کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چشم‌بادامی‌ها در شالیزار‌های شمال


کد خبر : ۲۸۱۲۳دوشنبه، ۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳:۲۰۲۷۰۴ بازدید

ورود چینی‌ها به شالیزار‌های ایران؛ این خبر را می‌توان از میان گفته‌های روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی که به چین سفر کرده ...
چشم‌بادامی‌ها در شالیزار‌های شمالچشم‌بادامی‌ها در شالیزار‌های شمال

ورود چینی‌ها به شالیزار‌های ایران؛ این خبر را می‌توان از میان گفته‌های روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی که به چین سفر کرده است، بیرون کشید. محمود حجتی در دیدار با وزیر کشاورزی چین گفته است: «حدود 600 هزار هکتار از شالیزارهای استان‌های مازندران، گیلان و گلستان با سرعت کم و در یک افق ۲۰ ساله در حال تجهیز و بهسازی است که قطعا ورود شما به‌ویژه در عرصه کشت برنج که به صورت سنتی انجام می‌شود، می‌تواند ما را در تولید اقتصادی این محصول کمک کند.» اقتصاد ما همواره از چینی‌ها ضربه خورده است، اما ما باز هم به استقبال چشم بادامی‌ها می‌رویم. چینی‌ها از صنعت نفت گرفته تا خودرو در ایران حضور نامرئی داشته‌اند و همواره اقتصاد ما را به عقب رانده‌اند.

چینی‌های زیان‌ده در اقتصاد ایران ریشه دوانده‌اند

آن‌طور که گزارش‌های تاریخی نشان می‌دهد سابقه حضور چینی‌ها در اقتصاد ایران به سال‌ها قبل از میلاد بازمی‌گردد. البته مراودات تجاری و سرمایه‌گذاری‌های چینی‌ها در دهه‌های اخیر در بخش‌های زیادی از جمله کشاورزی، راه و شهرسازی، خودرو، نفت و... بوده است. همه ما داستان آشنای جاده تهران شمال را که به دست چینی‌ها سپردیم، یادمان هست که سالها طول کشید تا به سرانجام نرسد. البته حضور چینی‌ها در ایران به قدری عمیق شده است که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم که مهندسان ایرانی را به استخدام خود درآوردند. به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی چینی‌ها در هیچ کشوری نمی‌توانند یک مهندس را با ۵۰۰، ۶۰۰دلار استخدام کنند، اما در ایران این امکان وجود دارد و حتی اگر این فارغ‌التحصیلان کیفی نباشند نیز به‌هرحال با یک دوره آموزشی شش‌ماهه متخصص می‌شوند.

البته برخی کارشناسان عنوان می‌کنند که اقتصاد دو کشور ایران و چین مکمل یکدیگر هستند؛ وجه عمده تجارت خارجی ایران، انرژی و مواد اولیه است و چین، کشوری که نیاز مبرم به انرژی و مواد اولیه دارد. ایران کشوری در حال توسعه صنعتی است و احتیاج مبرم به فناوری نوین دارد و چین، کشوری که می‌خواهد از نگرش صادرات کالا، به صادرکننده فناوری گرایش پیدا کند و این تکنولوژی برای ایران نیز مطلوب است. وقتی به مراودات تجاری ایران و چین نگاه می‌کنیم، می‌بینیم بدهکارترین دولتی است که با ایران همکاری دارد. ایران سال‌های زیادی است که به چین نفت می‌فروشد، اما بارها دیده شده که چین پول نفت ایران را پرداخت نکرده است. از طرف دیگر چین هیچ‌کدام از تعهدات خود در قبال ایران را به سرانجام نرسانده است. به عنوان مثال، چین در حوزه راه و شهرسازی هزینه‌های زیادی به بار آورد و در قراردادهای نفتی میدان‌های ما را دچار مشکل کرد.

علاوه بر تمام مشکلاتی که چین برای اقتصاد رو به رشد ما به وجود آورده دیروز خبری مبنی بر این منتشر شده که چینی‌ها در شالیزارهای شهرهای شمالی ما مشغول به کار شده اند. در یک دهه گذشته ما همواره چینی‌ها را به عنوان یک وارد کننده صرف که محصولات را کپی می‌کند، می‌شناختیم. این چشم بادامی‌ها امروز پا را فراتر از واردات گذاشته اند و به بخش‌های دیگر اقتصاد ایران نیز فراتر رفته اند. یکی از عمده بخش‌هایی که در یک سال اخیر چینی‌ها روی آن تمرکز داشته اند، بخش کشاورزی ایران بوده است. در یک سال اخیر شاهد آن بودیم که پیاز زعفران توسط همین چشم بادامی‌ها به تولید انبوه رسید و با همان کیفیت زعفران ایرانی در بازار‌های جهانی فروخته می‌شد. با خبر‌هایی که وزیر جهاد کشاورزی دیروز از آن سخن گفته انگار قرار است سرنوشت برنج نیز مانند زعفران رقم بخورد.

تولید محصول سالم مطابق با استانداردها

درباره حضور چینی‌ها مسئولان دولتی سخنانی ایراد کرده اند که می‌‌توان استنباط کرد که آنها حضور چشم بادامی‌ها را در شالیزارهای شمال ایران تکذیب نکرده‌اند. وزیر جهاد کشاورزی در دیدار همتای چینی خود در تهران گفت: تولید محصول کشاورزی بر اساس استانداردهای دو کشور برای سهولت صادرات بین ایران و چین پیگیری می‌شود. به گزارش فارس، محمود حجتی به توانمندی‌ کشورمان در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: امیدواریم پس از برجام بتوانیم عضو ثابت گروه شانگهای بشویم و در آنجا سهمی را به خود اختصاص دهیم.

او همچنین با اشاره به تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی کشورمان گفت: حدود ۶۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان‌های مازندران، گیلان و گلستان با سرعت کم و در یک افق ۲۰ ساله در حال تجهیز و بهسازی است که قطعا ورود شما به‌ویژه در عرصه کشت برنج که به صورت سنتی انجام می‌شود، می‌تواند ما را در تولید اقتصادی این محصول کمک کند. وزیر جهاد کشاورزی کشورمان همچنین از طرح تجهیز سامانه نوین آبیاری در چهار میلیون هکتار از اراضی کشور طی یک برنامه ۱۰ ساله خبر داد و گفت: به دلیل محدودیت منابع باید سالانه ۴۰۰ هزار هکتار را به سامانه نوین آبیاری در مزارع تجهیز کنیم که تاکنون نصف این رقم را اجرا کرده‌ایم. او همچنین خاطرنشان کرد: چین کشوری است که در دوران سخت تحریم ملت ما را تنها نگذاشته و قطعا دولت ایران این همکاری‌ها را فراموش نمی‌کند.

حجتی همچنین در مورد تجارت محصولات کشاورزی بین ایران و چین به وجود موانعی برسر راه تجارت اشاره کرد و گفت: بیشتر این مشکلات به دلیل نبود زیرساخت‌ها ایجاد شده که امیدواریم روز به روز تسهیل شود چرا که ما و چین می‌توانیم مکمل یکدیگر باشیم. او همچنین درمورد تولید محصول سالم در قالب طرحی بین دو کشور نیز این‌گونه توضیح داد که قرار است محصولی در قالب استانداردهای دو کشور یا در چارچوب کدکس بین‌المللی تولید شود تا طرف مقابل از سلامت و ایمنی محصول برای شهروندان خودش آسوده‌خاطر باشد، تا دیگر مجبور نباشیم برای صادرات هر محصول کشاورزی به دنبال دریافت و گواهی‌های لازم که امری زمان‌بر است، بشویم.

- آرمان امروز/ حجت صالحی



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها