کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

خودرو چینی در ایران ارزان است ولی قطعات آن بسیار گران!

کدخبر:۲۵۹۲۳سه شنبه، ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳:۴۷۳۸۴۰ بازدید

چینی‌ها در سال‌های اخیر توانسته اند سهم خوبی از بازار خودروی ایران را به خود اختصاص دهند، دلیل عمده این اتفاق هم ارزان بودن محصولات ...
خودرو چینی در ایران ارزان است ولی قطعات آن بسیار گران!

چینی‌ها در سال‌های اخیر توانسته اند سهم خوبی از بازار خودروی ایران را به خود اختصاص دهند، دلیل عمده این اتفاق هم ارزان بودن محصولات چینی است، اما این محصولات ارزان از دور دل می برند و از نزدیک قیمت قطعات یدکی شان، ضربان قلب مصرف کنندگان شان را بالا می برند. تحریم های بین المللی علیه ایران، به نفع هرکه نبود، برای چینی ها سود بسیار داشت.

این سود به ویژه در صنعت خودرو برای آنها چندین برابر شد و در نهایت با بالا گرفتن تحریم ها، این چرخ تولید چینی سازان در ایران بود که در بازار یکه تازی کرد و محصولاتی که حتی در خود چین هم خریدار زیادی نداشت به دلیل قیمت مناسب و آپشن های کپی شده بیش از خودروهای ساخت داخل، راهی بازار ایران شدند. گرچه اگر منصفانه نگاه کنیم همه این محصولات هم بد نبودند، اما بخشی از این محصولات فقط قیمت ارزانی داشتند و در عوض در خدمات پس از فروش از خجالت مشتریان ایرانی درآمدند. 

قیمت بالای خدمات پس از فروش نسبت به قیمت خودروهای چینی، چالشی است که صدای مصرف کنندگان این خودروها را درآورده است. مثلا فرناز نوبری که دو سال است خودروی ام وی ام 110 دارد در این زمینه به «فرصت امروز» می گوید: «قیمت لوازم یدکی این خودرو بسیار گران است. مثلا قیمت آیینه این خودرو در نمایندگی های خدمات پس از فروش شرکت مدیران خودرو، 180 هزار تومان است. درحالی که در بازار همان آیینه با همان برند و کارایی 70 هزار تومان هم پیدا می شود. »

همچنین کلانتری یکی دیگر از دارندگان این خودرو، در گفت وگو با «فرصت امروز» در این باره اظهار می کند: «سپر رنگ شده 206 که خودروی قبلی من بود، در نهایت 180 هزارتومان بود اما قیمت سپر خودروی کنونی ام با اینکه 14 میلیون از نظر قیمتی از 206 ارزان تر است، 320 هزار تومان تمام می شود. »

این گرانی تا این حد است که یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش یکی از خودروسازان چینی می گوید قیمت برخی از فاکتورها به قدری زیاد است که مشتری حاضر نیست خودروی خود را تحویل بگیرد و برخی خودروها چندین ماه در نمایندگی ها باقی می مانند. اما دلیل این گرانی چیست؟ آیا چینی ها سود کم شده خود از قیمت خودرو را روی لوازم یدکی جبران می کنند؟ کاظمی، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی، در پاسخ به این پرسش به «فرصت امروز» می گوید: «اصولا قطعاتی که توسط خود شرکت های خودروساز تولید می شوند، گران تر هستند، زیرا با کیفیت بالاتری تولید می شوند اما نمونه مشابه آنها که توسط شرکت های دیگر تولید شده اند، در بازار ارزان تر هستند. » 

آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان، در گفت وگو با «فرصت امروز» در پاسخ به این پرسش اظهار می کند: «این فرضیه درست است، وقتی خودرویی وارد کشور می شود، تا 10 سال وارانتی را شامل می شود که باید قطعات مصرفی آن تأمین شود، بنابراین ما در بحث قطعات یدکی وابسته به خارجی ها می شویم. قسمت زیادی از این قطعات اصولا قاچاق می شوند و بخشی هم که از مبادی رسمی وارد می شوند، سود سرشاری را نصیب واردکننده می کند، درحالی که قطعات چینی کیفیت لازم را ندارند و تعداد مراجعه خودروهای چینی نیز به تعمیرگاه ها بیشتر است. این مشکل همه خودرو های ارزان قیمت چینی است. »

علاوه بر گران بودن لوازم یدکی، موضوع دیگر موجود نبودن برخی قطعات این خودروها در بازار و حتی نمایندگی هاست. مثلا کافی است شما بخواهید لاستیک خودروی ام وی ام 110 خود را تعویض کنید، آنگاه متوجه می شوید این لاستیک اصلا در بازار وجود ندارد و ناچارید که لاستیک پراید را که 5 سانتی متر از لاستیک استاندارد این خودرو بزرگ تر است خریداری کنید.

نکته بعدی گران تر بودن لوازم یدکی طرف راست خودرو نسبت به طرف چپ است، پدیده عجیبی که فقط در خودروسازان چینی یافت می شود، دلیل این گرانی هم این است که اصولا در تصادفات سمت شاگرد خودرو است که آسیب می بیند. درجه بندی مراکز خدمات پس از فروش که مشتری باید اختلاف قیمت آن را پرداخت کند، نکته دیگری است. مثلا شما اگر به نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه یک مراجعه کنید، باید هزینه بیشتری نسبت به خدمات یکسانی که در نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه 2 دریافت می کنید، بپردازید. 

همه این موارد دست به دست هم داده تا چاله ای به نام خدمات پس از فروش برای مشتریان خودروهای چینی کنده شود، چاله ای که مشتریان با خودروهای چینی ارزان خود درون آن خواهند افتاد.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

مهسون: 1395/5/1214:16:00،
104
22
کجاش ارزانه؟
وحید عشق ماشین: 1395/5/1214:40:53،
78
36
آقا ما اگه خودرو داخلی و چینی نخوایم باید کیو ببینیم؟!



در ضمن این جو راه افتاده علیه چینیا قضیش چیه؟؟
حسین: 1395/5/1214:51:12،
86
43
همین لگن ام وی ام ۱۱۰ به تازگی غیر ایمن ترین خودروی جهان شده !!! بدون حتی نیم ستاره ایمنی !!! حتی از پراید غیر ایمن تر !!! مرگ قطعی سرنشینان در تصادف با سرعت ۵۵ کیلومتر در ساعت !!!!!
نیما: 1395/5/1215:19:47،
47
68
«سپر رنگ شده 206 که خودروی قبلی من بود، در نهایت 180 هزارتومان بود اما قیمت سپر خودروی کنونی ام با اینکه 14 میلیون از نظر قیمتی از 206 ارزان تر است، 320 هزار تومان تمام می شود. »

206 سپر نداره که یه پوسته هست !
حسن: 1395/5/1215:52:12،
62
35
اگه پولتون مفت نیست به ماشین چینی ندین ، والله پولتون حیف و میل میشه میره پی کارش از بس که افت قیمت دارن این حلبی های مسخره ....
رضا: 1395/5/1215:57:53،
52
47
یه 206 اس دی مدل 88 دارم خدا شاهده یه لاستیکش رو نمیدم یه ماشین صفر از ایرانخودرو بگیرم یا یه ماشین چینی!تو این حدود 7 سالی که دست من بوده واقعا فقط قطعات مصرفیش رو عوض کردم و همه جا هم باهاش رفتم!
استاد : 1395/5/1218:26:05،
29
19
منظورش احتمالا قیمت اصلی و عمده تو چینه که برای وارد کننده خیلی خیلی ارزون میافته نه قیمت دو.نیم برابری برای مشتری ایرانی
bCz: 1395/5/1221:38:08،
36
39
من ریو مدل 90 دارم. پازسال دینامش رو تعمیر کردم ( آفتماتش خراب شده بود ) حدود 250 هزینم شد. دینام نوش بود 450 تومن.

هفته پیش x33 دوستم اینطوری شد. هزینش شد 125 تومن! (60 تومن آفتمات و 65 دستمزد )
دینام نوش هم داشت 320 تومن.
خودتون مقاسیه کنید.
رضا: 1395/5/1222:13:18،
47
19
مردم چیکار کنن ؟!! اگر چینی بده غلط میکنید وارد میکنید ، میفروشید به مردم
احمد: 1395/5/1214:29:23،
70
50
بعد از این که نظر مردم در مورد بیهوشی اون خبرنگار خوندم فهمیدم که خلایق هرچه لایق این چینی ها هم از سرمون زیاده
ایرانی: 1395/5/1214:42:00،
43
51
اگه بدونی چی تو فکر این ملت میگذره همین کامنت رو هم نمیداشتی..جامعه داغونه
منم خیلی وقت بود کامنت نمیذاشتم این بخاطر اینکه بعد از قرنی یه آدم دیدم گذاشتم
علی: 1395/5/1215:48:50،
50
31
چه ربطی به ماشین داره واسه خودتون سوته دلان راه انداختین ... بدترین آدمهای دنیا هم حقشون این نیست !!! کجای دنیا اینهمه لگن چینی درست میکنن به ملت بد بخت تحمیل میکنن !!! زن و بچه مردم چه گناهی دارن تو این لگنا له بشن !!! واسه خودتون آدم خوبه شدین
احمد: 1395/5/1215:53:58،
33
35
ایرانی جان به خدا دل ما هم پر از این ادما مخصوصا تو فضای مجازی یک چیزهایی میگن ادم شاخ در میاره
مهدی: 1395/5/1214:32:26،
54
48
هرکه خربزه خوردو چینی خرید باید پای لرزش هم بشینه
رضا: 1395/5/1214:41:14،
46
31
این که MVM هست و به نسبت لوازمش یک جوری گیر میاد ، شما خیلی ماشین های چینی رو ببینید که اصلا گیر هم نمیاد چه برسه به اینکه گرون باشه
ایرج: 1395/5/1214:43:19،
37
29
ماشین چینی ارزونه با این قیمت های تو ایران بله برای چینی ها قیمت خوبه ولی با تعرفه ما اصلا نمی ارزه نه کیفیت داره نه استانداره و قطعات هم اگر پیدا بشه قیمتش بسیار گرانه پس نخر که آسایش داشته باشی
علی: 1395/5/1214:48:31،
79
43
چینی آشغاله ....
1: 1395/5/1215:06:19،
51
38
آخر عاقبت خريد فرغون چيني همين ميشه كه ميبينين

آخر سر بايد با التماس زير قيمت ردش كرد

نخرين وگرنه پشيمون ميشين
درد دل: 1395/5/1215:09:40،
42
37
نه ايراني بخرين نه چيني..جفتش دردسره.فعلا فرغون نخرين تا مدتي بگذره و كيفيت قطعات بالا بره

فرغون چيني دست دوم كه سرطانه

آخر سر با شيب ملايم فرغونسازيو جمعش ميكنن
مش رحمت: 1395/5/1215:15:17،
44
38
خوبه...من یه ماشین چینی میخرم تیکه تیکش میکنم میفروشم درامد خوبیه...خخخ
هدایت: 1395/5/1215:21:13،
42
38
خاک بر ... قطعه سازان داخلی که نمی تونن چیزایی مثل ایینا و سپر و چراغ بسازن
شبیری: 1395/5/1215:25:49،
78
32
چراغ جلو جک اس 5 رو زده 780 هزار تومان !!
یعنی شما میگی ارزونه ؟
على آباد: 1395/5/1215:26:31،
41
38
توايران ازعدالت وتلاش مسئولين همه چيزارزان است،ماايرانيها غرق درخوشى هستيم
رضا: 1395/5/1215:30:53،
49
34
تخرید اقا چینی آشغاله.باز این ایرانیها لاقل قطعه هاش اکثرش هست و اکثرقطعه فروشا دارند
رضا: 1395/5/1215:33:49،
58
30
همكار من جك اس 5 داره كه هر 5000 كيلومتر بايستي در نمايندگي براي آنكه گارانتي برقرار باشه تعويض روغن و فيلتركنه كه 250000 تومان هزينه اش ميشه يعني هر 10000 كيلومتر 500000 تومان هزينه تعويض روغن در حاليكه من توسان داذم و هر 10000 كيلومتر در نمايندگي تعويض روغن با تعويض فيلتر 160000 تومان پرداخت ميكنم
منتقد ادبی: 1395/5/1216:11:13،
38
29
چینی ها در ظاهر ارزان فروشن ولی در واقع دارن چندبرابرش درمیارن
درواقع اون قیمت ارزان اولیه تله پوله

ولی در کل با شرایط فعلی واسه یه آدم کم درآمد ماشین ایرانی بهتره چون قطعاتش به نسبت ارزونتره و چون از قبل میدونی کیفیت نداره حرص نمیخوری و هی قطعه ارزون میخری میری تعمیرگاه
محمد : 1395/5/1216:27:51،
29
27
نمیدونم به احتمال زیاد چین هم دیگه قطعه نمیده. نمایندگی ام وی ام خالی از قطعات یدکی شده، مطمئن باشید که یه خبرهایی هست...
مهدی: 1395/5/1217:33:44،
33
21
گرون و آشغال!
علیرضا: 1395/5/1217:43:58،
43
35
دوستان عزیز حتما یه خبرهایی هست . من از سال 86 ام وی ام 110 دارم و به عنوان ماشین دوم استفاده می کنم و تا به حال 115 هزار تا کار کرده . باور کنین تا به حال هیچ ایرادی نداشته و فقط دو بار جلو بندی رو دادم نگاه کردن که برای این کارکرد خیلی طبیعی هست . همیشه تابستون ها هم کولر روشن می کنم با اینکه موتور ضعیف هست ولی بازم مشکلی از لحاظ موتور و گیربکس مشاهده نکردم . اینم باید بگم که قطعاتی که روی ماشین به صورت فابریک نصب شده خیلی بهتر از قطعاتی هستن که تاجر های ما وارد می کنن و این خرابی قطعات بیشتر به زیاده خواهی تاجر های ما برمیگرده نه سازندگان چینی. حتما ماشین های ایرانی بازم رو دستشون مونده که افتادن به تته پته
مصطفی: 1395/5/1220:36:40،
34
32
تو که راست میگی ، شاید کادیلاک داری خودت خبر نداری
نادر: 1395/5/1308:28:37،
28
29
منم یه 315 مدل 93 دارم
قبلشم یه 206 مدل 84 داشتم هرچند از لحاظ کیفیت قابل مقایسه نیستن ولی به جرات میگم ازش راضیم چون هیچ هزینه ای نداره ، ماشینای ایرانی صفر دوستامم میبینم که چه بلایی سرشون میاره... باید ببینی کجا و با چه شرایطی زندگی میکنی...
حسن: 1395/5/1218:23:18،
32
28
دليل گرون بودن قطغات چيني انحصاري بودنشه و تو هيچ عطاري پيدا نميشه
سهیل: 1395/5/1219:34:30،
39
40
در جواب شبیری بله ارزون از اینه راننده مزدا 3 که قیمتش 900 تومنه ارزون تره !
محسن: 1395/5/1220:18:07،
39
24
خودروی چینی نه تنها ارزون نیست که خیلی هم گرونه. ما کاری به قیمت داخل چین نداریم چون دولت چین عمداً ارزش یوان کشورش رو پایین نگه داشته. باید دید قیمت خودروی چینی به دلار چقدر میشه و با اون مبلغ چه خودرویی میشه خرید مثلاً چری تیگو 5 با حدود 90 میلیون تومان چیزی حدود 26 هزار دلار قیمت داره که یعنی 3 هزار دلار از تیپ پایه هیوندای توسان (تیپ SE) گرونتره و اگه فقط 3 هزار دلار دیگه روی این پول بذاریم، عملاً بهترین نسخه توسان یعنی لیمیتد (Limited) رو میشه خریداری کرد. خب این کجاش ارزونه؟ لیفان 820 دقیقاً 82 میلیون قیمت داره یعنی 23 هزار و 500 دلار و با اینکه کپی تویوتا کمری ـه ولی از قیمت پایه کمری (23 هزار و 70 دلار) هم گرونتره!
اینم باید در نظر داشت که خودروی چینی به علت برند ناشناخته و موارد فنی ضعیفش هرچقدر آپشن و امکانات هم داشته باشه، باز هم نباید هم قیمت برندهای معتبر قیمت گذاری بشه.
meysam: 1395/5/1300:04:51،
40
25
من برلیانس h320 دارم . به نسبت قیمت ازش راضی هستم.
طبیعتا اگه پول بیشتری داشتم ماشین ژاپنی می خریدم. ولی با این پول حاضر نیستم محصولات مثل سمند و پارس بخرم
انجمن: 1395/5/1300:46:37،
31
22
بله این هم یک نوع سیاست شرکت مدیران خودرو هست
محصولاتش رو که در ایران بسیار کم مشتری بوده رو با هر ترفندی از جمله اقساط بلند مدت و غیروو میفروشه...
نوبت به قطعات که میرسه چند برابر سود خواب املاک و مبالغ مانده بر هزینه شده ی خواب خودش رو بدست میآره...

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما