کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیا مجوز جدید آمریکا به کار ایرلاین‌های ایرانی می‌آید؟


کد خبر : ۲۵۸۵۴یکشنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴:۲۴۱۷۰۵ بازدید

روز گذشته ایالات متحده آمریکا اعلام کرد هواپیماهای ساخت این کشور که در اختیار ایرلاین‌های خارجی قرار دارند می‌توانند بدون محدودیت ...

روز گذشته ایالات متحده آمریکا اعلام کرد هواپیماهای ساخت این کشور که در اختیار ایرلاین‌های خارجی قرار دارند می‌توانند بدون محدودیت به ایران پرواز کنند و در این حوزه دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت. هرچند این مجوز خطاب مستقیم به ایرلاین‌های بین‌المللی دارد، اما این سوال را نیز به وجود آورده که آیا این دستور می‌تواند برای صنعت هوانوردی ایران نیز مفید باشد یا خیر.

در طول سال‌های گذشته با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های گسترده‌ای که علیه صنعت هوانوردی ایران به کار گرفته شده، نه تنها امکان خرید و یا اجاره هواپیماهای جدید برای ایرلاین‌های داخلی به وجود نیامده که حتی بسیاری از شرکت‌های خارجی نیز در رفت‌وآمد به ایران با محدودیت‌هایی مواجه شدند.

در کنار شرکت‌های هواپیمایی‌ که بنا به دلایل مختلف در طول این سال‌ها عطای پرواز در ایران را به لقایش بخشیدند شرکت‌هایی که در طول این سال‌ها باقی‌مانده‌اند نیز با محدودیت‌های جدی مواجه شده‌اند.

این شرکت‌ها در کنار محدودیت‌های جدی در برنامه‌های پروازی‌شان محدودیت‌هایی نیز در اختصاص هواپیماهای ناوگان خود برای پرواز به مقاصد مختلف در ایران داشتند، موضوعی که به نظر می‌رسد اصلی‌ترین هدف دولت آمریکا در دستورالعمل جدید خود بوده و از این پس امکان سفر به ایران با هواپیماهای گسترده‌تری را فراهم می‌کند. موضوعی که شاید در کوتاه مدت نفع چندان مستقیمی برای ایرلاین‌های ایرانی نداشته باشد.

محمد بشارتی – کارشناس صنعت هوانوردی – در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی جزییات مجوز جدید آمریکا، اعلام کرد: در طول سال‌های گذشته در کنار محدودیت‌های عمده‌ای که علیه صنعت هوانوردی ایران به کار گرفته شده بود، یکی از بحث‌ها ورود هواپیماهای جدید به ایران و نشست و برخاست آنها در فرودگاه‌های داخلی بود.

به گفته وی، با توجه به محدودیت‌هایی که برای ورود تکنولوژی‌های نوین به ایران وجود داشت، بسیاری از ایرلاین‌های اروپایی توان آوردن هواپیماهای جدید و یا صاحب تکنولوژی خود را نداشتند.

این کارشناس صنعت هوانوردی ادامه داد: در این فضا حتی پروازهای با چند مسیر نیز اینگونه انجام می‌شد که برای مثال پرواز از آمریکا تا فرانکفورت با هواپیماهای نوساز و آخرین مدل انجام می‌گرفت، ولی پروازی که از فرانکفورت به مقصد تهران انجام می‌شد با هواپیماهای قدیمی‌تر که اکثرا ساخت آمریکا نبودند انجام می‌گرفت، هرچند که این محدودیت‌ها را شرکت‌های هواپیمایی حاشیه خلیج فارس دور زدند، اما ایرلاین‌های اروپایی در طول این سال‌ها با همان محدودیت‌ها به کار خود ادامه دادند.

بشارتی با بیان این‌که لزوما این مصوبه به معنی چراغ سبز برای ایران نیست، اظهار کرد: وقتی ما با ناوگان زمین‌گیری روبه‌رو هستیم که عمری چند دهه‌ای دارند، یعنی حتی در صورت وجود شرایط همکاری نیز قطعه‌ای برای آنها وجود ندارد تا جایگزین قبلی‌ها شود، از این‌رو وقتی مسیر برای ایران باز خواهد شد که امکان تبادلات جدی هواپیما وجود داشته باشد.

به اعتقاد وی در این فضا لیزینگ هواپیما با توجه به شرایطی که ایران دارد بهترین گزینه خواهد بود در غیر این صورت برداشتن محدودیت‌های این‌چنینی تنها برای ایرلاین‌های خارجی که به ایران پرواز می‌کنند مفید خواهد بود.

این کارشناس صنعت هوانوردی با اشاره به تعداد بالای پروازهای شرکت‌های خارجی در ایران، تصریح کرد: وقتی ما جایگاه خود را در این حوزه از دست داده‌ایم، یعنی فضا را برای مانور ایرلاین‌های خارجی فراهم کرده‌ایم. انجام نزدیک به ۳۰ پرواز هفتگی از سوی امارات ایر به شهرها مختلف ایران و یا فعالیت ایرلاین‌های کوچک برای انجام پروازهای طولانی‌مدت ایرانی‌ها تنها بخشی از فضایی است که ما در طول این سال‌ها به آنها داده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: اگر ایران بتواند با پیگیری فضای سیاسی امکان تبادلات اقتصادی را فراهم آورد شانس ما برای به دست آوردن دوباره جایگاه ملی فراهم خواهد شد، اما درغیر این صورت شاید دستورالعمل‌های این‌چنینی نفع چندانی برای صنعت هوانوردی ایران نداشته باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها