کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دمای منفی در بازار دلار


کد خبر : ۲۵۷۱چهارشنبه، ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۳:۴۲۲۹۰۳ بازدید

بازار ارز برای دومین روز پیاپی به روند نزولی خود ادامه داد. به گفته بسیاری از فعالان، این افت قیمت به واسطه بازگشت خوش‌بینی به آینده مذاکرات در عرصه سیاست خارجی است .

در کنار نوسانات جزیی در بازار ارز، قیمت انواع سکه، اگرچه افزایش مختصری داشت، اما همراستا با حرکت قیمت اونس طلا نبود. تحلیلگران معتقدند واکنش ضعیف سکه به تقویت اونس در بازارهای جهانی به دلیل کاهش نرخ دلار بوده و این مساله نرخ حباب منفی سکه را بالا برده است.

فعالان چشم‌اندازی برای افزایش قیمت‌ها متصور نیستند 

گروه بازار پول- قیمت هر اونس طلای جهانی دیروز صبح، همراه با شروع نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا افزایش یافت. تقویت طلا در بازارهای جهانی، افزایش قیمت انواع سکه و طلای 18 عیار را در بازار داخلی موجب شد، ولی میزان این تغییرات بسیار محدود بوده است. قیمت دلار آمریکا در بازار داخلی باز هم کاهش یافت. صرافان معتقدند علت اصلی کاهش قیمت دلار ناامیدی سرمایه‌گذاران از افزایش قیمت این ارز پراهمیت است. پیش‌بینی فعالان اقتصادی مبتنی بر ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار داخلی است و این امر موجب شده است که سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از زیان بیشتر دلارهای خود را به بازار آورده و بفروشند. این افزایش عرضه موجب شد تا قیمت دلار پایین بیاید. 

بازار داخلی

دلار آمریکا در بازار داخلی دیروز باز هم کار خود را با کاهش قیمت شروع کرد. صرافان علت عمده این امر را افزایش عرضه دلار در بازار داخلی و همراهی بانک مرکزی با روند کاهشی این ارز عنوان می‌کنند. آنها می‌گویند از آنجا که مردم امیدی به افزایش قیمت دلار ندارند و افت قیمت این ارز پر اهمیت در بلندمدت برای آنها بدیهی شده است، دلارهای خود را به بازار می‌آورند تا از زیان بیشتر جلوگیری کنند. در این میان سرمایه‌گذاران بازار ارز به ارزهای متنوعی روی آورده‌اند که از جمله آنها می‌توان به کرون سوئد اشاره کرد. به هر روی بازار و فعالان اقتصادی در مورد افت تدریجی قیمت دلار به اطمینان نسبی دست یافته‌اند و این امر افزایش عرضه و افت قیمت دلار را موجب شده است.

در ماه‌های اخیر مهم‌ترین عاملی که قیمت دلار در بازار داخلی را تحت تاثیر قرار می‌داد، روند مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 بوده است. روند مثبت مذاکرات در هفته‌های اخیر قیمت دلار را به میزان قابل توجهی پایین آورده بود. در پایان هفته گذشته، توقفی که در مذاکرات رخ داد باعث شد قیمت دلار قدری بالا رود، ولی کاهش مجدد قیمت این ارز نشان داد که بازار در کل نسبت به روند مذاکرات خوش‌بین است. موضع اخیر اتحادیه اروپا به اعتقاد کارشناسان در ادامه روند تدریجی کاهش قیمت دلار یا حداقل جلوگیری از افزایش آن کمک موثری خواهد بود. اتحادیه اروپا اعلام کرده است، در صورتی که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق اتمی ژنو عمل کند، برخی از تحریم‌ها علیه ایران را به حالت تعلیق در خواهد آورد. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «کا‌ترین اشتون» نیز گفته است: «مذاکرات هیات‌های کار‌شناسی ایران و گروه 1+5 که در وین اتریش، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان بود و متوقف شده است، از سر گرفته خواهد شد.» اشتون روند مذاکرات را بسیار حساس توصیف کرد و گفت: «مسلم است که همواره گفته‌ایم مهم است ما از انجام اقداماتی که این روند را به تاخیر بیندازد، خودداری کنیم.» در مقابل موضع‌گیری اتحادیه اروپا، آمریکا و متحدانش متعهد شدند که طی یک روند 6 ماهه بخشی از تحریم‌های فعلی را معلق کنند و تحریم تازه‌ای علیه ایران وضع نکنند تا با ادامه گفت‌وگوها راهی برای گسترش ابعاد توافق پیدا شود. واکنش‌های اتحادیه اروپا کارشناسان را به این باور رسانده که در هفته‌های آینده قیمت دلار افزایش پیدا نکند و احتمالا روند کاهشی را که پیش گرفته بود ادامه دهد. به اعتقاد آنها این اظهارات در تقویت امیدواری بازار به آینده مذاکرات بسیار موثر بوده‌اند و به استقرار ثبات در بازار داخلی کمک می‌کند.

از دیگر عواملی که می‌تواند بر روند بازار ارز داخلی تاثیر بگذارد باید به ورود ارز به کشور اشاره کرد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از وصول 20 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی سال گذشته و امسال طی 7ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: ایران طی این هفت ماه روزانه 935 هزار بشکه نفت با قیمت متوسط 103 دلار فروخت. کارشناسان اقتصادی معتقدند ورود این دارایی‌ها به کشور کمک زیادی به کاهش قیمت دلار و ارزهای دیگر در بازار داخلی است.

دیروز کاهش قیمت دلار تنها رویداد جالب توجه در بازار تهران نبود. در روز سه‌شنبه هفته جاری، قیمت انواع سکه و طلای 18 عیار در واکنش به افزایش قیمت طلای جهانی زیاد شد، اما تغییرات نرخ سکه بسیار محدود بوده است. برخی کارشناسان معتقدند برای اینکه سکه از حباب خالی شود، باید افزایش قیمت طلای جهانی را به صورتی شدیدتر منعکس کند، اما عکس این اتفاق رخ داده است. این امر باعث افزایش اختلاف بین قیمت تمام شده و قیمت بازاری سکه می شود و خطر قاچاق طلا به بیرون از مرزهای ایران را افزایش می‌دهد. از آنجا که طلا در داخل کشور به نسبت قیمت طلای جهانی ارزان‌تر است، فروش طلای ایران در خارج از کشور می‌‌تواند، تجارت سودآوری باشد.

نوسانات و عدم اطمینان‌های حاکم بر بازار طلا این روزها مسوولان را بر آن داشته تا احتیاط بیشتری در بازار طلا به خرج دهند. مدیر کل استاندارد تهران با اعلام اجباری بودن استاندارد مصنوعات طلا، از ابطال چندین کد شناسایی سازندگان طلای غیر فعال در آذر ماه خبر داد و از مردم خواست تا مصنوعات طلایی را با نشان استاندارد و کد شناسایی معتبر خریداری کنند. «مسلم بیات» در این خصوص گفت: «طبق مقررات سازمان ملی استاندارد ایران، تولید، نگهداری، خرید و فروش طلا فاقد پروانه کاربرد علامت استاندارد یا کد شناسایی معتبر، غیر مجاز و غیرقانونی است.» احتیاط‌هایی از این دست در جلوگیری از مبادلات غیرقانونی طلا که می‌تواند وضعیت بازار این فلز گرانبها را آشفته‌تر کند، کمک موثری خواهد بود. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها