کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت طلا و سکه در دو راهی صعود یا ریزش


کد خبر : ۲۶۲۶۱چهارشنبه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸:۴۷۱۷۰۹ بازدید

آیا طلا و سکه بیش از این توان افزایش دارند؟ این دغدغه مشترکی است که با پرسه ای در بازار سبزه میدان به راحتی می توان احساس ...

آیا طلا و سکه بیش از این توان افزایش دارند؟ این دغدغه مشترکی است که با پرسه ای در بازار سبزه میدان به راحتی می توان احساس کرد. همه فعالان بازار چشم بر تحولات آتی بازارهای جهانی دارند تا ببینند چه اتفاقی رخ خواهد داد. 


قیمت طلا و سکه در دو راهی صعود یا ریزش

پویا فراهانی، فعال بازار طلا در این باره به «فرصت امروز» می گوید: در اقتصاد ما قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد که بتواند روی قیمت طلا تأثیر بگذارد. بعضی ها می گفتند که با فروش ارز توسط بانک ها در بازار آزاد قیمت ارز بالا می رود و خیلی ها با همین تحلیل اعتقاد داشتند که قیمت طلا هم افزایش پیدا می کند، اما این اتفاق نیفتاد. معلوم هم نیست که قیمت ارز تکانی بخورد. بنابراین نمی توان انتظار داشت که ارز قیمت طلا را بالا ببرد.

وی افزود: اما در بازارهای جهانی موضوع فرق دارد. با افت اخیر قیمت طلای جهانی، بازار ما هم به آن واکنش نشان داد. همان طور که پیش از آن رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی موجب شد که قیمت بازارهای ما هم افزایش پیدا کند.

این فعال بازار طلا معتقد است: آنگونه که نمودار طلا و سکه نشان می دهد، از نظر قیمتی به نقطه حساسی رسیده اند. این نقطه را می توان نقطه سرگردانی قیمت طلا و سکه نام گذاشت؛ نقطه ای که طلا و سکه در انتظار هستند تا با دریافت یک خبر و حادثه تأثیر گذار روند آتی خود را به سمت صعود یا ریزش تعیین کنند.


نقطه مقاومتی حساس

پویا فراهانی تأکید کرد: نمودار قیمت جهانی طلا هم بیانگر آن است که به نقطه مقاومتی حساسی رسیده است و درصورتی که قیمت جهانی طلا نتواند این مقاومت را بشکند، باید منتظر اصلاح قیمتی آن بود. یک گزینه دیگر این است که اگر قیمت جهانی طلا در همین نقطه دچار اصلاح زمانی شود و درجا بزند به تبع آن بازار داخلی هم دچار شرایط مشابهی خواهد شد.

فراهانی گفت: استدلال من این است که با توجه به افزایش قیمت سکه و طلا، نیاز به یک اصلاح دیده می شود. قیمت طلا و سکه باید استراحت کند و با کسب انرژی بتواند مسیرهای صعودی بعدی را دنبال کند. در طولانی مدت وضعیت اقتصاد جهانی زمینه های لازم را به رشد قیمت طلا می دهد. کشورهای اتحادیه اروپا در شرایط سخت و حساسی هستند. سایه احتمال فروپاشی اتحادیه اروپا بر سر کشورهای عضو هست و یونان بحران زده هم در شرایط بدی قرار دارد که به بحران فروپاشی دامن می زند. 

وی افزود: از سوی دیگر در اقتصاد چین شاهد هستیم که آهنگ رشد آن کند شده است، علاوه بر اینکه در میان 20 اقتصاد برتر دنیا کشورهایی هستند که نشانه هایی از تضعیف شدن اقتصاد آنها وجود دارد.

مثلاً ترکیه با مشکلات سیاسی داخلی شدیدی رو به رو شده است که قطعاً تأثیرات اقتصادی خود را بر جای خواهد گذاشت. از سوی دیگر اقتصاد بزرگی مثل مالزی هم درگیر مسائل گاه و بیگاهی چون تروریسم شده که روی مسئله گردشگری و کاهش درآمدهای آن تأثیر گذار است. از سوی دیگر در آمریکا هم با وجود گزارش های مثبتی که از وضعیت اشتغال منتشر شده است، دولت آینده وارث بحران بدهی های سنگینی خواهد بود که روی دوش اقتصادش سنگینی می کند.

این فعال بازار طلا ادامه داد: بنابراین با توجه به مجموعه این عوامل باید گفت که در طولانی مدت وضعیت سرمایه گذاری در طلا اطمینان بخش است و وضعیت صعودی خود را حفظ خواهد کرد، اما در نگاه میان مدت باید منتظر متغیرهایی بود که اثرات کوتاه مدتی بر بازار های جهانی می گذارند.


بازارهای جهانی در انتظار گزارش اقتصادهای بزرگ

اما در حالی که این کارشناس معتقد است همه سرنخ های بازار ما در دست بازار جهانی طلا است، بررسی وضعیت بازار جهانی نشان می دهد که سرمایه گذاران تمرکز زیادی روی آمارهای مهم اقتصادی آمریکا، چین و آلمان دارند و در انتظار انتشار هر نوع گزارشی از این مراکز هستند. برآیند گزارش های منتشر شده از سوی پایگاه های تحلیلی نشان می دهد یکی از این گزارش ها مربوط به آمارهای خرده فروشی در آمریکا است که بیانگر وضعیت اقتصادی این کشور است.

پایگاه اینترنتی اینوستینگ معتقد است که انتشار آمارهای اشتغال موجب افزایش گمانه زنی ها نسبت به بالا رفتن نرخ بهره فدرال رزرو در ماه های آینده شده است. نظرسنجی تازه نشان می دهد که احتمال افزایش نرخ بهره در نشست سپتامبر فدرال رزرو به 15درصد و در دسامبر به 44درصد رسیده است. اخیرا تقویت ارزش دلار و شاخص سهام در بازارهای بین المللی نیز تأثیر زیادی بر کاهش قیمت طلا داشته، اما از ابتدای سال 2016 تاکنون قیمت جهانی طلا با رشد 26درصدی همراه بوده است، چراکه نگرانی های مربوط به اوضاع اقتصادی جهان تأثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است.

از سوی دیگر فعالان اقتصادی منتظر گزارش های اقتصادی چشم بادامی ها هستند تا نشان دهد که وضعیت تجارت خارجی و تورم کشور اژدها چگونه است. این در حالی است که اقتصادهای بزرگی مثل چین و هند همچنان تقاضای بالایی برای فلز زرد دارند و ترجیح می دهند تا به خریدهای خود در بازارهای جهانی ادامه دهند که این به معنی تداوم حضور تقاضا در بازارهای جهانی است.

- نسیم نجفی



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها