کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

یک گوشی میان‌رده‌ با ارزش خرید بالا در بازار ایران + قیمت


کد خبر : ۲۶۸۰۲چهارشنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱:۱۱۴۷۴۷ بازدید

هوآوی طبق سنت سال‌های قبل نسخه ضعیفی از پرچم‌دار زیبایش معرفی کرد: P9 lite نسخه ضعیفی از P9 است که در قابی شبیه به برادر بزرگش ...

P9 lite نسخه ضعیف پرچم‌دار هوآوی یعنی P9 است. اگرچه طراحی گوشی شباهت زیادی به برادر بزرگش دارد، از نظر سخت افزاری کاملا متفاوت‌اند. تفاوت سخت‌افزاری باعث شده تا قیمت P9 lite کمتر از P9 باشد. در بررسی تخصصی امروز با این نسخه ارزان‌قیمت از نزدیک آشنا می شویم و به معایب و مزایا و ارزش خریدش پی می بریم.

به گزارش ایران جیب به نقل از جی‌اس‌ام، هوآوی طبق سنت سال‌های قبل نسخه ضعیفی از پرچم‌دار زیبایش معرفی کرد: P9 lite نسخه ضعیفی از P9 است که در قابی شبیه به برادر بزرگش قرار دارد. به همین نسبت که گوشی از سخت‌افزار ضعیف‌تری بهره می‌برد قیمتش نیز کمتر است و دلیل عرضه گوشی نیز همین قیمت کمتر است تا کسانی که دوست دارند گوشی‌ای شبیه پرچم‌دار هوآوی داشته باشند اما حاضر به پرداخت هزینه زیاد نیستند با خرید این گوشی این امر برایشان ممکن شود.
 

هواوی P9 lite


طراحی / زیبا، خوش‌دست، بدنه پلاستیکی

این بخش یکی از مهم‌ترین دلایل ارزان‌تر بودن P9 lite نسبت به برادرش P9 است. در این گوشی از بدنه فلزی خبری نیست و تنها فریم اطراف از آلومینیوم ساخته شده است. جنس قاب پشتی به‌طور کامل از پلاستیک است و دوربین به همراه فلاشش در قابی شیشه‌ای قرارگرفته. قاب پشتی میزبان سنسور اثرانگشت است که در بخش میانی آن قرار گرفته و بدون نیاز به روشن کردن صفحه‌نمایش و تنها با لمس انگشت فعال می‌شود.

جلو گوشی صفحه‌نمایش 5.2 اینچی حدود 70 درصد قاب را اشغال کرده و پایینش لوگوی هوآوی حک شده است. بالای صفحه‌نمایش خروجی صدای مخاطب در کنار دوربین دوم و LED هشداردهنده وجود دارد. سمت راست دستگاه کلیدهای ولوم و پاور قرار دارند و در سمت چپ شاهد حضور درگاه سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه خارجی هستیم. بالای گوشی سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا و میکروفون دوم و پایین میکروفون نیز اسپیکر و درگاه ارتباطی قرار دارند. برخلاف P9، از درگاه ارتباطی USB Type –C خبری نیست و هوآوی برای کاهش هزینه‌ها از همان درگاه Micro USB استفاده کرده است.
 

 هواوی P9 lite


تنوع رنگی در این گوشی نسبت به برادرش بسیار کمتر است. P9 lite تنها در رنگ‌های مشکی، سفید و طلایی عرضه می‌شود. ما رنگ مشکی را در اختیار داشتیم. قاب پشتی گوشی به‌شدت مستعد جذب اثرانگشت و کثیفی است و در رنگ مشکی این مشکل چند برابر است و کوچک‌ترین اثرانگشت روی آن نمایان می‌شود.

همانند بردار بزرگش، این گوشی نیز لبه‌های گرد دارد و برش فریم فلزی به‌گونه‌ای است که باعث راحت دست گرفتن آن می‌شود. P9 lite گوشی خوش‌دستی است و با ضخامت کم و اندازه مناسبی که دارد به‌خوبی در جیب کاربر جا می‌گیرد. در هنگام دست گرفتن آن نیز قدرت مانور خوبی دارید و با یک دست به‌راحتی می‌توانید با آن کار کنید و به تمام صفحه دسترسی داشته باشید.
 

جمع‌بندی بخش طراحی

P9 lite گوشی میان‌رده‌ای است که طراحی‌ای در حد گوشی‌های بالارده دارد. به دلیل پلاستیکی بودن بدنه، از دست شما سر نمی‌خورد و به دلیل فلزی بودن فریم نیز حس گوشی ارزان را منتقل نمی‌کند. P9 lite بسیار خوش‌دست است و حمل‌ونقل آن کار سختی نیست. هوآوی چه در زمینه کیفیت و چه در زمینه زیبایی هیچ‌چیز کم نگذاشته و قیمت ارزان، باعث نشده گوشی‌ای بی‌کیفیت با ظاهر نامناسب ببینیم.
 

صفحه‌نمایش / همانند برادر بزرگش خوانا و باکیفیت

صفحه‌نمایش تقریبا همان است که در گوشی P9 استفاده شده بود: صفحه‌نمایشی 5.2 اینچی با کیفیت Full HD و تراکم پیکسلی 424 پیکسل در اینچ. این صفحه‌نمایش از نوع IPS است و تنها تفاوت دو گوشی همین بخش است. صفحه‌نمایش P9 از نوع IPS-NEO و صفحه P9 lite از نوع IPS است. تفاوت این دو صفحه‌نمایش در نمایش رنگ مشکی است. صفحه‌نمایش P9 رنگ مشکی را با عمق بیشتری نشان می‌دهد و زمانی که قرار باشد روی صفحه رنگ مشکی نمایش داده شود لایه‌ای مشکی روی پیکسل‌ها کشیده می‌شود تا از پیکسل‌هایی که در پس‌زمینه روشن‌اند نور کمتری به بیرون ساطع شود. این موضوع باعث عمق بیشتر رنگ مشکی می‌شود.
 

هواوی P9 lite

خوانایی صفحه‌نمایش P9 در نور خورشید بسیار خوب است. اگرچه خوانایی صفحه‌نمایش گوشی مورد بحث نیز در نور خورشید بسیار خوب است و از بسیاری گوشی‌های رقیب بهتر است، به پای P9 نمی‌رسد. در بخش تنظیمات صفحه‌نمایش گزینه‌ای وجود دارد که کاربر می‌تواند بر اساس سلیقه‌اش گرما و سرمای رنگ‌ها را تعیین کند. این کار توسط اسلایدری انجام می‌شود که در این بخش تعبیه شده است. با کشیدن اسلایدر به سمت گرما می‌توانید رنگ‌هایی با صحت و دقت بیشتر مشاهده کنید.
 

جمع‌بندی بخش صفحه‌نمایش

درمجموع نسبت به قیمت، کارایی و کیفیت صفحه‌نمایش فراتر از چیزی است که انتظارش را دارید. پیکسل‌ها در این صفحه با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند، با تغییر زاویه دید هیچ تغییری در رنگ و کیفیت تصویر در حال نمایش روی صفحه مشاهده نمی‌شود و درنهایت زیر نور خورشید تقریبا به‌راحتی می‌توانید محتوای نمایش داده‌شده روی صفحه‌نمایش را مشاهده کنید.

سخت‌افزار / کامل اما ضعیف‌تر از نسخه اصلی

در قاب پلاستیکی پشت دستگاه مربعی کوچک قرار دارد که سنسور اثرانگشت است. این سنسور هیچ تفاوتی ازنظر عملکرد با سنسور P9 ندارد. قدرت تشخیص آن و سرعتش بسیار بالاست. برای فعال کردنش لازم نیست هیچ کلیدی را فشار دهید و زمانی که انگشتتان را روی آن قرار دهید فعال می‌شود و قفل صفحه را باز می‌کند. برای اینکه انگشتتان را برای این سنسور تعریف کنید مدت‌زمان زیادی لازم ندارید و با 6 بار گذاشتن و برداشتن انگشت روی آن می‌توانید اثرانگشت خودتان را به آن بشناسانید. بعد از تعریف اثرانگشت ازهرجهتی که انگشت را روی آن قرار دهید سنسور آن را تشخیص می‌دهد و هیچ مشکلی نخواهید داشت.

هواوی P9 lite  

علاوه بر تشخیص اثرانگشت وظایف دیگری نیز بر عهده این سنسور گذاشته شده است تا برخی کارها سریع‌تر و راحت‌تر انجام شود. به‌طور مثال اگر بخواهید نوتیفیکیشن بار را باز کنید نیازی نیست حتما انگشت خودتان را به بالای صفحه‌نمایش برسانید، در اینجا فقط کافی است انگشتتان را روی سنسور اثرانگشت به سمت پایین بکشید؛ یا برای پاسخ به تماس تلفنی می‌توانید انگشتتان را روی این سنسور نگه دارید تا به تماس پاسخ دهید.

پشتیبانی از دو سیم‌کارت همزمان از ویژگی‌های بسیار خوب و کاربردی این گوشی ارزان‌قیمت محسوب می‌شود. مکان قرار گرفتن هر دو سیم‌کارت در یک اسلات است که در لبه کناری سمت چپ دستگاه قرار دارند. درگاه سیم‌کارت دوم هیبریدی است؛ بدین معنی که هم از سیم‌کارت و هم از کارت حافظه خارجی پشتیبانی می‌کند. اگر بخواهید سیم‌کارت در آن قرار دهید نمی‌توانید از کارت حافظه خارجی استفاده کنید و بالعکس. جنس اسلات نیز از فلز و بسیار محکم است.
 

هواوی P9 lite

رم دستگاه 2 گیگابایتی است؛ زمانی که تمام برنامه‌ها بسته باشند 850 مگابایت از رم آزاد است که کاربر می تواند از آن برای باز کردن برنامه‌های جدید و اعمال مولتی تسکینگ استفاده کند.

حافظه داخلی دستگاه 16 گیگابایتی است. از این میزان حافظه 10.5 گیگابایت در اختیار کاربر است و مابقی را فایل‌های سیستمی اشغال کرده‌اند. هیچ مشکلی در اجرای بازی‌های سنگین با گوشی وجود ندارد. ما بازی Asphalt 8 را روی گوشی با نهایت کیفیتش اجرا کردیم و به خوبی از پس اجرای بازی بدون لگ و افت فریم برآمد.
 

هواوی P9 lite


سیستم‌عامل و نرم‌افزار / کاملا به‌روز

در ابتدا که به قیمت گوشی نگاه کنید شاید برایتان این تصور به وجود بیاید که گوشی چندان به‌روز نیست؛ اما اگر این طرز فکر را دارید کاملا در اشتباهید. اندروید روی گوشی نسخه 6.0 است و با آخرین نسخه رابط کاربری هوآوی تزئین شده. این رابط کاربری باعث شده امکانات خوبی به این گوشی اضافه شود که شاید در گوشی‌های دیگر وجود نداشته باشد یا کمتر دیده شود.

صفحه قفل گوشی هر چیزی را که نیاز داشته باشید به شما نشان می‌دهد. در این صفحه ساعت، تاریخ، نوتیفیکیشن‌ها، تعداد قدم‌هایی که برداشته‌اید و میان‌بری برای باز کردن سریع دوربین دیده می‌شود. بعد از گذر از این صفحه به صفحات اصلی می‌رسید که تمام برنامه‌های نصب‌شده روی گوشی در اینجا قرار دارند و امکان اضافه کردن ویجت نیز وجود دارد. 

نوتیفیکیشن بار دو قسمتی است: نوتفیکیشن‌ها در یک سمت و میان‌برها در سمت دیگر قرار دارند که این مدل آزادی عمل بیشتری برای کاربر به همراه می‌آورد.

تم ویژگی دوست‌داشتنی‌ای است که به لطف رابط کاربری Emotion UI روی گوشی‌های هوآوی نصب شده. در این بخش تنوع زیادی وجود دارد و هر سلیقه‌ای را در نظر گرفته است. نصب تم‌ها بسیار آسان است و تنها کاری که لازم انجام دهید این است که آن تم را دانلود کنید، اما ابتدا باید یک اکانت در سرورهای هوآوی بسازید.

استفاده از رابط کاربری باعث شده علاوه بر زیبایی امکانات خوبی هم به گوشی اضافه شود و قابلیت شخصی‌سازی بیشتر شود. در تنظیمات دستگاه می‌توانید بنابر سلیقه خودتان جای کلیدهای لمسی را، که داخل و پایین صفحه‌نمایش قرار دارند، تغییر دهید یا کلیدی جدید برای باز کردن نوتیفیکیشن بار به آنها اضافه کنید.

 

هواوی P9 lite

Floating Dock امکان دیگری است که به لطف رابط کاربری امکان اضافه کردنش به گوشی را دارید. اگر این گزینه را در بخش تنظیمات فعال کنید، کلیدی در کنار صفحه‌نمایش ظاهر می شود که با لمس آن نیم دایره‌ای روی صفحه فعال و چند کلید روی آن نمایش داده می‌شود.


جمع‌بندی بخش سیستم‌عامل و نرم‌افزار

با اینکه قیمت گوشی ارزان است، ازنظر نرم‌افزاری بسیار به‌روز طراحی‌شده است. اندروید 6 که به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی نصب است از جمله نکات بسیار مثبت این گوشی به‌حساب می‌آید. رابط کاربری هوآوی نیز امکانات خوبی برای گوشی به همراه دارد و کارکرد گوشی را بهتر و راحت‌تر کرده است.

 

دوربین / فراتر از یک میان‌رده

مهم‌ترین تفاوت P9 با این گوشی دوربین است. P9 به دو لنز دوربین در قاب پشتی مجهز بود، اما در این گوشی تنها یک دوربین در قاب شیشه‌ای پشت دستگاه قرار گرفته است. این دوربین کیفیت 13 مگاپیکسلی دارد و سنسورش ساخت سونی است. اندازه دهانه دیافراگم این دوربین f/2.2 است.
 

هیچ شباهتی بین قیمت گوشی و دوربین وجود ندارد. با وجود ارزان بودن، امکانات بسیار خوبی در دوربین گنجانده شده است. رابط کاربری دوربین بسیار کاربردی است. در صفحه اصلی جزئیات غیرضروری دیده نمی‌شود و اگر اهل هنر عکاسی باشید، با کشیدن انگشت از سمت چپ به سمت راست می‌توانید حالت‌های بسیار مختلفی از عکاسی را مشاهده کنید. از شاخص‌ترین حالت‌های عکاسی که در این قسمت قرار گرفته می‌توان به حالت Pro Photo (برای عکاسان حرفه‌ای تنظیمات دستی می‌شود)، حالت Good Food (برای عکس گرفتن از غذا) و Audio Note (برای صدا گذاشتن روی عکس به مدت 10 ثانیه) اشاره کرد.

 

هواوی P9 lite

با کشیدن انگشت از سمت چپ به سمت راست منوی تنظیمات باز می‌شود که می‌توان به تنظیماتی از جمله تعیین کیفیت یا تعیین کلیدهای مخصوص عکس گرفتن دسترسی پیدا کرد.

دوربین این گوشی قابل‌رقابت با دوربین گوشی‌های پرچم‌دار نیست و چنین انتظاری هم از آن نداریم، اما در سطح خودش به‌خوبی می‌تواند با دیگران رقابت کند. نویز عکس‌ها بسیار کم است، اما ثبت جزئیات در آن چندان خوب نیست؛ به‌خصوص زمانی که محیط عکس شلوغ باشد می‌توان ناتوانی‌اش در ثبت جزئیات را مشاهده کرد.

دوربین دوم کیفیت 8 مگاپیکسلی دارد و امکانات خوبی برایش در نظر گرفته شده است. چند حالت عکاسی مختلف وجود دارد که از آن جمله می‌توان به حالت‌های Beauty (برای گرفتن عکس‌های روتوش‌شده)، پانوراما و حالت Watermark (استفاده از چند واتر مارک مشخص روی عکس) اشاره کرد.


حالتی برای دوربین دوم در نظر گرفته شده که Perfect Selfie نام دارد. در این بخش می‌توانید بعد از گرفتن عکس چند تنظیم دلخواه از جمله کوچک و بزرگ کردن چشم‌ها یا کوچک و بزرگ کردن صورتتان را انجام دهید.زمانی که دوربین آماده گرفتن عکس سلفی می‌شود چند ثانیه به کاربر مهلت می‌دهد تا خودش را آماده کند، در این زمان تصویری کوچک از صورت کاربر در سمت چپ و بالای منوی دوربین نمایش داده می‌شود تا کاربر به آن نگاه کند تا در زمان گرفته شدن عکس چشمان کاربر سمت صحیح را نگاه کرده باشد.

سنسور اثرانگشت در اینجا هم کارایی دارد. اگر دوربین دوم فعال باشد و انگشت خودتان را روی این سنسور قرار دهید یک عکس گرفته می‌شود. این قابلیت به دلیل اینکه در زمان گرفتن عکس سلفی دست کاربر به کلید شاتر نمی‌رسد بسیار کاربردی است.

 


جمع‌بندی بخش دوربین

برای گوشی‌ای با این قیمت دوربین عملکرد خوبی دارد. سرعت بالا آمدنش بسیار خوب است و کمتر از یک ثانیه آماده عکس گرفتن می‌شود. کیفیت عکس‌ها هم مانند امکانات استفاده‌شده در دوربین بسیار خوب است. دوربین به هر حالتی که دوست داشته باشید آماده عکس گرفتن می شود و کیفیتش قابل‌رقابت با بسیاری گوشی‌های گران‌قیمت‌تر از خودش است.

- باتری / معمولی

دوام باتری در حد معمولی رو به خوب است. ظرفیت باتری 3000 میلی‌آمپرساعت و از این لحاظ شبیه برادر بزرگ‌ترش است. در استفاده معمولی تا یک روز و نیم با دو سیم‌کارت همزمان فعال می‌توانید با گوشی کار کنید و به شارژ نیاز پیدا نکنید.

نتایج تست‌های ما به تفکیک به این صورت است:

پخش ویدئوی فول اچ‌دی روی گوشی بدون وقفه

ما ویدئوی تست خودمان را روی گوشی اجرا کردیم و اجازه دادیم تا زمان خاموش شدن گوشی ویدئو به صورت مداوم پخش شود. گوشی توانست 5 ساعت و 20 دقیقه بدون وقفه ویدئو را پخش کند و بعد خاموش شد.

کاهش درصد باتری در بازی

بازی آسفالت 8 به‌عنوان بازی تست ما انتخاب شد. در طول مدت نیم ساعت بازی Asphalt 8 باتری از 50 درصد به 31 رسید.

مدت‌زمان شارژ شدن از صفر تا 100 درصد

در این زمینه گوشی به‌هیچ‌عنوان خوب عمل نمی‌کند. با شارژر خود گوشی در مدت‌زمان 200 دقیقه (3 ساعت و نیم) شارژ باتری از صفر به 100 درصد رسید که برای گوشی‌ای با باتری 3000 میلی‌آمپرساعت به‌هیچ‌عنوان خوب نیست.
 

نظر نهایی

P9 lite بر اساس نام و قیمتش گوشی میان‌رده‌ای است که آمده کاربران ارزان‌پسند و طرفدار هوآوی را خوشحال کند. اگر ما می‌خواستیم رده‌ این گوشی را تعیین کنیم، آن را در رده میانی قرار نمی‌دادیم، زیرا به‌جز چند ویژگی مانند جنس بدنه، پردازنده و حافظه رم دیگر جزئیات این گوشی قابل‌رقابت با گوشی‌های تقریبا رده‌بالای بازار است. دوربین باکیفیت و پر از امکانات مختلف، سنسور اثرانگشت و صفحه‌نمایش خوب از جمله ویژگی‌هایی هستند که به‌راحتی می‌توانند هر کاربری را به خرید قانع کنند.

ما این گوشی را دوست داشتیم و مهم‌ترین ویژگی آن را طراحی زیبا، لگ نزدن بعد از مدتی استفاده و صفحه‌نمایش دوست‌داشتنی‌اش می‌دانیم.

 

هواوی P9 lite

 

باید بخریم؟

پیشنهاد دادن گوشی‌های هوآوی برای کسانی که به دنبال گوشی ارزان هستند کار بسیار آسان و البته مفیدی است. انتخاب گوشی میان‌رده شاید سخت‌تر از انتخاب گوشی پرچم‌دار باشد، زیرا تعداد زیادی گوشی در این رده وجود دارد که هرکدام در یک بخش قوی است و در بخشی دیگر ضعیف. به نسبت قیمتی که برای این گوشی می‌پردازید، ارزش خریدش بسیار بالاست و اگر بخواهیم در این زمینه به آن نمره بدهیم به نظر ما ارزش خریدش 8 از 10 است.

- هواوی P9 LITE در ابتدای شهریورماه با قیمتی بین 730 تا 780 هزار تومان به فروش می‌رسد.


رقبا

LG Nexus 5X

Samsung Galaxy A5 2016

Sony Xperia XA

Huawei Honor 5X

Samsung Galaxy J7 2016

HTC One X9



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها