کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واکنش‌ها به سخنان حسن عباسی / ارتش ایران شکایت می‌کند


کد خبر : ۲۵۸۲۵یکشنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹:۳۹۲۷۲۸ بازدید

«حسن عباسی» یا به قول خودش «کیسینجر اسلام» به‌تازگی سخنانی گفته که این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود؛ سخنانی از ...

حسن عباسی کیسینجر اسلام

«حسن عباسی» یا به قول خودش «کیسینجر اسلام» به‌تازگی سخنانی گفته که این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود؛ سخنانی از جنس توهین به ارتش و ارتشی‌ها؛ او در قسمتی از سخنانش گفته «اگر کشور را آب ببرد، ارتش اصلا صدایش درنمی‌آید و هیچ موضعی اتخاذ نمی‌کند». این سخنان «عباسی» که از تئوریسین‌های اصولگرا محسوب می‌شود، با واکنش‌های منفی زیادی روبه‌رو شده است؛ مهم‌ترین این واکنش‌ها، از سوی فرمانده نیروی زمینی ارتش بیان شده؛ امیر سرتیپ «پوردستان» سخنان «عباسی» را «نسنجیده» خوانده و از تنظیم شکایت ازسوی مدیریت حقوقی نیروی زمینی ارتش خبر داده است. دریادار «سیاری»، فرمانده نیروی دریایی ارتش هم سخنان «عباسی» را تقبیح و او را فردی کم‌اطلاع در برخی حوزه‌ها توصیف کرده است. امیر سرتیپ «اسدالله حیدری»، رئیس کانون بازنشستگان ارتش نیز در نامه‌ای سرگشاده که در پایگاه «کانون بازنشستگان آجا» آمده، این سخنان را «یاوه‌سرایی» دانسته و از عباسی خواسته عذرخواهی کند. 
عباسی چه گفته؟ 

«عباسی»، مسئول اسبق «توسعه رزم نیروی دریایی سپاه»، در قسمتی از سخنانش که «باشگاه خبرنگاران» آن را منتشر کرده، گفته است: «اینجا از بالا تا پایین، از رأس کاخ سفید تا پایین انگشت را گرفته‌اند به این سمت که کشور افتاده دست نظامیان و سپاه همه‌کاره کشور است.  

صد‌هزارتا پاسدار هستند که این صد‌هزارتا غرب را بیچاره کرده، اقتصاد دنیا و سیاست دنیا دستش است؛ دولت احمدی‌نژاد دستش بود. خب این چه جوکی است که تعریف می‌کنید. حالا کسی هم نیست که بیاید این موارد را بگوید. ذهنیت بدی درست کرده‌اند». او در ادامه با خطاب قراردادن «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته که «واقعیتش این است که یک نفر به نام ولی فقیه هست که اجازه نداد تئوری‌های شما در براندازی مملکت به نتیجه برسد. یک واقعیتی است که پدیده‌ای به نام بسیج مانع براندازی شد. شما جریانی داشتید؛ میلیشیای آمریکایی به نام جنبش سبز و حکومت هم یک میلیشیا داشت به نام بسیج که وارد صحنه شد و جلو این قضیه را گرفت. خوب یا بد؛ شما یک چیزی دوست دارید مثل ارتش، بی‌سروصدا؛ در پادگان‌ها باشد؛ آب این کشور را ببرد، صدایشان درنیاید و هیچ موضعی، هیچی...».

پوردستان: نسنجیده است

به گزارش «پایگاه خبری نیروی زمینی ارتش»، فرمانده نیروی زمینی ارتش گفته که «او (عباسی) باید هرچه‌سریع‌تر از ارتش جمهوری اسلامی و مردم ولایت‌مدار ایران اسلامی عذرخواهی کند و در غیر این صورت باید در مراجع قضائی پاسخ‌گو باشد». امیر «احمدرضا پوردستان» در جریان دیدار با جانبازان قطع‌نخاعی دفاع مقدس در مشهد افزود: «مدیریت حقوقی نیروی زمینی دادخواستی علیه حسن عباسی تهیه کرده و به‌زودی او ازسوی دادگاه احضار خواهد شد تا پاسخ‌گوی اظهارات خود باشد». فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: «گفته‌های ایشان سخنان نسنجیده‌ای است که بدون شناخت و آگاهی از شرح وظایف سازمان‌ها و نیروها بیان شده است». درهمین‌حال در صفحه توییتر منتسب به «محسن رضایی»، فرمانده پیشین سپاه پاسداران نوشته شده که «اهانت به ارتش و سپاه، خواست اسرائیل و آمریکاست».

دریادار سیاری: این سخنان نمی‌تواند خدمت به نظام باشد

فرمانده نیروی دریایی ارتش هم ضمن تقبیح این اظهارات و با تأکید بر اینکه چنین مواضعی قطعا نمی‌تواند به سود منافع ملت باشد، گفت: «با توجه به وضعیت پیرامونی ایران اسلامی، امروز به لطف خدا و به برکت رهنمودهای مقام معظم رهبری و پشتیبانی ملت، نیروهای مسلح قادرند امنیت کشور را به خوبی تأمین کنند؛ اما دراین‌میان اظهاراتی ازسوی یک فرد مطرح شده که قطعا نسنجیده است و نمی‌تواند خدمت به نظام باشد». به گزارش «تسنیم»، دریادار «سیاری» با تأکید بر اینکه امروز نیازمند همدلی و همراهی تمام ارکان نظام هستیم، افزود: «هر بحثی که این همدلی را مخدوش کند، یقینا برخلاف منافع ملی است».

فرمانده نیروی دریایی ارتش، گوینده اظهارات مورداشاره را فردی کم‌اطلاع در برخی حوزه‌ها توصیف کرد و گفت: «متأسفانه ایشان تصور می‌کند نظرات و صحبت‌هایش در همه زمینه‌ها دقیق است و موردتوجه داخل و خارج از کشور قرار می‌گیرد؛ درحالی‌که این‌چنین نیست. ایشان خود را در تمام زمینه‌ها اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، فلسفی، جامعه‌شناسی، ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک، ژئوکالچر و... صاحب‌نظر می‌داند، اما سؤال این است که اصلا ایشان واقعا می‌تواند در همه این زمینه‌ها اظهارنظر کارشناسی کند؟».

برخی حرف‌هایش منطقی و ریشه‌دار نیستند

او افزود: «به‌عنوان‌مثال، من مدتی قبل صحبت‌های ایشان را گوش می‌کردم که در حوزه دریا و مباحث مربوط به دریا در دفاع مقدس صحبت می‌کرد؛ مثلا بحث‌هایی درباره سکوهای البکر و الامیه طرح کرد و من با شنیدن صحبت‌های ایشان متوجه شدم که اساسا متوجه موضوع نیستند و نمی‌دانند که در هشت سال دفاع مقدس در دریا چه اتفاقی افتاده است. با توجه به سن‌وسال و موقعیت ایشان در زمان دفاع مقدس، یقینا نمی‌توانسته به همه آنچه در حوزه دریا رخ داده اشراف داشته باشد و دلیلی هم نبوده که کسی به ایشان در این زمینه گزارش کامل بدهد، اما وی در این زمینه به‌عنوان یک کارشناس سخنرانی می‌کرد». سیاری ادامه داد: «وقتی ایشان عملیات بزرگی مانند هفت آذر را زیر سؤال می‌برد، یعنی منطقی عمل نکرده است. بنابراین فهمیدم ایشان اصلا از برخی امور خبر ندارد و برخی حرف‌هایشان منطقی و ریشه‌دار نیست». فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: «مقام معظم رهبری فرمودند یکی از نتایج عملیات نیروی دریایی که انجام می‌شود آن است که اقتصاد کشور سالم می‌ماند؛ ایشان فرمودند این گزارش‌ها را به مردم ارائه کنید، اما فرد موردنظر چیز دیگری می‌گوید. حال باید از وی پرسید شما بهتر به امور اشراف دارید یا رهبر معظم انقلاب؟».

امیر «حیدری»: انتظار می‌رود مسئولان نظام برای این‌گونه یاوه‌سرایی‌ها، چاره‌ای بیندیشند

در قسمتی از نامه سرگشاده امیر «حیدری» رئیس کانون بازنشستگان ارتش نیز که خطاب به «عباسی» منتشر شده، آمده است: «اخیرا کلیپی از سخنان جنابعالی با مضمونی مبهم و ناصواب درباره ارتش، در فضای مجازی منتشر گردیده که علی‌رغم تأسف‌باربودن آن، تاکنون نیز خبری دال بر تکذیب و یا اصلاح از سوی شما انتشار نیافته است و با توجه به اعتراضات گسترده و رو به تزایدِ آحاد کارکنان ارتش ج.ا.ا و عصبانیت مردم قدرشناس کشورمان از این‌گونه یاوه‌سرایی‌ها، لازم است مواردی به شما گوشزد گردد: ملت ایران با استناد به تاریخ کشور و تجاربی که از عملکرد تمامی خدمتگزارانشان دارند، به‌خوبی از اهمیت، جایگاه و شأن ارتش در نزد ملت ایران، کشورهای همسایه و قدرت‌های بزرگ نظامی در سطح جهان آگاهی داشته و برخلاف سخنان منتشره جنابعالی، نه‌تنها ارتشِ محبوب کشورشان را به‌خواب‌رفته نمی‌بینند!!...، بلکه خواب آرام و راحت خود را نیز مدیون بیداری سربازان فداکاری می‌دانند که در کمال مظلومیت و محرومیت از امتیازات و مصونیت‌هایی که شامل امــثال شما می‌باشد، برابر وظیفه‌ای که در قانون اساسی برای آنها دیده شده است به حراست و حفاظت از حدود و ثغور میهن عزیزمان مشغولند و قطعا عرصه این سیمرغ، جولانگه مگسی نخواهد بود که برابر ذات خویش فرودگاه سخنش، تنها بدبینی و تفرقه‌افکنی است».

در این نامه خطاب به «عباسی» گفته شده: «جنابعالی نیز در جایگاهی قرار ندارید که برای طرف این گفت‌وگو از ظرفیت و اندازه لازم برخوردار بوده و نیازی به شرح و بسط دلایل باشد». او ادامه داد: «انتظار می‌رود در شرایط کنونی کشور، مسئولان محترم نظام برای این‌گونه یاوه‌سرایی‌ها، چاره‌ای اندیشیده تا برخی مانند جنابعالی با طرح چنین سخنان باطلی، موجبات بروز تفرقه و تنش در صفوف یاران انقلاب را پدید نیاورده و ذهن جوانان عزیزمان را به ناحق سردرگم نکنید، زیرا دامن‌زدن بر شبهات اختلاف، نه‌تنها حمایت از نهاد مقدسی چون سپاه پاسداران جان‌برکف انقلاب و بسیجیان همیشه سرافراز و دلاور میهن اسلامی و بازوی امین و قدرتمند نیروهای مسلح ج. ا. ا نیست، بلکه موجی از تخریب و تضعیف را به سوی این عزیزان گسیل خواهد داشت».

شما از  رشادت‌ها چه می‌دانید؟

حیدری این‌گونه نامه خود را به «عباسی» ادامه داده: «شما از رشادت‌های شهید بابائی و دوران و...  پیروزمندان عملیات مروارید، حماسه‌های ۳۴روزه دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) و تکاوران نیروی دریائی در خرمشهر، فداکاری‌های رزمندگان نیروی زمینی در بیش از ۱۵۰ عملیات شبانه و حراست از فضای کشور توسط نیروی هوایی و پدافند و سقوط ده‌ها هواپیمای دشمن (مانند ۷۷ هواپیما در عملیات والفجر هشت) چه در خاطر دارید؟!... جدا باید از گفته‌های خویش شرمسار گشته و در پیشگاه خدا و ملّت ایران، پاسخ‌گوی اهانت به این قشر شریف، کم‌توقع، صادق و خالص باشید». او در آخر ضمن تأکید بر عذرخواهی عباسی، نوشت: «بدانید این صبر، تواضع و متانت ارتشیان غیرتمند، (که فارغ از تمام جناح‌بندی‌های سیاسی و وابستگی‌های حزبی هستند)، تنها در دایره ایمان، اعتقاد و اطاعتِ محض از ولایت و تمرکز بر تأمین امنیت مرزهای کشور بزرگ ایران قابل بررسی و تفسیر است».

دفاع‌های قبلی از ارتش

اما اظهارنظرهایی مانند گفته‌های «عباسی» درباره ارتش بی‌سابقه نیست؛ این اظهارنظرها به حدی بود که سال ١٣٩٣ به یک برنامه زنده تلویزیونی نیز کشیده شد. در هفته دفاع مقدس در سال ٩٣، برنامه‌ای با نام «سطرهای ناخوانده» پخش می‌شد که در یکی از قسمت‌های این برنامه، امیر «مسعود بختیاری» و امیر «عبدالحسین مفید» میهمانان آن بودند.

اظهاراتی در آن برنامه درباره نقش ارتش در سال‌های جنگ مطرح شد که واکنش این دو امیر بازنشسته ارتشی را در پی داشت. امیر «مفید» با بیان اینکه «ارتش کجا کم گذاشت؟»، گفته بود: «در سال اول جنگ، یک فانتوم نقش آرپی‌جی را برعهده داشت. با آمدن شهید صیاد شیرازی تغییر عمده‌ای در سیستم مدیریت ایجاد و سپاه و ارتش به هم نزدیک شدند».

امیر «بختیاری» هم با بیان اینکه «می‌خواهیم از ٣٠ سال اتهامی که به ارتش زدند دفاع کنیم درباره مقایسه‌ای که برخی میان نیروهای ارتشی و بسیجی و سپاهی می‌کنند»، گفت: «به من بگویید با روحیه انقلابی چطور می‌شود تانک و هواپیما را هدایت کرد؟». او با بیان اینکه در آغاز انقلاب دوستان می‌گفتند با سپاه بدر رابطه داریم، افزود: «ولی چرا هیچ‌کس نفهمید که لشکرهای عراق از مناطق مختلف این کشور قبل از جنگ به پشت مرزهای ایران گسیل شدند و آرایش گرفتند. چرا هیچ‌کس از این اخبار خبر و برآوردی نداشت». بختیاری در واکنش به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ارتش در سال اول جنگ ناموفق بوده، گفته بود: «سال اول جنگ چه عدم موفقیتی داشتیم؟ ما در دو ماه جلوی پیشرفت ارتش مجهز عراق را گرفتیم؛ این اسمش موفقیت نیست؟ این موفقیت نیست که ارتش عراق را در بیابان‌های خوزستان متوقف کنیم؟ اگر اینها موفقیت نیستند پس چه هستند؟ یکی از تعاریف پیروزی در بین نظامی‌ها این است که اجازه ندهید دشمن به اهداف استراتژیک برسد که ارتش ایران هم مانع از آن شد. اینکه من تأکید می‌کنم بر «ارتش ایران» برای این است که نیروهای بسیج مردمی فاقد آموزش، سلاح و مهارت هستند. سپاه هم در آغاز راه بوده».

ارتش نبود، خوزستان جدا شده بود

همچنین در همان سال هم امیر «علی آراسته»، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش، با اشاره به عملیات‌های نیروی زمینی، نیروی هوایی و دریایی ارتش در روزهای آغازین، پس از تهاجم عراق گفته بود: «فراموش نکرده‌ایم که چگونه ۱۴۰ فروند هواپیما در یک ‌روز پس از تجاوز، در یک مرحله همه نقاط حساس دشمن را بمباران کردند؛ یا نیروی دریایی در خلیج ‌فارس به‌طور کامل نیروی دریایی دشمن را ساقط و در خورعبدالله محبوس کرد». او افزوده بود: «ما نمی‌توانیم مقاومت‌های جانانه گردان ۱۵۳ لشکر ۷۷ را در عملیات بهمن‌شیر فراموش کنیم و همچنین شجاعت‌ها و رشادت‌های دانشجویان دانشگاه افسری که برخلاف حکم رئیس‌جمهوری وقت کشور و فرمانده کل قوا به جبهه اعزام شده و کشته و مجروح دادند از یاد ببریم. اگر این مقاومت‌ها نبود، معلوم نبود دشمن کجا‌ها را تصرف می‌کرد». آراسته با بیان اینکه حضور مقتدرانه در سال‌های بعد از آغاز جنگ مدیون این رشادت‌هاست، گفت: «اگر این حضور قدرتمندانه و مقتدرانه ارتش و به‌ویژه نیروی زمینی نبود، دشمن به اهداف خود در مقاطع اولیه رسیده بود و اهواز و خوزستان را به‌راحتی از ایران جدا کرده بود».

درباره فداکاری ارتش عمدا یا سهوا غفلت شده است

او با اشاره به اینکه این رشادت‌ها در همه ابعاد پرسنلی، لجستیکی و فرماندهی در تاریخ جنگ‌ها بی‌بدیل است، گفته بود: «اما متاسفانه از دید تاریخ‌نویسان و پژوهشگران جنگ عمدا یا سهوا اگر نخواهیم طور دیگری تعبیر کنیم درباره آن غفلت شده است.

من به‌عنوان یک سرباز و میراث‌دار شهدای اوایل جنگ انتظار دارم به این موضوع بیشتر پرداخته و در تفسیر هفته‌های اول جنگ کارهای بیشتری انجام شود، تا به این وسیله بتوانیم گوشه‌ای از زحمات و ایثارگری‌های آنها را جواب داده باشیم».امیر آراسته با اشاره به اقدامات نیروی زمینی در عرصه پدافند غیرعامل گفته بود: «نیروی زمینی ارتش امروز افتخار دارد که در این عرصه ملی به اقدامات بسیار بزرگی دست زده است که اگر بخواهیم با نیروی موازی خودمان در کشور که در بحث عمرانی و اقتصادی شرکت داشته، مقایسه کنیم، چند برابر آنها کار عمرانی در بحث پدافند غیرعامل انجام داده است». ٢٧ سال پس از پایان جنگ، هنوز افرادی پیدا می‌شوند که قابلیت‌های ارتش در دفاع از مرزها و کشور را به چالش بکشند؛ ارتشی که روزهای اول جنگ برابر دشمن تادندان‌مسلح خود، با همان بضاعتش مقاومت کرد و اجازه پیشروی نداد. شاید اظهارات «کسینجر خود‌خوانده» نمونه‌ای از تلاش برای کم‌رنگ‌کردن نقش ارتش در امنیت ایران باشد.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها