کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

یک اکسپریا از سونی با قیمت مناسب


کد خبر : ۲۷۲۶پنجشنبه، ۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴:۳۰۸۷۷۳ بازدید

گوشی Xperia C مدلی است که هرچند طراحی آن همانند سایر مدل‌های سونی است و صفحه نمایش آن تعریف چندانی ندارد اما با امکاناتی که به کاربران ارائه می‌دهد، با توجه به قیمت متوسطش کار رقبا را کمی سخت کرده است.
یک اکسپریا از سونی با قیمت مناسبیک اکسپریا از سونی با قیمت مناسب

بزرگترین ایراد Xperia C را می‌توان طراحی تکراری آن عنوان کرد. به نظر می‌رسد شرکت سونی خود را از شر طراح‌های صنعتی خلاص کرده است چرا که اکثر گوشی‌های این شرکت طراحی مشابه‌ی دارند، البته این موضوع را می‌توان با حفظ اصالت خانوادگی گوشی‌ها نیز مرتبط دانست. 
 
در کنار طراحی کلی گوشی، وزن 153 گرمی Xperia C کمی بالاست، این وزن بالا بیشتر در مرکز گوشی، جایی که باتری آن قرار دارد متمرکز شده است. در نگاه اول انتظار دارید با باز کردن در پشتی گوشی که بسیار سرسخت است، با باتری قابل تعویض مواجه شوید اما باتری Xperia C قابل تعویض نیست، به علاوه در زیر در پشتی محل قرارگیری دو سیم‌کارت و کارت حافظه در نظر گرفته شده است. 
 
از ابتکارات جالبی که سونی در این مدل از خود به نمایش گذاشته در نظر گرفتن دکمه Reset در پشت دستگاه، کنار سوکت‌های سیم‌کارت است. کاربرد این دکمه هنگامی نمود پیدا می‌کند که کابر رمز خود را فراموش کرده و می‌خواهد گوشی را به تنظیمات کارخانه بازگرداند. اما هنگامی که از کنار این دستگاه نگاه می‌کنیم با دکمه روشن و خاموش کردن گوشی، شاتر دوربین عکاسی و آنالوگ کم و زیاد کردن صدا مواجه می‌شویم. البته این آنالوگ علاوه بر کم و زیاد کردن صدای دستگاه می‌تواند حکم زوم دوربین را نیز بازی کند. همچنین در طرف دیگر تنها یک خروجی USB در نظر گرفته شده که مجهز به فناوری MHL و OTG است که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. 
 
در قسمت پشتی Xperia C یک بلندگو قرار گرفته که می‌تواند صدا را با کیفیت متوسطی برای کاربران پخش کند. شرکت سازنده می‌توانست از بلندگوی بهتری در این دستگاه استفاده کند که به نظر می‌رسد استفاده از چنین بلندگویی در پشت گوشی بیشتر جنبه اقتصادی داشته است. اما در مورد جنس بدنه Xperia C، در پشتی دستگاه از جنس پلاستیک فشرده است که به نظر می‌رسد بتواند در سقوط از ارتفاع دوام بیاورد. 
 
صفحه نمایش 
 
اگرچه اندازه صفحه‌نمایش این تلفن هوشمند 12.5 سانتی‌متر ( پنچ اینچ) است اما به دلیل استفاده از وضوح 540*960 در این دستگاه، تراکم پیکسلی صفحه‌نمایش به عدد 220 پیکسل در هر 2.5 سانتی‌متر مربع کاهش پیدا کرده است. درواقع تراکم پیکسلی به تعداد مربع‌های بسیار کوچکی گفته می‌شود که در هر 2.5 سانتی‌متر مربع(یک اینچ) وجود دارند. به هر اندازه تعداد این مربع‌های کوچک افزایش پیدا کند وضوح و شفافیت تصویر نیز بیشتر خواهد شد. شرکت سازنده می‌توانست با استفاده از صفحه‌نمایش کوچکتر شفافیت را در این دستگاه افزایش دهد. 
 
همچنین از دیگر ایرادهای صفحه‌نمایش این دستگاه می‌توان به محدودیت در زاویه دید کاربران اشاره کرد، این موضوع با تکنولوژی استفاده شده در صفحه‌نمایش این گوشی موسوم به TFT مرتبط است. البته استفاده از صفحه‌نمایش TFT باعث شده قیمت دستگاه کاهش پیدا کند. به علاوه انعکاس نور و تصاویر بیرونی در صفحه‌نمایش گوشی بسیار بالاست بطوری که اگر صفحه‌نمایش دستگاه را در نورهای زیاد خاموش کنید، به راحتی می‌توانید چهره خود را در آن ببینید. 
 
شرکت سونی برای اینکه از افتادن خط روی صفحه‌نمایش جلوگیری کند از یک فناوری محافظ در Xperia C بهره برده است. صفحه‌نمایش این دستگاه می‌تواند بصورت همزمان از چهار انگشت پشتیبانی کند. متاسفانه سونی در این مدل از موتورهای بهبود دهنده رنگ مانند Bravia Engine یا Triluminos استفاده نکرده است. البته از این گوشی استفاده از موتور بهبود تصویر Triluminos چندان انتظار نمی‌رود ولی سونی می‌توانست همچون سایر مدل‌هایش در این رنج قیمت از موتور بهبود تصویر Bravia استفاده کند. سونی در بسیاری از مدل‌های خود از موتور تلویزیون‌های Bravia استفاده می‌کند، این موتور که باعث بهبود وضعیت رنگ‌ها در حالت دیدن عکس‌ها و یا تماشای ویدیو می‌شود. 
 
دوربین 
 
شرکت سونی در این دستگاه از دو دوربین که یکی در جلو و دیگری در پشت دستگاه تعبیه شده، بهره برده است. وضوح دوربین اصلی دستگاه که در پشت آن قرار دارد هشت مگاپیکسل و وضوح دوربین ثانویه که کاربرد آن در مکالمات تصویری است 0.3 مگاپیکسل است. کیفیت دوربین اصلی دستگاه در نگاه اول خوب است اما هنگامی که از اشیا تیره عکس بگیرید، متوجه خواهید شد که روی تصاویر دانه‌های قرمز رنگ کوچکی به چشم می‌خورند، به این دانه به اصطلاح Grain می‌گویند. دوربین ثانویه دستگاه نیز کیفیت خوبی ندارد اما می‌توان از آن به عنوان آیینه استفاده کرد، اگرچه صفحه‌نمایش دستگاه به علت انعکاس بالایی که از خود به نمایش گذاشت در این زمینه یکی از بهترین‌ها است. 
 
سخت‌افزار 
 
هرچقدر که سونی در زمینه صفحه‌نمایش و دوربین برای این گوشی کم گذاشته، در زمینه سخت‌افزار دستگاه را بسیار مجهز کرده است. درحقیقت به نظر می‌رسد ایرادهایی که در قسمت دوربین و صفحه‌نمایش به چشم می‌خورد برای کاهش قیمت دستگاه بود تا شرکت بتواند از سخت‌افزار قدرتمند‌تری روی دستگاه استفاده کند. کلیدی‌ترین ویژگی Xperia C پردازنده 1.2 گیگاهرتزی چهارهسته‌ای آن است که می‌تواند در اجرای بازی‌های سنگین به کاربران کمک کند. البته نباید این موضوع را در رابطه با پردازنده گوشی فراموش کنیم که در اجرای برنامه‌هایی که از تمام هسته‌های پردازنده استفاده می‌کند در مواقعی با باگ‌هایی رو به رو است. 
 
به هر اندازه تعداد هسته‌ها افزایش پیدا کند، قدرت پردازشگر نیز بیشتر می‌شود البته این موضوع تا زمانی صدق می‌کند که تمام هسته‌ها با هم کار کنند. باید به برنامه‌هایی که درحال اجراست نیز توجه داشت. اگر برنامه‌ مورد نظر تنها از قدرت اصلی پردازنده(گیگاهرتز) استفاده می‌کند یا می‌خواهد بصورت همزمان چند عمل را مورد پردازش قرار دهد. اگر برنامه تنها از قدرت اصلی پردازنده استفاده کند، گیگاهرتز بالاتر نتیجه‌ی بهتری را به کاربر ارائه می‌دهد اما در رابطه با انجام چند عمل به صورت همزمان تعداد هسته بیشتر نتیجه را مطلوب‌تر می‌کند. در کنار یک پردازنده قوی باید نقش قطعه‌ای به نام رم را نیز به یاد داشت. اطلاعات و داده‌های مربوط به هر برنامه‌ای که قصد اجرا شدن دارد، روی رم قرار می‌گیرند. 

دلیل انجام این عمل ایجاد تعادل بین سرعت پردازنده و دیسک سخت است. از آنجاکه پردازشگرها سرعت بسیار زیادی دارند و سرعت دیسک‌های سخت نسبت به آنها پایین است، رم می‌تواند با قرارگیری بین این دو یک تعادل سرعت ایجاد کند. بنابراین مقدار رم در مواقعی که کاربر نیاز به اجرای چندین برنامه به طور همزمان را دارد و یا از برنامه‌های پر حجم استفاده می‌کند، تأثیر بسزایی در سرعت دستگاه مربوطه خواهد داشت. سونی برروی این دستگاه از یک رم یک گیگابایتی استفاده کرده است. با توجه به قیمت دستگاه استفاده از این میزان رم منطقی به نظر می‌رسد.معمولا اکثرا کاربران با میزان رم یک گیگابایت به بالاتر در گوشی‌های موبایل با مشکلی مواجه نمی‌شوند.  عملکرد گرافیکی دستگاه نیز متوسط رو به بالا است و توانست اکثر بازی‌های سنگین را با سرعتی متوسط به اجرا در بیاورد. 
 
تست کلی An TuTu Benchmark 4.0 
 
این نرم‌افزار که مخصوص موبایل و تبلت است، سخت‌افزار دستگاه مورد نظر را به صورت کلی بررسی می‌کند و درنهایت امتیازی را به آن اختصاص می‌دهد؛ این امتیاز در کنار امتیاز سایر گوشی‌ها و تبلت‌ها به صورت نمودار به نمایش گذاشته می‌شود. در بررسی‌های انجام شده بوسیله این نرم‌افزار Xperia C توانست امتیاز 13947 را به خود اختصاص دهد و بعد از گوشی‌های همانند Galaxy S2 و قبل از HTC One X قرار گیرد. 
 
حافظه و باتری 
 
یکی از نقاط قوت Xperia C باتری آن است چراکه به زودی به اتمام نمی‌رسد. کاربر می‌تواند بوسیله این گوشی تا 14 ساعت بوسیله شبکه‌های عادی تلفن همراه مکالمه کند. این زمان با استفاده از سیم‌کارت‌های نسل سوم روی این گوشی به 12 ساعت 25 دقیقه کاهش پیدا می‌کند. به علاوه کاربر بوسیله Xperia C می‌تواند 111 ساعت موسیقی گوش کند. اما در رابطه با حافظه، این گوشی مجهز به چهار گیگابایت حافظه داخلی است که کاربر می‌تواند این حجم را بوسیله کارت حافظه تا سقف 36 گیگابایت افزایش دهد. 
 
نرم‌افزار 
 
شرکت سازنده روی این گوشی از نسخه اندروید 4.2 یا همان جیلی‌بین استفاده کرده است. به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور جدیدترین نسخه اندروید یعنی کیت کت روی این نسخه نیز عرضه شود. 
 
فناوری MHL 
 
پیوند HD موبایل (Mobile High-Definition Link) یا ام اچ ال (MHL) نوعی استاندارد است که برای توسعه رابطهای صدا و تصویر استفاده می‌شود. در این حالت می‌توان تلفن‌های همراه و یا سایر وسایل الکترونیکی قابل حمل که از این استاندارد بهره می‌برند را به تلویزیون‌های اچ دی (High-definition television) یا اچ دی تی وی (HDTV) متصل کرد. همچنین از ویژگی‌های استاندارد ام اچ ال وجود یک کابل با یک رابط پین دار است که قابلیت پشتیبانی تا کیفیت Full HD را به کاربران ارائه می‌دهد. به طور خلاصه، در گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها می توان توسط کابل ام اچ ال و و اتصال یک طرف آن به USB دستگاه مورد نظر خروجی اچ دی ام آی (HDMI) دریافت کرد. 
 
فناوری OTG 

USB On-The-Go یا به اختصار USB OTG نوعی فناوری الکترونیکی است که به دستگاه‌های مجهز به درگاه USB مانند تلفن همراه اجازه می دهد تا اطلاعات موجود در یک وسیله دیگر مجهز به درگاه USB مانند فلش مموری یا تلفن همراه را بدون دخالت رایانه شخصی یا لپ تاپ استخراج کند. 
 
جمع‌بندی 
 
گوشی Xperia C با قیمتی بین 770 تا 830 هزار تومان امکانات سخت‌افزاری مناسبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. شرکت سازنده برای اینکه بتواند قیمت را در همین بازه نگه‌ دارد از کیفیت صفحه‌نمایش و دوربین‌ها کم کرده است. پس اگر به دنبال گوشی هستید که ویژگی‌های سخت‌افزاری قابل قبولی داشته باشد و چندان به کیفیت صفحه‌نمایش و دوربین‌ها اهمیت نمی‌دهید، Xperia C می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های شما مطرح باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها