کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تهران و 10ها نرخ در بازار مرغ


کد خبر : ۲۵۹۹۷چهارشنبه، ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱:۵۸۱۲۶۳ بازدید

طی یک هفته اخیر، در هر نقطه پایتخت مرغ با قیمت‌های مختلفی به فروش رفته است. بیشتر که موضوع را به صورت میدانی ...

مرغ در نقاط مختلف پایتخت از کیلویی 6900 تومان تا 9000 تومان به فروش می رسد است اما رئیس این اتحادیه می‌گوید نهایتا مردم باید مرغ را کیلویی 7600 تومان بخرند.

6900، 7000، 7200، 7400، 7600، 7800، 8000، 8200، 8800، 9000 این اعداد نوسان قیمت در تالار بورس نیست بلکه قیمت هر کیلوگرم مرغ در نقاط مختلف پایتخت است. طی یک هفته اخیر، در هر نقطه پایتخت مرغ با قیمت‌های مختلفی به فروش رفته است. بیشتر که موضوع را به صورت میدانی بررسی می‌کنیم مسئله جالب‌تر هم می‌شود.

هر کیلوگرم مرغ در مجیدیه شمالی 9000 هزار تومان فروخته می‌شود بدون آنکه قیمت بر روی تابلو نصب شده باشد و وقتی علت را از فروشنده می‌پرسیم می‌گوید گران می‌خریم، گران هم می‌فروشیم.

ولی به این مسئله اکتفا نکرده و سری به بازار مرغ و گوشت در میدان امام حسین و خیابان خورشید در میدان شهدا می‌زنیم و جالب‌تر اینجاست که در همین بازار هم قیمت‌ها متفاوت است.

      pna1kxj8cm1dr5sm7a9.jpg

مغازه‌داری مرغ را کیلویی 6900 هزار تومان عرضه می‌کند و وقتی علت را جویا می‌شویم، می‌گوید ما مرغ را عمده و به حجم زیاد می‌خریم در نتیجه با سود کمتری هم می‌فروشیم و حالا شما به ارزان‌فروشی ما اعتراض دارید؟!

مغازه بعدی قیمت مرغ کیلویی 7600 هزار تومان است که اغلب مغازه‌ها هم همین رقم را اعلام می‌کنند فروشنده در مورد قیمت مرغ با حالت عصبی می‌گوید به دنبال چه می‌گردید خسته شدیم بس که قیمت‌ها را تغییر دادیم و هر روز باید با مشتری سر و کله بزنیم که چرا قیمت گران شد در صورتی که ما همان سود ثابت در هر کیلو 500 تومان را می‌بریم.

وی می‌افزاید:‌ اگر آقایان بلد نیستند بازار را تنظیم کنند، چرا ما باید تاوان آن را بدهیم.

مغازه‌دار دیگری می‌گوید: وقتی من امروز مرغ را کیلویی 8 هزار تومان می‌خرم و به یکباره فردا می‌شود 7500 تومان توقع نداشته باشید که مرغ را ارزان‌تر بفروشم مضاف بر آنکه ماهانه باید چندین میلیون تومان اجاره بها بپردازیم و هزینه‌های سرسام‌آور مغازه باید روی قیمت مرغ سرشکن شود.


مشتریان چه می‌گویند

خانمی میانسال برای خرید مرغ از این مغازه به آن مغازه می‌رود، به امید آنکه مرغ ارزان‌تری بتواند تهیه کند. او در مورد نوسان قیمت مرغ می‌گوید: آقایان پشت میز نشسته‌اند و حقوق‌های میلیونی می‌گیرند و معلوم است که باید تغییر قیمت کیلویی هزار تومان برایشان مهم نباشد اما برای منی که با 800 هزار تومان حقوق باید کمک خرج زندگی همسر بیمار و دو فرزند به همراه اجاره خانه باشم، هزار تومان در هر کیلو هم مهم است.

م. محمدی مردی جوان است که فقط یک عدد مرغ از مغازه‌دار طلب کرده و می‌گوید: از وقتی قیمت گوشت قرمز گران شد مرغ را حتی در برخی غذاها جایگزین گوشت قرمز کردیم اما همین مرغ را هم که قبلاً سه تا سه می‌خریدیم حالا توان خریدش را نداریم و به یک عدد رسیده است. چون فقط همین یک قلم نیست و اگر بخواهید هزینه خرید برنج، روغن، لبنیات را هم جزو اقلام اصلی خانوار هستند جمع بزنید باید ماهانه حداقل برای سه نفر 300 هزار تومان هزینه کنم و برای من کارگر که یک میلیون و 200 هزار تومان حقوق می‌گیرم و باید اجاره‌بها و سایر هزینه‌های زندگی را بپردازم رقم کمی نیست.

وضعیت بازار گوشت هم دست کمی از بازار مرغ ندارد تا جایی که هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در نقاط مختلف تهران از کیلویی 29 هزار تومان از چهارراه مولوی،‌بازار شهرستانی در میدان امام حسین به فروش می‌رسد در خیابان خورشید میدان شهدا کیلویی 31 تا 32 هزار تومان، میدان فردوسی 34 هزار تومان، یوسف‌آباد 36 هزار تومان و بسته‌بندی فروشگاه زنجیره‌ای از جمله شهروند تا کیلویی 40 هزار تومان به فروش می‌رسد.

موضوع قیمت گوشت گوسفند را از علی‌اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی جویا شدیم و او در این مورد می‌گوید: گوشت گوسفند طی سه هفته اخیر هر هفته کیلویی 500 تومان افزایش داشته و اکنون باید در نهایت هر کیلو 32 تا 33 هزار تومان برای شقه گوسفندی بدون دنبه فروخته شود و قیمت گرد ران در هر کیلو 5 هزار تومان بالاتر است.

وی می‌افزاید: بازرسان ما تا حد امکان بر قیمت‌ها نظارت دارند ولی اگر کسی گران‌فروشی می‌کند، باید موضوع را به مسؤولان منتقل کنند.

یوسف‌خانی رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی نیز در مورد قیمت‌های متفاوت مرغ در پایتخت، دل پر دردی دارد و می‌گوید: طی دو هفته اخیر متاسفانه شاهد فروش مرغ با قیمت‌های متفاوتی در سطح پایتخت هستیم در صورتی که قیمت هر کیلو مرغ برای توزیع امروز به 7 هزار تومان رسیده است و در نهایت مرغ کیلویی 7600 تومان برای هر کیلوگرم به مردم فروخته شود.

وی در پاسخ به اینکه پس چرا برخی مرغ را زیر این قیمت یا تا 9 هزار تومان می‌فروشند، تصریح می‌کند: مردم دقت کنند که مغازه‌داران حتماً قیمت مرغ را روی تابلو درج کرده باشند و ارزان فروشی را هم چندان باور نکنند. چرا که مشکل ما بیشتر از آنهایی است که ارزان فروشی در قالب کم‌فروشی می‌کنند.

یوسف‌خانی در توضیح بیشتر این موضوع تصریح می‌کند: تکلیف گران‌فروش مشخص است که معمولاً یا در بازرسی‌های دوره‌ای یا اطلاع مردمی با آن برخورد می‌شود اما متأسفانه تعزیرات کاری به آنهایی که زیر قیمت مصوب مرغ می‌فروشند ندارد غافل از اینکه باید پرسید چگونه می‌شود وقتی مرغ را به صورت عمده کیلویی 7 هزار تومان می‌خرند 6900 هزار تومان بفروشند.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی پایتخت اکثر ارزان‌فروشان با دستکاری ترازو و کم فروشی قیمت را تعدیل می‌کنند و اکثر مشتریان هم متوجه این موضوع نمی‌شوند و گاهی هم باید به کیفیت مرغ شک کرد.

او بر این نکته تأکید می‌کند که هیچ کمبودی در بازار مرغ وجود ندارد.


بازار با دستور دادن از پشت میز تنظیم نمی‌شود

هر بار که گزارشی میدانی از وضعیت کالاهای اساسی تهیه کردیم، یا عدم نظارت بر قیمت‌ها یا بالا بودن قیمت تمام شده تولید‌کننده و یا کمبود در بازار یک پای مشکل بود و هر چیز نوشتیم به جای آنکه فکری به حال کوچک شدن سفره قشر ضعیف بشود، به یکی برخورد و فقط جوابیه دریافت کردیم. غافل از آنکه اصحاب رسانه خود را چشم و گوش گویای جامعه می‌دانند و با انعکاس مشکلات سعی می‌کنند تا مدیرانی را که وقت خود را بیشتر در جلسات سپری می‌کنند نسبت به این مشکلات آگاه کنند تا شاید راه حلی برای آن بیندیشند.

اینکه پشت میزت بنشینی و دستور بدهی که باید قیمت فلان کالا در بازار فلان قدر بشود، نمی‌شود تنظیم بازار بلکه باید چرخه تولید، توزیع و خرده‌فروشی که گاهی زیاده‌خواهی برخی افراد در آن دخیل است را هم جدی گرفت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها