کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

810 میلیارد تومان سوغات چینی حجاج ایرانی


کد خبر : ۲۷۹۲یکشنبه، ۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲:۰۵۲۴۰۳ بازدید

آوردن سوغات اگر در حد عرف باشد کار پسندیده‌ای است، اما چنانچه این ماجرا سبب شود زایر در سرزمین وحی از هدف سفر خود فاصله بگیرد، قابل‌توجیه نیست؛ زیرا این روزها کالاهایی ...

آوردن سوغات اگر در حد عرف باشد کار پسندیده‌ای است، اما چنانچه این ماجرا سبب شود زایر در سرزمین وحی از هدف سفر خود فاصله بگیرد، قابل‌توجیه نیست؛ زیرا این روزها کالاهایی که به‌عنوان سوغاتی در عربستان به فروش می‌رسد، بیشتر محصول کشور چین است.

 هرسال چیزی در حدود ۸۱۰ میلیارد تومان توسط زایران سرزمین وحی از کشور خارج می‌شود. زایران برای رسیدن به این هدف، سال‌ها صبر و تلاش کرده‌اند تا توفیق چنین سفری نصیب‌شان شود. به همین دلیل می‌توان گفت این حق آنهاست که تمام تلاش خود را برای بهره‌بردن از فرصت پیش‌آمده به‌کار بگیرند، اما نکته اینجاست​ برخی​ زایران از این فرصت پیش‌آمده که ممکن است در زندگی هر شخص فقط یک​بار فراهم شود، آنطور که بایدوشاید بهره نمی‌برند.

آنها در فضا​ی معنوی حج دچار غفلت شده و زمان زیادی را به بازارگردی و تهیه سوغات برای اقوام و آشنایان خود اختصاص می‌دهند. این در حالی است که دوستداران واقعی آنها هیچ توقعی برای خرید سوغاتی از آنها ندارند و همین برای آنها کافی است که مسافرشان وقتی​​ از خانه خدا به کشورش بازگشت، زندگی جدیدی را شروع کند؛ زندگی جدیدی را که هر زایری هنگام طواف خانه خدا قول و قرارش را با معبودش می‌گذارد.

چنانچه هر زایری عمل به این قول و قرار را به‌عنوان ارمغان برای دوستان و آشنایان همراه بیاورد دست به کار بزرگی زده است، کاری که ارزشش از هزاران تحفه و سوغاتی مادی بیشتر است.

البته آوردن سوغات اگر در حد عرف باشد کار پسندیده‌ای است، اما چنانچه این ماجرا سبب شود زایر در سرزمین وحی از هدف سفر خود فاصله بگیرد، قابل‌توجیه نیست؛ زیرا این روزها کالاهایی که به‌عنوان سوغاتی در عربستان به فروش می‌رسد، بیشتر محصول کشور چین است و باید تاکید کرد که این وسایل در کشور خودمان نیز در دسترس همگان قرار دارد. به همین دلیل باید به زایرانی که در انتظار مشرف‌شدن به خانه خدا هستند، هشدار داد ​ فرصت پیش‌آمده را صرف خرید سوغاتی‌هایی که در کشورمان نیز وجود دارد، نکنند.

این در حالی است که با یک حساب سرانگشتی می‌توان میزان ارزی را که زایران با خرید سوغاتی از کشور خارج می‌کنند، بررسی کرد؛ برای نمونه، چند سالی است ​ به زایران تمتع و عمره ۳۰۰دلارارز پرداخت می‌شود؛ یعنی به حدود ۹۰۰هزار زایر حج و عمره​ در سال حدود ۲۷۰میلیون‌ دلار ارز تعلق می‌گیرد. حال اگر فرض کنیم زایران خانه خدا همین ۳۰۰ دلار را صرف خرید سوغاتی کنند، می‌توان نتیجه گرفت هر سال چیزی حدود ۸۱۰ میلیاردتومان از سوی زایران سرزمین وحی از کشور خارج می‌شود.

حال اگر این هزینه صرف خرید اشیای بی‌کیفیت ساخت چین شود، باید گفت زایران در اولین گام خود بعد از بازگشت از خانه خدا دچار اشتباه شده‌اند؛ زیرا آنها به نفع کشور و هموطنانشان عمل نکرده‌اند. به همین دلیل باید به زایران یادآور شد،​ عزیزان و دوستداران واقعی‌شان چیزی​ جز آرزوی سلامت​ و سفری پربار برای آنها ندارند و چنانچه حجاج بتوانند از فرصت پیش‌آمده برای توانمندترکردن خود- که یکی از نتایج آن کمک به دیگران است- بهره ببرند، تحفه‌ای ماندگار را از سرزمین وحی با خود به ارمغان خواهند آورد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها