلی شتابش زیاده لامصب.به نظر من که تا بریم خودرو چینی بخریم و هر روز تو تعمیرگاه ها الاف شیم دنا بخریم که ادم خیالش راحته تا هشت سال بعد دیگه تعمیرگاه نمیره

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما