کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سعید مرتضوی از بازماندگان وقایع کهریزک عذرخواهی کرد


کد خبر : ۲۷۵۴۱یکشنبه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۰۲۱۰۲۴ بازدید

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، با ارسال نامه‌ای سرگشاده خطاب به قاضی پرونده‌اش از بازماندگان کشته‌شدگان بازداشت‌گاه کهریزک عذرخواهی ...

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، با ارسال نامه‌ای سرگشاده خطاب به قاضی پرونده‌اش از بازماندگان کشته‌شدگان بازداشت‌گاه کهریزک عذرخواهی و از حوادث پیش‌آمده در آنجا ابراز شرمندگی کرد.

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران

با گذشت هفت سال از کشته شدن حداقل سه تن از معترضان به نتایج انتخابات سال 1388 در بازداشتگاه کهریزک، سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، در نامه‌ای از خانواده‌های این افراد عذرخواهی کرد.

مرتضوی که در سال ۸۸ دادستان تهران بود دستور انتقال بازداشت‌شدگان به کهریزک را صادر کرده بود. اتهامات او از سوی دادگاه "معاونت در قتل"، "بازداشت غیرقانونی" و "گزارش خلاف واقع" عنوان شده است. مرتضوی همچنین از سوی کمیته ویژه مجلس، مسئول مرگ شماری از بازداشت‌شدگان در جریان اعتراض‌های خیابانی سال ۱۳۸۸ در بازداشتگاه کهریزک از جمله محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر شناخته شد.

او که تا کنون بر بی‌گناهی خود پای می‌فشرد و چندین بار صحبت از "تبرئه" خود در دادگاه کرده بود، روز یک‌شنبه ۲۱ شهریور (۱۱ سپتامبر) نامه‌ای را خطاب به قاضی دادگاهش منتشر کرد.

مرتضوی در این نامه با اشاره به تقارن سومین جلسه دادگاهش با روز عرفه (یک روز قبل از عید قربان) از این هم‌زمانی استفاده کرده و نوشته است: «به عنوان دادستان وقت عمیقا ابراز تأسف و اعتذار می‌نمایم و از مقام شهیدان مظلوم این حادثه جوادی‌فر، روح‌الامینی و کامرانی طلب پوزش نموده و علو درجات آنها را از خداوند بزرگ مسئلت می‌نمایم.»

مرتضوی از برخورد "بسیار شایسته" خانواده جان‌باختگان قدردانی کرده و گفته است: «مراتب ادب و احترام و تجلیل خود را از مقام شامخ این خانواده‌های بزرگوار اعلام می‌نمایم.»

او همچنین به عنوان دادستان وقت تهران اعلام کرد که هیچگونه عمدی در حوادث پیش‌آمده در کهریزک نبوده و از آنها "ابراز شرمندگی" کرده است.

سعید مرتضوی همچنین در پایان نامه‌اش چنین ابراز امیدواری کرده است: «امیدوارم تلخی این حادثه و هزینه‌های عظیم این خسارت معنوی همچنان در حافظه مسئولان مربوطه باقی مانده و من‌بعد شاهد تکرار اینگونه وقایع تلخ در کشور عزیزمان ایران اسلامی نباشیم.»



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها