کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

اقتصاد مقاومتی قطعه گمشده پازل صنعت خودرو کشور

کدخبر:۲۵۴۲۹سه شنبه، ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵:۰۴۳۷۲۰ بازدید

چند وقتی است تابلوهای تبلیغاتی شهرهای بزرگ کشور خبر از محصول جدید و البته تا حدودی گمنام ایران‌خودرو می‌دهد. این خودرو تازه‌وارد به کشورمان ...
اقتصاد مقاومتی قطعه گمشده پازل صنعت خودرو کشور

چند وقتی است تابلوهای تبلیغاتی شهرهای بزرگ کشور خبر از محصول جدید و البته تا حدودی گمنام ایران‌خودرو می‌دهد. این خودرو تازه‌وارد به کشورمان دست‌پخت شریک چینی کمپانی پژو فرانسه یعنی H30 cross محصول شرکت دانگ‌فنگ چین است. براساس مدل طراحی‌شده برای توسعه صنعت خودرو چین، شرکت‌های خارجی فقط در صورت شریک‌شدن با یک شرکت چینی و با سهام 50 درصدی قادر به تولید و عرضه خودرو در چین هستند و از سال ٢٠٠٠ گروه خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه شرکت دانگ‌فنگ را به‌عنوان شریک خود برای تولید محصولات این گروه در چین انتخاب و شروع به همکاری کرده است و این همکاری در سال ٢٠١٤ و با خرید ١٤ درصد سهام پژو توسط دانگ‌فنگ عمیق‌تر نیز شده است.

محصول جدید ایران‌خودرو نیز حاصل کار مشترک دو خودروساز فرانسوی و چینی است. پلتفرم این خودرو در سال‌های ابتدایی قرن حاضر یعنی حدود سال ٢٠٠٠ و براساس نسل اول خودرو سیتروئن الیزه شکل گرفته و اولین نمونه آن با نام H٣٠ در نمایشگاه سال ٢٠٠٩ گوانگجو رونمایی شد و نمونه اسپرت یا فیست لیفت‌شده آن با نام H٣٠ CROSS در سال ٢٠١٢ رونمایی و در سال ٢٠١٣ روی خطوط تولید شرکت دانگ‌فنگ چین قرار گرفت. این خودرو که در نوع کراس اور شهری دسته‌بندی می‌شود از موتور معروف پژو برای ایرانیان یعنی همان موتور TU٥ بهره می‌برد و جعبه دنده اتوماتیک آن از نوع چهار دنده و محصول شرکت AISIN ژاپن است که عملکرد قابل‌قبولی داشته و موتور آن نیز با توجه به ساخت داخل‌بودن آن جزء نقاط قوت این محصول محسوب می‌شود.

به احتمال زیاد، علت اصلی انتخاب این محصول از سوی ایران‌خودرو علاوه بر سود کوتاه‌مدت بهره‌گیری این خودور از موتور TU٥ و درصد داخلی‌سازی بالای این محصول، در ابتدای امر است. این خودرو از امکانات قابل‌قبول و نسبتا خوبی به صورت پایه برخوردار است که ازجمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر ٦,٥اینچی، سیستم ضدسرقت یا ایموبلایزر، دوربین و سنسور دنده‌عقب، رینگ آلومینیومی ١٦ اینچی، سیستم ABS و EBD، بهره‌گیری از دو ایربگ راننده و سرنشین و چراغ‌های جلو ال‌ای‌دی کریستالی و عقب ال‌ای‌دی.  طبق اظهارنظر مسئولان ایران‌خودرو این محصول در بازه قیمتی حدود ٤٤ میلیون تومان عرضه می‌شود که با توجه به رقبای دنده‌اتوماتیک موجود در بازار ایران و همچنین با درنظرگرفتن امکانات عرضه‌شده روی آن، ارزان‌ترین محصول دنده‌اتوماتیک کشور لقب می‌گیرد.

تنها تست ایمنی‌ای که برای این خودرو ثبت شده، برای مدل پایه آن یعنی مدل H٣٠ فقط کسب سه ستاره ایمنی است که با توجه به پلتفرم قدیمی آن، چندان دور از ذهن نبوده و کارنامه ضعیفی را به‌جا می‌گذارد. این خودرو در فهرست صد خودرو پرفروش بازار چین قرار نداشته و با بررسی دقیق‌تر متوجه می‌شویم سیستم تعلیق، موتور و پلتفرم آن نیز مربوط به همان سال ٢٠٠٠ بوده است. این خودرو پس از چین در بازار کشورهای ونزوئلا و روسیه نیز عرضه شده و ایران چهارمین کشوری است که این خودرو را در خیابان‌های خود مشاهده می‌کند.  خودروسازان چینی که با توجه به جدیدالورودبودن آنها و فقدان نام تجاری معروف در بازارهای جهانی، کمتر شناخته شده هستند سعی کرده‌اند با دو اهرم قیمت پایین و عرضه امکانات بالا روی محصولات خود این دو نقیصه را پوشش دهند.

به‌ظاهر این دو نکته از دید مسئولان ایران‌خودرو پوشیده نبوده و آنها نیز با روکردن این خودرو آن‌هم با قیمتی نزدیک به قیمت فروش این محصول در موطن خود و بهره‌گیری از امکانات بالا، سعی در گرفتن سهم حداکثری در بازار خودرو نه‌چندان رقابتی کشور دارند. معمولا تولیدکنندگان خودرو در ایران محصولات خود را با قیمت ٥٠ تا صد درصد گران‌تر از بازارهای جهانی عرضه می‌کنند و عرضه H30 CROSS با قیمت بین‌المللی اتفاقی کم نظیر در بازار خودرو کشور است. قیمت مناسب، استفاده از موتور داخلی‌سازی‌شده TU٥، عرضه امکانات و آپشن‌های زیاد آن‌هم به صورت پایه و برخورداری از خدمات پس از فروش از طریق نمایندگی‌های گسترده ایران‌خودرو در سراسر کشور، عواملی هستند که خرید این خودرو را برای مشتری ایرانی جذاب کرده و استقبال بسیار خوب در دو مرحله ثبت‌نام این خودرو در سراسر کشور گواه این مدعاست. تنها سؤال پیش‌آمده این است  که چرا خودروسازان داخلی به‌جای سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و بهره‌گیری از متخصصان داخلی و بین‌المللی و تولید خودرو باکیفیت داخلی، به سود کوتاه‌مدت بسنده کرده و هر از چند گاهی محصولی از یک کشور خارجی را وارد کرده و بازار خودرو کشور را در اختیار آنها قرار داده و حتی برای محصولات تولیدی خود نیز رقیب می‌تراشند که درباره خودرو مورد بحث نیز درحال‌حاضر خودرو دنا با همین رنج قیمتی عرضه می‌شود. به امید روزی که به جای تکیه بر محصولات خارجی روی دانش و همت ایران و ایرانی و در راستای اقتصاد مقاومتی سرمایه‌گذاری شود.

قاسم شریعتی‌کیا . پژوهشگر اقتصادی

همراه مکانیک



دیدگاه ها

ارا: 1395/4/2911:20:39،
160
23
منظورش اینه ما جنس ایرانیو گرونتر بخریم اگرچه بدتر از خارجی باشه پدر امرزیده سی ساله داریم پراید میخریم چ پیشرفتی كرد كشور كه بخوای ادامه بدیم خخخ
حسین: 1395/4/2912:04:54،
109
36
الان این لگن چینی نفرت انگیز از همه جا رونده واز همه جا مونده که سر از این مملکت در آورده کجاش ایرانیه !!! منظور باج دادن و خریدن لگن های حال به هم زن چین است ، تا شاید چین از ما حمایت کند !!!!
علی: 1395/4/2912:07:36،
140
24
اقتصاد مقاومتی یعنی ؛ خودروهای آمریکایی رو لب مرز برگردونیم و ممنوع کنیم !!!! واز چین لگن بخریم به قیمت بهترین خودروهای جهان !!!!!
علی: 1395/4/2912:09:57،
107
18
الان بالاخره اقتصاد چین باید مقاومتی بشه یا اقتصاد اینجا ؟!!! ملت که مجبور به خرید لگن چینی هستند و پول و اشتغال و حال و ... همش رفت چین که !!!!
علی: 1395/4/2912:11:23،
124
20
پدرامون که میگن کاش همون نوکر استکبار جهانی میموندیم تا خفت نوکری چینی ها نصیبمون نشه !!!
سوشا : 1395/4/2912:13:10،
80
27
دقت کردین همین ماشین اشغالو دوماهه ایرانجیب داره تبلیغ میکنه هنوزم ظرفیتش تکمیل نشده
حسین: 1395/4/2912:26:52،
75
21
قیمت پراید ۲۰ میلیون کمه ، اگه پراید بشه ۲۰۰ میلیون ! دیگه همه مون ماشین ۲۰۰ میلیونی سوار میشیم و دیگه نیازی به لگن های آلمانی ها و ژاپنی ها وآمریکایی های استکباری نداریم . و اقتصادمون مقاومتی میشه !!!
م: 1395/4/2912:50:29،
55
24
آنقدر اقتصادمان مقاوم هست که مردم را از رو برده !!!! فقط ماندم اقتصاد مقاومتی برای همه است یا عوام
ناشناس: 1395/4/2913:30:01،
53
24
اقتصاد مقاومتی یعنی حقوقهای نجومی اقایان و حقوق 815 هزار تومنی کارگر و دلار 3500 و اباد کردن لبنان و یمن و سوریه....
حسین: 1395/4/2919:28:54،
38
21
خداوند ایران رو آفرید تا آشغال ساز های چین نون بخورند ؛ از لحاظ روانی خیلی از ملت ما ازدست رفته هستند !!! وقتی یک آشغال فروش کنار خیابون بساط میکنه از خریداران میپرسم چرا آشغال چینی میخرید در حالی که خودتونم میدونید آشغاله و باید بندازیدش بیرون !!! میگن چیکار کنیم پول نداریم !!!!! چون پول نداریم ! آشغال میخریم بعد میندازیم بیرون !!!!!! قدرت خدا !!! روزی چینیه رو چجوری جور میکنه !!!!
مسلمان: 1395/4/2911:21:47،
59
25
اقتصادمقاومتی اگردرصنعت خودرو اجراشودجیب مدیران ،،لایق،، این صنعت خالی خواهدماندبنابراین دنبال اقتصادمقاومتی درصنعت خودرو نباشید!!!
معین: 1395/4/2912:05:05،
57
24
به نظر من بهترین کشوری که تفکرات اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی خارجی را به نحو احسن اجرا کرده همان کره شمالی است و بس.
حسین: 1395/4/2911:23:38،
60
19
چون این فرغونسازها فقط به فکر پر کردن جیبشون هستند و توانی غیر از این ندارند
محسن: 1395/4/2911:23:50،
59
32
این اچ ۳۰ منو یاد پی کی میندازه فقط به خاطراون پلاستیک لبه گلگیر حال بهم زن
حسین: 1395/4/2911:34:46،
56
22
اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه آشغالهای تمام دنیا از جمله کشور دوست وبرادر چینی رو بیاریم و بزور و چند برابر ارزش واقعی لگن به مردم تحمیل کنیم
Reza: 1395/4/2911:37:20،
28
41
به نظر من نام ایران جیب باید به خودرو جیب تغییر پیدا کنه. خسته مون کردی از بس فقط اخبار خودرو گذاشتی. من که دیگه واسه آرامشم کمتر سر میرنم اینجا.
سقراط: 1395/4/2911:45:29،
34
22
واقعا ً شبیه یک پازل حل نشده است.
شرکت نظم نیرو: 1395/4/2911:50:31،
36
19
سلام. اگر صنعت ما خصوصی بشه و دست افراد خلاق بیفته پیشرفت خواهد کرد. رسالت بنده به عنوان یک ایرانی بیدار کردن استعداد افراد است. اکثر ما ایرانیا دنبال یک کار ساده و بی دردسر هستیم. کاری به شغل های دولتی ندارم ولی در شغل های آزاد، واسطه گری رو به تولید ترجیح میدیم. ولی بدونید اگر تولیدی بر اساس علم و خلاقیت باشه میتونه حتی به پیشرفته ترین کشورها صادر بشه. الان دوستانی دارم که محصولاتشون رو به هلند و آلمان صادر میکنند.گروه ما میخواهد در سراسر ایران واحد بازیافت بزنه و این طلای کثیف رو دوباره به جریان بندازه با سرمایه گذاری کم و سودآوری بالا. این کار رو انجام دادیم و در حال توسعه هستیم و خدا رو شکر افراد زیادی مشغول به کار شدند. باز هم میگم راه پیشرفت ما پیچیده نیست. اگر بخواهیم کشورمون آباد بشه باید از فکر منفعت زودگذر رها بشیم و آستین همت بالا بزنیم. ممنون از ایرانجیب عزیزم. ایام به کام
شرکت پویا پلاست زاینده رود: 1395/4/2913:49:00،
25
18
سلام. ممنون از کامنت خوبتون. انشاالله
9090: 1395/4/2912:01:05،
48
19
همین خودروی دنا روی پلت فورم 405 برای سال 1987
ساخته شده یا ال نود یا وانت اریسان ویا همین بی وای دی
اس6 برای سال 2011 هست و پلت فورم دونسل قبل لکسوس به قیمت 92 میلیون لیفان 820 سه نسل قبل کمری به قیمت 82 میلیون در صورتی که کمری اصلی توی
ایران 45 میلیون بود کلا صنعت خودرو با استثمار و نابودی
مصرف کننده داره کار میکنه خودروی بیکیفیت گران را بخاطر
ایجاد اشتغال و پر کردن حیب خودشون بمردم تحمیل میکنند
مصرف کننده هم هیچ حقی نداره
آرش66: 1395/4/2912:46:17،
29
17
"استفاده از موتور داخلی‌سازی‌شده TU٥"
هیچ شرکت وابسته یا غیروابسته به ایران خودرو، این نوع موتور را تولید نمی کنند. موتور TU5 تا سال 91 از فرانسه و پس از تحریم از یک شرکت هندی خریداری و وارد کشور شده است. موتور TU5 هندی، پرسروصداتر و پرمصرف تر و پراستهلاک تر از نوع فرانسوی اش است. برای مثال، مانند موتور XU7 به حرارت فوق العاده حساس است و در صورت گرم شدن غیرمتعارف موتور، به سرعت واشر می چسباند در حالی که نمونه فرانسوی، چنین مشکلی را نداشته است.
ایرج: 1395/4/2913:14:36،
24
27
چی بشه این یکی موتور tu5 برای این خودرو خیلی ضعیفه قیافه زشتی داره از نزدیک و کیفیت مواد داخلی خیلی پایینه
رشاد: 1395/4/2913:17:07،
32
21
ما باید کاردستی های چینی ها را بخریم تا چینی ها خودروساز شوند
آرش: 1395/4/2913:22:44،
24
15
دوستان فکر میکنند مسولین دوست دارند از چین جنس وارد کنند
تا حدود زیادی قضیه اینگونه نیست
مشکل اصلی اینجاست که درطی دوران تحریم دولت محترم بیشتر پولهای کشور را به سمت چین روانه کرد که بتواند از کشور دوست و برادر به راحتی انها را به داخل منتقل کند ولی اینگونه نشد و چین حاضر به پرداخت نقدی نیست و باید حتما جنس جای آن بیاورید
با سند و مدرک حاضرم به شما نشان بدهم یک شخصی در یک مقطعی یک خودرو به تعداد محدود از چین وارد کشور کرد و با قیمت عرضه شده در چین ان را ارائه کرد که بتواند پول خود را نقد کند و این خودرو در حال حاضر هیچ سرویسی هم ندارد
پس تکرار آن از سوی ایران خودرو جای تعجب نیست
مردم ايران: 1395/4/2914:22:28،
32
22
مردم نخرين

پولتونو دور نريزين

فقط 1 سال طاقت بيارين و لگن صفر نخرين

خلايق هرچه لايق
110: 1395/4/2914:24:04،
21
29
هرچقدر دوسدارين گرون كنين.ما پشت دستمونو داغ كرديم ديگه فرغون صفر نخريم.

گروني بيشتر=كاهش فروش=ورشكستگي سريعتر فرغونسازا

خلايق هرچه لايق
علی : 1395/4/2914:48:21،
29
20
چه شود فرانسه که خودرو هاش اشغاله تازه چی میشه که در چین هم تولید بشه ودر دست ایران خودرو یا سایپا مونتاژ بشه معرکه است خدایا به دادمان برس از دست این اشغال مونتاژ کاران
حاج رضا: 1395/4/2918:11:35،
28
27
من حواله شهریور رو 26 فروختم.
سود کردم++++++
ضرر کردم-------------
ناشناس: 1395/4/2918:20:05،
31
25
کسانی قصد سوار شدن دانگ فنگ رو دارن تو اولین سرعت گیر و پیچ خواهند فهمید که چه خطایی مرتکب شدند. سیستم تعلیق این ماشین فاجعه است. حالا ببین کی گفتم. شما کافیه به شیب بدنه این ماشین دقت کنید تو عکسایی که از بغل از این ماشین گرفتن.
مالدیو: 1395/4/2918:42:48،
28
15
همه این حرفها گفته میشه ولی با 45 میلیون هیچ گزینه
بهتری نیست مگر ال نود که واقعا کسل کننده هست
حسین: 1395/4/2920:16:05،
30
28
برای این لگن شرم آور و نفرت انگیز حیف ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومن ... لگن چینی رو اگه مفتم بدن فقط بدرد این میخوره به یک آدم ساده تر ازخودت قالب کنی !!! وگرنه سوار شدنش مفت نمی ارزه ...

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل