کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اقتصاد مساله اول كشور است


کد خبر : ۲۶۸۲۵چهارشنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۲:۲۲۱۲۸۶ بازدید

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در ديدار روحانی رييس‌جمهور و اعضاي هيات دولت ضمن قدردانی از زحمات و ...
اقتصاد مساله اول كشور استاقتصاد مساله اول كشور است

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در ديدار روحانی رييس‌جمهور و اعضاي هيات دولت ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌هاي دولت يازدهم، هفته دولت را فرصتي مغتنم براي ارائه گزارش به مردم از كارهاي انجام گرفته خواندند و نكات مهمي را در قالب ۷ سرفصل در زمينه‌هاي «اقتصاد مقاومتي»، «سياست خارجي»، «علم و فناوري»، «امنيت»، «فرهنگ»، «برنامه ششم» و «فضاي مجازي» به عنوان اولويت‌هاي اصلي كشور و نقشه راه دولت يازدهم در يك سال پيش‌رو بيان كردند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، رهبر انقلاب اسلامي با تبريك هفته دولت، ياد شهيدان رجايي و باهنر را به عنوان«الگوي اخلاص، پركاري و مردمي بودن» گرامي داشتند و با اشاره به برخي تلاش‌ها براي تطهير منافقان روسياه كه عامل اين جنايت بودند، افزودند: متاسفانه برخي تلاش دارند تا براي اين جنايتكاراني كه هزاران نفر از مردم عادي تا مسوولان و شخصيت‌هاي برجسته را به شهادت رساندند، فضاي مظلوميت ايجاد و چهره نوراني امام‌راحل را خدشه‌دار كنند اما اين دست‌هاي خبيث و مغرض به نتيجه نخواهند رسيد و همانند گذشته ناكام خواهند ماند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس به گزارش رييس‌جمهور و برخي اعضاي دولت از اقدامات انجام گرفته اشاره و خاطرنشان كردند: اين گزارش‌ها بسيار خوب بودند و بايد به اطلاع مردم رسانده شود زيرا سرمايه اصلي، مردم و اعتماد و اميد آنان است. ايشان اداره كشور به ‌وسيله قوه مجريه را با توجه به گستردگي و تنوع مسائل و انتظارات فراوان همچنين مسائل و مشكلات، بسيار سخت دانستند و با اشاره به گذشت سريع سه سال از عمر دولت يازدهم گفتند: دولت بايد با برنامه‌ريزي و جديت حداكثر بهره‌برداري را براي كار و تلاش در يك سال باقيمانده انجام دهد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي دولت را به دوري از حواشي به‌ خصوص در ماه‌هاي آينده كه همراه با مباحث انتخاباتي است، توصيه كردند و افزودند: دولت نبايد به هيچ ‌وجه خود را سرگرم بحث‌هاي انتخاباتي كند بلكه بايد تا آخرين روز كاري براي كار، تلاش و حل مشكلات برنامه‌ريزي كند و بهترين تبليغ براي دولت در رأس كار، اقدام و عمل آن دولت است.

ايشان همچنين هفته دولت را فرصتي مغتنم براي ارزيابي منصفانه عملكرد دولت از جانب مردم و نخبگان دانستند و گفتند: انتقاد، ضرري ندارد اما اين انتقاد بايد منصفانه و همراه با ارائه راهكار صحيح باشد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بعد از بيان نكات مقدماتي، هفت سرفصل را به عنوان اولويت‌هاي اصلي كشور و نقشه راه دولت يازدهم بيان كردند.

«مسائل اقتصادي و اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي» نخستين سرفصلي بود كه رهبر معظم انقلاب اسلامي بيان كردند و گفتند: امروز مشكلات و گره‌هاي اقتصادي، مساله اول كشور است كه بايد حل شوند و حل آنها در گرو اجراي صحيح و دقيق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با قدرداني از گزارش معاون اول رييس‌جمهور درخصوص فعاليت‌ها و اقدامات ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي بر لزوم پيگيري جدي و قدم به قدم همه طرح‌ها تا رسيدن به مرحله آخر تاكيد كردند و افزودند: ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي بايد همه فعاليت‌هاي پر حجم و گسترده اقتصادي در بخش‌هاي دولتي و خصوصي را رصد و مراقبت كند كه همه اين فعاليت‌ها، همسو با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي باشند. ايشان تاكيد كردند: بايد قاطعانه مانع از ادامه طرح‌ها يا برنامه‌هاي اقتصادي غيرهمسو با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه براي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي بايد همه ظرفيت‌هاي كشور در بخش‌هاي كشاورزي و صنعت به ميدان آورده شوند، خاطرنشان كردند: يكي از الزامات مهم عملي شدن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي «گفتمان‌سازي» است كه با تبيين صحيح اين سياست‌ها و تاثيرات آن از جانب مسوولان امكان‌پذير است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، حركت علمي سال‌هاي اخير كشور و پيشرفت‌ها در بخش‌هاي هوافضا، نانو، هسته‌يي و زيست‌فناوري را ناشي از گفتمان‌سازي حركت علمي و نهضت نرم‌افزاري در ۱۲سال گذشته دانستند و خاطرنشان كردند: در موضوع اقتصاد مقاومتي هم بايد چنين گفتماني در جامعه شكل بگيرد.

ايشان با تاكيد بر اينكه اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي نيازمند اقداماتي فراتر از كارهاي متعارف دولت در عرصه اقتصادي است، افزودند: براي عملي شدن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي بايد كاري جهشي و خارج از روال كارهاي روزمره و متعارف انجام شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «واگذاري اختيارات تصميم‌گيري به استان‌ها»، «هدايت تسهيلات بانكي همچنين حجم عظيم نقدينگي به سوي توليد»، «مشوق‌هاي صادراتي»، «پرداخت به ‌موقع بهاي محصولات كشاورزي» و «توجه جدي به روستاها و صنايع تبديلي» را ازجمله اقدامات اساسي و ممكن براي عملي شدن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي خواندند.

ايشان موضوع «ديوان‌سالاري» و «مقررات دست و پا گير براي توليدكنندگان و كارآفرينان» را يكي از موانع اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي برشمردند و افزودند: يكي ديگر از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتي، حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان است. رهبر معظم انقلاب اسلامي تاكيد كردند: طرح‌هايي كه در داخل به‌ وسيله شركت‌هاي دانش‌بنيان قابل اجرا هستند نبايد به شركت‌هاي خارجي داده شوند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به سرفصل دوم يعني «سياست خارجي» پرداختند و با اشاره به اينكه سياست خارجي يكي از اولويت‌هاي دولت آقاي روحاني بوده است، افزودند: من با اين موضوع موافقم و همواره معتقد به كار ديپلماسي بوده‌ام اما بايد توان ديپلماسي را به صورت مناسب و متوازن در دنيا توزيع كرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: آسيا، آفريقا و امريكاي لاتين بايد سهم مناسب خود را در سياست خارجي كشور داشته باشند. ايشان با تاكيد بر ضرورت اتخاذ موضع فعال در سياست خارجي گفتند: در مسائلي همچون مسائل منطقه كه بسيار پيچيده و در هم تنيده است بايد با دقت و هوشياري و قدرت فكر و فعال و اثرگذار وارد ميدان شد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي لزوم استفاده از ظرفيت ديپلماسي براي پيشرفت اقتصاد را نيز مورد تاكيد قرار دادند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ادامه با اشاره به غيرقابل اتكا بودن رفتارهاي ظاهري در فضاي ديپلماسي گفتند: تنها چيزي كه در ديپلماسي مي‌تواند مورد اعتماد قرار گيرد، كار ثابت، مسلم، امضا شده و قابل احتجاج است. ايشان با تاكيد بر اينكه بايد از بدحسابي امريكايي‌ها در قضيه برجام تجربه آموخت، خاطرنشان كردند: اين تجربه به ما مي‌آموزد كه به وعده‌هاي هيچ‌يك از دولت‌ها در امريكا نمي‌توان اعتماد كرد و نبايد در مقابل وعده آنها اقدام نقد انجام داد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: انتقاد من به موضوع برجام به بدعهدي و خباثت طرف مقابل مربوط مي‌شود نه عناصر خودمان؛ زيرا مذاكره‌كنندگان ما به اندازه توان خود تلاش شبانه‌روزي انجام دادند و ما قدردان اين زحمات هستيم.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ادامه سخنان خود به موضوع «علم و فناوري» به عنوان سرفصل سوم نقشه راه دولت اشاره كردند و گفتند: كشور براي پيشرفت نيازمند علم و فناوري است و در سال‌هاي گذشته پيشرفت‌هاي خوبي در اين عرصه به دست آمد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با انتقاد از كاهش شتاب رشد حركت علمي در سال‌هاي اخير خاطرنشان كردند: سرعت حركت علمي در دنيا بالا و فاصله ما نيز با پيشرفت علمي دنيا زياد است بنابراين براي جبران اين عقب‌ماندگي هيچ چاره‌يي جز افزايش شتاب رشد حركت علمي وجود ندارد و بايد گفتمان پيشرفت علمي در كشور ادامه يابد و متوقف نشود.

ايشان همچنين بر لزوم افزايش بودجه پژوهشي دانشگاه‌ها و پرداخت كامل بودجه ناچيز كنوني همچنين ارتباط دانشگاه و صنعت تاكيد كردند. چهارمين سرفصلي كه رهبر معظم انقلاب اسلامي به آن اشاره كردند، موضوع «امنيت» بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: به لطف خداوند و با تلاش و زحمات قابل تقدير نيروهاي نظامي و امنيتي درحالي كه كشورهاي منطقه مملو از حوادث و ناامني هستند، كشور از يك سپر امنيتي مستحكمي برخوردار است.  ايشان «روحيه انقلابي و ديني مردم» را يكي از عناصر اصلي سپر امنيتي مستحكم كشور دانستند و تاكيد كردند: به هيچ‌ وجه نبايد در اين سد دفاعي ملي خللي ايجاد شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه تشكيلات نظامي و امنيتي كشور يكي ديگر از عناصر سپر امنيتي مستحكم كشور است، خاطرنشان كردند: بايد همواره به اين تشكيلات كمك شود و مورد تشويق نيز قرار گيرند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، تجهيزات و امكانات دفاعي كشور را سومين عنصر ايجاد سپر امنيتي خواندند و افزودند: دشمن از افزايش توان دفاعي و موشكي كشور نگران است، بنابراين بايد به افزايش توان دفاعي كمك و از آن حمايت كرد.

مساله «فرهنگ» پنجمين سرفصلي بود كه رهبر انقلاب اسلامي به‌عنوان يك اولويت بسيار مهم كشور بر آن تاكيد كردند و افزودند: فرهنگ شامل ادبيات، هنر، سبك زندگي، رفتار و اخلاق اجتماعي است و دستگاه‌هاي فرهنگي در تمام اين بخش‌ها مسووليت و وظيفه دارند.

ايشان افزودند: بنده طرفدار جزم‌انديشي، فشار و اختناق در عرصه فرهنگ نيستم بلكه به آزادانديشي اعتقاد راسخ دارم اما آزادانديشي به معناي ولنگاري و اجازه دادن به دشمن براي لطمه زدن نيست.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بااشاره به انجام اغلب كارهاي خوب و مفيد كشور به دست جوانان مومن و انقلابي اين سوال را مطرح كردند كه چرا بايد تئاتر يا فيلمي توليد شود كه تيشه به ريشه ايمان اين جوان بزند؟

رهبر انقلاب اسلامي، عملكرد دستگاه‌هاي فرهنگي را در هر دو سطح «آفندي» و «پدافندي» ضعيف ارزيابي كردند و با تاكيد بر اهميت پرداختن به عرصه‌هاي متنوع فرهنگي همچنين درنظر گرفتن انگيزه‌ها و سوابق شخصيت‌هاي فرهنگي، افزودند: آيا نبايد مسوولان فرهنگي، آن كسي را كه عمرش را در خدمت به دين و انقلاب اسلامي گذرانده به فردي كه در تمام عمر خود قدمي در راه دين و انقلاب برنداشته و حتي گاهي ضربه نيز زده است، ترجيح بدهند؟

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع‌بندي اين سرفصل تاكيد كردند: در فرهنگ بايد روحيه آزادانديشي همراه با برنامه‌ريزي عادلانه وجود داشته باشد و با هدايت و كمك به رويش‌هاي خوب جلوي ضربات فرهنگي گرفته شود.

ايشان بااشاره به تاخير در ارائه برنامه ششم توسعه، افزودند: برنامه‌هاي توسعه، هماهنگي و هم‌افزايي ايجاد مي‌كنند و همچون حلقه‌هاي يك زنجير، كشور را به اهداف برنامه چشم‌انداز مي‌رسانند، بنابراين با پيش بردن سريع برنامه ششم، نگذاريد كار بيش از اين متوقف شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي هفتمين سرفصل از توصيه‌هاي خود به دولت را مساله فضاي مجازي خواندند و گفتند: فضاي مجازي، دنيايي رو به رشد، بسيار وسيع و غيرقابل توقف است كه فرصت‌هاي بزرگ و در عين حال تهديدهايي را هم مي‌تواند به همراه داشته باشد.

ايشان با تاكيد بر ضرورت استفاده حداكثري از فرصت‌هاي فضاي مجازي و دفع تهديدهاي آن، هدف از تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي را همين مساله بيان و خاطرنشان كردند: بايد در ايجاد شبكه ملي اطلاعات و راه‌اندازي آن تسريع شود.

رهبر انقلاب اسلامي در بخش پاياني سخنان خود به موضوع حقوق‌هاي نجومي اشاره كردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه نبايد از اين قضيه به آساني عبور كرد، خاطرنشان كردند: اعتماد مردم در اين قضيه ضربه فراواني خورده است، زيرا مردم و جوانان تحصيلكرده دريافت‌هاي خود را با اين دريافت‌هاي غيرعادلانه مقايسه مي‌كنند و اين سوال را مي‌پرسند كه براساس چه معيار و امتيازي و به‌دليل انجام كدام كار ويژه اين حقوق‌ها پرداخت شده است؟

ايشان با تاكيد بر لزوم عزم راسخ و برخورد قاطع با مساله حقوق‌هاي نجومي در تمام قوا و سازمان‌ها افزودند: در موارد بجا و لازم، قوه قضاييه نيز بايد ورود و با متخلفان برخورد كند.

در ابتداي اين ديدار روحاني در گزارشي از اقدامات دولت، بر اهميت اقتصاد مقاومتي تاكيد كرد و «ايجاد ثبات و آرامش اقتصادي» را بزرگ‌ترين دستاورد دولت در سه سال گذشته دانست. وي با ابراز اميدواري در رسيدن به رشد اقتصادي 5درصدي در سال جاري، دستاورد ديگر دولت را رشد توليد ملي خواند و افزود: در زمينه نفت و گاز از توليد يك‌ميليون و ۲۳۰هزار بشكه نفت و ميعانات گازي، به 2ميليون و ۵۷۹هزار بشكه در روز رسيده‌ايم. وي همچنين از افزايش توليد نفت از ۲ميليون و ۷۰۰هزار بشكه به ۳ميليون و ۸۵۰هزار بشكه خبر داد.

روحاني بااشاره به رشد 15.5درصدي در كشاورزي، خاطرنشان كرد: امسال در توليد گندم به خودكفايي رسيديم و ذخاير گندم كشور به ۱۴ميليون تن افزايش يافت كه اين اتفاق، بي‌سابقه است.

رييس‌جمهور گفت: در اين دولت، ۴۵۷كيلومتر ريل‌گذاري شده و ۷۰۰كيلومتر ديگر نيز در دست اقدام است. وي بااشاره به فعاليت ۲۵۰۰شركت دانش‌بنيان و ارائه تسهيلات به آنها گفت: از طريق شركت‌هاي دانش‌بنيان، ۴۰هزار فرصت شغلي ايجاد شده است.

روحاني همچنين بااشاره به مشكلات اقتصادي، مهم‌ترين معضل كنوني را مساله اشتغال خواند و گفت: براي حل كامل مساله بيكاري نيازمند ايجاد اشتغال براي يك‌ميليون نفر در سال هستيم.

«بدهي دولت به بانك‌ها»، «كمبود منابع آبي»، «معضلات جدي در حوزه محيط‌زيست»، «مشكلات صندوق بازنشستگي»، «بهره‌وري نامناسب»، «عدم تعادل در منابع و مصارف بودجه» و «كاهش درآمدهاي نفتي و منابع درآمدي»، از ديگر مشكلاتي بود كه رييس‌جمهور به آن اشاره كرد و افزود: بايد همه قوا و اركان كشور كمك كنند تا بتوانيم با اجماع‌نظر از اين مشكلات عبور كنيم.

همچنين در اين ديدار جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور بااشاره به ۱۲۰برنامه و طرح مصوب در ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي، افزود: سياست‌ها و برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي در سطوح عالي همه وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و استانداري‌ها با نظم و جديت در حال پيگيري است و امروز با قاطعيت مي‌توان گفت اقتصاد كشور به حركت در آمده است.

همچنين ستاري معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور، زنگنه وزير نفت، ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، آخوندي وزير راه‌وشهرسازي و نوبخت معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان برنامه و بودجه، گزارش‌هايي از مجموعه تلاش‌هاي صورت گرفته در بخش‌هاي مختلف دولت بيان كردند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها