کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رد پای بابک زنجانی در پروژه بزرگراه صدر


کد خبر : ۲۶۸۲۷چهارشنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۹:۰۹۳۹۰۶ بازدید

با سخنان تازه رييس كميته حمل‌ و نقل شوراي شهر درباره نقش بابك زنجاني در ساخت پروژه صدر، ماجراي اين بزرگراه دو طبقه يك ميليارد دلاری ...
رد پای بابک زنجانی در پروژه بزرگراه صدررد پای بابک زنجانی در پروژه بزرگراه صدر

با سخنان تازه رييس كميته حمل‌ و نقل شوراي شهر درباره نقش بابك زنجاني در ساخت پروژه صدر، ماجراي اين بزرگراه دو طبقه يك ميليارد دلاري كه به يكي از افتخارات شهرداري تهران تبديل شده است، وارد فاز تازه‌يي شد. طبق اطلاعات تازه اين عضو شورا، مديريت شهري مجوز ساخت و ساز در ايران زمين كه به گواهي شوراي عالي شهرسازي تخلف بوده است را در ازاي مطالبات بابك زنجاني بابت تامين مالي واردات قطعات اين پروژه صادر كرده است.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از تعادل، چند هفته پيش بود كه پيروز حناچي، معاون وزير راه و شهرسازي انتقاداتي را به پل صدر مبني بر نداشتن مطالعات مطرح كرد و گفت كه مي‌توانستيم به جاي اين پل فضاي سبز شهر را گسترش دهيم. پس از اين سخنان، عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي نيز مسائل ديگري را در اين باره گفت. او با طرح اين پرسش كه آيا اجراي اتوبان صدر و هزينه‌ كردن بيش از يك ميليارد دلار واقعا نياز شهري بود؟ افزود: بسياري از شهرسازان و حتي شهروندان توجه دارند كه اصلا اجراي طرح اتوبان صدر مشكلي از شهر تهران حل كرده كه بيش از يك ميليارد دلار برايش هزينه شد؟ بنابراين مساله و سوال بعدي اين است كه اساسا قيمت تمام شده و هزينه مديريت شهري در ايران چگونه است؟ معتقدم عدم كنترل در حوزه درآمد بزرگ‌ترين زيانش عدم‌ كنترل در حوزه هزينه است كه موجب افزايش قيمت تمام شده مديريت شهري در ايران است.

البته شهردار تهران هم در مرداد ماه آيين بهره‌برداري از ايستگاه مترو سهروردي واقع در خط سه را فرصتي دانست تا پاسخ اين انتقادات را بدهد. او گفت: گفته مي‌شود، پروژه نيايش و صدر، چهار برگ مطالعه هم ندارد به قول يكي از دوستان اگر اينگونه باشد از كرامات ما محسوب مي‌شود كه چنين پروژه‌هايي را بدون مطالعه به انجام رسانديم! البته اين حرف‌ها شوخي است و هر گاه قافيه تنگ مي‌آيد يك چيزي به ما گفته مي‌شود.  

حالا محسن سرخو، رييس كميته حمل‌ و نقل شوراي شهر با هشدار نسبت به خطر ريزش گود ايران زمين ارتباط اين پروژه با پروژه صدر و بابك زنجاني را توضيح داده است. او درباره سرانجام گود ايران‌زمين كه متعلق به بابك زنجاني است، گفت: طي روزهاي گذشته با ناظر گود ايران‌زمين صحبت كرده و متاسفانه اين فرد اعلام كرد كه شاهد تغيير رفتار در پايداري گود است و احتمال ريزش گود در روزهاي آينده وجود دارد. البته با قائم‌مقام معاونت شهرسازي در اين خصوص صحبت كردم و قرار شد ايمن‌سازي اين گود با فوريت در دستور كار قرار گيرد. اين ملك به علت بدهي بابك زنجاني در اختيار وزارت نفت قرار دارد و اين وزارتخانه بايد اقدامات لازم را در زمينه پايدارسازي آن انجام دهد.


تخلف زنجاني علت تعويق 4 ماهه

سرخو در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به سوالي در مورد نقش بابك زنجاني در ساخت پروژه صدر گفت: در ساخت پل صدر نيازمند قطعاتي بوديم كه بايد خارج از كشور وارد مي‌شد كه عمدتا در حوزه نگهدارنده‌ها و خريد جرثقيل‌ها بود كه بابك زنجاني تامين مالي واردات را انجام مي‌داد كه اتفاقا در حوزه خريد نئوپرن‌ها (ضربه‌گير پل) كه به اسم قطعه ايتاليايي وارد كرده بود دچار مشكل شديم به گونه‌يي كه وقتي اين نئوپرن‌ها زير بار رفت از هم گسيخته شد و بهره‌برداري از پل صدر چهار ماه به تعويق افتاد.

 او با بيان اينكه متاسفانه شهرداري براي ساختن پل صدر و تونل نيايش هزينه ساخت دو خط مترو را صرف كرد، گفت: جاي سوال است كه حالا پل صدر و نيايش چه تاثيري دارند و ساخت خط 6 و 7 مترو نيز چه تاثيري مي‌تواند در كاهش ترافيك داشته باشد و بايد مردم در اين خصوص قضاوت كنند. رييس كميته حمل و نقل شوراي شهر با بيان اينكه قبول داريم از نظر سازه‌يي پل صدر از تكنولوژي بالايي برخوردار است، گفت: اما به لحاظ ترافيكي مزيتي ندارد.

 سرخو در مورد هزينه تمام‌ شده اين پل گفت: شهرداري هنوز مدارك و گزارش دقيقي از صورت‌ وضعيت مالي ساخت اين پل به شورا ارائه نكرده است اما براساس آنچه در صورت‌هاي مالي شهرداري آمده تا سال 93، 4 هزار و 200 ميليارد تومان براي ساخت پل صدر هزينه شده است اما هنوز مقدار تملك‌ها كه براي ساخت اين پل انجام شد، مشخص نيست. املاكي كه شهرداري براي پل صدر خريده از جنس هزينه است و به لحاظ هزينه- فايده بهتر بود دو خط مترو به جاي پل صدر ساخته مي‌شد.

 
وزارت نفت اقدام كند

رييس كميته حمل‌ونقل شوراي شهر با بيان اينكه پر كردن اين گود و ريختن خاك دستي خطر را رفع نمي‌كند، گفت: بايد طرح نهايي اين برج اجرايي و فوندانسيون آن در گود ريخته شود. اساسا پروژه گود ايران‌زمين داراي مشكلات زيادي است چراكه به هيچ‌وجه هيچ‌ يك از شهروندان اين منطقه نمي‌توانند بنايي بيش از دو طبقه از روي زيرزمين ايجاد كنند اما بابك زنجاني به علت مطالباتش از شهرداري تهران به علت پروژه پل صدر طي چهار ماه، چهار مصوبه كميسيون ماده 5 اخذ كرده بود و تخلفاتش از 6 طبقه آغاز و تا كسب مجوز ساختماني با 38طبقه به پايان رسيد.

سرخو با بيان اينكه متاسفانه در زمان گودبرداري به علت عدم دقت در آزمايش‌هاي مكانيك خاك شاهد بروز حوادثي بوديم، گفت: متاسفانه مسوولان امر پس از بررسي‌هايي كه احتمالا انجام داده‌اند، اعلام كردند كه تنها چهار متر خاك دستي در اين منطقه وجود دارد اما پس از گودبرداري مشخص شد كه ارتفاع خاك دستي 10متر است! وي با بيان اينكه متاسفانه شركت مربوطه جريان آب بالادست را محاسبه نكرده و رطوبت ايجاد شده در خاك دستي باعث بروز خسارات زيادي در همسايگان شد، گفت: قرار بود مالك كه همان بابك زنجاني است، خسارت‌هاي رخ داده را تقبل كند اما درحال حاضر اين فرد در زندان است و اموال اين فرد به دليل بدهي در اختيار وزارت نفت قرار دارد و اميدواريم وزارتخانه مربوطه هر چه سريع‌تر نسبت به ايمن‌سازي اين گود و تعيين ‌تكليف آن اقدام كند.


ماجرای انتخاب پيمانكار خط 6 مترو!

سرخو در مورد حواشي مناقصه خط 6 مترو نيز با اشاره به مزايده مترو خط 6 و ترك تشريفات قانوني به ايسنا گفت: براي ساخت خط 6 مترو مقرر شد كه دو پيمانكار براي دو قطعه شمالي و جنوبي انتخاب شوند و شهرداري نيز شروطي را براي حضور پيمانكاران در مناقصه براي نخستين بار اعمال كرد به‌ گونه‌يي كه حتما بايد يك بانك، پشتوانه مالي پيمانكار را مي‌پذيرفت كه در اين صورت اگر شركتي نمي‌توانست پشتوانه مالي بانكي را داشته باشد از حضور در مناقصه منع مي‌شد و براساس شرط دوم اگر شركتي نمي‌توانست 2 هزار ميليارد تومان پشتوانه ساخت اين خط را تامين كند، نمي‌توانست در مناقصه شركت كند. او با بيان اينكه تعداد زيادي پيمانكار به مناقصه خط 6 مترو آمده اما حتي پاكت آنها به دليل آنكه بانكي پشتوانه مالي آنها را ندارد، باز نشد، گفت: تنها دو شركت كه پشتوانه مالي بانك دي را داشتند، توانستند در اين مناقصه پيروز شوند اما بعد چند ماه شهرداري اعلام كرد كه بانك دي در نامه‌يي اعلام كرده كه نمي‌تواند پشتوانه مالي اين دو پيمانكار باشد و شهرداري بانك شهر را ملزم كرد كه پشتوانه مالي پيمانكار خط 6 را قبول كند كه اين رفتار شهرداري جاي سوال دارد چراكه اگر قرار بود شهرداري بانكي را معرفي كند، مي‌توانست براي پيمانكاران ديگر نيز اين كار را انجام دهد.

سرخو با بيان اينكه اين اقدام شهرداري تهران نامتعارف بود، گفت: مضاف بر اينكه شركت‌هاي ديگري نيز مايل بودند براي ساخت خط 6 مترو وارد شوند و حتي پشتوانه‌هاي مالي قوي‌ هم داشتند به گونه‌يي كه يكي از پيمانكاران از شستا نامه پشتوانه مالي داشت اما چون بانكي آن را تاييد نكرده بود از حضور در مناقصه منع شد.  براساس اين گزارش، در آذرماه سال گذشته محسن پورزندي، مديرعامل بانك شهر از احداث خط ۶ مترو با سرمايه‌گذاري بانك شهر خبر داده بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها