کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خود اظهاری مبنای تعیین مالیات


کد خبر : ۲۶۰۰۹پنجشنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲:۲۸۱۴۴۷ بازدید

سیدکامل تقوی‌نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: طرح جامع مالیاتی که وعده دادیم تا بهمن عملیاتی شود عمدتاً برای رسیدن به ...

سیدکامل تقوی‌نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: طرح جامع مالیاتی که وعده دادیم تا بهمن عملیاتی شود عمدتاً برای رسیدن به اطلاعات صحیح و شفافیت مدنظر قرار گرفته شده است. بنای طرح جامع مالیاتی ما بر خوداظهاری است و بر اطلاعات مردم تکیه داریم و تصمیم داریم ۹۰ درصد اظهارنامه‌ها را پذیرفته و اطلاعات فقط ۱۰درصد از اظهارنامه‌های پرریسک را بررسی کنیم.علاقه نداریم وارد رسیدگی‌های پیچیده شویم، چرا که معتقدیم اطاله مراحل دادرسی مالیاتی هر دو طرف را خسته می‌کند. ما در نظر داریم امسال ۵۰ درصد از زمان پروسه دریافت مالیات را کاهش دهیم.نمی‌خواهیم به گونه‌ای رفتار کنیم که مؤدیان با ناراحتی سازمان امور مالیاتی را ترک کرده و به مراجع دیگری برای رسیدگی مراجعه کنند.

13 تا 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد، نمی‌خواهیم مردم از سازمان امور مالیاتی ناراضی باشند، حق نداریم افزایش هزینه‌های دولت را با مالیات تأمین کنیم و اجرای طرح جامع مالیاتی از بهمن ماه امسال صحبت‌هایی بود که روز گذشته رئیس سازمان امور مالیاتی در نشست هم‌اندیشی با سازمان امور مالیاتی کشور در جمع اعضای بخش خصوصی مطرح کرد و به آنها قول داد که در شرایط رکود فضایی فراهم نخواهد شد که تولید‌کنندگان و مردم با مشکل مواجه شوند. اعضای پارلمان بخش خصوصی نیز درددل‌های خود را مطرح کردند و از سازمان امور مالیاتی خواستند که دولت برای افزایش درآمد‌های خود به سمت دریافت مالیات نرود.

تقوی‌نژاد در جمع اعضای بخش خصوصی گفت: سازمان امور مالیاتی به دنبال شفافیت اطلاعات بوده و مهم‌ترین مسأله در این موضوع آمار و اطلاعات صحیح است که بخشی از آن به دستگاه‌های دولتی بر‌می‌گردد، اعتراف می‌کنم که باید در مواردی خود را اصلاح کنیم.

معاون وزیر اقتصاد در بخشی از سخنانش با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی بنا ندارد با هر بهانه‌ای از مردم مالیات بگیرد، گفت: اگر دولت هزینه‌هایش زیاد شود حق نداریم برای تأمین آن به مردم فشار بیاوریم و چنین رفتاری مورد قبول ما نیست.

تقوی‌نژاد همچنین تأکید کرد که در موضوع مالیات‌ستانی مسائل اقتصادی کشور مدنظر سازمان امور مالیاتی قرار دارد و گفت: ما شرایط رکودی اقتصاد را در نظر داریم و درباره‌ عملکرد سال 1394 باید با تعامل و همکاری مشکلات را حل کنیم. وی درباره‌ قانون مالیات بر ارزش افزوده بیان کرد: ۴۰ درصد از درآمد مالیاتی از این محل تأمین می‌شود که البته قانون به شکل کنونی‌اش مشکلاتی دارد، با بخش خصوصی جلساتی برگزار کردیم و مشکلات در کمیسیون اقتصادی دولت در حال رسیدگی است تا به یک قانون کامل‌تری برسیم. هدف اصلی ما رسیدن از تولید به مصرف در دریافت مالیات است.
رئیس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: به نظر من عمده نارسایی‌های مربوط به مالیات برارزش افزوده با نصب صندوق‌های مکانیزه فروش حل می‌شود، اکنون لایحه‌ای تنظیم شده و مشوق‌هایی داریم تا بتوانیم برای به‌کارگیری این صندوق و بهره‌گیری از فواید آن اقدام کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بهبود روابط سازمان امور مالیاتی و اصناف اشاره کرد و گفت: با توجه به اعتمادی که به اصناف کردیم دیدیم که شمار اظهارنامه‌های مالیاتی ارسال شده از سوی اصناف به سازمان امور مالیاتی افزایش یافت.تقوی‌نژاد همچنین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع مهم سازمان امور مالیاتی شفافیت است که با طرح جامع سازمان امور مالیاتی انجام می‌شود. در این کار اظهارنامه‌ها الکترونیکی می‌شوند و رابطه مردم با سازمان از فردمحور به سامانه‌محور تبدیل می‌شود و خوداظهاری به عنوان موضوع مهم در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی همچنین تصریح کرد: مسأله فرار مالیاتی که اقتصاد ما با آن روبه‌رواست پدیده شوم و مضمومی است. فرار مالیاتی هم حقی است که از جیب مردم می‌رود و هم بی‌عدالتی به سایر فعالان اقتصادی است. اکنون حدود ۱۳ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور صورت می‌گیرد و ما برای مقابله با آن اداره کل مبارزه با فرار مالیاتی را در ادارات خدمات مؤدیان راه‌اندازی کرده‌ایم و بدین وسیله تمام تراکنش‌های مشکوک بانکی را از طریق مراجع مختلف اخذ می‌کنیم و در اختیار این کمیته قرار می‌دهیم. این اطلاعات یا در مورد کسانی است که مؤدیان ما محسوب می‌شوند یا مشمول کسانی است که فرار مالیاتی می‌کنند، اگر مؤدی باشند و مالیات خود را پرداخت کنند که ما این موضوع را به کمیته اعلام خواهیم کرد و اگر فرار مالیاتی کنند برای پرداخت مالیات پیگیری خواهیم کرد.رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین گفت: امسال در نظر داریم که ۵ هزار میلیارد تومان فرارهای مالیاتی را شناسایی کرده و از آنها مالیات دریافت کنیم.وی درباره‌ بخش‌هایی که بیشترین فرار مالیاتی را انجام می‌دهند، بیان کرد: بخش اول متعلق به تولید، بخش دوم واردات رسمی و بخش سوم متعلق به آنهایی است که واردات را از طریق قاچاق انجام می‌دهند یا در مرحله‌ بعد از تولید زنجیره‌های ناشناخته‌ای را تشکیل می‌دهند که فرار مالیاتی کنند.

تقوی‌نژاد همچنین گفت: ما در قانون برنامه ششم توسعه متعهدیم سهم درآمدی مالیات را بالا ببریم که بخش عمده‌ای از آن را به شناسایی کسانی معطوف کرده‌ایم که فرار مالیاتی می‌کنند.

رئیس سازمان امور مالیاتی درباره‌ مجازات فرار مالیاتی اظهار کرد: دو نوع مجازات وجود دارد؛ در مورد کسانی که اختفا می‌کنند یک نوع جرایم در نظر گرفته‌ایم و برای همکاران و مباشران آنها جرایمی دیگر در نظر گرفته شده است.

وی همچنین ادامه داد: در قانون مالیات‌های مستقیم بحث مجازات‌های حقوقی و کیفری اضافه شده است و مجازات‌های نوع ششم از طریق مراجع مربوطه اعمال می‌شود. قانون جدید اجازه داده که شعب ویژه رسیدگی به جرائم مالیاتی در قوه قضاییه تشکیل شود و من نیز در این زمینه نامه‌ای را به رئیس قوه قضاییه ارائه کرده و خواسته‌ام به طور خاص برای رسیدگی به جرائم مالیاتی شعب رسیدگی به جرائم مالیاتی در قوه قضائیه تشکیل شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: طرح جمع مالیاتی که برای اجرا در دستور کار قرار دارد تلاش می‌کند تا بخشی از اطلاعاتی که منطبق بر منافع ملی است را تأمین کرده و سبب تشخیص صحیح وصول مالیات‌ها شود که بر این اساس قول داده‌ایم این طرح را تا پایان بهمن ماه اجرایی کنیم.

طرح مالیاتی فعالان اقتصادی روی میز جهانگیری

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران هم در این مراسم گفت:در دوره جدید کاری سازمان امور مالیاتی امید می‌رود یکی از معضلات اصلی بخش صنعت، تجارت، کشاورزی که می‌تواند مالیات باشد، بهبود پیدا کند و ما شاهد باشیم مالیات نه تنها سدی برای توسعه اقتصاد کشور نباشد بلکه باعث رونق اقتصادی شود.وی تصریح کرد: در ارتباط با مالیات صنایع کوچک و متوسط برای سال ۹۴ اتاق پیشنهادهایی به سازمان امور مالیاتی و معاون اول رئیس جمهوری داده است که امیدواریم به نتیجه برسد، در عین حال سال ۹۴ اقتصاد ایران سخت‌ترین روزها را طی کرده است و رشد اقتصادی صفر و حتی اگر هم رشدی وجود داشته، بسیار پایین بوده و رشد صنعتی هم به منفی 2/2 کاهش داشته است؛ با این شرایط اگر بخواهیم این رشد منفی جبران شود، باید فشارها را بر صنایع کم کنیم.وی معتقد است که باید فشارهای مالیاتی و تأمین اجتماعی از دوش صنعت برداشته شود تا این بخش بتواند خود را توسعه داده و مشکلاتش را حل کند، در این زمینه مذاکراتی صورت گرفته است و امیدواریم با جلساتی که خواهیم داشت، به نتایج خوبی برسیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها