کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت سکه حبابی شد


کد خبر : ۲۷۶۹۲پنجشنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۵:۱۸۱۷۲۲ بازدید

روز چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی بالاتر از ارزش ذاتی‌اش معامله شد تا برای دومین روز متوالی حباب آن بالاتر از 4 هزار تومان ثبت شود. در پنجمین ...

روز چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی بالاتر از ارزش ذاتی‌اش معامله شد تا برای دومین روز متوالی حباب آن بالاتر از 4 هزار تومان ثبت شود. در پنجمین روز هفته، سکه تمام با هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 117 هزار تومان رسید. عامل اصلی رشد این فلز ارزشمند افزایش بهای دلار بود. در پنجمین روز هفته، شاخص ارزی با رشد 7تومانی از مرز 3 هزار و 550 تومان گذشت و به قیمت 3 هزار و 554 تومان رسید.

با وجود این، میزان رشد سکه با این ارز متناسب نبود تا حباب آن مثبت‌تر شود. در حالی که روز سه‌شنبه میزان حباب سکه 4 هزار تومان بود، این میزان تا ساعت 3 بعدازظهر چهارشنبه به 6 هزار تومان رسید. فعالان بازار اعتقاد دارند که تا آستانه عید غدیر تقاضا در بازار سکه بالا خواهد بود و به همین دلیل معامله‌گران سعی دارند قیمت این فلز گرانبها را بالا نگه دارند. در گزارش پیشین «دنیای اقتصاد» اشاره کوتاهی به بالا رفتن قیمت بازاری سکه از ارزش ذاتی‌اش شد، ولی ادامه حباب در روز گذشته نشانه احتمال تبدیل شدن آن به یک روند است، روندی که به احتمال زیاد در صورت رخ ندادن موضوع خاصی تا پیش از عید غدیر ادامه خواهد یافت. برخی دیگر از فعالان باور دارند که تا پیش از ماه محرم، معامله‌گران سکه سعی خواهند کرد که قیمت بازار را بالاتر از ارزش ذاتی نگه دارند.

 

رکورد افزایشی

دلار که سه روز کاری پیاپی زیر مرز 3 هزار و 550 تومان نوسان کرده بود، روز چهارشنبه توانست از این مرز عبور کند. در پنجمین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 547 تومان آغاز کرد که نوسانی نسبت به روز سه‌شنبه نداشت. با این حال، در ادامه روز، قیمت در مسیر افزایشی قرار گرفت. حدود ساعت یک بعدازظهر بود که قیمت توانست تا 3هزار و 551 تومان بالا رود. این پایان کار نبود و ساعت 3 بعدازظهر، قیمت دلار به 3 هزار و 554 تومان رسید که نشان‌دهنده رشد 7 تومانی نسبت به نرخ بسته‌شده روز سه‌شنبه بود. این بیشترین میزان افزایش شاخص ارزی از دوازدهم شهریورماه بود و موجب شد که این ارز برای اولین بار از تاریخ 17شهریورماه بالای مرز 3 هزار و 550تومان قرار بگیرد.

 

عوامل افزایشی

روز چهارشنبه، قیمت دلار تحت‌تاثیر تحریک آغاز معاملات حواله درهم، افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی، کاهش عرضه ارز و ورود محدود معامله‌گران سکه به بازار ارز در مسیر افزایشی قرار گرفت. به گفته فعالان، روز چهارشنبه معاملات درهم پس از دو روز تعطیلی از سر گرفته شد تا قیمت دلار در بازار داخلی را تحت‌تاثیر خود قرار دهد.

به گفته حاضران در بازار، در پنجمین روز هفته، نرخ حواله درهم تا 972 تومان بالا رفت و به تبع آن، هیجان معامله‌گران پاساژ افشار نیز افزایش یافت. به اعتقاد معامله‌گران، نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و رشد یکی منجر به افزایش دیگری می‌شود. بخشی از این موضوع ناشی از آن است که تعداد سرمایه‌گذاران بازار داخلی در کشور همسایه بالاست و تغییرات حواله درهم به دقت در بازار داخلی رصد می‌شود. در کنار رشد نرخ حواله درهم، در ابتدای روز چهارشنبه، برخی معامله‌گران سکه وارد بازار ارز شدند تا اثر کاهش بهای اونس بر قیمت این فلز گرانبها را خنثی کنند. به گفته فعالان، در مقاطعی از روز گذشته، بهای اونس در بازارهای جهانی تا محدوده هزار و 320 دلار پایین آمد؛ در نتیجه معامله‌گران سکه سعی کردند با خرید دلار اثر کاهش بهای طلای جهانی را از بین ببرند. حتی برخی فعالان عنوان کردند که شماری از سکه‌بازان در برخی از مقاطع نزدیک به یک میلیون ارز خریداری کردند.

ورود سکه‌بازان به بازار ارز و آغاز معاملات درهم موجب شد که تحرکات معامله‌گران فردایی بازار نیز افزایش پیدا کند. در حالی که در روزهای پیشین فاصله قیمت نقدی و فردایی بازار تقریبا یکسان بود، روز چهارشنبه اختلاف آن دو به بالاتر از 2 تومان رسید. البته برخی فعالان علت این اختلاف را به یک عامل سنتی نسبت دادند. به گفته حاضران در بازار، تسویه معاملات آتی روزهای چهارشنبه در بازار معمولا به روز شنبه موکول می‌شود و به همین دلیل، معامله‌گران با آزادی بیشتری اقدام به خرید و فروش می‌کنند. در واقع، اگر قیمت‌های بازار تغییر کند، آنها در معاملات پشت خطی روزهای پنج‌شنبه و جمعه فرصت جبران خواهند داشت، در نتیجه روزهای چهارشنبه می‌توانند معاملات خود را با جسارت بیشتری انجام دهند. عامل آخری که در افزایش قیمت روز چهارشنبه موثر بود، کاهش عرضه بازارساز بود. به گفته فعالان، درهفته جاری میزان عرضه بازارساز کمتر از گذشته بود؛ در حالی که در روزهای ابتدایی بازار با وجود کاهش عرضه، دلار قدرت بالا رفتن را نداشت، در پنجمین روز هفته، تقاضای ارزی بالا رفت و در نتیجه قیمت توانست از محدوده 3 هزار و 550 تومان عبور کند.


سکه تحت فشار اونس

روز چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی تحت‌فشار کاهش بهای اونس قرار داشت، ولی توانست با کمک افزایش قیمت دلار کمی بالا رود. در پنجمین روز هفته، سکه تمام با رشد جزئی هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 117 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، بالا رفتن تقاضا در آستانه عید غدیر موجب شده است که معامله‌گران سکه در برابر نیروهای کاهشی از خود مقاومت نشان دهند. این موضوع تا حدی در حباب قیمت سکه نیز انعکاس یافته است. تا ساعت 3 بعدازظهر چهارشنبه، ارزش ذاتی سکه یک میلیون و 111 هزار تومان بود و اختلافی 6 هزار تومانی با قیمت بازار داشت. به این ترتیب، حباب سکه برای دومین روز متوالی بالای 4 هزار تومان ثبت شد. روز چهارشنبه، سکه‌های کوچک‌تر نیز افزایش قیمت را تجربه کردند. در پنجمین روز هفته، نیم سکه با هزار تومان رشد به قیمت 570 هزار تومان و ربع سکه با هزار تومان افزایش به قیمت 300 هزار تومان رسید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها