کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازگشت فرانسوی‌ها به پارس جنوبی


کد خبر : ۲۶۹۰۷یکشنبه، ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲:۵۹۹۹۳ بازدید

در حالی که مباحث درباره قرارداد‌های نفتی همچنان ادامه دارد و با وجود اینکه مسئولان وزارت نفت اعلام کرده‌اند احتمالا سه قرارداد جدید ...

در حالی که مباحث درباره قرارداد‌های نفتی همچنان ادامه دارد و با وجود اینکه مسئولان وزارت نفت اعلام کرده‌اند احتمالا سه قرارداد جدید نفتی امسال به امضا می‌رسد، دیگر حوزه‌های مرتبط با نفت و گاز نیز حوزه‌های پر خبری هستند. روز گذشته علاوه بر اینکه عنوان شد فرانسوی‌ها به پارس جنوبی باز می‌گردند، رئیس پایانه نفتی شمال کشور عنوان کرد: «کارشناسان سوئیسی به منظور از سرگیری سوآپ نفت خام از تجهیزات و امکانات پایانه نفتی نکا بازدید کردند.»

امضای 3 قرارداد‌ نفتی

با وجود حضور وزیر نفت در مجلس و قانع شدن نمایندگان مجلس از توضیحات بیژن زنگنه درباره قرارداد‌های جدید نفتی مباحث در این زمینه همچنان ادامه دارد. روز گذشته معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی گفت: با توجه به محدودیت زمانی، تا پایان امسال بیش از سه قرارداد با الگوی جدید قراردادهای نفتی امضا می شود. به گزارش ایسنا، غلامرضا منوچهری اظهار کرد: امیدواریم در هفته جاری، اصلاحیه قراردادهای جدید نفتی در هیات دولت تصویب شود و به طور طبیعی پس از آن در اختیار مجلس قرار می گیرد و سرانجام پس از تایید نهایی از سوی مجلس ابلاغ می‌شود.

او با بیان اینکه پس از تصویب چارچوب قرارداد، همزمان بحث اسناد مناقصه نیز به موازات پیش می رود، درباره اینکه آیا تا پایان امسال با این مدل، قراردادی امضا می شود، تصریح کرد: اگر همه کارها براساس برنامه پیش برود تا پایان سال دو تا سه قرارداد با این مدل امضا می کنیم.

سوآپ با سوئیس

در کنار مساله قرارداد‌های جدید نفتی روز گذشته سوآپ نفت با سوئیسی‌ها نیز مورد بحث قرار گرفت. همزمان با بازدید نمایندگان ویتول سوئیس برای سوآپ نفت روسیه از بزرگ‌ترین پایانه نفت ایران در دریای خزر، یک مقام مسئول از احتمال از سرگیری سوآپ نفت ایران تا ۱۴ روز آینده خبر داد. به گزارش مهر، با گذشت حدود هفت سال از توقف سوآپ نفت کشورهای حاشیه دریای خزر از مسیر ایران، هنوز این تجارت نفتی از سرگرفته نشده و مذاکرات با شرکت‌های بین‌المللی و کشورهای حاشیه دریای خزر همچون روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان کماکان ادامه دارد. با وجود این، پنج شنبه هفته گذشته هیاتی از یک شرکت نفتی سوئیس (ویتول) از تاسیسات و زیرساخت‌های پایانه نفتی نکا به عنوان بزرگ‌ترین پایانه نفتی ایران در دریای خطر به منظور از سرگیری سوآپ نفت بازدید کردند.

این بازدید هیات نفتی سوئیسی (ویتول) در حالی از پایانه نفتی نکا انجام شده که این شرکت سوئیسی پیش از توقف سوآپ نفت، همواره در تجارت سوآپ نفت کشورهای حاشیه دریای خزر با شرکت ملی نفت و نیکوی ایران همکاری کرده است. علاوه بر این در کنار ویتول سوئیس از شرکت بریتیش‌پترولیوم انگلیس هم به عنوان یکی از شرکت‌های علاقه مند به از سرگیری سوآپ نفت خام کشورهای دریای خزر از مسیر ایران نام برده می‌شود. رئیس پایانه نفتی شمال کشور در این باره گفت: کارشناسان سوئیسی به منظور ازسرگیری سوآپ نفت خام از تجهیزات و امکانات پایانه نفتی نکا بازدید کردند. حمیدرضا شاهدوست از احتمال ازسرگیری سوآپ نفت خام در هفت تا ۱۴ روز آینده از پایانه نفتی نکا خبر داد و افزود: هم اکنون تاسیسات پایانه نفتی نکا برای از سرگیری سوآپ نفت آماده است. او با بیان اینکه پایانه نفتی نکا با در اختیار داشتن سه جایگاه اسکله پهلوگیری کشتی‌های نفتکش با آبخور ۴/۵ متری و با ظرفیت هفت هزار تنی در شرایط فعلی با ۱۲ مخزن آماده تخلیه روزانه ۱۲۰ هزار بشکه نفت کشورهای حاشیه خزر است، اظهار داشت: علاوه بر این عملیات ساخت حوضچه نفتی برای افزایش ظرفیت سوآپ نفت به ۵/۲ میلیون بشکه در روز آغاز شده است. از سوی دیگر بیژن زنگنه وزیر نفت هم هفته گذشته با اشاره به صدور فرمان از سرگیری سوآپ نفت خام کشورهای حاشیه دریای خزر، با اشاره به آمادگی ایران برای سوآپ نفت روسیه گفته بود: روس‌ها هم علاقه خود را برای سوآپ بخشی از نفت تولیدی خود از مسیر ایران اعلام کرده‌اند.

بازگشت فرانسوی‌ها

همزمان یک مقام مسئول از امضای قرارداد با یک شرکت فرانسوی برای اجرای برنامه مطالعاتی افت فشار گاز در پارس جنوبی خبر داد و گفت: تا دو سال آینده مناقصات جدیدی در این میدان مشترک گازی برگزار می شود. محمد مشکین‌فام در تشریح برنامه جدید مقابله با افت فشار گاز در فازهای مختلف پارس جنوبی، عنوان کرد: هم اکنون نصب ایستگاه‌های تقویت فشار گاز مهم‌ترین سناریوی مقابله با افت فشار گاز در این میدان مشترک است. مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه اجرای طرح‌های تقویت فشار گاز دومین مرحله توسعه پارس جنوبی پس از بهره‌برداری از فازهای جدید این میدان گازی خواهد بود، تصریح کرد: اجرای این طرح در مقایسه با ساخت و راه‌اندازی فازهای موجود بسیار عظیم تر و پیچیده‌تر است.

او با تاکید بر اینکه هم اکنون وزن هر سکوی گاز در پارس جنوبی با هدف تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تن است، اظهار داشت: این درحالی است که وزن تاسیسات تقویت فشار گازی که باید در پارس جنوبی نصب شود حدود ۲۰ هزار تن خواهد بود. مشکین‌فام با بیان اینکه به عبارت دیگر وزن تاسیسات تقویت فشار گاز حدود ۱۰ برابر وزن سکوهای موجود تولید گاز در پارس جنوبی خواهد بود، بیان کرد: برای اجرای این برنامه کلان تاکنون قراردادی با یک شرکت فرانسوی برای تکمیل مطالعات امضا شده است. او با یادآوری اینکه به زودی دومین قرارداد مشاوره‌ای با یک شرکت بین‌المللی امضا خواهد شد، تاکید کرد: پیش بینی می‌شود مراحل مطالعات اولیه اجرای این طرح حدود شش ماه طول بکشد. مشکین‌فام عنوان کرد: پس از انجام مطالعات، با همفکری مشاور نسبت به انتخاب بهترین سناریو برای ساخت و نصب تاسیسات تقویت فشار گاز اقدام خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها