کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رونق در آسمان ایران


کد خبر : ۲۶۰۵۰شنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴:۱۰۱۸۶۸ بازدید

آسمان ایران چند ماهی است که پرترافیک شده و خطوط هوایی کشورهای مختلف خواستار تغییر مسیر پرواز خود به ایران هستند. حالا وزیر ...
رونق در آسمان ایرانرونق در آسمان ایران

آسمان ایران چند ماهی است که پرترافیک شده و خطوط هوایی کشورهای مختلف خواستار تغییر مسیر پرواز خود به ایران هستند. حالا وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرده‌است، بعد از موفقیت درحوزه سیاست‌های خارجی میزان پروازها از 500 به 1085 پرواز در آسمان ایران رسیده است. عباس آخوندی که ایران را امن‌ترین و ارزان‌ترین دالان هوایی می‌داند، اظهار داشت: قرار بود ایران زمانی به قطب هوایی منطقه تبدیل شود. حالا با تلاش‌هایی که در سیاست‌های خارجی داشتیم، اتفاقات مبارکی در شقوق هوایی، دریایی و جاده‌ای افتاده است که امیدواریم منجر به بازپس‌گیری سهم اقتصادی ایران در منطقه شود.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از شهروند، اقتصاد هوایی ایران درحالی به گفته سکاندار وزارت راه‌وشهرسازی درحال به دست آوردن نقش منطقه‌ای خود است که در سال‌های تحریم تعداد پروازها از آسمان ایران با کاهش چشمگیری مواجه شده بود و شرکت‌های هواپیمایی از مسیرهای جایگزین برای رفت‌وآمد خود استفاده می‌کنند. مسیرهایی که به کاهش درآمدهای ارزی این شرکت‌ها و هزینه‌هایشان منجر می‌شد. حالا اما بعد از گذشت بیش از ٦ماه از لغو تحریم‌های اقتصادی امکان پرواز از ایران به پایتخت بسیاری از کشورها فراهم شده و ایرلاین‌های اروپایی یکی پس از دیگری پروازهایشان از آسمان ایران را از سر می‌گیرند. حتی در برخی موارد امکان سوخت‌گیری هواپیماهای ایران در فرودگاه‌های اروپایی نیز فراهم شده است.

تأسیس ایرلاین با سرمایه 30 میلیارد تومان

افزایش پروازها از آسمان ایران درحالی رخ داده که در سال‌های گذشته به دلیل نبود پروازهای متعدد و کمبود متقاضی بسیاری از فرودگاه‌های کشور غیراقتصادی تلقی می‌شده و بار مالی بسیاری را برای دولت به همراه داشت. آمارها نشان می‌دهد که 90 درصد پروازها در 15 فرودگاه انجام شده و 10 درصد مابقی پروازها در 39 فرودگاه دیگر انجام می‌گیرد.

براین اساس، تجاری‌سازی فضای فرودگاه‌ها ازجمله پیشنهاداتی بود که بارها مطرح شد اما به نظر می‌رسد استقبال چندانی از این موضوع نشده است، زیرا هنوز هم پروژه چشمگیری در این فرودگاه‌ها به چشم نمی‌خورد، اما شورایعالی هواپیمایی در تازه‌ترین جلسه، تصمیماتی را در این‌باره گرفته است که به نظر می‌رسد اجرای آن می‌تواند سهم زیادی در رونق این فرودگاه‌ها داشته باشد. براساس این گزارش، شورایعالی هواپیمایی مصوب کرده که برای فرودگاه‌های کوچک و غیرفعال، سرمایه‌گذارانی با سرمایه‌ای کم می‌توانند وارد صنعت حمل‌ونقل هوایی شوند.

برطبق این مصوبه، سرمایه‌گذاران می‌توانند با هواپیمایی با ظرفیت کمتر از 100 نفر و با سرمایه 30 میلیارد تومان شرکت هواپیمایی تأسیس کنند و بین فرودگاه‌های کوچک پرواز داشته باشند.

شورایعالی هواپیمایی مصوب کرده که به این سرمایه‌گذاران مجوز تأسیس ایرلاین خواهد داد اما پروازهای آنها محدود به چند فرودگاه کوچک در اطراف یک شهر خواهد بود تا این رویه بتواند موجب رونق فرودگاه‌های کوچک و پرواز در این شهرها شود.

خطر خروج بازار از دست شرکت‌های داخلی

در این میان دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نظری متفاوت دارد. مقصود اسعدی‌سامانی با تأکید بر این‌که ارقامی که برای کفایت سرمایه ازسوی سازمان هواپیمایی به ایرلاین‌‌ها اعلام شده، منطقی نیست، کاهش سهم ایرلاین داخلی در پروازهای خارجی را یکی از معایب آن برشمرد و گفت: از آخوندی برای رسیدن به کفایت سرمایه مهلت خواسته‌ایم.

او ادامه داد: طبق ابلاغیه سازمان هواپیمایی کشوری که به دستور وزیر راه‌وشهرسازی انجام شده است، ‌شرکت‌های هواپیمایی فعال ‌موظف هستند میزان سرمایه خود را به رقم تعیین‌شده کفایت مالی تأسیس ایرلاین‌ها برسانند‌، بدین ترتیب که هر شرکت هواپیمایی ١٠٠‌میلیون دلار یا ٣٥٠‌میلیارد تومان باید کفایت سرمایه داشته باشد تا بتواند به صورت FULL AOC فعالیت کند.

او با تأکید بر این‌که تعیین رقم کفایت سرمایه ازسوی سازمان هواپیمای کشوری برای ایرلاین‌‌ها چندان کارشناسی‌شده نیست، بیان کرد: امروز هم براساس‌ آمار، سالانه بیش از ٢٤‌میلیون نفر مسافر توسط شرکت‌های هواپیمایی داخلی جابه‌جا می‌شود که با توجه به نقش ارزنده ایرلاین‌ها در توزیع مناسب عدالت اجتماعی، توسعه ملی و ‌جابه‌جایی مناسب مسافران هوایی و نیز با توجه به تکلیفی‌بودن نرخ‌ها در سال‌های گذشته و همچنین انجام پروازهای تکلیفی، به نظر می‌رسد فشارآوردن به شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش سرمایه در این شرایط با توجه به اقتصاد نامناسب ایرلاین‌ها و رکود، چندان منطقی نیست و نیاز به تجدیدنظر دارد.

اسعدی‌سامانی بیان کرد: امروز بیش از 50 درصد سهم بازار پروازهای خارجی‌مان را شرکت‌های هواپیماهایی داخلی خصوصی انجام می‌دهند و ایرلاین‌های بزرگ مثل ایران‌ایر، ماهان و آسمان توانمندی لازم و ظرفیت ناوگان را برای اخذ سهم بخش خصوصی ندارند. در نتیجه درصورت اجرای قوانین نرسیدن به حد نصاب تعیین‌شده کفایت مالی، این سهم دراختیار شرکت‌های هواپیمایی خارجی قرار می‌‌گیرد که این مورد به ضرر اقتصاد کشور و صنعت حمل‌ونقل هوایی خواهد بود.

ایرلاین‌‌ها هنوز تاوان نرخ‌های تکلیفی و شرایط تحریم را می‌دهند

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: درحال حاضر ایرلاین‌ها با توجه به وضع اقتصادی خود بدهی‌هایی به شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی (بدهی‌های قبلی بابت سوخت) و شرکت فرودگاه‌های کشور دارند که یکی از دلایل وجود چنین بدهی‌‌هایی‌ تکلیفی‌بودن نرخ بلیت است.

اسعدی‌سامانی اظهار داشت: طبق مهلتی که وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرده، باید در ماه جاری‌ افزایش سرمایه شرکت‌های هواپیمایی انجام ‌شود، در غیر این صورت متناسب با سرمایه، پروازهای ایرلاین‌ها محدود می‌شود.

وی توضیح داد: سازمان هواپیمایی کشوری یک کفایت مالی را تعریف کرده است. بر این مبنا که اگر شرکت هواپیمایی بخواهد به صورت FULL AOC فعالیت کند، باید ٣٥٠‌میلیارد تومان سرمایه داشته باشد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: طبق این مصوبه برای انجام پروازهای باری کفایت سرمایه ٥٠‌میلیارد تومان، پروازهای برنامه‌ای داخلی ١٧٥‌میلیارد تومان، پروازهای بین‌المللی برنامه‌ای ٢٠٠‌میلیارد تومان، پروازهای چارتری داخلی ١٤٠‌میلیارد تومان، پروازهای چارتری بین‌المللی ١٧٥‌میلیارد تومان و برای ایرتاکسی نیز ٣٠‌میلیارد تومان باید کفایت سرمایه داشته باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها