کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سعد و نحس در بازار دلار


کد خبر : ۲۶۸۷۱شنبه، ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۱:۲۲۱۷۵۴ بازدید

آیا امروز «روز واقعه» بازار ارز است؟ برخی از فعالان اعتقاد دارند که شنبه چنین روزی خواهد بود، با این حال مشخص نیست که این روز برای ...

آیا امروز «روز واقعه» بازار ارز است؟ برخی از فعالان اعتقاد دارند که شنبه چنین روزی خواهد بود، با این حال مشخص نیست که این روز برای معامله‌گران «خوش‌یمن» یا «بدیمن» خواهد بود.

در آخرین روز هفته گذشته، شاخص ارزی با 6 تومان افزایش به قیمت 3548 تومان رسید. دسته‌ای از فعالان اعتقاد دارند، اگر روز شنبه قیمت این ارز بالای محدوده 3 هزار و 545 تومان باقی بماند، احتمال دارد رکورد سال 95 شکسته شود؛ حادثه‌ای که به احتمال زیاد می‌تواند منجر به افزایش تحرکات معامله‌گران شود. با این حال، اگر در اولین روز هفته، قیمت دلار مسیر خود را تغییر دهد، به بازه یک ماه گذشته بازخواهد گشت؛ در نتیجه مشخص می‌شود که سطح مقاومتی محکمی در برابر این ارز قرار دارد که شکستن آن به راحتی مقدور نیست. در صورت بروز چنین اتفاقی می‌توان اشاره کرد که روز شنبه برای معامله‌گران غیررسمی بازار نحس بوده است.

برخلاف رشد قیمت دلار، پنج‌شنبه سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 4 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 111 هزار تومان رسید. با ثبت این قیمت، میزان افت فلز گرانبهای داخلی در اولین هفته مردادماه به 0.9 رسید. این در حالی بود که روند قیمت سکه در تمام طول دومین ماه تابستان افزایشی بود.


2 عامل افزایشی

به گفته برخی فعالان، دو عامل در روز شنبه می‌تواند قیمت دلار را از مرز 3 هزار و 550 تومان عبور دهد. اولین عامل روند بازار در ابتدای روز است. به گفته فعالان، اگر شاخص ارزی در ابتدای روز شنبه برای ساعتی بالای محدوده 3هزار و 545 تومان باقی بماند، در ادامه روز می‌تواند از مرز 3 هزار و 550 تومان کند. به گفته این دسته، تثبیت دلار بالای نقطه 3 هزار و 545 تومان، انتظارات فنی معامله‌گران ارزی را افزایشی خواهد کرد و خریدهای آنها را بالا خواهد برد. قیمت دلار حدود یک ماه گرفتار حبس بازه‌ای بود و خروج از این حبس ممکن است در بازار به معنای توانایی رشد بیشتر قیمت تعبیر شود. عامل دومی که ممکن است روز شنبه مسیر افزایشی دلار را هموار کند، نوسانات بهای اونس در بازارهای جهانی است.

به گفته فعالان، روز پنج‌شنبه، قیمت دلار تحت‌تاثیر پایین آمدن اونس در بازارهای جهانی بالا رفت. به اعتقاد آنها، افت اونس موجب شد که معامله‌گران سکه برای تنظیم بازار خود به معاملات دلار وارد شوند و با خرید ارز، مانع از کاهش زیاد قیمت سکه شوند، کاهشی که بیش از هر چیز ناشی از افت بهای اونس در بازارهای جهانی و نوسان در محدوده هزار و 320 دلار بود. در چنین شرایطی، اگر سخنان جنت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا در غروب روز جمعه منجر به کاهش بهای اونس در بازار‌های جهانی شود، زمینه حضور دوباره معامله‌گران سکه در بازار ارز فراهم خواهد شد. عاملی که امکان دارد تحت‌تاثیر آن، سطح قیمت شاخص ارزی نیز جابه‌جا شود. این در حالی است که گروه دیگری نظر مخالفی دارند.

کنش و واکنش قیمت

برخی فعالان اعتقاد دارند، پایین آمدن بهای اونس در روز جمعه نمی‌تواند قیمت دلار در روز شنبه را افزایشی کند. به باور این دسته، معامله‌گران سکه در روزهای تعطیل انتهای هفته به احتمال زیاد تا حد زیادی خود را با روند اونس هماهنگ کرده‌اند؛ بنابراین افت اونس تنها در صورتی می‌تواند منجر به افزایش بهای دلار شود که معامله‌گران سکه انتظار افت طلای جهانی را در روز جمعه نداشته باشند. اگر معامله‌گران انتظار افت اونس را داشتند، در همان روزهای انتهایی هفته، با قرار گرفتن در موقعیت فروش خود را با این انتظار تطبیق می‌دادند.

ورود تقاضا به بازار

در حالی که در هفته انتهایی مردادماه، دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت، در اولین هفته شهریورماه، این ارز راه افزایش را در پیش گرفت. روند افزایش دلار از روز یکشنبه آغاز شد؛ چراکه در اولین روز هفته، این ارز 3 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 533 تومان رسید. روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، شاخص ارزی 3 افزایش متوالی را تجربه کرد تا روی قیمت سه هزار و 545 تومان قرار بگیرد. قیمت نهایی روز سه‌شنبه از آن جهت مهم بودکه دلار در 28 روز گذشته نتوانسته بود از آن عبور کند، حادثه‌ای که در همان روز بار دیگر تکرار شد. در پنجمین روز هفته دلار تا قیمت 3 هزار و 542 تومان پایین آمد، ولی روز پنج‌شنبه توانست خود را به مرز 3 هزار و 550 تومان نزدیک‌تر کند.

s0gsy4hrzrgw2i6xsryx.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها