کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

صنعتی که نبودش به نفع مردم است

کدخبر:۲۵۴۳دوشنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸:۵۶۸۶۰۴ بازدید

در این مقاله به بررسی هزينه‌هاي هنگفت يك صنعت از رده خارج بر دوش 70 ميليون ايراني می پردازیم که صدمات جبران ناپذیری به مردم وارد کرده است .
صنعتی که نبودش به نفع مردم است

سابقه خودرو سازي در ايران، به بيش از 50 سال قبل باز‌مي گردد. از آن روز‌ها كه هيلمن هانتر محصول يك خودرو‌ساز ورشكسته بريتانيايي با نام پيكان مهمان جاده‌هاي ايران شد، تا امروز كه خودروسازان كشورمان انواع و اقسام خودرو‌هاي به روزِ(!) چيني و غير چيني را براي فروش به «خلق‌ا... مجبور» مونتاژ مي كنند، خودرو شده است بخشي از آنچه هر خانواده ايراني براي بدست آوردنش تلاش مي‌كند. بدون شك هر ايراني حداقل يك بار سوار بر خودرو‌هاي وطني شده است. در اين اما مقاله تلاش مي گردد آثاري كه ايجاد انحصار به بهانه حمايت از توليد داخلي خودرو بر ملت تحميل نموده مورد بررسي قرار گيرد.

در سال‌هاي ابتدايي دهه 70شمسي، واردات انواع خودرو به كشور سير صعودي گرفته بود و بازار خودرو كشورمان محلي شده بود براي رقابت تازه وارد‌هايي از كره و با سابقه‌هايي از ژاپن و آلمان. آن روز‌هاخودروسازان كره‌اي در بازار ايران ناشناخته بودند و اولين روزهاي حضورشان را تجربه مي كردند. ايران خودرو با پيكان يك ميليون و هشتصد هزار توماني عملاً حريف خودرو‌هاي جديد كره‌اي با قيمتي حدود 2 ميليون تومان نمي شد و وضعيت توليد و فروش اسفناك بود. سايپا در جستجوي خودرويي براي مونتاژ بود و ميان رنو فرانسه و كياي كره جنوبي دو دل بود و پارس خودرو نيسان پاترول و رنو5 را جسته گريخته مونتاژ مي كرد. آنچه در صنعت خودرو كشور رخ مي‌داد شرايط سخت رقابت بود و خودروسازاني كه گاه حتي صحبت از توقف توليدشان به گوش مي رسيد. راه حل آن روز و نسخه‌اي كه دولت براي پايان دادن به شرايط بحراني صنعت خودرو آن روزها پيچيد اين بود ساده‌ترين و بدترين راه بود: «بستن مرز‌ها در جهت تقويت توليد داخلي».

اين تصميم موهبتي بود براي خودرو سازان. به نظر مي رسيد در برابر اين تصميم گزينه ديگر شايد تنها و تنها تعطيلي بود! البته شايد. براي دوندگاني كه حوصله رقابت با سايرين را ندارند دو راه بيشتر وجود ندارد. يا حذف رقبا به روش‌هاي غير ورزشي و يا عدم شركت در مسابقه. خودروسازان با كمك دولت راه نخست را انتخاب كردند چرا كه حوصله رقابت نداشتند. چرا كه بدون شك بردن در مسابقه تك نفره، خيلي ساده تر از تمرين و ممارست براي پيروزي بر رقباست! صنايع بعد از جنگ نياز به كمك داشتند، نياز به مرمت داشتند اما شايد راهش خالي كردن ميدان از رقبا و بستن مرز‌ها نبود.

ژاپن بعد از جنگ جهاني دوم با آن همه بحران‌هاي سياسي و اقتصادي كشنده را به خاطر بياوريد. بدون شك ايران آن روز‌ها شرايطي بدتر از ژاپن بعد از جنگ جهاني دوم نداشت. ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم صدمات فراوانی دید و در اواخر جنگ به چنان وضعی دچار شد که بسیاری از تحلیل‌گران در توصیف آن، عبارت «به کلی ویران شده» را به کار بردند. اما در نهايت پس از سال‌ها توانست حتي به اقتصاد دوم جهان تبديل گردد و به طور مثال تويوتا در رقابت با ساير خودروسازان دنيا آن شد كه امروز مي بينيم: «معيار كيفيت در صنعت خودرو سازي» و ايران خودرو در بازار بدون رقيب صنعت خودرو  ايران با توليد خودرو‌هاي از رده خارج به جايي رسيد كه با تحريم‌ها، حتي برخي از محصولات پر تيراژش عملا از چرخه توليد خارج گرديد و بيش از 20 سال است كه مردم مجبورند به بهانه حمايت از خودروسازي كه در مقايسه با صنعت جهاني روز به روز عقب مانده تر مي شود خودروهايي را خريداري كنند كه تقريبا با اين قيمت‌ها هيچ خريدار ديگري در هيچ جاي ديگر دنيا نخواهد داشت.

 روز‌هايي بود كه صنعت خودرو ايران فاصله‌ چندان زيادي حتي با كره جنوبي هم نداشت و امروز به واسطه سياست‌هاي غلط، چين كه برخي از خودروسازهايش بعد از سال 2000 تاسيس شده‌اند به دنبال شريك تجاري در صنعت خودرو ايران مي گردند و جالب تر اينكه خود چيني‌ها در كشورشان محصولات مونتاژي شركت‌هاي بزرگ خودرو ساز دنيا را استفاده مي كنند. و نكته جالب تر اينكه در دهه 80 شمسي و پس از آزادسازي واردات خودرو تعرفه‌ها چنان تعيين گرديد كه همچنان خيال خودروسازان راحت باشد. بيشتربه شوخي شبيه است تعرفه واردات 100 درصدي و گاه 140 درصدي و نتيجه جالبتر اين تصميمات آن شده كه امروز بسياري خودرو‌هاي بسيار معمولي مردم ساير نقاط جهان را خودرو لوكس مي نامند!!! بگذريم!

آنچه بابت سياست‌هاي غلط در حوزه صنعت خودرو بر مردم ايران گذشت تنها محدود شدن انتخاب‌ها به واسطه بستن مرز‌ها نبود. عدم رشد صنعت خودروسازي كشور در مقايسه با آنچه در دنيا رخ داد منجر به پرداخت غير مستقيم هزينه‌هاي هنگفتي شد كه مردم ايران احتمالا همچنان بايد سال‌هاي سال بابت اين همه حمايت بي جا بپردازند. آمار نگران كننده تصادفات جاده‌اي، مصرف بالاي سوخت، هزينه‌هاي هنگفت تعمير و نگهداري خودر‌و‌هاي بي كيفيت توليد داخل، آلودگي هوا و سطح نگران كننده آلاينده‌ها در شهر‌هاي بزرگ و بسياري از مسائل ديگر فقط بخشي از آن هزينه‌هايي است كه صنعت خودروي كشور بابت توليد خودرو‌هاي از رده خارج به جامعه تحميل مي‌نمايد.

نگاهي به آمار شايد تلنگري باشد به مديراني كه ظاهرا باز هم مي خواهند مسير پر اشتباه گذشته را به بهانه حمايت بي قيد و شرط از خودروسازان ادامه دهند. بر اساس آمار انجمن خودروسازان ايران طي 10 سال  (1381 تا 1391) مجموع توليد خودرو‌هاي سواري و وانت در كشور بيش از 11 ميليون خودرو بوده است. بدون شك اين 11 ميليون خودرو به علاوه حدود يك ميليون پيكان توليدي طي دهه 70 موجبات مصرف بي رويه سوخت را رقم زدند.

مصرف بالاي سوخت در خودرو‌هاي توليد داخل در مقايسه با آنچه در خودرو‌هاي روز دنيا رخ مي دهد خود گوياي همه چيز است. يك پژو پارس توليد داخل بر اساس اظهار كارخانه در سيكل تركيبي حدود 9 ليتر بنزين مصرف مي كند و حدود 100 اسب بخار تحويل مصرف كننده‌اش مي‌دهد. در حالي كه يك خودرو روز دنيا در همين كلاس مثل هوندا سيويك در هر سيكل تركيبي حدود 6.5 ليتر بنزين مصرف مي كند و 135 اسب بخار تحويل صاحبش مي‌دهد. اين يعني بهره‌وري تقريبا دو برابري هوندا در برابر يك پژوپارس با تكنولوژي حدودا دو دهه پيش! سطح آلاينده‌هاي خروجي از اگزوز اين دو را اصلا در نظر نمي گيرم! راحتي‌شان را با هم مقايسه نمي كنم و البته ايمني آنها را فراموش مي كنم! فقط در خصوص مصرف بنزين اين دو خودرو و با يك محاسبه ساده سر انگشتي و با فرض تنها 2 ليتر در هر 100 كيلومتر بهره‌وري بيشتر در مصرف سوخت، و همچنين با تصور اينكه به طور متوسط هر خودرو سالانه 20 هزار كيلومتر مسافت را طي مي كند، به رقم 400 ليتر صرفه‌جويي سالانه در مصرف بنزين به ازا هر خودرو مي رسيم! با در نظر گرفتن 11 ميليون خودرو خودروي از رده خارجي كه طي اين سالها در كشور توليد گرديد به رقم 4.400.000.000 ليتر صرفه جويي بنزين در سال مي رسيم كه تقريبا معادل 4400 ميليارد تومان صرفه جويي در سال است.

شايد بگوييد تمام خودرو‌هاي ساخت داخل هم از رده خارج نبوده‌اند. مزدا، سوزوكي، رنو و ... نيز در كشور توليد شده اند اما نكته اساسي اين است كه چند درصد از كل توليد خودرو كشور به اين خودرو‌ها اختصاص يافته است؟ ضمن اينكه رقم توليد بيش از 11 ميليون بوده است كه اضافه آن به خاطر همين موضوع كسر گرديده و نكته مهم‌تر اينكه اختلاف مصرف پيكان و وانت پيكان با مشابه‌هاي به روزشان خيلي بيش از 2 ليتر مصرف است. نكته جالب تر اينكه اين رقم كفاف حدود 2ماه و نيم مصرف بنزين كشور را مي‌دهد. و عملا آنچه صنعت خودروسازي كشور با شرايط فعلي به جامعه تحميل نموده است مصرف بيش از 4 ميليارد ليتر بنزين در سال است.

اما اين 4 ميليارد ليتر بنزين همه آنچه اين مردم بابت پيشرفت خودروسازان داخلي پرداخته‌اند نيست. خودروسازاني كه شايد توان رقابت با محصولات 10 سال پيش صنعت خودرو جهان را هم ندارند، چه رسد به خودرو‌هاي روز دنيا و مستاصل از رقابت،  خودرو‌هاي معمولي سايرين را لوكس مي نامند. بله برادر اگر تو همچنان توليد كننده تلوزيون سياه سفيد باشي، تلوزيون‌هاي معمولي پلاسما برايت فوق لوكس هستند! اصلا تقصير سايرين است كه اينقدر دنبال پيشرفتند. دولت آلمان هم اگر مرزهايش را بسته بود الان بنز هنوز خودرو‌هاي 40 سال پيش را توليد مي كرد!

ارقام نگران كننده حوادث جاده‌اي بخش ديگري از آن چيزي است كه صنعت خودرو كشور به جامعه تحميل نمود و امروز تازه با فشار‌هاي پليس و با اجباري شدن نصب ABS و ايربگ به رقمي حدود 20 هزار كشته در سال رسيده‌ايم. راستي جان هر انسان چقدر ارزش دارد؟ جواني كه دولت تا رسيدنش به سن 30 سالگي هزينه‌هاي فراوان نموده است با مرگش چقدر به جامعه ضرر خواهد رساند؟ 100 ميليون؟ 200 ميليون؟ چقدر؟ اصلا قابل ارزش گذاري است؟؟؟

فقط به اين نكته توجه كنيد كه اگربه واسطه توليد خودرو‌هاي به روز، رقابتي كه بر سر ستاره‌هاي ايمني در ميان خودروسازان جهان رخ داده در ايران شكل گرفته بود، چند درصد از آمار تلفات جاده‌اي كاسته مي‌شد؟ حتي اگر فقط و فقط 15 درصد كاهش تلفات داشتيم يعني سالانه حدود 3000 فوت كمتر، با در نظر گرفتن 200 ميليون تومان ضرر به جامعه به ازا مرگ هر انسان (كه البته مبلغ فوق العاده كمي است) به مبلغ سالانه 600 ميليارد تومان صرفه جويي مي رسيم! قابل تامل است. نه؟

راستي فكر مي كنيد چند درصد از آلودگي هواي امروز كلان شهر‌هاي كشور مرهون زحمات دوستان خودروساز كشور است؟ من اصلا فرض مي كنم خودرو‌هاي توليدي دوستان آلايندگي‌اش فرقي با خودرو‌هاي روز دنيا ندارد. اما همان چهار ميليارد و چهارصد ليتر بنزيني كه اين خودرو‌ها در سال اضافه تر مصرف مي كنند هزينه اجتماعي هنگفتي بر محيط زيست خواهد داشت. حتي اگر فرض كنيم هر ليتر بنزين فقط 10 تومان هزينه اجتماعي و آثار مخرب بر محيط زيست داشته باشد به رقم 44 ميليارد تومان در سال مي رسيم و اين تنها بابت همان 2 ليتر مصرف بيشتر سوخت است نه تكنولوژي از رده خارج خودرو‌هاي دوستان! و به تمام اين هزينه‌ها اضافه كنيد هزينه‌هاي قطعات يدكي و كيفيت پايين ساخت و آرامش و راحتي مردم و ده‌ها مورد ديگر و آنوقت متوجه مي شويد چه هزينه هنگفتي اين صنعت بي رقيب بر اين ملت تحميل نموده است.

بله برادر! حمايتِ بدون استراتژي مشخص از اين صنعت شايد به ظاهر توان توليد خودرو در كشور را از منظر كمي رشد داد و به بيش از يك ميليون خودرو در سال رساند اما انچه در عمل رخ داد هزينه‌هاي هنگفتي بود كه جامعه بابت عدم پيشرفت تكنولوژيك اين صنعت بي رقيب و انحصاري پرداختند. و انصافا مدير بنده خدا حق دارد بگويد «چرا بايد خط توليد وانت پيكان را متوقف كنيم؟ تا وقتي كه مردم مي خرند توقف چرا؟» به راستي در اين بازار بي رقيب، جز وانت پيكان با تكنولوژي 4 دهه پيش چه بخرند اين مردم؟ و بي شك اگر تا 100 سال ديگر هم شرايط مرز‌ها و رقابت صنعت خودرو سازي اين چنين باشد وانت پيكان با همين شكل و تكنولوژي همچنان توليد خواهد شد. اصلا دليلي براي عدم توليدش نيست. و انصافاً دست آنها كه شرايط صنعت خودرو را اين چنين رقم زدند درد نكند. آنها با استراتژي غلط‌شان و با يك محاسبه سر انگشتي سالانه بيش از 5000 ميليارد تومان هزينه به اين مردم و جامعه تحميل نمودند.

بله برادر من! امروز عملا 2 راه وجود دارد. يا روند اشتباه 20 سال گذشته براي 20 سال ديگر و ادامه انحصار كشنده فعلي و عقب ماندن از خودروسازان دنيا تا جايي كه شايد ديگر امكان جبرانش نباشد و يا ايجاد فضايي رقابتي كه بدون شك موجب پيشرف خواهد شد. هر چند امروز هم فاصله صنعت خودرومان با بيش از 50 سال سابقه با خودروسازان جهان قابل تامل است. بخش اعظمي از اين عقب ماندگي بي شك به دليل حمايت‌هاي بي دليل دولت از اين صنعت بوده است و بس! شايد بهتر باشد نترسيم از شكست كه پيروزي در مسابقه‌اي كه هيچ شركت كننده ديگري جز ما ندارد حتمي است.

 

احسان جوانمردي

دكتري مديريت سيستم‌ها-دانشگاه شيراز

همراه مکانیک



دیدگاه ها

هادی: 1392/9/2513:53:55،
467
19
آخه حیف صنعت نیس بزاری رو خودروی ایران.
بجاش باید اسمشو بزارن رختکن خودرو.!
هی جلد خودرو ها رو عوض میکنن میدن بیرون
حامد: 1392/9/2514:06:46،
31
662
نویسنده وشما وایران جیب وامثال شما خیلی بی انصافید.

الان مگه ما ماشین غیر استاندارد داریم؟ این عکس و مقاله مال سال قبل بوده. مگه همین پراید چندین پروژه استاندارد سازی روش انجام نشده؟ آخه شما مگه الان از این تولیدات جدید سوار شدید که حرف میزنید؟
مهدی: 1392/9/2514:15:30،
431
24
پاسخ به حامد : شما فکر کنم ماله روزنامه کیهان هستی اومدم جو رو به نفع خودتون خراب کنی دوست عزیز اینجا سایت اقتصادی هست نه سیاسی به درد کیهان نمیخوره
فرزاد: 1392/9/2514:16:05،
361
23
آقا حامد یا نمیدونی استاندارد چیه یا نمیدونی ماشین چیه ! هرکس ماشین خارجی حتی مال 15 سال پیش رو سوار شده باشه جز لگن اسمی واسه ماشین ایرانی به دهنش نمیرسه . ضمنا محض اطلاع خود من از تولیدات جدید رو دارم که حیفم میاد تمیزش کنم !
omid: 1392/9/2514:17:36،
257
24
کاش یک جای آرومی پیدا میشد سرم میزاشتم اونجا های های گریه میکردم چقدر دیگه باید عزیزان ما کشته یا ناقص بشن تا جیب....جوانان ما حسرت ماشین عرب های که....... یکی بگه گناه ما چی هست که.....
فرشاد: 1392/9/2514:20:29،
252
19
آقا حامد احتمالا شما باید یه نسبتی با خودروسازا داشته باشی دامادی پسرخاله ای چیزی...نزن این حرفارو بهت میخندن
lمهندس کهنه کار: 1392/9/2514:54:31،
146
21
باید به عوض نفرین کردن راه حل را پیدا کنیم 1- قانون حمایت از مصرف کننده باید بسیار اصلاح گردد 2- مدلهای تولیدی حداکثر5سال در خط تولید باشند 3- مدلهای تولیدی هنگام تولید مال همان سال باشند 4-حداکثر تعرفه واردات با کلیه ضمائم از25% تجاوز نکند 5-سهام مدیریتی خودروسازان به شرکتهای خارجی معتبر واگذار شود
محمدرضا: 1392/9/2519:44:43،
56
22
پاسخ به حامد: آقا حامد فکر کنم شما یا ماشین ندارید یا اگه ماشین دارید ماشین خارجی دارید چون اگه لگن ایرانی داشتی این حرف رو نمی زدید.
مجید.ح: 1392/9/2519:46:32،
56
24
اقا حامد درست میگویند این خودروهای ساخت داخل همه در حد استاندارد جهانی تولید البته اگر استاندارد یورو منفی 4 وکمی بی انصافی است اگر تولید پراید را قطع کنیم تازه مدل 151 ان امده (وانت) تا تولید191 ان خیلی فاصله داریم
ایران 00: 1392/9/2519:49:04،
59
19
من موندن اونی که منفی داده به چی فکر میکرده فکر کنم خود مدیر عامل سایپا باشه
اگاه باشید و نخرید: 1392/9/2521:51:57،
66
21
مرسی از ایران جیب
شاید با این مقاله یه گوشه ایی از عقب افتادگی های خودرو و هزینه هایی که بر دوش مردم(جانی،مالی)گذاشته شده را بیان کرد
وکسانی که با خریدشون در اصل کمک این به عقب افتادگی میکردن به خودشون بیان وخرید خودروی بی کیفیت را تحریم کنن و ان چیزی را که لیاقتشو دارن سوار بشن
ایرانی: 1392/9/2523:59:59،
42
21
پاسخ حامد
من در کردستان عراق کار می کنم.در سال 66 مردم حلبچه با بمباران شیمیایی مجبور به کوچ به سمت ایران شدند با تراکتور و اتومبیل های بسیار قراضه وارد ایران شدند اینک الحمد اله بهترین و ایمن ترین خودروهای دنیا را سوار می شوند چرا که حکومت اقلیم کردستان به مردم احترام کرده و مانند ایران به بهانه تحریم و ... مافیا را مدیریت نمی کند.
ارمان: 1392/9/2601:03:08،
32
17
اقا حامد شوخی میکنه......
mmb: 1392/9/2607:46:52،
33
21
حامد عزیز از استاندارد گفتی باید بگم اگه پراید در موسسه N-CAP تست ایمنی بشه حتما 5 ستاره منفی می گیره
مهدی: 1392/9/2608:47:19،
39
19
اقا حامد من یک 206 تیپ 5 مدل 92 گرفتم که بهترین کیفیت تولید داخل را دارد ولی بخدا قسم اگر این ماشین صفر را با یک هوندا آکورد یا سیویک مدل 20 سال پیش مقایسه کنید سواری وایمنی و راحتی و ... ماشین 20سال پیش ژاپنی را ترجیح می دم به این لگن.
حجت: 1392/9/2613:11:53،
22
19
نه اينكه ساير صنايع و كسب و كارها گل و بلبل هستند.
شما زماني مي تواني صنعت خودرو را با كشور ژاپن مقايسه كني كه ايران هم مثل ژاپن باشه
رضاااا: 1392/9/2513:56:07،
174
23
«با حذف رقبا به روش‌هاي غير ورزشي و يا عدم شركت در مسابقه. خودروسازان با كمك دولت راه نخست را انتخاب كردند چرا كه حوصله رقابت نداشتند.»
مرسی از این تشبیه زیبات از این حمایت مضحک که فقط به نفع آقایونه ...
من جای شما بودم میرفتم آمار کسانی که سهام خودروسازها رو دارن در میوردم و روشن میکردم که این همه جوش زدن برای چیه ....
نون: 1392/9/2517:00:57،
121
20
ما اقیانوسی هستیم به عمق یک سانتیمتر ، از ساخت فرغون آدم کش تا پرتاب جانور به هوا ، فقط و فقط نمایش و رانت
حل موضوع خیلی سخت نیست :
1- آزاد سازی واردات خودرو بدون کارمزد
2-مهلت 5 ساله به خودرو سازها جهت طراحی و تولید خودرو به روز و ایمن ، در غیر اینصورت تعطیل کردن این صنعت آدم کش
پاسخ پاسخ به نون1: 1392/9/2518:12:07،
27
67
دوست ارجمند اگر تعرفه را کلا حذف کنند که ساخت داخل اصلا بی معنا میشود زیرا هزینه های تولید تابع تیراژ تولید است در صورتیکه ما اصولا سالی 500 هزار دستگاه بیشتر مصرف نداریم
پاسخ پاسخ به نون1: 1392/9/2518:12:16،
22
59
ضمن اینکه مصرف کنندگان ایرانی یا سوپر لوکس میخواهند یا میخواهند بالای 10 سال از یک مدل معمولی استفاده کنند که توسط وارداتیها امکان پذیر نیست حتی زمان شاه مردم ایران با وجود اینکه میشد وارداتی با تعرفه پایین خرید پیکان را با تحمل صف میخریدند
رضاااا: 1392/9/2518:41:31،
54
18
عرب ها کلا شانس دارن .بهترین ماشین و بهترین درآمد .
ما بلد نیستیم چطور خوب بمونیـــــم .
و چشم نداریم خوبی رو به دیگران بدیم و خوبی منحصر یه عده خاصــــــــــه
آنچه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند . امـام عــلی (علیه اسلام)
عربها با اینکه کمتر به امام علی اعتقاد دارند ولی بیشتر از ما این حدیث رو قبول دارند .
نون: 1392/9/2519:14:41،
50
38
دوست عزیز ، سطح رفاه و شناخت در جهان افزایش یافته و قابل مقایسه با 40 سال قبل نیست ، در ضمن جهت پیشرفت باید رقابت باشه ، اینگونه هست که یک صنعت برای زنده موندن با تفکر و خلق جدید ، شرایط بهتری را بوجود میآورد بیش از 20 سال است که اقتصاد مهندسی جایگزین اقتصاد سنتی شده ، چیزی که مملکت ما در آن وا مانده
پاسخ به نون3: 1392/9/2519:59:55،
18
40
دوست عزیزم جناب نون عرایض قبلی من به عنوان یک آماتور نبود بلکه بعنوان یک کارشناس با سابقه مهندسی صنایع سعی میکنم به دور از احساسات شخصی راه حل بهینه عملی و منطبق بر شرایط بومی ایران ارائه نمایم با تشکر
نون: 1392/9/2610:15:11،
33
14
دوست عزیز کارشناس باسابقه صنایع ، بنده هم به عنوان کارشناس ارشد مهندسی مکانیک و مدیر پروژه های نفتی عرض میکنم که اساس WTO رقابت آزاد هست و ایران برای پیوستن به این بازار باید در وهله اول زنده ماندن در بازار رقابتی را تجربه کند و سپس به میدان بازار بین المللی برود ، حمایت دولت از خودرو ساز ایجاد رانت میکند که شاهدش هستیم
سینا: 1392/9/2513:58:47،
165
19
ایشالله به امید خدا تحریم های مردم جواب میده و این صنعت خودرو سازی کشور یا تعطیل میشه یا هم مجبور میشه به روز بشه
فرزاد: 1392/9/2513:58:54،
104
20
هزاران هزار از این مقاله ها خوندیم و دیدیم . آخرش که چی ؟ داغ دلمونو تازه کنیم ؟ بیسواد و باسواد دارن میگن این بساط رو جمع کنید نمیخوایم . تا یه مسئول با غیرت و مردم دوست و غیر مافیایی پیدا نشه همین آشه و همین کاسه . این که دیگه مدرک دکترا نمیخواد وقتی همه میدونن . همه رو میگما !!!
اشكان: 1392/9/2514:00:36،
96
19
يه كم واسه جون مردم ارزش قائل بشين جمعش كنيد بره
خيال راحت خودرو وارد كنيد البته چيني نه
منصور: 1392/9/2514:02:03،
107
21
بی نهایت مقاله عالی بود . فقط نخریدن ما چاره کار هست چون خودروسازان به همین سادگی از این سود هنگفت نمیگذرند . موفق باشید با تشکر از ایران جیب
محمد: 1392/9/2514:03:04،
75
21
تمام این حرف ها صحیح. مردم هم کاملاً واقفند. اما مسئولین که سود جیبشون و آینده بچه هاشون در گرو این صنعت داغون است کوتاه نمی آیند.
امین: 1392/9/2514:08:36،
75
20
بسیار عالی بود ممنون.کره و ژاپن زمانی هم رده ایران بودن اما الان...
زهرا پورنادر: 1392/9/2514:08:55،
61
44
بنده همسرم در ایران خودرو کار میکنه که در صورت تعطیلی بیکار میشود که اصلا به صلاح هیچکس نیست به نظر بنده واگذاری خودروسازان به شرکتهای اروپایی مثل پژو و رنو هست چون هیچ شرکت دیگه ای جرات سرمایه گذاری در ایران رو نداره
سامان: 1392/9/2515:12:27،
73
14
خانم محترمه
ما کی گفتیم شوهر شما بیکار بشه-بخدا هیشکی دوس نداره نون امثال شماها بریده بشه-فقط میگیم که تو همون سایت ایران خودرو یا سایپا بجای لگنای ناامن،محصولات به روز مونتاژ یا تولید بشه
حامد2: 1392/9/2516:11:02،
46
18
اقا شما تعطیل کن ما ماهینه یچی میدیم حداقل دیگه ضرر نمی زنید. اگه ندادیم اون وقت تهدید به تولید مجدد کنید!
سیامک: 1392/9/2514:11:24،
95
17
مقاله جالبی بود ممنون. حرف دل 70 میلیون ایرانی بود ولی اسیر مسئولین سودجو شدن و وضع شده اینی که میبینیم!
فریاد: 1392/9/2514:13:55،
77
18
زنده باد آقای دکترجوانمردی
آگر 10 نفر مثل ایشان در سطوح مختلف مدیریتی کشور میبودند، اوضاع ما اینچنین آشفته و اسفناک نبود. ولی متاسفانه بقول حافظ:
جهان به مردم نادان دهد زمام مراد تو اهل دانش وفضلی همین گناهت بس
سهیل: 1392/10/511:35:50،
18
17
بعضی ها فقط بلدن مقاله ارائه بدن و حرف بزنن.همین دکتر جوانمردی حرف و عملش یکی نیست.خدا کنه مدیران ما مثل ایت آقا نباشن
سهیل: 1392/10/511:39:33،
19
24
چقدرم که آقای جوانمردی صاحب فضل هستن
شهریار: 1392/9/2514:15:23،
80
34
بهترین راه تعطیل کردن خودروساز هاست.... همه نفس راحت میکشیم اگر تعطیلش کنند. آقای روحانی ترا خدا همت کن...نترس ..تعطیلش کن 70 میلیون دعات می کنند.
سامان: 1392/9/2515:15:08،
50
15
قربون آدم چیز فهم و اضافه کنم مدیراشون رو اخراج کنید و جاشون آدم بادرایت و کاردان بذارید که محصولات بروز تولید بشه(ضمنا کارگران عزیز باشن ماکه کاری بهشون نداریم)ایشالا 120سال اونجا کار کنن!!!!!!!!
علی: 1392/9/2514:15:48،
92
10
اسم چیو میذاری صنعت؟؟؟؟؟؟
بنگاهی که بعداز40 سال سوبسیددولتی ورانتو انحصار حتی از پس طراحی سادهترین نیازهای تولیدی خودش برنیاد واقعن شایسته داشتن پیشوند "صنعته"؟؟؟؟؟؟؟
Sina: 1392/9/2514:17:59،
56
20
واقعا دستون درد نکنه دکتر!
مهدي: 1392/9/2514:26:36،
48
21
اين تحريم ها هر ضرري داشت ، يك سود هم داشت و ان فقدان حداقل يك ونيم ميليون خودرو در خيابان ها ومي بينيم نه كمبودي پيش امده ونه زمين به اسمان رفته ضمن اينكه خيابان ها خلوت تر شده اند وهوا لا اقل كثيف تر نشده. درود بر ايران جيب ونويسنده محترم.
abolfazl: 1392/9/2514:28:23،
46
23
مقدمات افزایش قیمت بنزین هست ما راهی نداریم باید ما قید بمب هسته ای را بزنیم کاری با کشور های همسایه که بمب هسته ای دارند نداشته باشیم.کشور ما توان تولید هیچ ماشینی را ندارد باید قبول کنیم
فرهاد: 1392/9/2514:50:32،
47
24
از تشبیه تلویزیون خیلی خوشم اومد تلویزیون سیاه وسفید و پلاسما , ال سی دی وال ای دی و 3دی وای ما کجاییم الان دیگه کی میتونه نگاه به تلویزیون های سیاه وسفیدو یا پلاسما بندازه
امیر: 1392/9/2515:06:11،
53
13
وقتی ضرر میکنه و سود نداره چرا ادامه بدیم مثل آذربایجان که تولید خودرو نداره اجازه بدیم شرکتهای خارجی بیان و خودروهاشونو بفروشن و رقابت ایجاد بشه و هرکس به اندازه قدرت مالیش خرید کنه و همه هم راضی میشن چون اجباری در کار نیست
mohamad: 1392/9/2518:11:26،
23
51
محض اطلاع عرض میکنم آذربایجان دارای کارخانه اتومبیل سازی است که سالیانه 10000 سمند تولید میکند.چند سال پیش به همت دستان پر توان متخصصین ایران خودرو احداث گردیده است. یک طرفه قضاوت نکنید.10% تولید نا خالص ملی مربوط به این صنعت است.
reza: 1392/9/2515:12:28،
34
18
ما رکورد زدیم...
hamed: 1392/9/2515:15:47،
60
17
پاسخ به حامد،فقط میتونم بگم احتمالا تاحلاماشین ندیدی،"حداقل توفیلما ببین ،معلومه اینترنت داری توگوگل سرچ کن ببین چی میاد.ازنویسنده مطلب ممنونم واقعاکارشناسی حرف زدی
ایرانی: 1392/9/2515:24:56،
51
16
درود بر نویسنده ارجمند ، حرف دل مردم را زدید ، متشکریم
ص: 1392/9/2515:25:18،
49
18
جناب آقای دکتر دست شما درد نکند بلاخره یکی پیدا شد وحرف دل مردم رو زد امیدوارم بنده خدایی پیدا بشه واین واقعیت را درک کند و فکر چاره باشه هر چند که چاره کار معلومه و با الگو گرفتن از سایرین و تجارب آنها میشد سریع به نتیجه رسید. بازهم متشکرم
نوید: 1392/9/2515:33:03،
43
35
واقعا دمت گرم دکتر احسان جوانمردي حرف دل همه مردم زدی... ، ما همه امید داریم تا روزی برسه ایران خودرو و سایپا نابود بشن
احسان: 1392/9/2515:35:09،
54
28
مقاله خیلی خوبی بود.البته باید گفت شکست در مسابقه ای که هیچ شرکت کننده ای جز ما ندارد حتمی است.اگر از اوایل دهه 70 که هنوز فساد به ریشه صنعت خودروسازی نزده بود دولت عاقلانه تصمیم گیری میکرد الان برند ایران خودرو از نشونه های اقتدار ایران در سطح بین المللی بود.اما الان که کرم به ریشه زده باید ایران خودرو و سایپا از ریشه قطع بشن
ebi tik: 1392/9/2515:41:43،
44
17
احسنت بر شما دکتر احسان ........تا این صنعت ما رقابتی نشه و واردات ازاد نشه پیشرفتی حاصل نخواهد شد و شر این پراید و pego از سرمون کم نمیشه///////من که تصمیم گرفتم از صنعت خودروی کشورمون حمایت کنم و نه نه نه نه نه خر خر خر خر م. شما اگه دلتون خواست بخرینا/////////به امید بنز 20 میلیونی و شورلت 15 میلیونی..........
علي: 1392/9/2515:41:48،
34
21
صنعتي وارد كردم كه%90ش وارداتيه ، پس هزينه اوليه ناچيزه ،سودش بيشتر از واردات كاملشه،پس براحفظش ميجنگم،صنعت خودرو ماله دولته و سودشم در جيب دولته حالا شما از دولت مي خواين كه كوتاه بياد!!!!حال اگه اين صنعت را از دست دولت بگيرن ، دولت به بهانه حمايت از مردم ، اون صنعت را تحت فشار قرار ميده در نتيجه اون صنعت مجبور ميشه پيشرفت كنه!!!!!
علي: 1392/9/2515:43:39،
29
22
بنابراين نبود اين صنعت به شيوه مالكيت دولت بهتره
اسی: 1392/9/2515:47:46،
34
33
از مسئولان سایت ایران جیب خواهش می کنم این متن را بار دیگر در تیترهای اصلی این سایت قرار دهند تا تعداد بازدید از ان افزایش یابد.امکان گذاشتن ان در دیگر سایت های محبوب مثل تابناک نیز وجود داشته باشد چه بهتر.با تشکر
بهروز: 1392/9/2515:50:53،
29
20
اقا واقعا دست شما درد نکنه
بزن بر قلم ان نای گهنه که این مردم درد دل دارن
علی: 1392/9/2516:02:53،
34
21
هر فعالیتی که ارز آوری داشته باشه بخوای نخوای رو به پیشرفت خواهد بود. صنعت خودروی ما فقط ارزبری داره. مشکل اینجانست که همیشه بخاطر منافع تعدادی انگشت شمار مصالح مملکت باید زیره سئوال بره .....
آقای روحانی: 1392/9/2612:31:15،
36
16
آقای حــــــــــــــــــــــــــامد خان
خودت خودروی ایرانی و مخصوصا پراید و بشین که روش کلی استاندارد سازی انجام دادی. احتمالا حس خودروی لوکسم بهت دست میده.
بده این خودروهارو به بچه و فامیلت و زن و بچت. لطف کن بیشترم پول بده که تشکرم کرده باشی از همکارای مافیاییت.
محمد: 1392/9/2516:04:58،
45
19
من متاسفانه خودروپراید ثبت نام کردم بعدازتاخیربیشازازسه ماه ازتحویل خودروخبری نیست میگند بدلیل نداشتن قطعه ، تولید متوقف شده خودرویی که میگفتند صد درصد همه قطعات ان داخل ساخته میشه !!؟؟ بنابراین همین صنعت فرغون سازی راهم نداریم.
علی: 1392/9/2516:34:35،
48
19
ماشینهای ایرانی تابوتهای متحرکند
عباس: 1392/9/2516:40:13،
45
16
مردم را اگاه کنیم وخرید لگن خودرو توسط مردم تحریم بشه خود به خود جمع میشه فقط اتحاد در تحریم به امید پیروزی
امیر: 1392/9/2516:43:06،
21
37
بابا بنده خدا یه شوخی کرده
خواسته یه چیزی بگه بخندیم
شماها چرا جدی گرفتید
وحيد : 1392/9/2516:54:04،
44
20
متاسفانه كشور در اينده با بحران كمبود جمعيت فعال روبه روست در حالي سالانه دها هزار نفر در تصادفات كشته ميشوند كه به هيچ عنوان قابل جبران نيست همين امروز ميني بوس حامل دانشجويان تصادف ميكند و 6 نفر كشته ميشوند بنظر شما چقدر خودرو سازان مقصرند ايا جان انسان قابل جبران است ؟
مندیر: 1392/9/2518:21:58،
48
15
بیش ازهفت نفر از اقوام من با پراید کشته شدن که دلیل همه انها ضعف خودرو بوده . . شرکت سایپا قاتل. انهاست.
محسن: 1392/9/2518:55:39،
29
22
نگیدبابابهشون برمیخوره ناراحت میشن دیگه محصول جدیدنمیدن.مگه نمیدونیدپرایدشاسی بلندتوراهه
ارمان: 1392/9/2519:37:46،
35
23
اقا بهترین راه حل : ماشین ایران خودرو و سایپا رو نخرید ، اونقد نخرید تا خودشون مودبانه جمع کنن کاسه کوزه رو !
پوریا1: 1392/9/2519:37:47،
35
18
حرف دل مارو زدید,خدا لعنت کنه اونایی رو که خودشون رو خدمت گذار میدونن بدعت گذار اند.
مجنبی: 1392/9/2520:04:23،
19
18
بابا اینا قاتل خاموش هستن اون حامدی هم با اینا دست داره

majid: 1392/9/2520:15:55،
37
19
پراید دنده اتومات اومده 28 میلیون...مبارکه مبارکه....تا کی ظلم...ایا واقعا یزید ظالم بود??پس مدیران فرغون سازی چی هستند???
درود بر نویسنده: 1392/9/2520:43:06،
26
17
واقعا احسنت و درود یر نوسنده زنده باشی درد دل 70 ملیون ایرانی رو باز کردی و گفتی.امیدوارم این مقاله هارو تو سایت ها به خصوص روزنامه های پر تیراژ مثل همشهری و ... ببینیم و آگاهی مردم رو بالا ببریم
حق گو: 1392/9/2520:43:30،
30
18
ایران خودرو و سایپا باید از بین برن چون خودروشان خیلی گران خیلی بی کیفیت و از رده خارجند مردم لطفا نخرید تا ورشکست بشن
حق گو: 1392/9/2520:43:45،
31
16
ایران خودرو و سایپا باید از بین برن چون خودروشان خیلی گران خیلی بی کیفیت و از رده خارجند مردم لطفا نخرید تا ورشکست بشن
سما: 1392/9/2521:24:13،
29
19
بالاخره یه نفر پیدا شد حرفای دل مردم رو تا یه حدی بزنه واما شما حامد خان خیلی برات متاسفم انگاری ..........
احمد جاويد: 1392/9/2521:29:39،
29
21
معلوم ميشود هنوز انسانهاي شريف و دلسوز در اين مملكت پيدا ميشود ...اگر چه بعيد است گوش شنوائي پيدا شود
آرمین: 1392/9/2521:30:24،
31
55
بارها این حرفا زده شده که حرف دل همه مردم ایرانه.ولی تا کی حرف؟ تا کی باید این فرغون سازهای داخلی آشغال ترین و بی کیفیت ترین خودروها رو به خورد مردم بدن؟
اگر راست میگن تعرفه 140 درصدی خودروهای خارجی رو بردارن اونوقت ببینیم این فرغون سازها حتی یک روز هم میتونن دوام بیارن؟
چرا این صنعت ضررده کلا جمع نمیشه تا مردم یه نفس راحتی بکشن؟
علیرضا: 1392/9/2521:38:50،
30
15
درودبرشما.حرف دل مارازدی,البته مااز
خودروچی میخواهیم,?یک گازوترمزوبوق
خوب که خداراشکرشرکتهای داخلی با
رقمهای انچنانی.به مامیفروشند.حق
شکایت هم نداری
آرمین: 1392/9/2521:57:19،
41
17
من کاری با محصولات جنرال موتورز و شورلت و کادیلاک و فورد.....ندارم ولی هر کس که سوار معمولی ترین خورهای خارجی مثل تویوتا کمری یا ماشینهای ارزان قیمت کیا شده باشه میدونه که این آشغالهایی که خوروسازان داخلی به خورد مردم میدن یک مشت فرغون بی ارزش بیشتر نیستن
رضا: 1392/9/2522:22:09،
42
14
اصولاً شما از سمت ضرر دهی که مربوط به بیش از هفتاد میلیون نفر میشه نباید قضیه رو نگاه کنی، از اون سمتش که چند ده یا چند صد نفر سود میکنن نگاه کن بعد دیگه اعتراض نمیکنی.
عبدالمناف: 1392/9/2522:54:27،
25
16
نگران نباشید همین روزها براتون اتاق سانتافه میخرن موتورپرایدمیزارن روش حتما پیشرفت میکنیم
nik: 1392/9/2523:05:55،
16
21
من یه پراید دارم مدل 91 هنوز گارانتی داره
یه پاترول هم دارم مدل 1378
باورتون نمیشه زیر پرایده از واسکازین بگیرید تا روغن و ... هر چی دلت بخاد نشتی داره
اما این پاترول قطره ی روغن نریخته
امید م: 1392/9/2523:21:32،
28
20
خودرو‌سازی که بعد از 50 سال از پیکان رسیده به سمند همون بهتر ورشكسته بشه
راستی: 1392/9/2523:24:13،
38
15
مقاله درست ومنطقی وبجااست اگراقایانیکه ذینفع هستند بگذارندواردات آزاد شود ورقابتی کاملا بجاست وتنها راه نخریدن مردم ازاین قارقارکهاست
اریو: 1392/9/2601:47:03،
22
24
چچچچچچچچیییییییییییی بببببببببببگگگگگمممممممم.فکر میکنید مسولین ما نمیدونن .لابود سود داره براشون دیکه..الودگی هوا.بیماری.مرگومیر.......خلاصه بوجه رو یکی باید خرج کنه دیگه.....بهونه باید باشه 5000میلیاردبره توجیب یکی..حتی اگه خسارت به کشور باشه
مهسا: 1392/9/2601:50:06،
20
58
واقعا دستت درد نكنه...حرف دل مارو زدي...اين مطلب رو كاشكه بذاريد رو همه سايتا تا شايد به گوش مسئولين برسه به خدا
توحید: 1392/9/2604:09:40،
24
10
اقا تو رو خدا به هر کسی که ایمان دارین نخرین بزارین بمونه رو دستشون به این روز عزیز قسم نخرین مجبورمیشن خودشون التماس کنن همه ارزو دارن ماشین خوب سوار بشن نه مثل اینکه از حلب باشه همه رو بکشتن بده..فدای اونای که واقعا غیرت دارن دستتون رو میبوسم
جاسم: 1392/9/2609:02:52،
15
20
سلام صنعت خودرومال کله گندهاست که تصمیم گیرنده هستند وخودشان وبچه هاشون سوارماشین خارجی میسوند بایدبیایدمنطقه ازاد ابادان وماشینهای لوکس نصف قیمت پرایدببینی تا باورکنی چه ظلمی درحق این ملت داره میشه
علی اززابل: 1392/9/2609:10:40،
27
9
باتشکرازاین مقاله بسیارعالی
ازشماخواهش میکنم به این مقاله هاادامه دهید
شایداین مملکت که دم ازمسلمانی میزندبخودبیایندوببینندکه خارجی هاازمامسلمان ترندزیراحق الناس رعایت می کنند.
رضا: 1392/9/2609:43:00،
19
17
اين صنعت به نفع مردم نباشه به نفع بعضي ها كه هست
کوثری: 1392/9/2610:02:07،
22
12
مسئولین سایت ،
با سلام
آیا امکان ارسال این مقاله برای آقای رئیس جمهور و دریافت نظرات ایشان وجود دارد؟
ایران: 1392/9/2611:44:05،
14
14
صنعت خودرو ما کاملا ویران هست و سو استفاده ارگانهای نظامی خاص از آن مزید بر علت شده است. اگر قسط حفظ این صنعته بهتره دولت کاملا خودش و از این صنعت بیرون بکشه و از حمایت های نابجای خود دست برداره. اونوقت این صنعت از 0 کامل شروع کنه و مردم هم شاید با استفاده از ماشینهای مناسب یخورده احساس آرامش و راحتی کنن و فرهنگ رانندگی بهترشه.
امیر: 1392/9/2612:14:21،
17
13
حالاجالب تر از همه اینه که همین پراید رو تو سوریه دیدم می فروختن 3 مییون اینجا بود 9 میلیون
آقای روحانی: 1392/9/2612:23:40،
35
17
این همه مطلب نوشتیم هیچی نشد و باز مافیا برنده شدن.
فقط میتونم بگم متاسفم واسه دولت ها که واقعا تحت تاثیر مافیای خودرو سازی قرار میگیرن و از اینها می ترسند و تعرفه خودرو را بالاتر هم میبرند!!!
بیایید به خودمون و مردم کشورمون و نسل آینده رحم کنید. حذف خودرو سازان داخلی هزینه چندانی ندارد. نترسید و امتحان کنید.
آقای روحانی: 1392/9/2612:26:20،
20
11
خود خودرو سازا ماشینای غیر ایرانی میشینن.
تو ررررررو خدا ای مردم، نمایشگاهداران عزیز خودروی داخلی رو خودمون تحریم کنیم و نخریم. به فکر جون خودمون و خانوادمون و آسیب های رسیده به نسل های بعد باشیم. ماشین خارجی هم بیاد ما میتونیم ازش پول در بیاریم و سود بسازیم و خرج زن و بچه رو بدیم. حتی بهتر.
مردمیدان: 1392/9/2613:57:24،
9
15
حرف زدن بسیار اسان و زیباست
کی درست میشه اینو بگو.............
اکبر: 1392/9/3010:38:12،
11
15
باید به حال امروزمون خون گریه کنیم

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما