کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ترمز قیمت دلار کشیده شد


کد خبر : ۲۷۷۷یکشنبه، ۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۳:۵۱۳۷۳۲ بازدید

افزایش قیمت دلار آمریکا که چند روزی بود به سرعت مسیر صعودی را می‌پیمود، دیروز صبح متوقف شد و در شروع کار قدری پایین آمد، البته قيمت آن در ادامه باز هم افزايش يافت.

 یورو به واسطه بیرون رفتن اقتصاد این ناحیه از حالت انقباضی، در حال تقویت شدن است. فعالان اقتصادی امیدوار هستند که تقاضای فیزیکی، طلا را در سال 2014 نجات دهد. این هفته طلا با سال 2013 خداحافظی می‌کند و سال 2014 را با تاثیرپذیری از آمار مربوط به شاخص مدیران خرید اقتصادهای بزرگ دنیا شروع خواهد کرد. 

توقف دلار در مسیر صعودی

دلار آمریکا، دیروز صبح، کار خود را با بازگشت هرچند کوتاه‌مدت به مسیر کاهش تدریجی شروع کرد. قیمت دلار که از چند هفته پیش، به واسطه نگاه مثبت بازار به روند مذاکرات، روندی با ثبات را پیش گرفته بود و به تدریج پایین می‌آمد، هفته گذشته تحت تاثیر مسائلی افزایش یافت. در طول هفته گذشته قیمت این ارز 50 تومان بالا رفت و دوباره به 3 هزار تومان نزدیک شد. کارشناسان علل مختلفی را برای این تغییر روند عنوان کرده بودند؛ اما به هر حال پس از چند روز، دیروز، قیمت دلار کار خود را با افزایش شروع نکرد و در شروع کار مقداری نیز کاهش یافت. این امر با توجه به اینکه دلار روزهای پیش از آن را با افزایش چشمگیر 10 تا 30 تومانی پشت سر گذاشته بود، می‌تواند حاکی از بروز یک تغییر در روند جدید این ارز باشد.

بانک مرکزی نیز همراه با روند بازار، نرخ این ارز خود را قدری کاهش داد. اما یورو و پوند انگلیس که مسیر افزایش قیمت را همراه با دلار پیموده بودند، دیروز نیز به مسیر افزایشی خود ادامه دادند.به علاوه بانک مرکزی نرخ این ارزها را در لیست خود به مقدار قابل‌توجهی بالا برد. در روزهای اخیر این ارزهای اروپایی در مقابل دلار آمریکا نیز به مقدار قابل‌توجهی تقویت شده بودند. بنا به گزارش «بلومبرگ» علت تقویت این روزهای یورو در مقابل دلار که تاثیر آن در بازار داخل و نرخ‌های بانک مرکزی نیز مشاهده می‌شود، بازگشت اقتصاد اروپا از حالت انقباضی است. کارشناسان «بلومبرگ» معتقدند که بحران‌های مالی باعث شده بود تا اقتصاد منطقه یورو در سال‌های «2013 - 2012» حالت انقباضی به خود بگیرد. حالت انقباضی به حالتی اطلاق می‌شود که در نقطه مقابل حالت انبساطی قرار دارد. سیاست‌های انبساطی از طریق اتخاذ رویکردهای تورمی باعث می‌شود که تولید تحریک شود. پایین بودن نرخ تورم که از مشخصه‌های حالت انقباضی است، یکی از مشکلات اساسی این ناحیه در سال‌های اخیر بوده است؛ اما اعتقاد کارشناسان اقتصادی «بلومبرگ» مبنی‌بر این است که بررسی آمارهای ناحیه یورو در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد، اقتصاد این ناحیه در حال بازگشت از حالت انقباضی است و این امر تقویت یورو در مقابل دلار را موجب شده است. کارشناسان اظهارات «وایدمن» را که از اعضای شورای مدیریت بانک مرکزی اروپا است نیز در تقویت یورو موثر می‌دانند. وی گفته: «نگه داشتن نرخ‌های بهره در رکورد اندک، ممکن است اصلاحات سیاسی را به خطر بیندازد.» بر این اساس سیاست‌های بانک مرکزی اروپا نیز در جهت تورمی کردن اقتصاد ناحیه یورو بوده و با برون رفت اقتصاد این ناحیه از انقباض همراهی می‌کند.


مسیر دلار در بازار داخل

درخصوص توقف روند افزایش قیمت دلار نیز ابتدا باید به دلایل افزایش قیمت آن پرداخت. دلار در مجموع مسیر کاهشی را در بازار داخل می‌پیمود و نسبت به آینده اقتصاد کشور و روابط خارجه خوش‌بین بود. برای افزایش نرخ دلار در روزهای گذشته دلایل متنوعی عنوان می‌شود. عده‌ای مسائل بروز کرده در ترکیه و فساد مالی برخی از فعالان«هالک بانک» را دلیل به وجود آمدن نگرانی‌هایی درخصوص راه‌های نقل و انتقال ارز در بازار و افزایش قیمت دلار عنوان کرده بودند؛ البته برخی صرافان هیچ موضوعیتی برای این ادعا قائل نیستند. فعالان بازار این رویداد را بسیار ساده توجیه می‌کنند. به اعتقاد آنها تعداد زیادی از افراد با فرارسیدن ژانویه و سال جدید میلادی به کشورهای خارجی سفر می‌کنند. در نتیجه تقاضا برای ارز در بازار زیاد شده و قیمت انواع ارز به تناسب مسافران زمستانی هر ناحیه زیاد شده است. مثلا ازآنجاکه مسافران اروپا از مسافران آمریکا بیشتر بوده ، قیمت یورو بیشتر افزایش یافته است. برخی از صرافان معتقد بودند که این روند افزایشی به‌طور قطع تا یکی دو هفته دیگر متوقف خواهد شد و قیمت دلار دوباره پایین خواهد آمد. بر این اساس کند و متوقف شدن روند افزایشی قیمت دلار که دیروز صبح، بازار نشانه‌هایی از آن را دید، کاملا منطقی به نظر می‌رسد. اما در توضیح علت دیگر افزایش نرخ دلار که مساله ترکیه و دستگیری عده‌ای از مجرمین اقتصادی«هالک بانک» عنوان شده بود، گفته می‌شود،

این امر نگرانی از بسته شدن بعضی از راه‌های مبادلات ارزی ایران را در بازار به جریان انداخت. نشریه «فارین پالسی» با اشاره به ماجرای فساد مالی اخیر در ترکیه، این فساد را با تجارت طلای ترکیه و ایران مرتبط دانست مدعي شد: «ترکیه، حفره‌ای طلایی را در رژیم تحریم علیه ایران ایجاد کرده بود که امکان انتقال میلیاردها دلار طلا به این کشور را فراهم می‌آورد» در نتیجه نگرانی‌های بازار ایران از رویدادهای ترکیه هنوز کاملا تمام نشده است. «هالک بانک» درخصوص اتهامات اظهار کرده بود که مبادلات طلای ایران و ترکیه قانونی بوده و به قبل از زمان ممنوعیت واردات طلا به ایران مربوط می‌شود. شاید این داستان هنوز تمام نشده باشد؛ ولی روند قیمتی دلار در بازار داخل نشان می‌دهد که قابلیت تاثیرگذاری این رویداد در بازار تهران کاهش یافته است و اگر اتفاق جدیدی درخصوص این موضوع رخ ندهد می‌توان گفت شدت آن بر بازار تهران کم شده است. کارشناسان اقتصادی پیش از این عنوان کرده بودند که مسائلی از این دست روند کلی بازار را تعیین نمی‌کند و قابلیت تاثیرگذاری مقطعی دارند. آنها معتقد بودند که روند کلی دلار همچنان تابع نگاه بازار به آینده توافقات هسته‌ای و تعدیل و لغو تحریم‌هاست. بر این اساس بازگشت دلار به روند قبلی خود بالاخره باید اتفاق بیفتد و تاثیرگذاری مقطعی رویدادهای ذکرشده بالاخره باید تمام شود؛ اما زمان این رویداد تابع متغیرهای متنوعی است. کارشناسان اقتصادی با توجه به اینکه این ممنوعیت از ماه قبل برداشته شده است، اظهار امیدواری می‌کنند که تاثیر این رویداد بر بازار داخلی هرچه زودتر تمام شود و دلار به روند باثبات پیشین خود بازگردد.


خداحافظی طلا با سال 2013

قیمت هر اونس طلای جهانی دیروز صبح کار خود را بدون تغییر شروع کرد؛ اما کارشناسان درخصوص روند طلا در سال آیند اظهارنظرهای امیدوارکننده‌ای نیز انجام می‌دهند. عده‌ای معتقدند که افزایش تقاضا در بازارهای بین‌المللی باعث تقویت طلا در سال 2014 خواهد شد. تحلیلگران بازار طلا احتمال زیادی می‌دهند که قیمت طلا در سال آینده، کاهش‌های شدیدی را که امسال تجربه کرد متحمل نشود و حدود 1200 دلار نوسان کند. بر این اساس قیمت طلا قدری کاهش یافته است و اگر سرمایه‌گذاران نسبت به تثبیت نسبی آن اطمینان حاصل کنند، بالاخره در کف قیمتی به خرید طلا اقدام خواهند کرد. در نتیجه تقاضای فیزیکی طلا در آن زمان افزایش خواهد یافت و رشد قیمت آن را موجب خواهد شد. عده‌ای از کارشناسان بازار طلا نیز علت افزایش قیمت طلا در روز جمعه را نیز همین رشد تقاضای فیزیکی عنوان می‌کنند. بررسی‌های کارشناسان اقتصادی حاکی از آن است که هم‌اکنون تقاضای فیزیکی طلا در روسیه، هند، چین و ویتنام با رشد چشمگیری روبه‌رو شده است و در بازارهای آسیایی همچنان رو به افزایش است. برخی از استراتژیست‌های بازار طلا نیز معتقدند که طلا در سال آینده تحت تاثیر قیمت نفت و نرخ تورم اقتصاد جهانی قرار خواهد گرفت. به هر روی طلا سه‌شنبه، آخرین روز سال‌جاری را سپری خواهد کرد. بدون شک سال 2013 برای طلا سال خوبی نبوده است؛ ولی امید در این بازار هنوز وجود دارد. بر این اساس انتظار می‌رود که طلا سال 2014 عملکرد بهتری از خود نشان دهد و تا حدودی قیمت خود را تثبیت کند. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها