کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

دلایل خراب شدن باتری خودرو

کدخبر:۲۵۵۰۳پنجشنبه، ۳۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹:۵۵۸۱۶۹ بازدید

تاکنون برای شما پیش آمده که حین رانندگی ناگهان خودروی شما خاموش شود و هرچه استارت می‌زنید، خودرو روشن ...
دلایل خراب شدن باتری خودرو

تاکنون برای شما پیش آمده که حین رانندگی ناگهان خودروی شما خاموش شود و هرچه استارت می‌زنید، خودرو روشن نشود؟ به نشانگر سوخت خودرو نگاه می‌کنید که نشان از کافی بودن بنزین در باک خودرو دارد. با این وجود هر چه کلید خودرو را در سوییچ می‌چرخانید، هیچ صدایی مبنی بر احتراق در موتور خودرو شنیده نمی‌شود. در این حالت اولین فکری که به ذهن هر متخصص خودرویی خطور می‌کند، خرابی باتری است.

در تماس با امداد خودرو نیز نشانه‌ها را که توضیح می‌دهید علت اصلی را خرابی باتری خودرو عنوان می‌کند و بنابراین مجبور به شارژ باتری برای حرکت دوباره هستید.در چنین مواقعی تنها راه‌حل برای راه‌اندازی دوباره خودرو، باتری به باتری کردن است که می‌تواند مشکل را حل کند، اما این راهکار نیز موقتی است و باید باتری خودرو را تعویض کنید. هر چند نقص فنی در قطعات خودرو به مرور زمان یک موضوع عادی است اما کارشناسان معتقدند راه‌های زیادی برای جلوگیری از خرابی برخی قطعات وجود دارد که این موضوع نیازمند نگهداری خوب از خودرو است.

باتري نیز یکی از قطعاتی است که توجه زیادی را از سوی راننده مي‌طلبد؛ زیرا سلامت قطعات برقی خودرو در گرو این قطعه است، قطعه‌ای که وظیفه تامین برق خودرو را بر عهده دارد، بنابراین نگهداری از آن می‌تواند بر عمر این قطعه بیفزاید و شما را از دردسر در راه ماندن حفظ کند.بنا به گفته کارشناسان، باتری یکی از قطعاتی است که در آن بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی، انرژی الکتریکی ذخیره می‌شود تا در صورت نیاز قابل استفاده باشد. بنابراین یکی از علائم خرابی باتری این است که هنگام استارت زدن، باتری نتواند استارت را به حرکت در آورد. علامت دیگر کم شدن پی‌در‌پی آب خانه‌های باتری است.

نشانه سوم هم شیرین شدن آب باتری است که در صورت کنترل این سه موضوع می‌توانید از عمر باتری خود آگاه شوید. کارشناسان یک راه نیز برای آزمایش باتری پیشنهاد می‌کنند، اینکه درب خانه‌های باتری را باز کنید و به‌وسیله سیم نسبتا ضخیم دو قطب باتری را به هم وصل کنید، اگر آب داخل هر یک از خانه‌های باتری جوشید و غلیان کرد آن خانه باتری خراب است و باید صفحات داخل آن خانه عوض شود و چون این کار (تعویض صفحات) به‌طور اصولی انجام نمی‌شود، بهتر است باتری خودرو عوض شود.

موضوع مهم دیگر تشخیص نوع باتری خودرو است. آنگونه که کارشناسان می‌گویند، دو نوع باتري برای خودروها وجود دارد، باتري‌های «تر» یا باتري‌های اسیدی که در دسته باتري‌هاي قدیمی قرار مي‌گیرند و باتري‌هاي اتمی یا باتري‌هاي پیل‌خشک که امروزه بیشتر استفاده مي‌شوند.داوود اسماعیلی، کارشناس فنی خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما یکی از راه‌های تشخیص خرابی در باتری اتمی را چراغ هشداری می‌داند که در صفحه پشت فرمان تعبیه شده است. درصورتی‌که رنگ سبز این چراغ خاموش شده باشد، یعنی عمر باتری شما رو به اتمام است. باتری‌‌های اسیدی نیز که درونش صفحه‌های سربی وجود دارد چون به مرور زمان دچار خوردگی می‌شوند؛ بنابراین باتری متورم و دچار زنگ‌زدگی می‌شود و این موضوع نشان‌دهنده خراب شدن باتری خودرو است.

اما برای تشخیص سلامت باتري خودرو در نوع تر آن، مي‌توانید سطح الکترولیت یا آب باتري را کنترل کنید. میزان آب باتري موجود در محفظه باتري باید 10 تا 15 میلیمتر بالاتر از صفحات سربی آن باشد، در غیر این صورت نیاز به رسیدگی دارد. نکته مهم دیگر اینکه همیشه به چکه‌هاي زیر خودرو توجه کنید، زیرا ممکن است این چکه‌ها مربوط به باتري خودروی شما باشد که در این صورت نشان از نشتی باتري خودرو دارد. این قطره‌هاي اسیدی مي‌تواند قطعات خودرو را دچار خوردگی و به آنها آسیب‌هاي فراوانی وارد کند. نکته مهم دیگر در باتری‌های «تر»،این است که اگر باتري به آب احتیاج دارد حتما به آن آب مقطر اضافه کنید.

با این وجود اسماعیلی معتقد است که عمر مفید باتري خودرو یک تا دو سال است و بسته به شرایط آب و هوایی، میزان رسیدگی به باتري یا میزان استفاده از خودرو عمر آن کم و زیاد مي‌شود. با این حال کارشناسان معتقدند اگر مي‌خواهید باتري خودرويتان عمر زیادی داشته باشد و طی زمانی که از آن استفاده مي‌کنید دچار مشکل نشوید، باید به رابطه چراغ‌ها و باتري خودرو توجه زیادی داشته باشید، برای مثال مواردی مانند نصب چراغ‌هاي مه شکن یا چراغ‌هاي اضافی برای خودرو مي‌تواند فشار زیادی به باتري بیاورد و عمر آن را کم کند؛ بنابراین وقتی خودرو خاموش است و هنگامی که مي‌خواهید دوباره استارت بزنید حتما چراغ‌هاي خودرو را خاموش کنید، زیرا استارت زدن هنگامی که چراغ‌ها روشن هستند فشار زیادی به باتري خودرو وارد می‌کند.

اسماعیلی توصیه می‌کند در ترافیک‌هاي سنگین که موتور خودرو روشن است، بهتر است چراغ‌هاي بزرگ را خاموش کنید. با این کار علاوه‌بر کاهش مصرف سوخت، دوام لامپ‌ها هم افزایش پیدا مي‌کند و از فشار وارده بر دینام هم کاسته مي‌شود. یکی دیگر از موضوعات اثرگذار بر باتری خودرو استفاده بیش از حد از کولر خودرو است که برای باتري مضر است؛ بنابراین تابستان فصلی است که به علت استفاده زیاد از کولر خودرو، باتری میزان بیشتری مصرف دارد و دچار استهلاک می‌شود.

داوود اسماعیلی در این رابطه مي‌گوید: وقتی کولر روشن مي‌شود چند موتور الکتریکی در خودرو همزمان شروع به کار مي‌کنند که آسیب‌پذیرترین اینها پمپ بنزین است که همیشه کار مي‌کند و فشار زيادي متحمل مي‌شود، بنابراین ممکن است باعث سوختن پمپ بنزین ‌شود.وی علت این موضوع را نوسانات برق در خودرو می‌داند بنابراین اگر مي‌خواهید از این اتفاق جلوگیری کنید، بهتر است باتري و دینام خودرويتان دارای آمپر بالایی نباشد.

وی با اشاره به اینکه گرما و سرمای زیاد هم برای باتري خودرو ضرر دارد، می‌گوید: گرمی بیش از حد باعث خرابی صفحات و شبکه‌هاي داخل باتري و همچنین کاهش رسانایی الکتریکی مي‌شود که در نهایت باعث ضعیف شدن باتري و در نتیجه فرسودگی زودرس آن مي‌شود. سرمای زیاد هم مي‌تواند عمر باتري را کم کند. نکته دیگری که بسیاری از رانندگان خودرو باید به آن دقت کنند، توجه به قطب‌های باتري است. به اعتقاد کارشناسان همیشه باید به‌صورت چشمی قطب‌های باتری بررسی شوند. در صورتی که مواد سولفاته روی قطب‌ها وجود داشته باشد آن را با آب جوش تمیز کنید و مقداری گریس بر روی آن بمالید.

- دنیای‌اقتصاد

همراه مکانیک



دیدگاه ها

حسین: 1395/4/3109:01:25،
32
18
از دوستان اگه امکانش هست راهنمایی کنید که چند روز میشه ماشین رو بدون استارت زدن نگه داشت بدون اینکه نگران خالی شدن باطری باشم. ماشین مزدا6 هست و دو ساله که خریدم. همیشه هم این مسئله نگرانی من هست و هر ماشینی هم که داشتم با جستجو تو کاتالوگ ماشین و یا باطری چیزی پیدا نکردم.
تشکر
xyz: 1395/4/3109:20:44،
41
14
والا تا اونجایی که من میدونم خرابی باطری اصلا تو کاتالوگ نمیاد چون قطعه مصرفی حساب میشه .
ولی من ماشین های زیادی دیدم که حتی تا 1 ماه هم بدون استارت زدن ،باطریش سالم موندن
Reza1919: 1395/4/3109:33:13،
46
18
بستگی به عمر و جنس باطری داره. هر چی باطری نوتر باشه مدت زمان بیشتری (حدودا 2 الی 3 هفته) طول میکشه تا دشارژ بشه ولی باطری کهنه بشه زودتر دشارژ میشه و نباید بیشتر از یک هفته ده روز بدون استارت بمونه.
جامعه: 1395/4/3109:44:46،
22
56
هر دو روز 5 دقیقه روشن کن
حاج صادق: 1395/4/3109:56:06،
45
13
این مقدار قابل اندازه گیری نیست و بسته به حجم سیمها چون سیمها هم اتلاف انرژی دارند و همچنین دزدگیر ،ایموبلایزر، مصرف کننده های مخفی . ...
حدود یک هفته تا 10 روز در ماشینهای کارکرده هست
در ماشینهای صفر (مزدا3) بعداز 2 هفته خواب راحت روشن شده
راهش جدا کردن کابل از سر باتری منفی هست.
محمد: 1395/4/3109:58:37،
22
22
سلام. حداکثر یک هفته.
حسین: 1395/4/3110:14:14،
27
12
با تشکر فراوان از هموطنان عزیز
Reza1919: 1395/4/3110:35:51،
28
21
در پاسخ "حاج صادق" عزیز عرض کنم که دقیقا درسته، یعنی بعضی تجهیزات حتی در حالتی که ماشین خاموشه در حابت استند بای هستند ولی به مقدار اندکی توان مصرف میکنن که این امر نیز در دشارژ باطری موثره. ولی در مورد اینکه سر باطریو جدا کنی منطقی نیست، چون باطری یک تجهیز شیمیای می باشد و واکنش های شیمیایی داخل باطری ربطی به سرباطری نداره و بعد از مدتی اگر از طریق استارت(شارژ آند و کاتد بعد استارت و توسط دینام صورت میگیره) شارژ نشود اصطلاحا باطری خواهد خوابید.
هادی: 1395/4/3111:12:19،
40
17
اگر ماشین خوابیده وکمتر استفاده میشه یه هر حال باتری به مرور ضعیف میشه.حال اگر شما ماشین دیکری دارید وازان استفاده میکنید بهتره ماهی یکبار باتریهارو جابجا کنید که از هر دو باطری استفتده بشه وعمر مفید هردو تضمین بشه....

عادت باتری اینه که هم شارژ بشه وهم ازش ایتفاده بشه در این صورت باتری زنده وسرحال میمونه....
هادی: 1395/4/3111:18:03،
55
13
اق چرا اشتباه مقاله میذارید...
چراغ سبز رنگ نیست نشانه سبز رنگ که روی خود باتری های اتمی است نه زیر صفحه فرمان که اگه سیاه شد باتری شارژش تموم شده باید شارژ بشه واگه سفید بشه باطری عمرش به سر امده باید تعویض بشه....
دوست: 1395/4/3111:23:20،
27
15
اگرمدت زیادماشینوروشن نمیکنید،چون بازهم درحالت خاموش بودن ماشین، باطری مصرف میشه بهتره هرچندروز یکبارباطری رو به یک شارژرکم آمپربه مدت12ساعت بهمون صورت که روی خودرونصبه وصل کنید.حتی این عمل توتابستون که ازکولرزیاداستفاده میکنیدخیلی مفیده وباعث افزایش عمرباطری میشه(البته هنگام شب که نیازی به خودروندارین اینکاروانجام بدین)حق یارتان.
حاج صادق: 1395/4/3111:57:41،
23
17
در پاسخ به رضا 1919

دوست عزیز کلا جریان الکتریکی از قطب منفی به قطب مثبت در حرکت هست
بخاطر همین هست که یک باتری داخل پک شاید 2 ماه یا بیشتر تو مغازه بوده ولی به محض اینکه روی ماشین قرار میگیره کاملا پره و بلافاصله ماشین روشن میشه!!!
پاسخ به حسین: 1395/4/3112:07:58،
27
16
اگه مدت زیادی بخای ماشینت بخابه بهترین کار باز کردن سرباتریه تو هر مدل خودرویی هم جواب میده.
سالار : 1395/4/3113:44:33،
24
39
الان خواستی بگی مزدا3 داری ؟
ضمنا باتری خراب بشه که یوهو ماشین خاموش نمیشه!!!
پس دینام چیکارست؟؟؟
Reza1919: 1395/4/3114:15:20،
24
14
در پاسخ به حاج صادق:
دوست گرامی شرایط باطری آکبند با باطری کارکرده فرق میکنه(تو مشخصات فنی باطری ها آیتمی هست به نام طول عمر(life cycle)که این فاکتور تفاوت بین فرمایش شما رو مشخص می کنه). زیاد سر دوستان را درد نیارم و شمارو دعوت میکنم به دانلود و مطالعه PDF زیر:
http://web.mit.edu/evt/summary_battery_specifications.pdf
حمید: 1395/4/3116:10:07،
33
13
من اصلن رعایت نمیکنم با چراغ روشن استارت میزنم اول ماشینو خاموش میکنم بعد چراغامو همیشه کولر روشن و چراغو ضبط
باتریم 4 ساله کارکرده
شما ها چه ملتی هستین کولر ماشینو روشن نمیکنین تا باتریتون خراب نشه
کیانی: 1395/5/104:34:39،
24
13
برخی مطالب مقاله غلط است . باطری فقط برای استارت است وبا روشن شدن موتور باطری از مدار مصرف خارج ودینام برق را تامین میکند . و کولر و چراغ و. . . هیچ اثری بر کارکرد باطری ندارند تمام باطری های خودرو اسیدی هستند وباطری خشک برا خودرو وجود ندارد وانچه که به عنوان خشک یا اتمی نامیده میشود باطری در بسته است که احتیاج به اب اضافه کردن ندارد باطری اسیدی هرچه بیشتر کار کند یعنی شارژ و دشارژ شود عمرش طولانی تر میشود موقعی که برا یکربع یا نیمساعت یا بیشتر پارک میکنید چراع های کوچک را روشن بگذارید تا باطری دشارژشود برخی خودرو ها مثل 206 موقع خاموش بودن هم برق زیاد مصرف میکنند ودر کمتر از یکماه باطری خالی میکنند معمولا ژاپنی ها وکره ای ها مصرف کمی دارند وتا یکسال هم خالی نمیکنند بهترین باطری ها کره ای وترک و نیرو است که 4 تا5 سال دوام دارن بشرط شارژو دشارژ . سایر ایرانی ها 2سال
رضا: 1395/4/3109:10:58،
60
18
فرهنگ ایرانی یعنی استارت زدن و تخته گاز رفتن و لایی کشیدن و بوق زدن و حرف زشت به هم زدن !!!

اسم ماشین هم که میاد همه میگن تحریم خودرو !!!!

همین رو فقط بلدن! خداییش غیر اینه ؟!!!!

حاصلش هم دو کشته در هر نیم ساعت !
بازار آزاد : 1395/4/3109:16:58،
31
14
باتری 55 آمپر صبا باتری گرفتم برای 206 مدلش از این جدیدا بود نمی دونم واریان یا چیز دیگه 5 روز کارکرد چراغ سبزش یه دفعه سیاه شده بردم برا تعویضش (یکسال گارانتی داشت ) فروشنده می گفت باید طبق گارانتی برات شارژ کنم اما عوضش می کنم . می گفت کولر زیاد گرفتی یا چراغی چیزی روشن مونده گفتم امکان نداره چون 206 بعد از چند دقیقه کلا خودش برق ماشینو قطع می کنه الان کولر رو کمتر رو روشن می کنم اما جنس باتری های کلا آشغال شده .
تام: 1395/4/3109:21:01،
58
14
وصل کردن قطبین باتری عین حماقته.

بشدت عمر صفحات کم میکنه. عجب کارشناسی!

مطلع: 1395/4/3116:02:36،
26
11
منم به عنوان یه کارشناس برق اتصال کوتاه باتری رو توصیه نمیکنم چون عمر مفید باتری رو کم میکنه،حتی این کار رو هم برا یه لحظه کوتاه هم نکنید که فاتحه باتری رو میخونه،متاسفم برا کارشناس این سایت
محمد: 1395/4/3109:51:15،
34
13
حسین آقا،من یک باطری تر روی ماشینم داشتم ،شرایط کاریم هم جوری بود که 14 روز یا 25 روز یکبار ماشین استارت میخورد و ماشین خوابیده بود ولی همین باطری برام ۶ سال کار کرد،بستهای باطری هم موقع عدم استفاده از ماشین وصل بودن،البته ماشین پراید و مدل ۱۳۸۵ هست،بعد از اون دوتا باطری خشک گرفتم که هیچوقت مثل اون قبلی نبود ...
ایرانی با عشق: 1395/4/3117:51:18،
20
12
منم همینطوری بود مدل 86،چون ماشین صفره باطری اول همیشه عمرش بیشتره
سعید: 1395/4/3110:13:03،
35
16
باتری کلا شانسی می باشد باتری سولایت خریدم سه ساله استفاده میکنم مشکلی نداره
بهزادکارشناس ارشد مکانیک و کار: 1395/4/3110:21:35،
25
14
با این روش 5سال میشه از باتری استفاده کرد. وقتی شبها با چراغهای روشن رانندگی میکنید بعد رسیدن به مقصد چراغها را خاموش ضبط صوت خاموش. و اجازه دهید خودرو به مدت 1الی2درجا کارکند تا فعل و انفالات باتری به حالت ارامش رسیده و اون اندازهای از باتری استفاده شده جبران شود. بیشتر مصرف باتری شبها هنگام رانندگی با چراغ روشن میباشد. البته استارت زذن هم نیاز به نیروی بشتر باتری دارد
مهندس وحید ص: 1395/4/3110:54:24،
30
15
دوستان اگه میخاین به سیستم الکتریکی ماشینتون حال بدین (مخصوصا برای ماشینهای ایرانی) حتما آمپر باتری که میخرید 10 درصد بیشتر از امپر تعریف شده کارخونه باشه.
مهرداد: 1395/4/3111:46:05،
23
56
من براي توقفهاي طولاني بست هاي باطري رو جدا ميكنم به همين خاطر در طول عمر باطري ركورد زدم بطور مثال وقتي سر كار ميرم ، از صبح تا ظهر بست باطري جداست روزهايي هم كه كار ي ندارم و قراره كه توي خونه بمونم بست باطري جداست در كل الان باطري ماشين من سه ساله شده .
نیما: 1395/5/101:06:44،
28
13
خخخخخ، منفیاتو نگاه کن

کلا نصف عمرت مشغول باز و بسته کردن بست باطری تشریف داری
هشدار: 1395/5/104:41:14،
24
11
پس شما در خدمت باطری هستی نه باطری برا شما به عبارت دیگه باطری شمارو خریده نه شما باطری رو ! گاو صندوق بدم خدمتتون ؟
امیر: 1395/5/110:49:19،
20
14
ای بابا، طرف به شوخی گفته. چرا جدی گرفتین؟
محمد : 1395/4/3114:50:09،
20
14
هراندازه باتری پرو خالی بشه استهلاک بیشتری داره. پس به همان اندازه اگر تجهیزات برقی خودرو کمترمورد استفاده قراربگیره مثل کولر و چراغ جلو ، باتری کمترشارژ ودشارژخواهد ودرنتیجه عمرباتری بیشتر خواهد شد.
مهدی: 1395/4/3115:38:51،
20
16
من یک ماکسیما مدل1390دارم که 10/000کارکرده باتریش هنوز سالمه
با اینکه احتمالا حدود5 تا 6 سال از ساخت باتریش می گذره.
واقعا کیفیت کالاهای ژاپنی عالیه
فکر کنم برند باتریش پاناسونیک باشه
مسعود: 1395/4/3117:11:31،
39
12
پس از سلام
محتوای مقاله عمدتا غلط و اظهارات ارائه شده فاقد ویژگی کارشناسی است. نگارنده با موضوع بطور قطع نا آشنا بوده و کارشناسی انتخاب شده هم یا سنتی و نا آگاه به دانش روز بوده یا برداشت نگارنده از اظهارات ایشان صحیح نبوده است. به هر صورت یک مورد از ایرادات را یک خواننده مطرح کرد و البته ایرادات مقاله خیلی زیاد است اما آنچه که این مقاله را خطرناک و مخرب میسازد آن بخشی است که گفته شده درب باطری را بردارید باسیم کلفت دو سر باطری را به هم وصل کنید و نگاه کنید آیا اب باطری میحوشد یا نه. در واقع انجام این کار اساسا صحیح نبوده و موجب انفجار باطری و پاشیدن اسید به سر و صورت میگردد که کوری چشم ها و سوختگی از عوارض قطعی این اقدام علط می باشد
لطفا با مشاور متخصص مشورت کنید و این مقاله مخرب را فورا و قبل از آنکه برای مردم خاطره شوم بجا بگدارد بردارید و مقاله صحیح بجای آن قرار بدهید.
متشکرم
بهزاد کارشناس ارشد مکانیک: 1395/4/3118:16:11،
19
13
گفته شده که درب باتری را باز کرده بعد دوسرکابل را به هم بزنید/ فرمایش شما صحیح است اگر درب باتری بسته باشد
میری: 1395/4/3119:14:24،
20
13
ازراهنماییتون متشکرم
سعید: 1395/4/3120:45:25،
24
15
در تایید فرمایش شما دقیقا این اتفاق را یکی از همکاران در مورد اتصالی اتفاقی قطب های باطری هنگام کار و انفجار و مصدومیت شدید آن بنده خدا تعریف کرده بود که جا دارد سریعا مسولین سایت مقاله را تصحیح کنند!
خشایار: 1395/5/103:17:38،
23
13
باطری فقط شانسیه من 6ساله از باطری ایرانی استفاده میکنم وتمام تابستان هم با کولر هنوز هم سالمه.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل