کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دور دور برای معاینه‌فنی


کد خبر : ۲۷۲۵۲دوشنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۶:۵۶۳۵۳۱ بازدید

طرح جدید ترافیکی پایتخت موسوم به «کاهش» به‌عنوان مکمل طرح «زوج و فرد» از امروز در پایتخت اجرا می‌شود و به موجب آن شرط ورود ...
دور دور برای معاینه‌فنیدور دور برای معاینه‌فنی

طرح جدید ترافیکی پایتخت موسوم به «کاهش» به‌عنوان مکمل طرح «زوج و فرد» از امروز در پایتخت اجرا می‌شود و به موجب آن شرط ورود به محدوده مرکزی پایتخت علاوه بر شرط تطبیق شماره آخر پلاک با روز هفته، برخورداری از گواهی معاینه‌فنی معتبر است. اما با وجود این محدودیت جدید برای تردد خودروها در سطح شهر و اجباری شدن دریافت گواهی معاینه‌فنی، مسیر دریافت این گواهی پیچ و خمی دارد که عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع درباره آن موجب سرگردانی برخی از مراجعان به مراکز معاینه‌فنی شده است.

بررسی میدانی دنیای اقتصاد نشان می‌دهد: خودروهای سبک به دو دسته تقسیم شده‌اند به نحوی که خودروهای «چهارچرخ (4WD)» که شامل اغلب انواع خودروهای شاسی‌بلند می‌شود برای اخذ گواهی معاینه‌فنی صرفا باید به یکی از 14 مرکز معاینه‌فنی شهر تهران موسوم به مرکز چمران واقع در خیابان شهیدرجایی (جنوب تهران) مراجعه کنند اما به دلیل عدم اطلاع‌رسانی در این رابطه ازسوی ستاد مرکزی معاینه‌فنی شهر تهران بسیاری از راکبان خودروهای شاسی‌بلند در هفته‌های اخیر دچار سرگردانی شده‌اند. عده‌ای از صاحبان این خودروها با مراجعه به دیگر مراکز معاینه‌فنی ویژه خودروهای سبک و ایستادن در صف‌های طویل درست در زمانی که نوبت به آنها رسیده از ماجرا مطلع شده و به ناچار در وقت دیگری راهی مرکز چمران شده‌اند. همین اختلال در خدمت‌رسانی و عدم اطلاع‌رسانی درباره دسته‌بندی خودروهای سبک، شماری از رانندگان را با مشکل مواجه کرده و با وجود اینکه طرح کاهش از امروز اجرایی شده است، هنوز عده‌ای موفق به دریافت معاینه‌فنی نشده‌اند.

سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه‌فنی خودروهای تهران با تایید این دسته‌بندی، به «دنیای اقتصاد» گفت: مراکز معاینه‌فنی به تجهیزات آزمایش فنی خودروهای تک‌محور مجهز هستند و در حال‌حاضر تنها مرکز چمران از تجهیزات لازم برای بررسی خودروهای شاسی‌بلند چهارچرخ فرمان برخوردار است. اما تعداد کمی از خودروهای با عمر بیش از پنج سال در این دایره می‌گنجند و باید صرفا به مرکز چمران مراجعه کنند. وی با اعلام خریداری تجهیزات مورد نیاز سایر مراکز معاینه‌فنی برای برداشتن این محدودیت و دسته‌بندی، وعده داد تا دو ماه آینده با ورود این تجهیزات آلمانی به کشور، همه مراکز امکان آزمایش فنی خودروهای چهارچرخ فرمان را پیدا کنند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» طرح کاهش در چهار گام اجرایی می‌شود و در گام اول پلیس راهنمایی و رانندگی طرح کاهش را از امروز به مدت دو هفته به‌صورت آزمایشی در تهران اجرا می‌کند. در این مدت از جریمه 50 هزار تومانی ورود به محدوده طرح برای خودروهایی که شرط تطابق پلاک را رعایت کرده‌اند اما فاقد معاینه‌فنی هستند، خبری نیست و پلیس بنا دارد تا پایان شهریور ماه طرح مذکور را صرفا در قالب «ارشادی» اجرا کند، از این‌رو فعلا فقط به مالکان خودروهایی که مرتکب تخلف می‌شوند و شماره پلاک آنها از طریق دوربین‌های ثبت تخلف ثبت شده، پیامک اخطار ارسال می‌شود. در گام بعدی از ابتدای مهرماه و همزمان با فصل تشدید آلودگی هوا، خودروهای فاقد معاینه‌فنی در صورت ورود به محدوده زوج و فرد حتی در صورت تطبیق پلاک، جریمه 50 هزارتومانی عدم برخورداری از معاینه‌فنی برای آنها صادر خواهد شد. این در حالی است که اگر شرط تطبیق پلاک نیز رعایت نشده باشد، جریمه 20 هزار تومانی برای ورود به طرح نیز طبق روال گذشته صادر خواهد شد.

در گام بعدی از ابتدای آبان ماه تردد خودروهای فاقد معاینه‌فنی در کل سطح شهر تهران ممنوع خواهد شد و جریمه در انتظار همه متخلفانی است که از دریافت معاینه‌فنی سر باز زده‌اند. گام نهایی طرح مذکور نیز که برابر زمان بندی اولیه قرار بود از ابتدای دی ماه اجرا و طی آن تردد کلیه خودروهای کاربراتوری در محدوده طرح زوج و فرد ممنوع شود، به سال آینده موکول شده است. حسینی‌منش در این ارتباط گفت: مقرر شده فاز نهایی اجرای طرح کاهش و اعمال محدودیت تردد بر اساس نوع احتراق سوخت در خودروها (کاربراتوری و انژکتوری) به سال آینده موکول شود.

این تصمیم احتمالا به دنبال کندی روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده و کاربراتوری و نیز گره‌خوردن معیشت بخشی از مردم با خودروهای آلاینده‌ اتخاذ شده است کما اینکه بخشی از مخالفت پلیس با محدودیت تردد خودروهای کاربراتوری در طرح پیشنهادی اولیه «LEZ» از همین موضوع ناشی می‌شد. قاعدتا اجرایی‌شدن این فاز تنها در صورتی میسر خواهد شد که شهرداری، دولت و خودروسازان برنامه خروج خودروهای کاربراتوری از رده را تا پایان سال جاری دنبال کنند. برابر آماری که در بهار سال گذشته منتشر شد، محدودیت تردد اعمال شده برای خودروهای کاربراتوری و فرسوده در گام نهایی طرح کاهش شامل 10 درصد از 5/ 3 میلیون خودروی پلاک تهران می‌شود. به عبارت دیگر تنها حدود 400 هزار دستگاه خودروی کاربراتوری در تهران تردد می‌کنند که با اعمال فاز نهایی طرح کاهش از ابتدای سال آینده، امکان تردد آنها در محدوده زوج و فرد سلب خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها