کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خرجی که موبایل‌ فروش‌ها روی دست مردم می‌گذارند!


کد خبر : ۲۷۱۶۴شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸:۴۷۴۹۶۳ بازدید

حتما گذرتان به بازار تلفن همراه افتاده و شاهد برخورد گوشی فروشان و نحوه فروش آنها بوده اید. موضوع جالب این است که درصد بالایی از مشتریان بازار ...
خرجی که موبایل‌ فروش‌ها روی دست مردم می‌گذارند!خرجی که موبایل‌ فروش‌ها روی دست مردم می‌گذارند!

حتما گذرتان به بازار تلفن همراه افتاده و شاهد برخورد گوشی فروشان و نحوه فروش آنها بوده اید. موضوع جالب این است که درصد بالایی از مشتریان بازار گوشی دل خوشی از آن ندارند. هر گاه کسی درباره بازار تلفن همراه نوشته یا در رسانه ها از آنها سخن گفته، شاهد شکایت های خیل عظیمی از مردم بوده است. یکی از مواردی که همواره شهروندان از آن ابراز نارضایتی می‌کنند، برنامه‌هایی است که گوشی فروشی ها هنگام خرید گوشی می‌فروشند. وقتی مشتریان دست به نقد وارد بازار گوشی تلفن همراه می‌شوند و موبایلی خریداری می‌کنند، برخی فروشندگان فرصت طلبی کرده و از بی‌دانشی برخی خریداران برای تلکه کردن آنها استفاده می‌کنند. در این گزارش به بررسی ضرورت برنامه و بازی فروشی می‌پردازیم که درآمد هنگفتی هم از همین خرج های کوچک به دست می‌آید.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از آرمان امروز، شاید برای همه اتفاق افتاده باشد که روزی برای خرید تلفن همراه به بازار رفته باشند. برای ما برخورد گوشی فروشان با مشتری هایشان آشناست: جواب های سربالایی که برای ما جز نارضایتی چیزی به همراه ندارد. در کنار برخورد های بد فروشندگان تلفن همراه، نحوه فروش گوشی هم قابل تامل است. این فروشندگان از عدم دانش مشتریانشان سوء استفاده و برنامه‌هایی را بدون انتخاب آنها نصب می‌کنند که نصب آنها کار سختی هم نیست. به عنوان مثال، قرار است شما برای یک گوشی تلفن همراه ۷۰۰ هزار تومان بپردازید، اما فروشنده به شما هشدار می‌دهد که اگر برنامه هایی را که او می‌گوید نصب نکنید و گوشی تان خراب شود هیچ مسئولیتی قبول نمی‌کند. با این هشدار تن و بدن مشتری لرزیده و مجبور به قبول پرداخت مبلغی میان ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می‌شود.

بدون شک با همه گیر شدن گوشی های تلفن همراه برای بیش از ۸۰ درصد ایرانیان این موضوع پیش آمده که به بنگاه های موبایل فروشی مراجعه کنند تا برایشان نرم افزار نصب کنند. جدا از اینکه بسیاری از افراد خودشان دانش کافی و توانایی لازم برای نصب نرم افزار دارند، افراد زیادی هستند که از این دانش برخوردار نیستند و همین موضوع به راهی برای سودآوری و درآمد زایی موبایل فروشان تبدیل شده است. این موضوع راجع‌به نرم‌افزارها و بازی‌های موبایلی رایگانی است که بنگاه‌های گوشی‌فروشی به رایگان دانلود کرده اند و در آرشیو خود نگهداری می‌کنند. برخی برنامه ها وجود دارند که باید برای دریافت آنها پول پرداخت شود تا اجازه نصب آنها به کاربر داده شود. برنامه ریختن در گوشی‌های هوشمند تلفن همراه امروز به فعالیتی بدیهی تبدیل شده است و به عبارتی به رسمی تبدیل شده است که بر اساس آن ما به گوشی فروشی مراجعه می‌کنیم، مبلغی را پرداخت می‌کنیم و آنها برایمان نرم افزار می‌ریزند. به بیان ساده تر به آیینی تبدیل شده که وقتی موبایلی می‌خریم باید مبلغی را برای نصب برنامه کنار بگذاریم، وگرنه گوشی به شما فروخته نمی‌شود.

این موضوع را بیشتر در بازار علاء‌الدین می‌بینید. فقط هم یک یا چند مغازه نیستند که مبلغی بابت برنامه هایی که خودتان هم می‌توانید نصب کنید می‌گیرند. اگر بگویید که برنامه نمی‌خواهم، می‌گویند گوشی نمی‌فروشیم! استدلال فروشندگانی که از شما بابت نصب نرم افزار پول می‌گیرند، این است که هشت درصد مالیات به گوشی فروخته شده تعلق می‌گیرد؛ هزینه فعال سازی، برنامه و بازی و هزار دروغ دیگر هم هست تا از شما ۳۰ هزار تومان بیشتر دریافت کنند. البته این موضوع مختص اپلیکیشن های موبایل‌های هوشمند نیست، بلکه آنها لوازم جانبی را کمی نرم تر به شما می‌فروشند. وقتی فروشنده‌های تلفن همراه می‌بینند شما حاضر شدید بیش از ۵۰۰ هزار تومان برای خرید گوشی پول پرداخت کنید با خودشان می‌گویند بهترین زمان برای دریافت ۵۰ هزار تومان اضافه است. در این گزارش به روند دریافت پول توسط گوشی فروشان می‌پردازیم.

مشتریان دست به نقد علاءالدین تلکه می‌شوند

درباره فروش اپلیکیشن های تلفن همراه آنچه واضح است، این است که هنرمندی دوستان گوشی فروش در بازارها و بازارچه‌های معروف، تمامی ندارد. وقتی شما گوشی هوشمند خود را خریداری می‌کنید، فروشنده به شما می‌گوید گوشی آکبند شما که از پلمب خارج شده سیستم عامل ندارد و نمی‌توانید از آن استفاده کنید! بنابراین باید هزینه ای برای نصب سیستم عامل که روندی چند دقیقه ای دارد هم پرداخت کنید. شما بی چون و چرا به سخنان گوشی فروش عمل می‌کنید و به او بابت این کار پول پرداخت می‌کنید. اگر یادتان باشد، قبل از این تکنیک که گوشی تلفن همراهتان سیستم عامل ندارد، تکنیک فعال کردن سیم کارت و بلوتوث مد بود که بعد از هوشمند تر شدن تلفن های همراه این تکنیک منسوخ شد. بعد از اینکه برای نصب سیستم عامل گوشی همراهتان از شما مبلغی دریافت کردند، به شما حق انتخاب می‌دهند که کدام بسته نرم افزاری را نصب کنند.

تکنیک نصب اپلیکیشن اینطور است که فروشنده می‌گوید بسته ۲۰ تومانی را نصب کنم یا ۵۰ هزار تومانی؟ شما که در حال فکر کردن هستید که کدام را انتخاب کنید، می‌گویند البته بسته ۱۰۰ هزارتومانی مطمئن تر است. به عنوان مثال، اگر بسته ۲۰ هزار تومانی را انتخاب کنید، می‌گویند این بسته کامل نیست، اگر مشکلی پیش آمد پای خودتان است. مسلم است مشتری با شنیدن این جمله تردید می‌کند و حاضر می‌شود ۱۰۰ هزار تومان پول بی ربط بپردازد. ضمانتنامه قلابی از دیگر مواردی است که برخی فروشندگان به مشتری می‌دهند، اما خریدار ناآگاه بعد از مدتی متوجه می‌شود که ضمانتنامه مذکور فاقد اعتبار است. برای اعتراض هم که مراجعه می‌کند مغازه‌دار زیر بار نمی‌رود و می‌گوید: دست ما نیست، با شرکت گارانتی دهنده تماس بگیرید.

درآمد روزانه میلیاردی نرم‌افزارهای اجباری

به طور کلی، یک هزار و دویست مغازه دار در این مکان مشغول کار هستند که بیشتر آنها ابتدایی ترین اصول رفتار با مشتری را نمی‌دانند. پاساژ علاءالدین ۱۰ طبقه بود که با تخریب طبقه‌ای که به طبقه هفتم معروف بود، ۹ طبقه شد. در حال حاضر، هر طبقه پاساژ حدود ۱۱۰ واحد تجاری را در خود جای داده است. به گفته شهرام گیل‌آبادی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران، تردد مراجعه‌کنندگان در پاساژ علاءالدین حداقل ساعتی ۶۴۰۰ نفر است. بر این اساس در ۱۴ ساعت کاری پاساژ علاءالدین با احتساب ساعتی ۶۴۰۰ نفر، تعداد مراجعه‌کنندگان به این پاساژ در یک روز بیش از ۸۹ هزار و ۶۰۰ نفر است. بسیاری از این مغازه ها علاوه بر فروش گوشی تلفن همراه هوشمند مبلغی اضافی برای نصب سیستم عامل گوشی و نصب برنامه و بازی که حق انتخاب برای مشتری قائل نمی‌شوند، دریافت می‌کنند.

میانگین دریافتی فروشندگان که قانونی هم نیست حدود ۵۰ هزار تومان است. اگر فرض کنیم که از این ۸۹ هزار نفر تنها ۲۰ هزار نفر گوشی هوشمند خریداری کنند و از این ۲۰ هزار نفر ۵۰ هزار تومان بابت نصب نرم افزار گرفته شود، رقمی که به دست می‌آید نزدیک به یک میلیارد تومان است. این در حالی است که سود حاصل از فروش خود تلفن همراه را محاسبه نکردیم. در نتیجه باید گفت فروشندگان تلفن همراه روزانه رقمی نجومی از نرم افزار فروشی به دست می‌آورند. عده ای از فروشندگان بر این عقیده اند که اجاره بهای چند ده‌میلیونی فروشگاه‌ها که هر سال هم به تعداد صفرهای آن اضافه می‌شود، فروشندگان را وادار می‌کند که محصول خود را به هر طریقی بفروشند. خواه مشتری راضی باشد یا نباشد. فروش گوشی دست دوم به جای نو، فروش برنامه‌ها و نرم‌افزارهای اجباری با قیمت‌های نجومی و هزاران مورد دیگر همه و همه جبری است که فروشندگان علاءالدین هم ناگزیر از انجام آن هستند، چرا که برای دوام و بقا در بزرگ‌ترین مرکز خرید موبایل چاره‌ای جز آن ندارند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها